English Version
English

تصاویر کتاب هر آنچه را که قلم از انتقال حس، ناتوان می ماند را برای ما بیان می کنند

تصاویر کتاب هر آنچه را که قلم از انتقال حس، ناتوان می ماند را برای ما بیان می کنند

هر سیستمی برای نجات و بقای خود به یک قانون اساسی نیاز دارد که حکم فونداسیون آن سیستم را ایفا می کند. در بعضی از سیستمها، اول قانون اساسی خود را می نویسند و بعد در طول سالهای سال، هزاران قانون تصویب می کنند و البته این قوانین را قبل از تصویب با قانون اساسی خودشان تطبیق می نمایند.

در کنگره شصت هم، کتاب شصت درجه حکم همین قانون اساسی را دارد. در این کتاب کلیه مسائل جسم، روان و جهانبینی به صورت فشرده گنجانده شده است. بعدها از دل همین کتاب، کتابهای چهارده مقاله و عشق بیرون آمدند. در طبقه بندی کتابها، از کتاب شصت درجه می توان به عنوان یک کتاب ترکیبی یاد کرد. یعنی هم حکم زندگینامه را دارد و هم راهنمای درمان است.

درواقع یک کتاب علمی و در عین حال فلسفی هم می باشد. بخاطر همین است که افراد با سطح پایینِ سواد و یا با سطوح بالای دانشگاهی با خواندن این کتاب حس می کنند که این کتاب برای شخص آنها نوشته شده است.

یکی دیگر از قابلیتهای این کتاب که شاید در ابتدا به چشم نیاید این است که، کتاب شصت درجه از زبان یک مصرف کننده نوشته شده است ولی با اینحال، برای یک همسفر هم می تواند قابل استفاده باشد. مثلاً وقتیکه جناب مهندس خاطرات اولین و دومین ترک اعتیاد خودشان را در کتاب نوشتند، من همسفر با خواندن آن متوجه می شوم که تمامی این دوران را من نیز در کنار مسافرم با گوشت و پوست و استخوانم لمس کرده ام، ولی علت رنجهای آنرا نمی دانستم، که در اینجا هم جناب مهندس با ریشه یابی این مشکل، چشم ما را باز کردند و علت علمی آنرا جایگزین مفاهیم پوچی چون نداشتن اراده و ....نمودند.

یکی دیگر از قابلیتهای این کتاب استفاده از تصاویر است که با هوشیاری تمام، هر آنچه را که قلم از انتقال حس، ناتوان می ماند را به تصویر می کشد و به بهترین شکل ممکن آنرا منتقل می نماید. مثلاً من، همسفری که سالیان سال است زجر اعتیاد مرا از پای درآورده، با ورودم به کنگره دچار بی صبری شده ام و از اینکه سرعت درمان مسافرم را بالا نمی برند دچار بدبینی می شوم. هر چقدر هم که برایم توضیح دهند که سیستمهای جسمی مسافرم دچار تخریب شده و برای ترمیم آنها به زمان نیاز است، تمامی این جملات، صحبتهایی غیر قابل قبول برایم می باشد.

تا اینکه تصویر اول کتاب، رانندگی در یخبندان را جلوی چشم من می گذارد  و مرا با کُنه موضوع آشنا می کند و بطور کامل متوجه می شوم که چگونه سرعت بالا باعث سقوط مسافرم به قعر دره خواهد شد. زمانی که در اواسط سفر متوجه حال دگرگون مسافرم می شوم با خودم می گویم: او که اوایل سفرش خوب بود پس چه شد که به اینجا رسید؟ اینجاست که تصویر هفتم کتاب، یعنی رانندگی در تابش شدید خورشید جواب سٶالات مرا می دهد. این تصویر می گوید که حسهای مسافرم در حال باز شدن می باشند و چون به ناگاه متوجه خرابیهایی که خودش به بار آورده می شود، پس دگرگونی اش حالتی طبیعی می باشد.

ممکن است گاهی از ادامه راه  خسته شوم و ناامید گردم، ولی با دیدن تصویر اسکی بازی که تمثیل حال خوب مسافران سفر دوم و همسفرانشان است، دوباره دلگرم به ادامه راه می شوم. در مجموع این کتاب حرفهای زیادی برای گفتن دارد که مطمئناً با یکبار خواندنش فقط جنبه زندگینامه آن برایمان جذابیت دارد و جنبه های فلسفی اش ما را خسته می کند. بنابراین برای اینکه کتاب شصت درجه را درست درک کنیم باید آنرا چندین و چندبار بخوانیم و سی دیهای مرتبط با هر قسمتش را گوش کنیم و در مباحث مربوط به آن در لژیون هایمان، مشارکت فعال داشته باشیم. چون این کتاب همانگونه که خودش میگوید "ممکن است که نتواند همه را سیراب کند ولی از غرق شدن عده کثیری جلوگیری می کند" بشرط آنکه برای این کتاب، خصوصاً در زمان سفر اول وقت و انرژی لازم را صرف نماییم.

ممنونم از اینکه وقت گذاشتید و صحبت‌های مرا خواندید.

 

نویسنده و تایپیست: کمک راهنمای محترم، همسفر ژاله عیدی

تهیه عکس، ویراستار و ارسال کننده مطلب: همسفر نسیم فراهانی

مرزبان خبری: همسفر محترم سمیه

همسفران نمایندگی پرون اعتصامی اراک

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .