English Version
English

جهان‌بینی کاربردی (بخش یکم) درمان اعتیاد به سیگار و یا قلیان

جهان‌بینی کاربردی (بخش یکم) درمان اعتیاد به سیگار و یا قلیان

 موضوع: جهان‌بینی کاربردی قسمت اول (بخش یکم) درمان اعتیاد به سیگار و یا قلیان

انسان برای هر موضوع، مسئله و یا مطلبی بایستی یک انگیزه و پایه اعتقادی داشته باشد در غیر این صورت هرگز نمی‌تواند از دام اعتیاد به سیگار یا قلیان رها شود و این خود مستلزم یک سری دانایی و آموزش و البته برخورداری از اعتقاد و ایمان به آن است.

س. انسان تحت چه عاملی می‌تواند برای رهایی از دام اعتیاد به سیگار یا قلیان یک حرکت داشته باشد؟

ج. البته یک سری اعتقادات که برای خود فرد شکل‌گرفته است و درواقع آن اعتقادات و نگرش به‌صورت یک باور و ایمان، موتور حرکتی در انسان می‌باشند و بر مبنای همان اعتقاد و نگرش نوع جهان‌بینی فرد را تعریف و معرفی می‌نماید.

اگر چنانچه آگاهی و مبنای تفکری و اعتقادی وجود نداشته باشد به‌هیچ‌عنوان به درمان قطعی و رهایی از دام اعتیاد به مصرف سیگار و یا قلیان دست نخواهیم یافت.

نباید هرگز اعتیاد به مصرف سیگار و یا قلیان را دست‌کم و سبک فرض نمود، زیرا این اعتیاد به‌عنوان یک معضل و بحران دنیا و ساکنینش شناخته نمی‌شود و امروزه شاهد هستیم که این مطلب در نشریات جراید به‌عنوان یک آسیب جدی برای فرد و اجتماع مطرح نمی‌گردد و حتی جزِء مسائل و مشکلات بزرگ مملکتی مطرح نیست و خیلی آسان در اختیار عموم قرار داده می‌شود و ما باید این موضوع را به‌عنوان یک معضل اجتماعی مطرح نموده و برای اینکه حریف اعتیاد به مصرف سیگار و یا قلیان شویم، باید دانست که بر مبنای اعتقاد و انگیزه و نگرش صحیح و اصولی به وجود آمده در فرد آن‌هم با آموزش و آموزش و آموزش و البته لحاظ نمودن فرآیند زمان حداقل ده ماه به‌صورت تدریجی و ذره‌ذره امکان‌پذیر هست.

بنابراین اعتقاد، انگیزه و نگرش فردی پایه و اساس درمان قطعی و رهایی از دام اعتیاد به مصرف سیگار و یا قلیان است.

مثل‌اینکه: فردی در جنگ و میدان مین، روی مین می‌رود و معبری را بازمی‌نماید و با توجه به اینکه از قبل می‌داند در این راه کشته می‌شود ولی به دلیل داشتن اعتقاد و انگیزه‌ی بسیار قوی و نگرش فردی خودش این کار را انجام می‌دهد وقتی از عملکرد و اعتقاد و نگرش (جهان‌بینی) خود دفاع می‌کند و ضمن اینکه آن را قبول دارد بلکه به‌عنوان یک هدف و آرمان‌اند آن دفاع بسیار هم می‌کند.

حال، آیا به نظر شما این اعتقادات و نوع نگرش و انگیزه عامل مهم در حل این مسئله (صورت‌مسئله اعتیاد به مصرف سیگار و یا قلیان) می‌باشد؟

بنابراین باید جهان‌بینی را که در کنگره 60 به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مثلث درمان اعتیاد مطرح گردیده است، بسیار مهم و پراهمیت پیگیری و جدی بگیریم و نوع نگرش و دیدگاه غلط خود را در سایه‌ی آموزش و آموزش پذیری تغییر دهیم، این جمله اشتباه محض است که تصور کنیم یا بگوییم مگر می‌خواهیم فیلسوف شویم؟ که این‌همه مطلب یا مطالب در مورد جهان‌بینی یاد بگیریم؟

امروزه در جامعه افرادی را مشاهده می‌کنیم که یک سال یا بیشتر است که لبش به سیگار و یا قلیان نخورده است ولی هنوز رنگ رخش تغییر نکرده است چون نگرش و جهان‌بینی او تغییر نکرده است که بایستی هر چه زودتر این نگرش و جهان‌بینی را تغییر دهد و این امر امکان ندارد و صورت نمی‌پذیرد، مگر با بالا بردن سطح دانائی و با آموزش‌های لازم آن‌هم با حضور مستمر در جلسات و کارگاه‌های آموزشی کنگره 60 و لژیون‌های (ویلیام ال وایت) درمان قطعی سیگار و یا قلیان .

در جامعه به‌صورت غلط می‌گویند: سیگار یا قلیان مانند اعتیاد به مواد مخدر نیست که نگران‌کننده باشد. حتی اعتقادی به درمان آن ندارند چراکه آن را به‌عنوان بیماری قبول ندارند و تصور می‌کنند هر وقت بخواهند می‌توانند آن را ترک کنند یا حتی تصور می‌کنند سیگار قابل درمان نیست و برای مصرف‌کننده سیگار یا قلیان کار سختی است که آن را کنار بگذارد. دراین‌بین افرادی بااراده‌تر وجود دارد که اقدام به ترک می‌کنند ولی تجربه نشان داده است که فرد پس از مدتی کوتاه مجدداً به مصرف سیگار یا قلیان رو آورده است. پس بااراده تنها قادر به حل این مشکلات نیستیم.

اما کنگره 60 ثابت نموده است که با آموزش و تشکیل جلسات جهان‌بینی کاربردی، اعتیاد را درمان قطعی می‌نماید و فرد معتاد را به‌عنوان یک مسافر از تاریکی و ظلمت اعتیاد به سمت روشنایی و رهایی از دام اعتیاد سوق می‌دهد.

ما بایستی در کنگره 60 تغییر کرده و تبدیل شویم و به‌طور اساسی و از ریشه درست شویم، یعنی: زنده‌ای از داخل مرده‌ای بیرون آمدن؛ که فرد مرده همان معتاد است که در داخل اعتیاد مرگ خود را می‌بیند ولی با آموزش و آگاهی یافتن توسط جهان‌بینی ذره، ذره یاد می‌گیرد که چگونه پایه اساس و قالب فکری و جسمی خود را بسازد و از ذلت نادانی و اعتیاد، به اوج دانایی برسد و فقط انسان است که این مراحل در او صادق است.

پس بنابراین آنچه ما نسبت به‌ خودمان و کل هستی برداشت، ادراک و دریافت و احساس می‌نماییم جهان‌بینی نام دارد؛ که شامل جهان‌بینی درون و بیرون می‌باشد.

جهان‌بینی بیرون شامل: ادراک و احساس ما نسبت به‌کل هستی است.

جهان‌بینی درون شامل: ادراک و احساس ما نسبت به خودمان است.

که باید گفت: در قسمت درون هر موجودی جهانی وجود دارد که خیلی تا خیلی از کائنات عظیم‌تر است.

زیرا اصولاً تمام کائنات به‌صورت تصویری در ذهن انسان جای دارد و از روز الست که خداوند فرمود:آیا من پروردگار شما هستم؟ و انسان گفت: بلی

یکسری اتفاقات و رخدادها همگی در آرشیو ذهن و درون انسان نهفته است که مسافر درون تمام این ماجراها را به‌صورت تصویر واقعی و سه‌بعدی خواهد دید و این سفر درون و جهان‌بینی خیلی مشکل بوده و فقط تعداد اندک شماری از افراد خاص می‌توانند در این زمینه کنکاش نموده و موفق شوند ولی ما می‌خواهیم درون خودمان را خیلی جزئی بدانیم که شامل: (عقل، نفس، روح، حس، ذهن، آرشیو ذهن) می‌باشد.

این مقوله اولین بار در کنگره 60 به‌عنوان مؤلفه‌های درمان اعتیاد بنام مثلث متساوی الاضلاع (جسم، روان، جهان‌بینی) مطرح گردید؛ که برای به تعادل رسیدن جسم و روان حداقل 11 ماه زمان نیاز داریم و برای جهان‌بینی غیرقابل‌پیش‌بینی و خدا می‌داند.

پایان بخش یکم

تهیه و تنظیم: کمک راهنماهای سیگار، عباس موگویی و سعید عاشوری

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .