English Version
English

تغییر صفت

تغییر صفت

در وادی دهم گفته‌شده که صفت گذشته در انسان صادق نیست چون جاری است در اینجا به صفت اشاره‌شده است که ویژگی هر چیزی را صفت گویند. مثل زغال سیاه و یا شب سیاه  که این سیاهی زغال و شب صفت آن‌ها است و این صفت تغییر نمی‌کند؛ اما صفاتی که برای انسان به‌کاربرده می‌شود قابل‌تغییر است مثل انسان چاق و یا انسان لاغر که این صفات چاق و لاغر همیشه ثابت نیست و انسان می‌تواند با خواست خود و اختیاری که خدا به او داده این صفات را تغییر دهد.

حتی اگر انسان بدترین گناهان را مرتکب شده باشد و در پایین‌ترین نقطه جهنم باشد می‌تواند با استفاده از اختیاری که خدا به او داده و بخشش خداوند صفت زشت خود را به صفت نیک تغییر دهد و جایگاهش را عوض کند. باید بدانیم همیشه راه نجات است و زمان برای تغییر است. این‌که می‌گوییم صفت گذشته در انسان صادق نیست می‌تواند شامل انسان‌هایی نیز باشد که در بالاترین نقطه بهشت هستند و اگر بخواهند صفت نیک خود را تغییر دهند به پایین‌ترین نقطه جهنم کشیده می‌شوند. اگر انسان بخواهد که جایگاهش تغییر نکند باید سعی و تلاش کند و جایگاهش را حفظ کند. ما می‌توانیم با توجه به اختیاری که خدا به ما داده مسیر زندگی‌مان را خودمان انتخاب کنیم که این مسیر هم شامل روشنایی‌ها و هم تاریکی‌هاست. ما در این وادی دانستیم که همه‌چیز در هستی جاری است و همه‌چیز در هستی در حال تغییر و تبدیل و ترخیص است. انسان می‌تواند بگوید من از بین می‌روم و حتی اگر خود فرد خودش را از بین ببرد درجایی دیگر چشم‌باز می‌کند؛ زیرا ما از وجود خدا هستیم و از بین نمی‌رویم. ما باید به این نکته توجه کنیم که اگر زشتی نباشد ما به مفهوم زیبایی پی نمی‌بریم. اگر غم نباشد شادی را نمی‌فهمیم و غم و شادی هر دو لازمه زندگی است و باید باشند تا ما بتوانیم با توجه به اختیاری که داریم خودمان انتخاب کنیم.

ما باید در لحظه زندگی کنیم و اگر در همین لحظه آموزش نگیریم فضا، مکان و زمان را از دست می‌دهیم و به ماوراء می‌رود. باید منتظر بمانیم تا دوباره فرصت پیش بیاید تا بتوانیم در آن فضا و مکان و زمان آموزش بگیریم.

نکته‌ی دیگری که در وادی دهم به آن اشاره‌شده است وجود سه مؤلفه نور، صوت و حس است که این مؤلفه‌ها در آسمان‌ها و جهان‌های پس از مرگ ارتباط خاص باهم دارند. هرکدام از این‌ها یک ارتباط باسیم و یک ارتباط بی‌سیم دارند. ارتباط باسیم در رابطه با مؤلفه نور شامل روز و شب است و ارتباط بی‌سیم آن‌که در صور پنهان ما اتفاق می‌افتد و نمی‌بینیم مانند این است که زمانی که مخلوقات خدا را می‌بینیم انگار نوری در درونمان به وجود می‌آید که این نور را صور پنهان ما حس می‌کند .

در رابطه با مؤلفه صوت ارتباط با سیم چیزهایی است که ما می‌شنویم مثل موسیقی و بی‌سیم آن زمانی است که ما ندایی در درونمان بعد از دیدن مخلوقات خداوند به صدا درمی‌آید که خدایا چه آفریدی!

و در آخر مؤلفه حس است که عشق و محبت انسان‌ها نسبت به هم شامل ارتباط باسیم است و عشق و محبت میان انسان‌ها با خداوند ارتباط بی‌سیم است که کسی نمی‌تواند ببیند.

و آخرین نکته در رابطه با تزکیه و پالایش است. ما زمانی که وارد کنگره می‌شویم در ابتدا فکرمان باز می‌شود و بعدازآن ایمانمان سالم می‌شود و عمل سالم را انجام می‌دهیم و به حس سالم می‌رسیم و حسمان تغییر می‌کند و عقل پا به میدان می‌گذارد و بعدازآن می‌توانیم عشق سالم را درک کنیم که این همان تغییر است. پس صفت گذشته در انسان صادق نیست چون جاری است.

نویسنده: همسفر اعظم

تایپ و ویراستاری: همسفر عاطفه

نگارنده: مسافر احمد

منبع کنگره 60 : وبلاگ نمایندگی صالحی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .