English Version
English

مقاله؛ رسیدن به نقطه صلح و آرامش

مقاله؛ رسیدن به نقطه صلح و آرامش

همه موجودات در خلقت و نظام هستی دارای نقطه تحمل می‌باشند. تحمل یعنی توان پذیرش، یعنی ظرفیت، یعنی حمل. یکی از بالقوه‌ترین نیروهایی که در اختیار انسان قرار دارد، نیروی تحمل است. انسان با این نیرو می‌تواند به اوج برسد یا با همین نیرو می‌تواند به زوال برسد. پس باید اندیشید چگونه با این نیرو برخورد نمود تا به درک واقعی به اوج رفتن و رهایی رسید.

نقطه تحمل در مورد موجودات زنده و خصوصاً انسان قابل‌تغییر است. بالا رفتن نقطه تحمل در فرورفتن و غرق شدن در ضد ارزش‌ها بسیار اغواکننده، آسان و لذت‌بخش است، مثل آن مانند زهری است در جامی طلایی و زیبا که حاصل آن چیزی جز فلاکت، نابودی و فنا نیست؛ اما بالا بردن نقطه تحمل در دوری از ضد ارزش‌ها کار ساده‌ای نیست و مثل آن مانند آبی است خوش و گوارا در کوزه گلی که حاصل آن حیات و بقا است؛ اولی سقوط و دومی صعود. در مسئله صعود نیروهای بازدارنده‌ای که بایستی بر آن‌ها مسلط شویم بسیار زیاد است، البته این سختی و بزرگی به معنای غیرممکن بودن نیست.

مصرف‌کنندگان مواد مخدر که خواهان رهایی از اعتیاد هستند یا به عبارتی می‌خواهند نقطه تحمل خود را در مصرف نکردن مواد بالا ببرند، اگر تابه‌حال نتوانسته‌اند به این دلیل بوده است که راه صحیح را پیدا نکرده‌اند و علم شناخت اعتیاد و صورت‌مسئله اعتیاد را نمی‌دانند. درمان اعتیاد بدون شناخت و آگاهی نسبت به صورت‌مسئله اعتیاد و چگونگی درمان صحیح غیرممکن است اما اگر راه بیابند سختی آن به شیرینی و آسانی غیرقابل‌توصیفی تبدیل خواهد شد.

کنگره60 راه درمان اعتیاد را نمایان کرده است و بیماران خواهان رهایی از دام اعتیاد در این سیستم درمان شده‌اند و عده‌ای نیز در حال درمان هستند. در روش درمان تدریجی کنگره60 (DST) نقطه تحمل شخص با برنامه‌ای که دریافت می‌کند در مصرف نکردن مواد مخدر بالا می‌رود و به‌جایی می‌رسد که دیگر هرگز مواد مخدر مصرف نمی‌کند بدون اینکه از تعادل خارج شود یا خمار شود. بدین گونه روش DST آغاز پیدایش نقطه تحمل در پروسه درمان اعتیاد در کنگره60 است.

وادی نهم به ما می‌گوید بالا بردن نقطه تحمل به دو پارامتر مهم بستگی دارد: الف) تکرار منظم موضوع ب) طول زمان. پس به‌یک‌باره ما نمی‌توانیم از ضد ارزش‌ها دوری‌کنیم، باید تمرین و تکرار کنیم، باید ظرفیت خود را به‌تدریج بالا ببریم و از سد رنج‌ها و سختی‌ها عبور کنیم و در این راستا دانایی خود را ارتقا بخشیم. ما انسان‌ها اگر هراندازه نقطه تحمل خود را در سطوح مختلف و گوناگون بالا ببریم به صلح و آرامش بیشتری خواهیم رسید. خروج از نقطه تحمل، نقطه‌ای است که انسان را از تعادل خارج می‌کند و وقتی انسان از تعادل خارج شد دیگر پایدار نیست؛ تعادل دقیقاً به معنای پایداری است.

یکی از موضوعات مطرح در این وادی، نقطه تحمل در سخن گفتن است. گاهی اوقات ما پذیرش برخی از سخنان را نداریم و با یک‌سخن کاملاً به هم می‌ریزیم و این امر در زندگی روزمره ما بسیار اتفاق می‌افتد و افراد بسیاری می‌توانند با یک حرف ما را از نقطه تحمل خارج کنند. در اینجاست که باید با تفکر، آموزش و تجربه نقطه تحمل و ظرفیت خود را در برخورد با این مسائل بالا ببریم و بدانیم که حرف‌های بسیاری هستند که بی‌ارزش بوده و نباید به دل گرفت و اگر تحمل، تعمق و دقت کنیم می‌بینیم که اصلاً مهم نیستند. در ضمن لازم است که بدانیم هرگز با نادانان سخن نگوییم تا از اهداف خود غافل نشویم و خود را به خداوند دانا بسپاریم چون فقط جلودار واقعی اوست که راه را برای ما نمایان می‌کند.

نقطه تحمل‌هایی نیز وجود دارد که در جهت مثبت است. اگر به مقامی یا جایگاهی و ثروتی رسیدیم و یا افتخاراتی کسب کردیم آیا ظرفیت و گنجایش آن راداریم؟ بعضی از افراد تحمل چیزهای بسیار بزرگ را دارا هستند ولی برخی افراد با این تغییرات دچار تخریب می‌شوند و راه خود را گم می‌کنند و به خود و دیگران آسیب می‌رسانند. پس مهم‌ترین چیزی که در نقطه تحمل مطرح است آن است که یک‌باره نمی‌توان نقطه تحمل را تغییر داد. نقطه تحمل در طول زمان با تلاش و کوشش، فعالیت و آموزش تغییر می‌کند و در کوتاه‌مدت نقطه تحمل تغییرپذیر نیست.

این ماه مصادف است با ماه مبارک رمضان، ماه بندگی و عبودیت، ماه سوزاندن گناهان و ناخالصی‌هایی که سنگینی آن بر شانه‌های نحیف ما فشار می‌آورد، ماه بالا بردن نقطه تحمل نه‌تنها در نخوردن و نیاشامیدن بلکه در تمامی مسائل ارزشی و انسان دوستانه، ماه تنظیم صور آشکار و پنهان است. ماه خودداری، صبر، قناعت، دوری از غیبت، قضاوت و تجسس است. انشاالله با عمل به فرامین این وادی از فضیلت‌های این ماه در جهت خودسازی و تزکیه نهایت بهره را ببریم و از باران رحمت الهی متنعم بشویم.

 

نویسنده: کمک راهنما خانم علویه
لژیون: ششم
نگارنده: همسفر هانیه
منبع: کنگره60، نمایندگی ارتشتاریخ: 97/3/3

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .