English Version
English

تعهد خالق و تعهد خلقی

تعهد خالق و تعهد خلقی

ششمین جلسه از دوره چهارم جلسات لژیون سردار نمایندگی رودکی با استادی راهنما همسفر ساره، نگهبانی همسفر سمیرا و دبیری همسفر مریم با دستور جلسه «قول‌وقرار و وفای به عهد»  در روز سه‌شنبه در تاریخ ۱۴۰۳/۲/۴ رأس ساعت ۱۴: ۳۰ آغاز به کار نمود.

خلاصه سخنان استاد:

خدا را شکر می‌کنم که این خدمت نصیبم شد تا بتوانم آموزش بگیرم، از ایجنت و مرزبانان محترم سپاسگزارم. در مورد دستورجلسه، وقتی‌که فکر می‌کردم که از کجا شروع کنم با خودم گفتم که سراغ قرآن بروم تا در مورد این دستورجلسه که در قرآن اشاره شده می‌توانم مطالب بهتری جمع‌آوری کنم. در قرآن سوره مائده و سوره اسحاق در آیه ۲۳ و ۲۴ می‌فرماید: یکی از ملاک‌های انسان همین وفای به عهد است؛ حتی یکی از اساسی‌ترین شرایط زندگی ما انسان‌ها عمل کردن به قول و قرارمان است. خیلی جالب بود که این دستورجلسه قطعاً بی‌حکمت نیست، برای خود من که بیایم در این خدمت تا آموزش بگیرم.
من جزء دسته آدم‌هایی بودم که قبل از ورودم به کنگره اصلاً سر قول‌و‌قرارم نمی‌ماندم که بارها شده بود باکسی قرار می‌گذاشتم ولی متأسفانه با یک ساعت و یا بیشتر تأخیر می‌رسیدم؛ ولی بعد از ورودم به کنگره واقعاً با عمل کردن به وعده‌ها قرارهایی که می‌گذاشتم به آن آرامش می‌رسیدم. ما وارد کنگره شده‌ایم تا به تعادل برسیم، به نظر من یکی از آیتم‌هایی که ما را به تعادل و آن حال خوش می‌رساند، همین انجام وعده‌ها، قول‌وقرارها و عهدی که باکسی می‌بندیم؛ حتی زمانی که قرآن را مطالعه می‌کردم پی بردم که دو نوع تعهد داریم: یکی تعهد خالق و دیگری تعهد خلقی.
تعهد خلقی همان چیزی است که ما قول‌و‌قراری که با افراد می‌گذاریم، حالا می‌تواند در شرایط کاری باشد وقتی‌که تعهد را به‌خوبی انجام دهم در پی آن آرامش را برای من به ارمغان می‌آورد و درنهایت برکت مالی و معنوی برای من جاری می‌شود. تعهد خالقی، روزی که ما با خداوند پیمان می‌بندیم و وارد این جهان خاکی می‌شویم، با آموزش گرفتن یادمان می‌آید که با خداوند چه عهد و پیمانی بسته‌ایم. وقتی ما با بندگان خداوند پیمان و وعده‌هایی که با آن‌ها می‌بندیم به انجام می‌رسانیم، باعث می‌شود که یادمان بیاید که باخدای خود چه عهدی بسته‌ایم. وقتی‌که من به عهدی که داده‌ام عمل کنم می‌تواند من را از اعمال ضد‌ارزشی هم دور کند؛ مثلاً کسی که بخواهد قول‌و‌قرارش را بر هم بزند مجبور است که دروغ بگوید.
یکی از دلایلی که اگر ما وفا به عهد و پیمان نکنیم، می‌تواند مسیر ما را تغییر دهد همین عضو لژیون سردار شدن است، وقتی من تعهدی می‌بندم و به آن وفا نکنم باعث می‌شود که مسیر ما تغییر کند و ما را سوق بدهد به سمت تاریکی، حال خراب و از حال خوش دور می‌شویم. این دستورجلسه به من می‌گوید که اگر تعهدی را با کس می‌بندم باید خیلی برای آن ارزش قائل باشم. رفت‌وآمد در کنگره مهم نیست، مهم این است که من چه عملکردی دارم و چه چیزهایی را کاربردی می‌کنم. پیام آخر اینکه اگر با هرکسی عهد و وفایی می‌بندیم باید به آن وفادار باشیم و سر قول‌و‌قرار خود پای‌بند باشیم.

مشارکت اعضای لژیون سردار:

راهنما همسفر زینب:

عرض خدا قوت خدمت خانم ساره عزیز، خوشحالم که شمارا در این خدمت می‌بینم,، خدمت نگهبان، دبیر و خزانه‌دار محترم خدا قوت عرض می‌کنم. خیلی خوشحالم که توانسته‌ام در این جلسه حضور پیدا کنم. دو ماه بود که من نتوانسته بودم حضور داشته باشم؛ ولی به قول شما وقتی‌که در مورد این دستورجلسه توانستم با این‌همه مشکلات بیایم حتماً یک پیامی برایم دارد، پیام من فکر می‌کنم این بود که من اول بدون تفکر، هرکسی هر چیزی از من می‌خواست به خاطر حس انسان‌دوستی و مهربانی قبول می‌کردم و می‌گفتم که من می‌توانم انجام بدهم.
امروز که سی‌دی گره مسئولیت را داشتم می‌نوشتم، واقعاً دیدم که استاد امین می‌فرمایند: کسانی که مسئولیت قبول می‌کنند باید در توان آن‌ها باشد، باید بتوانند مسئولیت را درست انجام بدهند و اینکه من می‌توانم، فقط یک منیت است. اینجا بود که من به خودم گفتم باید یک‌ذره از بار مسئولیت‌ها را کنار بگذارم چون اذیت می‌شدم. الآن اگر حتی بچه‌ام بگوید که کاری را برایم انجام بده، می‌گویم اول باید ببینم که در توان من است یا نه؟ اگر در توان من باشد به آن قول می‌دهم؛ ولی اگر در توان من نباشد به آن قول نمی‌دهم.
آموزش‌های کنگره آدم‌ها را می‌سازد، بعضی‌ها را زودتر و بعضی‌ها را دیرتر می‌سازد. این جلسه برای من خیلی آموزش داشت و با این دستورجلسه به این رسیدم که در حد توانم به کسی قول بدهم.
 

همسفر زینب:

به عزیزان خدا قوت می‌گویم، من از روزی که این دستور جلسه را خواندم خیلی خوشحال شدم، به خاطر اینکه راهنمایم استاد جلسه بودند و گفتم انشالله هرچه برکت به خانم ساره عزیزم برگردد. خیلی خوشحالم که دوباره فرمان صادر شد تا من در این لژیون بنشینم و آموزش بگیرم. خانم توران عزیز یک‌چیزی گفتند در مورد ذوقشان، من هر وقت به لژیون سردار می‌خواهم بیایم این ذوق را دارم. خیلی خدا را شکر می‌کنم که اجازه داده شد تا در این لژیون بنشینم و آموزش بگیرم و خیروبرکت آن را واقعاً دیده‌ام فقط جنبه‌ی مادی نمی‌گویم، جنبه معنوی بیشتر مدنظرم است.
دستورجلسه لژیون سردار جالب است چیزهایی که در مورد بخشش است، چیزهایی است که ما قبلاً دیده‌ایم؛ ولی در لژیون سردار این مطالب باز می‌شود که من زینب قبلاً بخشش می‌کردم، ولی نمی‌دانستم این مهربانی حالا خوب است یا بد؟ تعادل را نگه نمی‌داشتم، یک‌وقت‌هایی باعث آسیب خودم می‌شد. یکی از این ویژگی‌ها همین وفای به عهد است، من جزء آن دسته آدم‌هایی بودم که خدا را شکر می‌کنم که این ویژگی را داشته‌ام، همیشه سر تایم کارها را انجام می‌دادم. یک وقت‌هایی پیش می‌آمد به قول‌وقرارهایی که می‌گذاشتم شاید یک ساعت هم زودتر می‌رسیدم به خاطر آن قولی که گذاشته بودم. یا کاری به عهده می‌گرفتم سعی می‌کردم انجام بدهم.
خیلی وقت‌ها این انجام دادن باعث می‌شد که خودم اذیت شوم ولی بااین‌حال انجام می‌دادم. الآن که خدا را شکر در مسیر کنگره قرارگرفته‌ام و آموزش گرفتم؛ اگر قولی می‌خواهم بدهم اول توانایی‌های خودم را در نظر می‌گیرم، اگر از عهده این کار بربیایم و به خودم آسیب نرسد، حتماً قول می‌دهم. خدا را شکر می‌کنم که در کنگره هستم. از راهنمای عزیزم بابت تمام آموزش‌ها تشکر می‌کنم. در ضمن هفته راهنما را پیشاپیش به راهنمای خودم و به تمام راهنمایانی که در این جلسه حضور دارند تبریک می‌گویم.

همسفر فرحناز:
خانم ساره عزیز خدمت را به شما تبریک عرض می‌کنم، همچنین به خانم سمیرا، خانم مریم و خانم پریسا عزیز خدا قوت عرض می‌کنم. خدا را شکر می‌کنم که یک‌بار دیگر این فرصت به من داده شد که در لژیون حضور داشته باشم. در مورد دستور جلسه می‌خواهم اشاره کنم به خودم، قول و‌قرار و وفای به عهد که من روز الست با خداوند بسته‌ام که گفته‌شده باید در کنار یک مصرف‌کننده زندگی کنی، آیا قبول داری؟ قطعاً من پذیرفتم و الآن هستم.

قول و قرار دوم اینکه با همسرم روزی که پیمان زندگی را بسته‌ام که من در هر شرایطی در کنارت هستم به نظر من این اشاره به من می‌کند؛ حتی به تمام همسفرهایی که در کنگره و چه در بیرون از کنگره در کنار یک مصرف‌کننده زندگی می‌کنند. این‌ها واقعاً به قول خودشان عمل کردند، چرا؟ چون زندگی در کنار یک مصرف کننده واقعاً شرایط خیلی سختی را دارد. پس ما توانسته‌ایم در این مرحله به خوبی عمل کنیم و خدا را شکر می‌کنم. در مورد قول‌و‌قرار من خیلی حساس هستم، کلاً نه در بیرون از منزل بلکه در منزل، دوست دارم حتی به فرزند خود قول می‌دهم، حتماً باید در هر شرایطی به قول خودم عمل کنم چون من برای فرزندم یک الگو هستم. در مقابل انجام قول‌و‌قرار و وفای به عهد قطعاً احترام را دریافت می‌کنیم. خدا را شکر می‌کنم که در یک سیستمی هستم که آموزش می‌گیرم.

 

نگارش: همسفر مریم رهجوی راهنما همسفر فریبا (لژیون سوم)

ویرایش: همسفر فاطمه رهجوی راهنما همسفر افسانه (لژیون دهم)

ارسال مطلب: مرزبان خبری همسفر سمیه

همسفران نمایندگی رودکی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .