English Version
English

مسئولیت‌پذیری ما را در انتخاب قرار می‌دهد

مسئولیت‌پذیری ما را در انتخاب قرار می‌دهد

کارگاه‌های آموزشی مجازی همسفران کنگره ۶۰ نمایندگی حافظ با استادی راهنما همسفر معصومه با دستور جلسه «ظرفیت و مسئولیت (قبله گم کردن، نق زدن، حاشیه)» در روز شنبه ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

دستور جلسه‌ای که امروز راجع به آن باید تفکر و اندیشه عمیق داشته باشیم دارای چند لغات پرمفهوم است که روی هر کلمه باید تفکر عمیق شود تا درک درستی از موضوع داشته باشیم و اگر ما در کنگره ۶۰ آموزش‌ها را فرا گرفته باشیم ‌می‌توانیم درک و آگاهی درستی از این دستور جلسه را داشته باشیم.

هر چیزی در هستی دارای ظرفیتی می‌باشد اما ظرفیت هر چیزی با دیگری فرق دارد. ظرفیت از ظرف می‌آید یعنی؛ اندازه هر چیزی که در وادی نهم به نقطه تحمل اشاره شده است که هر انسانی دارای نقطه تحملی می‌باشد، یعنی هر کسی ظرفیتی دارد اگر بیشتر از ظرفیت او به او متحمل شویم از تعادل خارج می‌شود و به هم می‌ریزد و خرابی به بار می‌آورد اما ما در کنگره یاد می‌گیریم که ظرف وجودیمان را بزرگتر کنیم و زود ناراحت نشویم، زود نرنجیم و مسئولیت پذیر باشیم.

مسئولیت؛ یعنی فردی که مسئول می‌شود در قبال عملکرد خود و در آن جایگاه مسئول و باید پاسخگو باشد که به نظر قبل از قبول هر مسئولیتی باید انسان تفکر کند که آیا من از پس این کار بر خواهم آمد یا نه؟ زمانی‌که تعهدی می‌دهیم باید پای تعهد خود بمانیم باید با تمام وجود برایش زحمت بکشیم تا بی‌نقص عمل کنیم ما نمی‌توانیم بگوییم مسئولیت‌پذیری سخت است و هیچ مسئولیتی را بر عهده نگیریم هر کدام از ما در هستی یک مسئول هستیم و مسئولیتی به ما محول شده است، مسئولیت‌پذیری ما را در انتخاب قرار می‌دهد و این امکان را به ما می‌دهد که نحوه پاسخگویی به چالش‌های زندگی را انتخاب کنیم.

مسئولیت‌پذیری در هر جایگاهی باید و نبایدهای خاص خود را هم دارد؛ ما به عنوان یک فرد موثری که در آن جایگاه هستیم باید به تمامی قوانین آن جایگاه آگاه باشیم که تاثیر بسزایی دارد، فرض کنید یکی از آن قوانین ساعت ورود و خروج باشد و من که مسئولیتی دارم اگر به موقع حضور نداشته باشم و با تاخیر بیایم یا زود بروم چه خللی به آن سازمان بایستی وارد کنم، حتی زندگی خودمان، پدر، مادر، فرزند همه دارای مسئولیتی هستیم اگر یک نفر در خانواده از مسئولیت خود شانه خالی کند چه اتفاقی برای آن خانواده خواهد افتاد؟ یک خانواده بی‌نظم و انضباط و درهم، که هیچ قاعده و قانونی ندارند و زندگی چقدر سخت جلو می‌رود.

خانواده یک جامعه کوچک را تشکیل می‌دهد اگر من نسبت به خود و خانواده مسئولیتم را به خوبی ایفا نکنم چگونه در اجتماع نقش خود را به خوبی ایفا کنم؟ در کنگره ۶۰ این دستور جلسه مطرح شده که من آموزش ببینم و ظرف وجودی خود را بزرگتر کنم، زود از کوره در نروم، با مردم بسازم، اگر مسئولیتی به من می‌سپارند امانت‌دار باشم و با عشق خدمت کنم نه با تکبر از بالا نگاه کنم.

باید بدانم که هدف و خواسته من قبل از مسئولیت چه بوده است اگر با عشق، محبت و آگاهی نباشد آرام‌آرام در حاشیه قرار می‌گیرم و شروع می‌کنم به نق زدن و به راحتی قبله خود را گم می‌کنم و این باعث حال خرابی و تخریب در من می‌شود. هر کسی در کنگره وظایفی دارد که باید به خوبی انجام بدهد هیچکس مسئول کار دیگری نیست باید خودمان مسئولیت کارهای خود را بپذیریم و بدانیم که باید پاسخگو باشیم و سعی کنیم بازیگر باشیم نه تماشاچی اگر بازیگر باشیم قدر خدماتی که در کنگره به من می‌دهد را به خوبی می‌دانم و قدرشناس هستم اما اگر تماشاچی باشم دائماً از دیگران توقع داریم و نق می‌زنیم و به حاشیه کشیده می‌شویم که باعث می‌شود آموزش نبینیم و نتوانیم به حال خوب و آرامش برسیم.

در هر جایگاهی که قرار داریم مواظب رفتار و گفتار خود باشیم که به راحتی می‌تواند مسیر زندگی ما را تغییر دهد. امیدوارم بتوانم مسئولیت خدمتی که در کنگره به من محول شده را به خوبی انجام بدهم چرا که خود من هم در این مسئولیتی که عهده‌دار هستم در حال آموزش دیدن هستم که انشاالله بتوانم رشد کنم و به آن هدفی که دارم برسم به قول آقای امین: «اگر خواسته ما درونی و بنیادی باشد و جنس آن دوست داشتن باشد هیچگاه از بین نمی‌رود» پس باید یک نیرو و خواسته درونی بر مبنای عشق به هستی و انسان و کمک به آنها وجود داشته باشد تا بتوانیم خدمت کنیم.

تایپ: همسفر سمانه رهجوی راهنما همسفر سمیه(لژیون سوم)
رابط خبری: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر معصومه (لژیون ششم)
عکس و ارسال: همسفر زینب، مرزبان خبری
همسفران نمایندگی حافظ

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .