English Version
English

عدالت، یعنی همه چیز جای خودش

عدالت، یعنی همه چیز جای خودش

سلام دوستان افسانه هستم یک همسفر. خداوند عادل است و جهان را بر مبنای عدالت خلق کرده است. واژۀ عدالت به معنی برابری، اعتدال، عدل و توازن می‌باشد. عدالت یعنی هر چیزی در جای خودش باشد، به این معنی که یک فرد با تلاش و کوشش و تفکرات صحیح و فعالیت درست خود، آن را به دست می‌آورد.

اگر به آرم کنگره دقت کرده باشیم، متوجه می‌شویم که مثلثی است که از سه ضلع عدالت، معرفت و عمل سالم تشکیل‌شده است. عدالت یکی از خواسته‌های درونی انسان است و تمام انسان‌ها در هر زمان و هر مکان خواستار عدالت هستند و از نبودن عدالت ناراحت و غمگین می‌شوند. ما انسان‌ها زمانی می‌توانیم عدالت محور باشیم و آن را در زندگی و جامعه رعایت کنیم که ابتدا خود به شناخت و آگاهی که همان معرفت می‌باشد، برسیم و سپس با کسب معرفت، درراه عمل سالم قدم بگذاریم تا این‌که درنهایت به تعادل و عدالت در زندگی و جامعه برسیم. البته نکتۀ مهم این است که اگر انسان بتواند در درون خویش، بین نیروهای درونی خود تعادل برقرار کند، قدر مسلم در زندگی بیرونی نیز انسان با تعادلی خواهد شد.

در کنگره 60، در مبحث عدالت این سؤال می‌شود که آیا همۀ افراد در کنگره باهم برابرند؟ در پاسخ باید گفت: خیر، اگر برابر بودند که دیگر عدالتی نبود... کنگره 60 در ابتدا آموزش، امکانات و خدمات دیگر را به‌طور مساوی به همۀ افراد عرضه می‌کند ولی در ادامه به اختیار و انتخاب خود شخص بستگی دارد که اعتیاد خود را درمان کند و به حال خوش برسد و در ادامه آماده خدمت به هم نوعان خود باشد که این شخص در پیشگاه قدرت مطلق نیز جایگاه بالایی دارد و یا این‌که وارد حاشیه شود و نه‌تنها اعتیاد خود را درمان نکند؛ بلکه باعث عدم پیشرفت دیگران نیز بشود، این عین عدالت است که این شخص عاری از حال خوش و تعادل باشد و مورد رحمت‌الله قرار نگیرد.

همۀ ما در کنگره عنوان مسافر و همسفر را داریم و همه روی یک صندلی می‌نشینیم، حال این سؤال پیش می‌آید که آیا فردی که تازه‌ وارد کنگره شده با فردی که کمک راهنما می‌باشد باهم برابرند؟ یا آیا یک سفر اولی که به‌طور منظم در جلسات حضور پیدا می‌کند و حرف راهنما را گوش می‌دهد و فرمان‌بردار است باکسی که خوب سفر نمی‌کند و همیشه نامنظم و نامرتب است، باهم برابرند؟ آیا کسی که در مسیر ارزش‌ها قدم برمی‌دارد و بنده صالح خداوند است و دیگران را به صبر و محبت دعوت می‌کند باکسی که عمل سالم انجام نمی‌دهد، برابر است؟ در پاسخ باید گفت: خیر، هیچ‌یک از این افراد باهم برابر نیستند و هرکدام جایگاه خودشان رادارند. هر انسانی خودش تعیین می‌کند که نقش و جایگاهش چگونه باشد.

یکی از مطالب مهم کنگره که همیشه در ذهنم مرور می‌کنم، این است که درمان فوق ترک است و رسیدن به تعادل فوق درمان. من قبل از ورود به کنگره تعریف درستی از عدالت نداشتم و فکر می‌کردم، عدالت یعنی اینکه همه باهم مساوی باشیم و از این‌که می‌دیدم، بعضی از افراد وضعیت مناسبی دارند و بعضی در وضع نابسامانی به سر می‌برند، ناراحت و غمگین می‌شدم و با خودم می‌گفتم: این اصلاً عدالت نیست، چرا خداوند بندگانش را مثل هم دوست ندارد و بین آن‌ها تبعیض قائل می‌شود؟ ولی وقتی وارد کنگره شدم، متوجه شدم مفهوم عدالت به این معناست که هر چیزی در جای خودش باشد و هر کس به‌اندازه تلاش و کوشش خودش می‌تواند از هر چیزی بهره‌مند شود، اگر کسی در وضع خوبی است، نتیجه تلاش خودش است و این عین عدالت است و اگر کسی در وضع بدی به سر می‌برد، این هم عین عدالت است.

ما اگر خواستار این باشیم که عدالت خداوند در زندگی ما جاری باشد، باید خودمان کاری کنیم که این اتفاق به وجود بیاید؛ مثلاً در مسیر ارزش‌ها حرکت کنیم و از قوانینی که خرد جهانی آن را تأیید می‌کند، پیروی کنیم تا عدالت خداوند در زندگی ما جاری شود، پس این خود ما هستیم که تعیین‌کننده هر چیزی در زندگی خود هستیم، چه خوب و چه بد.

امیدوارم همۀ ما در زندگی بتوانیم به تعادل درونی برسیم و در بیرون و جامعه نیز شخص عادلی باشیم.

 

نگارنده: همسفر افسانه
وبلاگ نویس: همسفر ظریفه
نمایندگی رودکی - همسفران

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .