English Version
English

طمع از ترس انسان قدرت می‌گیرد

طمع از ترس انسان قدرت می‌گیرد

استاد امین در سی‌دی گره مسئولیت می‌فرمایند:
گره مسئولیت آرام‌آرام و آهسته پیش می‌آید، هر چیزی یک‌شکل سازنده و یک‌شکل مخرب دارد مثلاً عشق همان‌قدر که سازنده هست می‌تواند از شکل خود خارج شود و گره عشق را به وجود آورد. مسئولیت‌ها به انسان قدرت، اعتمادبه‌نفس و انضباط می‌دهد حتی لازمه زندگی هستند؛ پس انسانی که مسئولیتی به عهده‌اش نیست درواقع در جایگاه انسانی خودش قرار ندارد و همیشه در رنج و عذاب هست.

ما یک مسئولیت داریم که گاهی این مسئولیت‌ها به‌نوعی طمع است که از تکبر انسان می‌آید و باعث می‌شود که انسان به هیچ دشمنی نیاز نداشته باشد؛ زیرا خود را به مشکلات می‌اندازد و در قرآن از آن به‌عنوان زیاده‌خواه یاد می‌شود. یعنی انسانی که هر چیزی به او می‌دهید برایش کفایت نمی‌کند و بیش از آن را می‌خواهد، اصلاً آن چیزی را که دارد متوجه نمی‌شود؛ درواقع آفرینش خود را متفاوت می‌داند.

طمع از ترس انسان قدرت می‌گیرد و باعث می‌شود هیچ‌وقت راضی نباشیم و از هیچ‌چیزی احساس رضایت نکنیم، خیال می‌کنیم با داشتن مسئولیت بیشتر، تکامل سریع‌تر خواهد شد؛ چون اصولاً طمع با محدودیت سازگاری ندارد. نوعی آفت در مسئولیت‌ها، داشتن وسواس است یعنی وسوسه پیدا می‌کند که مدام دخالت بکند تا کار به نحو احسنت انجام پذیرد درصورتی‌که باید اطمینان کند و به دیگران هم فرصت بدهد.

اگر کسی این کار را انجام ندهد در مسئولیت خود دچار افزایش حریم و زیاده‌خواهی می‌شود و کار به‌جایی می‌رسد که دیگر یک‌لحظه آرامش ندارد؛ چون فکر می‌کند با دیگران فرق دارد و نمی‌تواند مسئولیت را به دیگران بسپارد، اطمینان کردن پایه و اساس رسیدن انسان به آرامش هست. برای اینکه انسان بتواند بار گره مسئولیت را به دوش نکشد و به آرامش برسد بایستی بداند که قوانینی که وضع شده‌اند از هر چیزی بالاتر است.

نگارش: مرزبان همسفر حلیمه
ویرایش: همسفر فاطمه رهجوی راهنما همسفر افسانه (لژیون دهم)
ارسال مطلب: مرزبان خبری همسفر سمیه
همسفران نمایندگی رودکی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .