English Version
English

تمثیل‌ها واقعی نیستند

تمثیل‌ها واقعی نیستند

کلام خداوند سرتاسر تمثیل است اما ناآگاهان فکر می‌کنند، تمثیل خود وعده است. اطلاعات و دانش آن فرابشری است و برای درک بهتر باید دانایی خود را بالا ببرم.

 

از زمانی‌که دین به عنوان پایه و اساس زندگی مطرح شده، هم خوبی‌ها و هم بدی‌هایی با خود به همراه داشته است؛ ما از پیروان یک دین سخن نمی‌گوییم، بلکه می‌خواهیم بگوییم که دین پایه و اساس انسان بودن و درست زندگی کردن است. 

وقتی مطلبی را می خواهیم مطرح کنیم به دو طریق است:

1- از طریق کلام

2- از طریق نوشتن

برای انتقال مطالب ما با یک مثلث مواجه هستیم که:

یک ضلع آن دانش شونده

یک ضلع آن دانش گوینده

قاعده مثلث هم مطالبی است که می‌خواهیم بیان کنیم

این سه ضلع بسیار مهم است. گاهی باید برای انتقال مفاهیم از تمثیل استفاده کنیم، چون ممکن است شخص مقابلِ ما دانش کافی درمورد آن مطلب نداشته باشد، به‌ عنوان‌ مثال اگر بخواهیم کودکی را از خطر بالکن دور کنیم به او می‌گوییم آنجا «لولو» است.

تمثیل‌ها واقعی نیستند و اگر آن‌ها را واقعی جلوه دهیم، قابل تمسخر می‌شوند. اطلاعاتی که از جهان دیگر به ما می‌رسد، توسط ادیان الهی صورت می‌گیرد و کتاب قرآن سراسر تمثیل می‌باشد، چون اطلاعاتی که در آن وجود دارد فرابشری است و هرچه اطلاعات خود را بالاتر ببریم، بهتر متوجه مفهوم آن می‌شویم.

در نگارش کلمات باید دقت کافی را داشته باشیم. گاهی حتی جابجا کردن یک ویرگول ممکن است معنی کلمه را عوض کند و برداشت دیگری صورت گیرد.

ما برای اینکه بتوانیم با خوبی‌ها و ارزش‌ها هم‌قدم باشیم، باید با بدی‌ها جدال کنیم و این جدال باید همراه با تفکر و آرامش باشد تا سبب ارتقاء انسان شود، مثل اعتیاد که ما با جنگ به سراغ آن نرفتیم، بلکه با فکر و به روش DST درطول یک‌سال و به‌صورت ذره‌ذره پیش رفتیم تا با تغییر در تفکر و فیزیولوژیک بر این قضیه پیروز شدیم.

در آخر، اگر کلام و سخن راستین باشد، هیچگاه عوض نمی شود. حقیقت هیچ وقت از بین نمی رود و ریشه‌ی حرفِ درست حقیقت است و تغییر نمی‌کند.

 

ویرایش متن: همسفر زینب از لژیون پنجم

ارسال مطلب: همسفر ملیحه

همسفران نمایندگی فردوسی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .