English Version
English

آداب معاشرت، ادب و بی ادبی، تعادل و بی تعادلی

آداب معاشرت، ادب و بی ادبی، تعادل و بی تعادلی

سلام دوستان زهره هستم یک همسفر.

ادب یعنی عفت کلام، کنترل رفتار، تزکیه افکار، حرمت شناسی، رعایت کردن حریم دیگران، محترم شماردن افراد، اعتقادات، افکار، جایگاه‌ها. ادب یعنی مؤدب حرف زدن موقرانه رفتار کردن، حتی پوشش مناسب در مکان و زمان و جایگاه مناسب آرام و متین گفتگو کردن، هم‌کلام شدن، شخصیت قائل شدن برای خود و دیگران.

ادب یعنی احترام بگذار و مطمئن  باش عکس‌العمل  خوبی از این عمل دریافت خواهی کرد، توهین نکن تا توهین نکنند، حرمت‌شکنی نکن تا حرمتت حفظ شود، با روی گشاده برخورد کردن. ادب یعنی حفظ شئونات، قوانین، اخلاقیات، عقاید، الفاظ شایسته بیان کردن، آداب معاشرت داشتن، بدی را با خوبی جواب دادن.

بی‌ادبی یعنی کنترل نداشتن گفتار و رفتار، وارد حریم دیگران شدن، تجسس کردن، حرمت‌شکنی، پا را فراتر از حد مجاز گذاشتن. بی‌ادبی کلام ناشایست بیان کردن، بی‌حرمتی به اعتقادات و افکار جایگاه‌ها بی‌ادبی یعنی از الفاظ ناشایست و بد استفاده کردن، قانون‌شکنی یا نقض فرمان‌ها، خودبینی و ندیدن دیگران، خوار و کوچک شماردن دیگران، در بی‌ادبی قطع .معاشرت و یا کمرنگ شدن معاشرت‌ها کاملاً مشهود است. 

تعادل تشخیص جایگاه، نه افراط نه تفریط، میانه‌رو بودن، حد و اندازه خود را شناختن، از توانایی‌ها و قدرت‌های خود به‌درستی و به‌جا استفاده کردن و همان‌طور که از کلمه تعادل می‌توان برداشت نمود (تو) عادل باش در مورد خودت، در وسط بام بایست تا تعادل تو حفظ شود (بام در هر مرحله‌ای که هستی)

بی‌تعادلی یعنی جایگاه خود را گم کردن، هم افراط و هم تفریط، گاهی از این سمت بام افتادن و گاهی از آن سمت بام افتادن، شناخت نداشتن توانایی‌ها و بیش از و یا جدا از توانایی‌های خود حرکت کردن بی‌تعادلی یعنی حد و اندازه خود را تشخیص ندادن و اجازه ورود به هر حریمی را به خود دادن.

این‌ها توضیحاتی بود که با کمترین دانشی که در این مقوله داشتم بیان کردم و باید بدانم ادب ذاتی است و مقدار بسیار زیادی آموختنی وقتی ادب آمد بدون شک بی‌ادبی خارج خواهد شد و درنهایت تعادل قوی‌تر و پیش‌رونده‌تر اجرا می‌شود. در بی‌ادبی و بی‌تعادلی بسیاری از حرمت‌ها، ادب‌ها عدالت‌ها، قوانین، اخلاقیات شکسته می‌شود و حضور بی‌ادبی و نداشتن تعادل بی‌نظمی و بی انضباطی در پی خواهد داشت چه در خانواده چه در جامعه.

 

نویسنده: کمک راهنما خانم زهره لژیون هفتم
نمایندگی: همسفران شهرری

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .