English Version
English

سواد مترادف دانایی نیست

سواد مترادف دانایی نیست

جلسه دوم از دور چهارم کارگاه‌های آموزشی خصوصی کنگره ۶۰ ویژه همسفران نمایندگی تخت جمشید با استادی همسفر محبوبه و نگهبانی همسفر راضیه و دبیری موقت همسفر مریم با دستور جلسه «دانایی، دانایی مؤثر و سواد» روز شنبه مورخ ۱۴۰۰/۱/۱۴ رأس ساعت ۱۵ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

استاد جلسه سخنان خود را این‌گونه آغاز کردند من هم به‌نوبه خودم سال جدید را در رأس به جناب مهندس و خانواده محترمشان تبریک می‌گویم و امیدوارم سال خوب و خوشی در پیش روی خانواده بزرگ کنگره ۶۰ باشد. بهترین‌ها را از قدرت مطلق برای همگی خواستارم.

دستور جلسه این هفته دانایی، دانایی مؤثر و سواد است؛ میزان دانایی ما در سطحی مثلث گونه قرار می‌گیرد و اگر از اضلاع آن به‌موازات یکدیگر رشد کند آنگاه می‌شود، دانایی مؤثر.

علامت و نشانه دانایی، اندیشه و تفکرات ماست. اضلاع مثلث دانایی عبارت‌اند از تفکر، تجربه و آموزش اگر ما درزمینهٔ به‌اندازه کافی تفکر و تجربه و آموزش را باهم داشته باشیم آن‌وقت می‌توانیم ادعا کنیم که به دانایی یا دانایی مؤثر رسیده‌ایم. اگر تجربه ما در یک موضوع زیاد، اما تفکر وجود نداشته باشد و آموزش هم کافی نباشد آنگاه آن دانایی در حد آگاهی و دانش باقی می‌ماند. مثلاً من همسفر می‌دانم که غیبت و قضاوت کاریست ناپسند اما همچنان کم‌وبیش آن را انجام می‌دهم پس این فقط یک دانش تلقی می‌شود و نمی‌توان از آن به‌عنوان دانایی یادکرد دانشی که توان عمل به آن را نداشته باشیم برای همیشه در حد آگاهی باقی می‌ماند؛ اما مادامی‌که اضلاع مثلث به‌موازات هم رشد کنند آنگاه می‌شود دانایی مؤثر

نقطه مقابل مثلث دانایی مثلث جهالت است.که از سه ضلع منیت و ناامیدی و ترس تشکیل‌شده است که به نظر من ضلع منیتش به‌تنهایی کافی است تا مانع از آموزش‌ گرفتن ما شود و ناامیدی مانع از تجربه

برای من به‌شخصه در سفر اول اتفاق افتاد، من تا قبل از ورود به کنگره تصور می‌کردم تنها مشکل زندگی من اعتیاد مسافرم است و حتی تا سه ماه بعد از وارد شدن به لژیون بر این باور بودم و با منیتی که داشتم و از سر ناآگاهی مدام مسافرم را به خاطر مصرفش سرزنش می‌کردم که به خاطر اشتباهات تو من مجبورم که سی دی بنویسم سه ماه به خودم رنجی متحمل شدم بدون اینکه آموزشی بگیرم ولی رفته، رفته با کمک راهنما به آموزش‌ها وصل شدم و تازه متوجه شدم که مشکلات زیادی در صور پنهان من وجود دارد که باید حل شود و حل کردن آن به‌راحتی امکان‌پذیر نبود چون حل مشکلات نیاز به آموزش دارد آموزشی، در کنار تفکر و تجربه. تا ما از مثلث جهالت عبور نکنیم قطعاً به مثلث دانایی نخواهیم رسید تا زمانی که ما تاریکی را تجربه نکنیم به روشنایی نمی‌رسیم.

و اما بخش دوم دستور جلسه سواد در کتاب ۶۰ درجه زیر صفر دانایی را این‌گونه بیان می‌کند میزان دانایی، سواد نیست،تمدن نیست،مانند انسان بودن به لباس پوشیدن نیست.بایستی انسانی اندیشید.

در اینکه باسواد بودن بسیار ارزشمند است شکی نیست اما سواد مترادف دانایی نیست هرکس که سواد دارد الزاماً فردی دانا نیست، یا بالعکس ممکن است شخصی دارای تحصیلات بالا و دانش بسیاری باشد اما انسانی کاملاً به‌هم‌ریخته و در درمان اعتیاد خود عاجز مانده باشد و در مقابل اشخاصی هم هستند که تحصیلات و دانش آن‌چنانی ندارند و سطح تحصیلاتشان در حد خواندن و نوشتن است اما بسیار دانا و فهمیده عمل می‌کنند و در درمان اعتیاد و سفر خود کاملاً موفق هستند و پرونده مصرف خود را برای همیشه بسته‌اند. کسب علم و دانش در کنگره ۶۰ بسیار ارزشمند است و جناب مهندس همواره اعضا را به کسب علم و دانش تشویق می‌کند.

به امید این‌که دانایی را به دانایی مؤثر تبدیل کنیم و شروع به حرکت و شناخت در دنیای درون و بیرون خود کنیم، حرکتی به‌سوی ارزش‌ها و روشنایی‌ها.

جلسه در ساعت ۳۰: ۱۶ دقیقه با دعای کنگره به پایان رسید.

عکس: کمک راهنما خانم آمنه

ثبت و ارسال مطلب: همسفر محبوبه لژیون اول

همسفران نمایندگی تخت جمشید

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .