English Version
English

تنوع مخدرهای مصرفی و پیچیدگی درمان اعتیاد

تنوع مخدرهای مصرفی و پیچیدگی درمان اعتیاد

به گزارش ایسنا، آفرین رحیمی موقر در نشستی خبری با بیان اینکه طی سال گذشته یکی از کارهایی که مرکز انجام داد، تحلیل وضعیت فعلی درمان اعتیاد در کشور و روند آن در سالهای گذشته است، گفت: سال های نه چندان خیلی دور (مانند ۲۰ سال پیش) الگوی مصرف مواد کشور، روی تریاک متمرکز بود و تعداد کمتری بودند که هروئین یا گه‌گاه حشیش مصرف می‌کردند. در این فاصله خیلی کم این فرآیند تغییر کرد، اما اکنون به تنوعی از مصرف مواد رسیدیم. وضعیت مصرف مواد در کشور ما پیچیده تر شد که خیلی از اینها در راستای تغییرات جهانی و پیدا شدن مواد جدید و آگاهی مردم از آن چیزی که در جاهای دیگر دنیا می‌گذرد، اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: در کنار آن، خوشبختانه فرآیند خدمات درمانی در کشور ، فرآیند تکاملی خوبی را طی کرده است. به گونه ای که اکنون در منطقه، سیاست، استراتژی و برنامه درمانی پیشرفته‌ای داریم. می‌توان گفت تمام درمانهای مبتنی بر شواهد علمی در کشور مان وجود دارد و ارایه می‌شود و دو دارویی هم که تازه به بازار جهانی اضافه شده است در حال اضافه شدن به لیست درمانی کشورمان است.

رحیمی موقر افزود: در این راستا می‌توان گفت که ما از دانش روز در خدمات درمانی، داروهای موثر و از ظرفیت پزشکان و روانشناسان و سایر متخصصان در درمان اعتیاد استفاده می‌کنیم. از انرژی و انگیزه و نیروی عظیم مصرف کنندگان مواد که ترک کردند و می‌توانند به دیگران کمک کنند، استفاده می‌شود. از نیروی انتظامی و قضایی هم برای درمان معتادان استفاده می‌شود و این اتفاق مثبتی است. اما خلاءهایی وجود دارد که اینها را مدون کردیم که باید در چه جهاتی این خدمات رشد و ارتقاء یافته و ضعف ها برطرف شود.

رئیس مرکز ملی مطالعات اعتیاد با بیان اینکه لازم است به مداخلات روانشناسی و اجتماعی بیشتر تمرکز کنیم و روشهای پرهیزمدار را ارتقاء دهیم، گفت: برای بسیاری از موادمخدری که وارد بازار می‌شود اساسا درمان دارویی و پزشکی وجود ندارد لذا باید مداخلات روانی، فردی و گروهی و اجتماعی را رشد دهیم.

به گفته وی، برای مواد محرک مانند متامفتامین یا حشیش یا کانابیس درمان دارویی شناخته شده ای در جهان وجود ندارد.

رحیمی موقر افزود: استفاده بیشتر از بوپره نورفین در درمان وابستگی به مواد افیونی سیر مثبت و ارتقایی در کشورمان داشته است، اما لازم است هرچه بیشتر تقویت شود.

وی با تاکید بر اینکه لازم است درمانگران با روشهای نوین درمان آشنا شوند و بتوانند این روشهای نوین را در کنار سایر روشها استفاده کنند، گفت: لازم است در درمانهای اجباری که اکنون در کشور داریم، جای درمان سرپایی را به درمان اقامتی در این نگاه اجباری ارتقاء دهیم.

رئیس مرکز ملی مطالعات اعتیاد به تمرکز بیشتر به زنان و کودکان و نوجوانان اشاره کرد و یادآور شد: گرچه شیوع مصرف مواد و اعتیاد در زنان و کودکان و نوجوان بسیار کمتر از مردان بالغ است، اما عملا خدماتی که برای این دو گروه مهم داریم بسیار ناچیز و کمتر از ظرفیت موردنیاز برای آنهاست.

 

http://news.dchq.ir/3/?p=72437

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .