English Version
English

دانایی و سواد دو مقوله جدا هستند

دانایی و سواد دو مقوله جدا هستند

جلسه چهارم از دور هفتاد و هفتم کارگاه‌های آموزشی کنگره 60، ویژه آقایان مسافر و همسفران شعبه آکادمی، با استادی مسافر مرتضی، نگهبانی مسافر مسعود و دبیری مسافر علیرضا، با دستور جلسه "دانایی، دانایی مؤثر، سواد" در روز شنبه 14 فروردین 1400 ساعت 16 آغاز به کارکرد.

سخنان استاد:

خدا را شکر می‌کنم که فرصت خدمت در این جایگاه به من داده شد و از راهنمای عزیزم و نگهبان محترم سپاسگزارم. خدا را شکر بعد از فراز و نشیب‌هایی که داشتم توانستم حرکت کنم و از زیر صفر به صفر برسم و در ادامه حرکتم را به سمت جهت مثبت ادامه بدهم. دستور جلسه این هفته ما دانایی، دانایی مؤثر و سواد است. آقای مهندس در سی‌دی دانشمند در خصوص زنجیره انتقال اطلاعات صحبت کردند. من هم به‌عنوان حلقه‌ای کوچک از این زنجیره سعی می‌کنم اطلاعاتی که بدست آورده‌ام را انتقال بدهم. دانایی در حالت کلی در آموزش‌ها به دو صورت عام و خاص تعریف شده است.

دانایی خاص نوعی از دانایی است که افراد طبق خواسته و علاقه‌شان در آن آموزش می‌بینند. در دانایی عام بحث در مورد چگونه زیستن است و جایی که فرد از آنجا به زندگی نگاه می‌کند. به‌طورکلی دانایی یعنی توانایی من در تشخیص دادن جنس و نوع خواسته‌ها در هر شکل و لباسی. من زمانی توانستم وارد آموزش‌های کنگره بشوم که متوجه شدم دانایی من بدرد من نخورده است. در زمان مصرف هم کمابیش انسان دانایی به دست میآورد؛ ولی طبق تعریف دانایی در جهان‌بینی اضلاع مثلث دانایی من یا خیلی کوچک بود و یا خیلی بزرگ بود و خروجی‌اش این بود که نهایتاً 1 یا 2 ماه بتوانم آنتی‌ایکس مصرف نکنم.

بعدازاینکه وارد کنگره می‌شوم به کمک راهنمایم، سی‌دی‌هایی که گوش می‌دهیم و همین جلسات، اضلاع مثلث دانائی‌ام در مورد کاهش و مهار آنتی‌ایکس با هم رشد می‌کند. یعنی در مورد این موضوع ابتدا آموزش می‌گیرم، سپس تفکر می‌کنم و وقتی که به دستورات عمل می‌کنم تجربه به دست میاورم و در نهایت یک پله کم می‌شود. این سیکل همین‌طور ادامه پیدا می‌کند تا به مرحله‌ای می‌رسیم که دستور قطع مصرف صادر می‌شود و از دارو جدا می‌شویم.

اگر بخواهم در خصوص سواد صحبت کنم باید عرض کنم که از نظر من سواد هم در جایگاه خودش خیلی خوب و تأثیرگذار است؛ ولی آنچه که در کنگره ممکن است باعث شود از آموزش‌ها فاصله بگیرم این است که تحصیلات یا مدرک تحصیلی من باعث منیت من بشود. در این شرایط سواد و تحصیلات من مثل مانع عمل می‌کند و توانایی دریافت آموزش‌ها را از من صلب خواهد کرد. ممکن است من به‌واسطه مدرکی که دارم چیزهایی بدانم؛ منتها دستورجلسه این هفته به من می‌گوید آن دانشی که با تحصیلات به دست میاید با دانایی دو مقوله جدا هستند و در حقیقت دانایی در کنگره یعنی روش و علم زندگی کردن.

تحصیلات من ممکن است در یک حرفه، فن یا علم خاص به کار من بیاید؛ اما دانایی در تمامی مراحل و ابعاد مختلف زندگی مورد استفاده من خواهد بود. فکر می‌کنم تنها در یک حالت است که تحصیلات و سواد من می‌تواند برای من مفید باشد و آن هم زمانیکه در راستای دانایی عام باشد. یعنی من بدانم که چگونه زندگی کنم و در کنارش سواد تخصصی‌ام را هم مورد استفاده قرار دهم. به نظر من اکثر کسانی که توانسته‌اند در جامعه تأثیرگذار باشند کسانی بوده‌اند که این دو موضوع را در کنار هم داشته‌اند و منشأ خیر و رشد شده‌اند. از اینکه به صحبت‌های من توجه کردید از همه شما سپاسگزارم.

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .