English Version
English

کارگاه آموزشی جهان بینی چهارشنبه؛الهام از رمضان

کارگاه آموزشی جهان بینی چهارشنبه؛الهام از رمضان

سومین جلسه از دوره هفتاد و دوم کارگاههای آموزشی کنگره 60، ویژه مسافران و همسفران کنگره 60، با استادی و نگهبانی مهندس دژاکام و دبیری همسفر مونا با دستور جلسه «الهام از رمضان» چهارشنبه هجدهم فروردین ماه 1400 ساعت 9:30 آغاز به کار نمود.

سخنان جناب مهندس:

با قوت گرفتن از قدرت مطلق الله جلسه را آغاز می‌کنیم.

سلام دوستان من حسین هستم یک مسافر؛ نگهبان جلسه. امیدوارم حال همه خوب باشد، حال من هم بحمدلله خوب است. امروز چهارشنبه هجدهم فروردین سال هزار و چهارصد، ۲۳ دقیقه به ۱۰ بامداد است، بیماری کرونا در حال اوج گیری و همه شهرها به رنگ های قرمز، سیاه، بنفش و... است؛ خوشبختانه برای مهار کرونا در کنگره در این مدت مشکل چندانی نداشته‌ایم.

سال جدید را خدمت تمام عزیزان تبریک عرض می‌کنم، ما در ایام عید جلسات را هم در فضای مجازی و هم در فضای حقیقی برگزار کردیم و همچنین سال قبل با وجود کرونا به فعالیت و حرکت خود ادامه دادیم، ارقامی که از قسمت OT در سال ۹۹ به دست من رسید را برایتان می‌خوانم؛

جمع کل تازه واردین مسافران آقا و خانم در سال ۹۹ در کل کشور 15324 نفر بوده است‌ و این از آمار سال 98 چند درصد بیشتر بود، تا پایان سال ۹۹، جمع کل مسافران آقا و خانم در حال درمان هم ۱۰۸۷۹ نفر بوده است که این رقم بسیار زیاد است و من فکر نمی‌کنم مکانی با یک پروسه درمانی منظم و پروتکل مشخص باشد که بتواند این رقم را تحت درمان داشته باشد، در مؤسسه‌های دیگر اگر ۴۰۰ نفر را بخواهند درمان کنند، میلیاردها تومان هزینه دارد؛ اما کنگره ۶۰ موفق شد در سال گذشته ۱۰۸۷۹ نفر را بدون هیچ هزینه‌ای برای کشور تحت درمان قرار دهد.

روز دوشنبه 16 فروردین 1400 ساعت ۲ بعد از ظهر در طبقه سوم ساختمان ۲۰، اولین جلسه دیده‌بان‌ها با نگهبان و دبیر آقای خدامی و حضور تمامی دیده‌بان‌ها تشکیل گردید. موضوعاتی که در این جلسه مورد بحث واقع شد به شرح زیر است:

مرزبان های ایمنی یکی از مهم‌ترین جایگاه‌های خدمت در لژیون مرزبانی است؛ مرزبان ایمنی باید با دقت تمام، نکات و مسائل ایمنی را در نمایندگی خود کنترل نمایند. اسم هایی که ما تعیین کرده ایم صوری نیستند، مانند کسانی نیستند که ۱۰ الی ۲۰ شغل داشته باشند، مرزبان ایمنی؛ یعنی کسی که امنیت 500 نفر، 5000 نفر، 4000 نفر بر عهده اوست؛ در این مسئله با جان انسان‌ها مواجه هستیم، دسته‌ای افراد با خود فکر می‌کنند که این اسامی فقط صوری هستند و ما فقط عنوان‌های مرزبان ایمنی یا مرزبان آبخوری یا... را به افراد می‌دهیم؛ در صورتی که اینگونه نیست، در یک شعبه حدوداً 800 الی 1000 نفر رفت و آمد می‌کنند، اگر یک لوله گاز در محیط منفجر شود چه می‌شود؟ چندین سال پیش کپسول‌های خالی گاز را از پارک طالقانی به شهر ری انتقال دادیم. با وجود این که آن کپسول‌ها بدون گاز بودند ولی به علت نبستن شیر این کپسول‌ها و قرار دادن آن ها در ماشین و در اثر تکان خوردن کپسول‌ها و جمع شدن گاز منفجر شدند و خوشبختانه خسارت‌ جانی نداشت اما چندین نفر دچار سوختگی شدند. آنها را به بیمارستان سوانح سوختگی انتقال دادیم و یک سال درگیر آنها بودیم؛ بنابراین ایمنی یک مسئله بسیار مهم است؛ کلیدها، پریزها، برق، در‌های سالن، راهروها و... باید دارای ایمنی و کپسول‌های آتش نشانی باید در تمام شعب در دسترس باشند. در صورتی که نحوه  استفاده و جایگزینی کپسول‌های آتش نشانی را نمی‌دانیم باید از مأمورین آتش نشانی درخواست کمک و آموزش کنیم، مسئله ایمنی با جان آدم‌ها مرتبط است، اتفاقات ناگوار مانند؛ آتش سوزی ساختمان پلاسکو بسیار سریع اتفاق می‌افتند، گاهی یک چوب کبریت یا ته مانده سیگار می‌تواند منجر به اتفاقات بزرگ شوند. مرزبانان ایمنی در یکی از شعبات قوانین و مقررات را رعایت نکردند، ما هم دیده‌بان رابط را عوض کردیم و ایجنت و مرزبان ایمنی را هم تعلیق کردیم، دیده‌بان‌هایی که برای بازدید به شعبات می‌روند، حتماً به نکات ایمنی توجه داشته باشند. باید حتی الامکان سعی خود را بکنیم که مقصر یک رویداد ناگوار برای ۵۰۰ نفر انسان نباشیم؛ هنگامی که ۵۰۰ نفر قرار است زیر یک سقف باشند، باید بررسی کنیم که آن سقف تحمل ۵۰۰ نفر جمعیت را دارد یا ندارد؟ در گروه همسفران هم باید مرزبان ایمنی داشته باشیم تا از فرزندان و کودکان که مشغول به بازی هستند مراقبت نمایند؛ اما بهتر است که والدین، فرزندان خود را به شعبه نیاورند و یا شخصی مسئول بچه‌ها باشد.

از این پس واریزی‌های مربوط به جشن گلریزان، همه ساله از تاریخ اول تیرماه تا سی‌ام بهمن ماه انجام می‌گیرد. مراسم گلریزان فقط ۸ ماه در سال است؛ یعنی ۴ ماه مانده به جشن گلریزان تا ۴ ماه پس از جشن گلریزان، در واقع از اول تیرماه تا سی‌ام بهمن ماه مبالغ واریز می‌شود، در ماه‌های اسفند، فروردین، اردیبهشت و خرداد، هیچ مبلغی پذیرفته نمی‌شود و تعهدهای چکی نیز در این ۴ ماه نباشد؛ چک نباید در این چهار ماه باشد، این چهار ماه یک گپی است که ما هیچ چیزی نداریم یعنی حساب‌ها باید صفر و حساب‌های قبلی رسیدگی شود و بچه‌ها هم یک استراحتی داشته باشند؛ بنابراین در این چهار ماه ما هیچ پولی را برای گلریزان دریافت نمی‌کنیم و پذیرش نداریم حتی اگر التماس هم کنید ما در این چهار ماه پولی برای گلریزان قبول نمی‌کنیم.

امسال در ماه مبارک رمضان به جهت رعایت مصوبات ستاد کرونا، مراسم افطاری در هیچ یک از شعب کنگره 60 برگزار نمی‌شود، بسیار دوست داریم مراسم افطاری را برگزار نماییم و همه دلتنگ مراسم افطاری و ماه مبارک رمضان هستیم که در حقیقت جشن ماه مبارک رمضان است؛ اما به دلیل بیماری کرونا نمی‌توانیم این جشن را در کنگره برگزار نماییم. کلیه ایجنت ها و مرزبانان باید توجه داشته باشند که در نمایندگی، وسایل و تجهیزات گران‌قیمت وجود نداشته باشد و حتی الامکان از لوازم با قیمت پایین استفاده نمایید، یعنی چه؟ به طور کلی منظور این است که ما نمی‌خواهیم تجهیزات گران قیمت داشته باشیم؛ یعنی اگر کسی برای سرقت اینجا آمد چیزی برای سرقت نداشته باشد، یک فرش گرانبها یا یک تابلوی خیلی با ارزش در نمایندگی نباید وجود داشته باشد زیرا مشکل ساز می‌شود و کنگره 60 نباید چیزی به نام سرایدار داشته باشد، ممکن است خود سرایدار مقدار زیادی هزینه و حقوقش باشد، مگر یک سارق چقدر از یک نمایندگی می‌تواند سرقت ‌کند که ما بخواهیم هفت میلیون حقوق بدهیم که اموال ما را سرقت نکنند؟! پس باید چیزی برای سرقت در نمایندگی‌ها وجود نداشته باشد، امکان دارد یک کامپیوتر، ماشین حساب یا پرینتر یا صندلی و میز باشد که به درد سرقت نمی‌خورد، منظور این است که؛ وسیله با ارزش نداشته باشیم. بعضی مساجد هستند که هیچ چیزی ندارند و تنها یک زیر انداز دارند، این مساجد که تنها یک زیر انداز و مهر و تسبیح دارند، در آنها باز است و کسی کاری با آن ندارد اما اگر مسجدی قالی کرمان و چهل چراغ داشته باشد، مسلماً اگر در مسجد را باز بگذارند، همه چیز را سرقت می‌کنند و می‌برند پس همیشه در این مساجد باید قفل باشد. بنابراین در هیچ یک از شعب کنگره 60 چیزی به نام سرایدار وجود ندارد؛ مگر شعبی که تازه تأسیس هستند و در بیابان قرار دارد یا شرایط خاصی دارند که در این موارد با هماهنگی، شرایط متفاوت است.

کلیه ایجنت ها و مرزبانان باید توجه داشته باشند؛ هیچ فردی اعم از ایجنت، مرزبانان و سایرین در روزها و ساعاتی که کنگره 60 تعطیل است، اجازه رفت و آمد به ساختمان را ندارند مگر با هماهنگی شورای مرزبانان. فرض کنید جمعه تعطیل است اینجت در این زمان نمی‌تواند به ساختمان برود و سر بزند یا مرزبان سر بزند و گل ها را آب بدهد، به هیچ عنوان نباید ورود و خروج صورت بگیرد و اگر لازم بود تعمیراتی را انجام بدهند باید شورای مرزبانان و ایجنت تصمیم گیری کنند که ما می‌خواهیم به عنوان مثال؛ امروز یا امشب ساعت 10 شب بیاییم و فاضلاب را تخلیه نماییم، همین طور هیچ فردی بدون دلیل و بدون هماهنگی اجازه ورود و خروج ندارد.

در شهرهایی مثل تهران که جلسات ویژه همسفران آقا در یک یا چند نمایندگی برگزار می‌شود، همسفران آقا نمی‌توانند در لژیون‌های راهنمایان مسافر شرکت کنند، ما گفتیم در جاهایی که نمایندگی همسفران آقا نداریم، می‌توانند همسفرها در لژیون‌های مسافران بنشینند؛ منظور من از جاها، شهرها بود نه نمایندگی‌ها! در تهران چندین نمایندگی داریم اما فقط چهار نقطه تهران برای همسفران آقا جلسه داریم؛ بنابراین همسفران آقا در هیچ لژیونی از مسافران نمی‌توانند شرکت نمایند و برای آن‌ها بسته است، تنها می‌توانند در چهار شعبه خودشان شرکت نمایند، به عنوان مثال اگر در قزوین نمایندگی همسفران آقا نیست می‌توانند در لژیون مسافران شرکت کنند؛ اما اگر لژیون‌های همسفران آقا در یکی از شعب باشد به هیچ عنوان نمی‌توانند در لژیون مسافران شرکت نمایند یا در مشهد امکان دارد در یکی از شعب لژیون همسفران آقا باشد بنابراین همه باید آنجا بروند و اگر هیچ شعبه‌ای در مشهد برای همسفران آقا وجود نداشت، آن موقع می‌توانند در لژیون‌های مسافران شرکت نمایند.

دیده‌بانان حاضر در جلسه؛ سرکار خانم آنی کماندار، آقای امین، آقای علی اشکذری، آقای عليرضا زرکش، آقای کوروش آذرپور، آقای کامران شریفیان، آقای رضا ترابخانی، آقای علی مجدیان، آقای محمد صداقت، آقای بابک، آقای سعید، آقای اصغر منصوری، آقای احمد حکیمی، آقای مجید سلامی و آقای علی خدامی بودند.

نکته بعدی؛ کاری که باید لژیون‌های سردار انجام دهند این است که اگر در یک نمایندگی یا شعبه پهلوان داریم، نگهبان لژیون سردار باید پهلوان آن شعبه باشد، اگر پهلوان نداشت و دنور داشت یکی از دنورها باید نگهبانی را بر عهده بگیرد و اگر دنور هم نبود، اعضای لژیون سردار می‌توانند نگهبان باشند؛ زیرا بدون تعارف در لژیون سردار تعیین کننده، مبلغ است و ارجحيت با مبالغ بالا است و شخصی که پهلوان است قطعاً می‌تواند لژیون را سرحال‌تر کند و از نظر امکانات مالی بیشتر عضو جذب کند، اما کسی که فقط عضو لژیون سردار است نمی‌تواند برای پهلوان و دنور و بقیه تعیین تکلیف نماید، در هر لژیون که مسؤلیت نگهبانی بر عهده پهلوانان و دنورها نیست، دوره آنها که به پایان رسید در دوره‌های بعدی حتماً این عزیزان از بین پهلوان‌ها و دنورها انتخاب شوند.

بین اصفهان و شهرکرد شهری به نام چرمهین هست که مسؤلین این شهر زمینی را به کنگره 60 واگذار کردند و خیلی همکاری و پیگیری نمودند، بعضی از عزیزان دنبال این کار بودند، از مسئولین کشور و نیز مسئولین نماز جمعه سپاسگزارم که برای این کار تلاش کردند، از آقای خدامی خواستم لژیون را در شهر چرمهین برنامه‌ریزی کنند البته درخواست دادند که مسئولیت این شعبه را بعضی از کمک راهنمایان قبول کنند؛ اما باز هم مسئولیت بر عهده آقای خدامی است که مسئول لژیون‌هاست، حتماً فردی را تعیین می‌کنند که خیلی قوی و نیرومند باشد و توانسته باشد رهجوهایی را به کمک راهنمایی رسانده باشد یا شرایط لازم را داشته باشد، از همه ممنونم که این کار را انجام دادند، آقای خدامی حتماً این قضیه را پیگیری کنند.

مطلب دیگر؛ در تمام شعب کنگره 60 افرادی که می‌خواهند با خارج از کنگره ۶۰ ارتباط برقرار نمایند، باید با روابط عمومی تهران هماهنگ کنند؛ مثلاً  قزوین می‌خواهد با وزارت کشور، نامه نگاری کند باید سعی کنند حتماً از طریق روابط عمومی مرکز و با اطلاع و هماهنگی آن‌ها که؛ دیده‌بان آن آقای بابک است انجام شود. به طور مثال می‌خواهیم نامه‌نگاری کنیم تا اطلاعات همه یک دست و هماهنگ شود و هر کسی برای خودش هرکاری انجام ندهد.

نکته دیگر این که؛ باز وضعیت کشور در اکثر شهرها قرمز شده است و به همین دلیل جمعه پارک طالقانی تعطیل است و صبحانه و ورزش نداریم فقط من برای رهایی‌ها حضور پیدا می‌کنم؛ چرا که می‌خواهم رهایی‌ها زیاد متراکم نشوند و اگر بخواهیم فقط چهارشنبه‌ها رهایی داشته باشیم، تراکم بسیار زیاد می‌شود و به همین دلیل دوشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها و جمعه‌ها رهایی داریم و من فقط در پارک طالقانی حضور پیدا می‌کنم تا عزیزانی که می‌خواهند رهایی بگیرند، تشریف بیاورند ولی خواهش می کنم از بقیه عزیزان که حضور پیدا نکنند تا این وضعیت کرونا بگذرد و باید با مسئولین کشور همکاری لازم را داشته باشیم؛ در تمام شعب هم سعی نمایند برنامه‌ریزی کنند که حتماً در ورودی‌ها گیت باشد، محلول ضد عفونی کننده باشد و از ماسک استفاده نمایند و فاصله اجتماعی را رعایت بفرمایند و کلاس‌ها را هم بسته به شهر و موقعیت به صورت یک دوم یا یک سوم تصمیم گیری کنند و کارگاه‌ها را برگزار نمایند.

 

دستور جلسه امروز؛ الهام از ماه رمضان است؛ در ماه مبارک رمضان همیشه در کنگره به صورت جدی یک شور و شعف بسیار زیادی بود و ما سال گذشته از این قضیه محروم شدیم و امسال هم داریم محروم می‌شویم البته از جشن‌هایی که در کنگره ۶۰ است، اگر نه بچه‌ها روزه‌های خود را می‌گیرند؛ از جمله خود من و مشکلی بر این قضیه ایجاد نمی‌شود ولی همین که با هم بودیم، با هم افطاری درست می‌کردیم، با هم غذا می‌خوردیم، با هم در خدماتش مشارکت می‌کردیم و امسال دومین سال است که این کار انجام نمی‌گیرد؛ امیدواریم که خداوند کمک کند و بتوانیم اگر زنده باشیم در سال آینده این عمل را انجام دهیم حتی من به شعبه کرج که جدیداً تأسیس شده بود رفتم، دیدم که یک آشپزخانه‌ای درست کرده‌اند، گفتم این آشپزخانه برای چیست؟ گفتند برای ماه رمضان است؛ به یک صورتی این قضیه در وجود بچه‌ها نهادینه شده که حتی در بعضی شعب یک مکانی را هم برای آشپزی ماه مبارک رمضان در نظر می‌گیرند. البته من دیروز در سی دی «درمان در ماه مبارک رمضان» صحبت کردم که انشاالله روز یکشنبه این سی دی تکثیر می‌شود و استفاده می‌کنید.

وقتی انسان‌ها با هم غذا می‌خورند محبتشان با هم بیشتر می‌شود و خیر و برکت زیادی برای ما دارد. انسان‌ها زمانی که یک کار اشتراکی با هم انجام می‌دهند محبت‌شان به هم بیشتر می‌شود حتی اگر با هم فوتبال بازی می‌کنند، محبت‌شان نسبت به همدیگر زیادتر می‌شود یا اگر غذایی با هم می‌پزند، محبت‌شان زیاد می‌شود ولی در کارهای منفی محبت‌شان کم می‌شود. به عنوان مثال در قماربازی محبت‌شان نسبت به هم کم می‌شود چرا که مرتب می‌خواهند همدیگر را سر کیسه کنند و همه دشمن هم می‌شوند؛ بنابراین این عملی بود که به همه ما اجازه مشارکت می‌داد؛ بعضی‌ها آشپزی می‌کردند، بعضی‌ها ظرف‌ها را می‌شستند، بعضی از افراد ظرف می‌خریدند و یا خریدهای دیگر انجام می‌دادند، بعضی افراد پخت و پز می‌کردند و بعضی‌ها پولی را برای این کار پرداخت می‌کردند و در تمام سطوح مشارکت بود ولی به طور کلی متد DST همانگونه که می‌دانید از ماه مبارک رمضان برداشت شد و اصلاً متد DST، متد روزه است.

یک نوع روزه داریم که روزه غذا خوردن است و یک نوع دیگر روزه سکوت داریم، روزه گوشت داریم که گوشت نمی‌خورند، روزه پخت و پز داریم که از غذاهای پخت و پز استفاده نمی‌کنند، انواع و اقسام روزه‌ها وجود دارد و DST هم دقیقاً یک نوع روزه است؛ روشی است که حتی از روزه هم سخت‌تر است؛ شخصی که به طور دائم مواد مصرف می‌کرده اکنون بخواهد روی ساعت مواد مصرف کند، مثلاً ساعت ۵ صبح یا ۶ صبح یا ۷ صبح داروی خود را می‌خورد و ۲ بعدازظهر سر ساعت مصرف می‌کند و دوباره تا ساعت ۱۰ شب یا ۱۱ شب چیزی مصرف نمی‌کند و جالب این است که در روزه استاندارد انسان هر چه غذا بخواهد از افطار تا سحر می‌تواند بخورد ولی در روزه DST ساعت و میزان مشخص است؛ به عنوان مثال: ساعت ۵ یا ۶ صبح که اوتی خود را مصرف می‌کند، هر چه بخواهد نمی‌تواند مصرف کند و میزان مصرف مشخص است باید یا نیم سی سی بخورد یا یک سی سی یا دو سی سی و باز زمان ظهر و شب هم به همین صورت است؛ بنابراین روش DST، خود یک نوع روزه است؛ روزه معمولی یک ماه است و روزه‌ای که ما می‌گیریم ده یا یازده ماه یا یک سال است و همراه روزه‌ای که می‌گیریم کار عبادی نیز انجام می‌دهیم، کار جهان‌بینی نیز انجام می‌دهیم و اطلاعات خود را بالا می‌بریم. به فارسی می‌گوییم «روزه» و به عربی «صیام»؛ «کُتِبَ عَلیکُم الصیام»، «روزه بر شما نوشته شده است، کما این که برای گذشتگان هم نوشته شده بود»، یعنی فقط برای مسلمانان نیست، مسیحی‌ها هم یک نوع روزه دارند، یهودی‌ها هم یک نوع روزه دارند، زرتشتی‌ها یک نوع روزه دارند، بودایی‌ها یک نوع روزه دارند، هر مذهبی را که نگاه کنید همه یک نوع روزه برای خود دارند؛ حتی روزه سکوت است که خداوند در قرآن به حضرت مریم می‌فرماید که سه روز روزه سکوت بگیر یا به زکریا می‌گوید چند روز روزه سکوت بگیرد؛ بنابراین روزه انواع و اقسام خود را دارد، می‌گوید: «بر شما نوشته شده است»، این «نوشته شده» مسئله بسیار مهمی است، نمی‌گوید که باید روزه بگیرید، می‌گوید برای شما نوشته شده است؛ یعنی برای شما لازم است. شما یک ماشین می‌گیرید و در کاتالوگ آن نوشته شده که شما باید روغن آن را در این مقدار کیلومتر عوض کنید یا نوشته که باید در زمستان در اتومبیل ضد یخ بریزید، واسکازین گیربکس را باید به این صورت چک کنید، سوخت شما باید سوپر یا معمولی باشد، باد لاستیک باید چه میزان باشد، می‌بینید که همه شرایط نگهداری یک اتومبیل نوشته شده است، یک کامپیوتر هم که بگیرید همین طور است و برای انسان هم به همین صورت نوشته شده است. انسان ماشین است؛ یعنی شما دقیقاً باید جسم را یک ماشین هوشمند و فوق العاده پیچیده در نظر بگیرید.

ما حواسمان نیست که چقدر این ماشین هوشمند و حساب شده است؛ ما می‌خواهیم راه برویم، راه می‌رویم؛ می‌ایستیم و راه می‌رویم، از ذهن ما می‌گذرد؛ نیت می‌کنیم که به طبقه بالا برویم، به طبقه بالا می‌رویم یعنی پاها به طور اتوماتیک حرکت می‌کند، پا خودش اتوماتیک پله‌ها را طی می‌کند، ببینید چقدر بالا رفتن از پله‌ها سخت است؟ یکی از مشکلاتی که برای ربات‌ها داشتند از پله رفتن است مخصوصا پله پایین آمدن؛ بالا رفتن بهتر از پایین آمدن است؛ زیرا هر لحظه ممکن است سقوط کنید به دلیل این که تنه‌تان را پایین می‌دهید و پایتان را می‌خواهید در پله پایین بگذارید یعنی باید بسیار متعادل باشد تا بتوانید از پله بالا یا پایین بروید. دقیقا یک ماشین است؛ شما می‌خواهید یک وسیله‌ای را با انگشتانتان بردارید، چقدر باید فشار وارد کنید؟ یکی از مشکلاتی که ربات‌ها دارند این است که زمانی که می‌خواهد یک لیوان را بردارد، نمی‌داند چه میزان فشار باید وارد کند؟ اگر من بخواهم این وسیله را بردارم سبک است، به طور اتوماتیک، ماشینِ مکانیزمِ من می‌داند که این وسیله چه میزان وزنی دارد پس همان میزان نیرو را وارد می‌کند؛ اگر نیرویی که من برای بلند کردن این وسیله وارد کنم، همان نیرو را برای بلند کردن لیوان وارد کنم، نمی‌توانم لیوان را بردارم.

 

 اگر بخواهم وزنه سنگینی را بردارم باز مقدار نیرو متفاوت است، اگر لیوان را مثل وزنه سنگین بردارم ممکن است با این فشاری که وارد می‌کنم لیوان در دست من بشکند؛ پس می‌بینید یک ماشین فوق العاده حساب شده است. ما اصلا فکر نمی‌کنیم که ماشین است و خیال می‌کنیم دیمی می‌آید و دیمی می‌رود؛ راه می‌رویم، حرف می‌زنیم، یک چیزی برمی‌داریم و می‌خوریم، می نشینیم و می‌ایستیم، هزار کار انجام می‌دهیم؛ یک ماشین بسیار پیچیده است، پس برای نگهداری آن باید بسیار دقت بشود. ماشین هم احتیاج به سوخت دارد، مگر ما غذا نمی‌خوریم؟ چقدر سوخت گیری کنیم؟ زمانی که سوخت زیاد مصرف می‌کنیم اگر بلد نباشیم دچار مشکل می‌شویم. گفتیم که ما در کنگره 60 لژیون لاغری نداریم، لژیون درست غذا خوردن داریم.

 باکی که 40 لیتر بنزین می‌گیرد، باید 40 لیتر بنزین بگیرد اگر بیشتر بزنید، بیرون می‌ریزد و سیستم باک ماشین به گونه‌ای است که بیرون می‌ریزد ولی سیستم باک انسان بیرون نمی‌ریزد بلکه آن را نگه می‌دارد و اضافه آن را در شکم می‌ریزد و تبدیل به چربی می‌کند و به شکم می‌دهد، تبدیل به چربی می‌کند و دور کبد، دور قلب، دور ران‌ها، توی بازو، توی شکم، زیر شکم، همه‌جا و در پهلوها انبار می‌کند. اگر سوخت اضافه ریختید، بدن نمی‌تواند مصرف کند، آن را تبدبل به چربی می‌کند و به قسمت‌های مختلف بدن می‌دهد بعد می‌بینید 30 کیلو، 40 کیلو، 50 کیلو اضافه وزن دارید. پس این اضافه وزن است.

 شما افرادی که روزه می‌گیرند را نگاه کنید، می‌بینید همه 80 یا 90 سال عمر می‌کنند، عمرهای طولانی دارند و معمولا از اندام مرتبی هم برخوردار هستند؛ آیا روزه گرفتن فقط برای لاغر کردن و... است؟ البته درست هم هست زمانی که روزه می‌گیرید (وزن کم می‌شود). من کاهش وزن، اضافه وزن را هم در ماه مبارک رمضان فرا گرفتم؛ DST از ماه مبارک رمضان بود، کاهش وزن هم از ماه مبارک رمضان بود زیرا دیدم بعد از ماه مبارک رمضان، چهار الی پنج کیلو وزن کم کردم، دو سال پیش گفتم چه کاری انجام دادم که چهار، پنج کیلو وزن کم کردم؟ و همان برنامه را در ادامه اجرا کردم و متوجه شدم که من غذا خوردن بلد نیستم؛ غذا خوردن را فرا گرفتم و یک وزن متعادل پیدا کردم. بسیاری بچه‌ها در کنگره 60 هستند، در طول یک‌سال 40 کیلو، 50 کیلو، 35 کیلو وزن کم کردند؛ هم سبک شدند و هم سرحال و قبراق هستند و هم راه می‌روند؛ نه معده‌شان را برداشتند نه روده‌شان را بریده‌اند و نه چربی‌ها را از شکم‌شان بیرون کشیدند؛ مثل آدمیزاد. غذا خوردند، همه چیز هم خوردند و وزن خود را نیز کم کرده‌اند.

پس یکی از مسائل، همان مسئله نگهداری ماشین است که چگونه انجام می‌گیرد؟ که ماه مبارک رمضان بسیار کمک می‌کند. برخی می‌گویند ماه رمضان برای این است که گرسنگی بکشیم تا طعم گرسنگان را هم بچشیم؛ این هم قابل قبول است ولی چیزی که خود قرآن می‌گوید: "کُتِبَ عَلَیکُم الصِیام" و ما قبل شما "لَعَلَّکُم تَتَّقون"؛ که شما با تقوا بشوید، یعنی چه؟ اصولاً صیام یعنی کنترل خود؛ کسی کنترل خودش را داشته باشد در عربی به او صیام می‌گویند، برای این که کنترل خودتان را داشته باشید؛ ما روزه می‌گیریم که کنترل خودمان را داشته باشیم، کنترل اعمالمان، کنترل شکم‌مان، کنترل همه چیز خود را داشته باشیم و یکی از سخت‌ترین کارها کنترل خود است؛ انسان بتواند خودش را کنترل نماید، گاهی اوقات نمی‌تواند جلوی شکم خودش را بگیرد، 30 کیلو، 40 کیلو اضافه بار دارد، اضافه وزن دارد نمی‌تواند جلوی شکم خودش را بگیرد یعنی کنترل روی خودش ندارد، کنترل روی نفس خودش ندارد یعنی تمام افرادی که فربه هستند، 20 کیلو، 30 کیلو، 15 کیلو، 10 کیلو اضافه وزن دارند، این افراد کنترل روی خودشان ندارند، کنترل روی خوراکی ندارند، صیام یعنی همین، روزه معنی ندارد؛ ولی لغت اصلی، صیام است که یعنی کنترل خود، کنترل نفس خود، کنترل افکار خود، کنترل اندیشه خود و روشDST همان صیام برای ما است و کنترل خود است که چه میزان مصرف کنیم؟ چه ساعتی مصرف کنیم؟ چگونه مصرف کنیم؟ دقیقا الگو، الگوی ماه مبارک رمضان است و ما توسط آن توانستیم به نتایجی برسیم و همان مدل الگو را روی DST پیاده کردیم و کاملا به نتیجه رسیدیم و درمان من نیز از ماه مبارک رمضان شروع شد که شرح کامل آن را در کتاب 60 درجه مطرح کردم و دیگر لازم به تکرار آن نیست و از آنجا فرا گرفتیم؛ در سی دی نیز گفتم برخی به اسم تجدد این شده است که افرادی که متجدد هستند می‌گویند این دین مسخره است، روزه مسخره است و این مسائل الکی است، این‌ها چیست؟ ممکن است بعضی افراد چنین دیدگاهی را داشته باشند؛ بین برخی مطرح شده است که بله، هر چه انسان اُمل‌تر باشد، دیندارتر است، هر چه فهمیده‌تر و فکور و دانا باشد، دین را قبول ندارد در صورتی که کاملا برعکس است؛ انسان باید به یک مرحله بسیار بالایی از دانایی برسد، به مرحله دانایی بسیار بسیار بالایی برسد تا بفهمد که فرامین الهی چه هست؛ تمام بزرگان ما چه مولانا، چه سعدی، چه حافظ، چه ابوریحان بیرونی، چه ابن سینا را در نظر بگیرید حتی فردوسی را در نظر بگیرید همه این افراد موحد بودند، همه خداشناس بودند؛ فردوسی می‌گوید؛ به نام خداوند جان و خرد؛ یعنی شعرش را با نام خداوند شروع می‌کند. سعدی می‌نویسد: منّت خدای را عزوجل که طاعتش موجب قربت است. مولانا را نگاه کنید، همه شاگردان قرآن بودند، بزرگان ما همه شاگردان دین بودند؛ پس این افراد اُمل بودند؟ قشری بودند؟ یا از افراد بی سواد بودند؟ پس اگر می‌توانی روزه را مسخره نکن. جگرش را داری؟ می‌توانی 16 ساعت هیچ چیز نخوری، آب نخوری؟ سیگار نکشی، مواد مصرف نکنی، توان آن را داری؟ امتحان کن! بنابراین راجع به این موضوع دیگر صحبت نمی‌کنم. امیدوارم که بتوانیم ماه خوبی را پشت سر بگذاریم؛ اگر ممکن است در کنگره دور هم جمع نشویم، سعی کنید در خانواده کنار همدیگر افطار کنید و نکته بسیار مهم از کسی سوال نکنید روزه هستی یا خیر؟ موقع افطار سر سفره این سوال را نپرسید، اگر روزه نبودی سر سفره افطار بنشین؛ سفره افطار فقط مخصوص روزه دارها نیست؛ سال گذشته که نتوانستیم مراسم افطاری را در کنگره برقرار کنیم در منزل سر سفره بودیم با امین، آنی، شانی و دوستان خانوادگی ما همه دور هم بودیم و برای افطار همه به خانه ما می‌آمدند و بسیار خوش می‌گذشت؛ بنابراین سعی کنید حداقل افطاری دور هم باشید، اعضای خانواده افطار را دور هم باشند روزه یا غیر روزه فرقی نمی‌کند؛ من به شوخی می‌گویم روزه مستحب است اما افطاری خوردن واجب است.دور همدیگر بنشینید و کانون گرم را داشته باشید تا از این ماه استفاده لازم را ببرید.

همه اعضا قبل از ماه رمضان خودشان را وزن کنند و بعد از ماه رمضان نیز خودشان را وزن کنند. کار دیگری هم می‌توانید انجام بدهید، هنوز یک هفته تا ماه مبارک رمضان باقی مانده، قبل از ماه رمضان آزمایش خون بدهید تمام جزئیات خون را اندازه گیری کنید و اگر روزه استاندارد گرفتید ماه رمضان که تمام شد، فرم‌ها را بگیرید و مجدد آزمایش دهید ببینید چه تغییراتی در سیستم خون انجام گرفته است؟ یک ماه که ما درست غذا خوردیم چه تغییراتی انجام شده؟ پس از اتمام ماه رمضان باید حتما کاهش وزن داشته باشید! اگر روزه استاندارد گرفتید و 5 کیلو اضافه کردید بدانید که یک جای کار شما می‌لنگد چون بعضی افراد می‌گویند: افطار که می‌شود صبحانه را در زمان افطار می‌خوریم، چای شیرین، خرما، پنیر، خامه و بعد از آن شام می‌خوریم بعد از شام میوه و خوراکی و برای این که گرسنه نشویم سحری هم می‌خوریم. می‌بینیم همه ساله در ماه رمضان مرغ، ماهی و گوشت گران می‌شود زیرا درخواست زیاد است؛ مواد خوراکی در ماه رمضان دو برابر ماه‌های دیگر است، فکر می‌کنم در کشورهای عربی نیز چنین است‌. از این که به صحبت های بنده گوش دادید متشکرم.

مطلبی راجع به قسمت OT داریم که آقای بابک آن را توضیح بدهند و سپس مرزبان‌های ساختمان ۲۰ را معرفی می‌کنیم. آقای بابک دیده‌بان روابط عمومی و OT هستند.

 

سخنان آقای بابک؛ دیده بان روابط عمومی:

سلام دوستان بابک هستم مسافر. من نیز پیشاپیش ماه مبارک رمضان را خدمت همه مسافران و همسفران کنگره ۶۰ تبریک عرض می‌کنم، با اجازه جناب مهندس در شورای OT با توجه به این که نمایندگی‌های کنگره 60 خوشبختانه هر روز در کل کشور بیشتر و گسترده‌تر می‌شود، شورای OT را تقسیم بندی کردیم و برای هر قسمت از شعب کل کشور، یک نمایندگی از شورای OT در نظر گرفتیم و نمایندگی‌ها زیر نظر افراد ارزیابی می‌شود تا این که کیفیت لازم را داشته باشند، امروز با اجازه آقای مهندس دو نفر به شورای OT اضافه شدند، یکی دو ماه ما در خدمتشان بودیم تا این که این عزیزان بتوانند کیفیت لازم را از نظر کارایی داشته باشند و امروز می‌خواهیم این عزیزان را به صورت رسمی انتخاب کنیم. اگر آقای مهندس اجازه می‌دهند آقای حمید و آقای موسی از نمایندگی قزوین تشریف بیاورند و ما ایشان را معرفی کنیم. من نمایندگی‌های زیر نظر دوستان را می‌خوانم و بعد با اجازه آقای مهندس اعلام سفر کنند و از حضورتان مرخص بشویم.

آقای حمید اکبری؛ شعب جنوب کشور زیر نظرشان است: اهواز، آبادان، شیراز و لژیون‌های قشم و شوشتر. از ایجنت‌ها و مرزبانان و مسئولین OT خواهش می‌کنم همکاری لازم را با این عزیزان داشته باشند.

آقای موسی علی‌پور از نمایندگی قزوین: نمایندگی‌های تبریز، زنجان، هیدج، همدان و ملایر، قزوین و قیدار... مسائل مربوط به OT این نمایندگی‌ها مربوط به ایشان است و نماینده شورای OT در منطقی که ذکر شد هستند.

من یک مطلب کوچکی را عرض می‌کنم که؛ با توجه به فرهنگ سازی که در ارتباط با بحث نوشتن سی‌دی‌ها شده، ما در سیستم OT کل کشور راجع به این که افراد در لژیون خود هستند و سی‌دی می‌نویسند یا نمی‌نویسند، کاری نداریم؛ تمامی خدمتگزاران OT از خود بنده که کوچک‌ترین خدمتگزار هستم تا بقیه اعضای شورا همه موظف هستند هفته‌ای یک عدد سی‌دی خودشان را بنویسند و به مسئول مربوطه خود تحویل بدهند.

 

آقای مهندس: آقای بابک به مسئله سی‌دی اشاره کرد، تا ابتدای اردیبهشت فرم‌های مخصوصی متعلق به مسافران هست، (همسفران که فرم‌های مخصوص به سفر دوم خود را دارند) فرم‌های مخصوص کلیه مسافران؛ از دیده‌بانان گرفته تا کسانی که سفر دومی هستند؛ باید حتما آن فرم را پر کنند و چهل عدد سی دی را ارائه بدهند و از من امضا بگیرند. فرم‌ها را تا ابتدای اردیبهشت می‌دهیم که به ترتیب در شعب بدهند و این کار را چک و کنترل نمایند، یعنی همه باید حتما وارد سفر دوم و جهانبینی هم شده باشند.

در ضمن ساختمان پلاک ۲۰ که در حقیقت ساختمان اداری- مرکزی کنگره ۶۰ و مربوط به آقایان مسافر، مجموعه بزرگی است، این است که در آن مکان هم برای شما مرزبان انتخاب کردیم. هر کجا ما سیستمی داریم باید از سیستم کنگره ۶۰ استفاده کنیم، اگر از این سیستم خارج بشویم آنجا را نمی‌توانیم کنترل کنیم، حتی یک ساختمان هم که داریم آنجا هم سیستم مرزبانی است. انتخابات مرزبانی در ساختمان پلاک ۲۰ انجام گرفت و مرزبانان انتخاب شدند و امروز حضور دارند.

البته آقای مجدیان، دیده‌بان کنگره ۶۰ نکته‌ای را در نظر نگرفته بودند که؛ وقتی یک نفر در یک جا مرزبان می شود دیگر نمی‌تواند مرزبان بشود، مرزبانی فقط برای یک مرتبه است. اگر احتمالا بچه‌ها مرزبان بودند و دومرتبه انتخاب شدند چون دوره اول است و ساختمان مرکزی است؛ من این مورد را نادیده می‌گیرم و به کارشان ادامه بدهند، خدای نکرده الگو نشود که بگویند فلان مکان قبلا مرزبان بودند چرا در این مکان مرزبان شدند؟ این است که مرزبانی فقط یک دوره و فقط یک جا است.

من آقای خدامی،دیده بان تحقیقات کنگره ۶۰ را هم به عنوان ایجنت ساختمان بیست انتخاب کردم، تشریف بیاورند و مراسم پیمان مرزبانان را انجام بدهند.

 

آقای خدامی:

سلام دوستان علی هستم یک مسافر. از بنیان کنگره ۶۰ بسیار متشکرم که این تدبیر را اندیشیدند که در همه مکان‌های کنگره ۶۰ سیستم مرزبانی اجرا بشود. ساختمان ۲۰ یکی از مقرّهای مهم کنگره ۶۰ و دفتر مرکزی بنیان کنگره ۶۰، دفتر دیده‌بان‌ها و به هر حال بخش اعظم بسیاری از امور اداری کنگره ۶۰ در آن مکان انجام می‌شود و به پیشنهاد آقای مهندس این کار انجام شد. از آقای مجدیان تشکر می‌کنم که انتخابات را برگزار نمودند. از آقای سلامی تشکر می‌کنم که قبلا به صورت غیر رسمی مسئولیت آن مکان را به عهده داشتند. انشاالله که مرزبانان عزیز بتوانند با یک مدیریت منسجم و یک دیسیپلین خیلی عالی به گونه‌ای عمل نمایند که؛ ساختمان ۲۰ برای کل کنگره ۶۰ و اعضای آن الگو باشد، از اقسا نقاط کشور در پلاک ۲۰ حضور پیدا می‌کنند، ما باید در آن مکان فوق العاده منظم باشیم و دیسیپلین خاصی را داشته باشیم که انشاالله برای تمام مکان‌های کنگره ۶۰ به عنوان الگو باشد. خیلی متشکرم.

در ادامه آقای خدامی دیده‌بان محترم پیمان مرزبانان ساختمان ۲۰ را اجرا کردند.

آقای مهندس: بسیار مبارک باشد. عزیزان وقتی قرار است لباسشان سفید باشد باید پوشش سفید باشد، رنگ نخودی، شلوار لی سفید، رنگ کرم و... جزو رنگ سفید محسوب نمی‌شود، باید رنگ سفید پارچه‌ای باشد، مانند لباس آقای خدامی و بعضی عزیزان. این مورد را دفعات بعد دقت نمایید.

من چون روزهای چهارشنبه لژیون ایکس دارم باید ساعت ۱۱ آنجا باشم، بنابراین من روزهای چهارشنبه که جلسه در اینجا تمام می‌شود باید بلافاصله در ساختمان دیگری حضور پیدا کنم، پس من هیچ ملاقاتی ندارم، رهایی هم ندارم، از من درخواست چیزی نکنید، اجازه بدهید من به کار خود برسم. جلسه را با دعای کنگره ۶۰ به پایان می رسانیم و همه شما را به خداوند بزرگ می‌سپارم.

 

تایپ: گروه سایت همسفران

ویراستیاری: مسافر علی

 

نام فایل

 

تاریخ

لینک

فایل صوتی سخنان مهندس

 

1400/01/18

 

دانلود

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .