English Version
English

مسئولیت!

مسئولیت!

وادی‌ها همانند آبادی هستند. وقتی مسافری شروع به حرکت در صراط مستقیم می‌کند در طول مسیرش به آبادی‌ها برخورد می‌کند این آبادی‌ها که دارای فضای سبز؛ درخت و آب و ... هستند؛ مسافر در برخورد با این آبادی‌ها فرصت دارد که استراحت کند و خستگی در کند و نیرو و انرژی بگیرد و همچنین ارتقاء دانایی برای رفتن به وادی یا آبادی بعدی.
در وادی اول (با تفکر ساختارها آغاز می‌گردم؛ بدون تفکر آنچه هست رو به زوال می‌رود) صحبت از تفکر و قدرت اختیار انسان است همچنین در وادی‌های دوم و سوم.
و تنها یک راه فرار برای ما می‌ماند و آن‌هم این است که وقتی ببینیم همه‌ی مسئولیت‌ها بر عهده‌ی خودمان است میگوییم خدا خواسته که ما بدبخت باشیم. برای اینکه این راه هم بسته شود وادی چهارم آمد که اعلام کند در مسائل حیاتی ما نمی‌توانیم مسئولیت را از خودمان سلب کرده و به عهده‌ی خداوند بگذاریم. چرا؟
برای اینکه تمام موجودات نسبت به هم مسئول‌اند همانند: راهنما و رهجو - معلم و شاگرد و... و همچنین خداوند نسبت به ما مسئول است و ما هم نسبت به خداوند مسئولیم. به‌عنوان مثال خداوند وقتی موجودی را آفرید باید روزی‌اش را هم فراهم کند و ما هم مسئولیم با خواندن دعا و راز و نیاز و نماز از خداوند تشکر کنیم به جهت انجام مسئولیتش.
در واقع هدف این وادی مشخص کردن خط مسئولیت بین طرفین مسئول نسبت به هم است.
و بهترین راه برای شناخت خدا شناخت خودمان است. که برای شناخت انسان دو صور لازم است:
۱. صور آشکار ۲. صور پنهان؛
که ما هنوز در شناخت صور آشکار مانده‌ایم برای عنوان مثال: هنوز خیلی بیماری‌های جسمی را نتوانسته درمان کنیم و در درمانشان عاجزیم دیگر چه برسد به صور پنهان؛ و در بعد
صحبت از روح و نفس می‌شود که بین روح و نفس خیلی تفاوت وجود دارد که در واقع روح راه ارتباط ما با خداست پس ما چیزی به‌عنوان روح پلید و شیطانی نداریم و روح صفتی از خداست که در انسان دمیده می‌شود. و آنچه مسلم است این نفس انسان است که پس از مرگش توسط فرشتگان دریافت می‌گردد. و نفس چیزی است که تعیین موجودیت می‌کند در ظاهر و باطن و خواسته دارد و یک قاعده‌ای که وجود دارد:
 بالاترین نفس گیاهی پایین‌ترین نفس حیوانی است و بالاترین نفس حیوانی پایین‌ترین نفس انسانی است و نفس در انسان بر ۳ قسم است:

نفس اماره: امر کننده (فرمان‌برداری در برابر خواسته‌های نامعقول)
نفس لوامه: سرزنش کننده (ندامت و سرزنش کردن خود پس از انجام خواسته‌های نامعقول)
نفس مطمئنه: تنها به خواسته‌های معقول پاسخ می‌دهد.

 

نویسنده و عکاس: مسافر محسن محرابی
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .