English Version
English

توهم دانایی زیان بارتر از جهالت است

توهم دانایی زیان بارتر از جهالت است

دهمین جلسه از دور دوازدهم سری کارگاه های آموزشی مجازی ویژه همسفران نمایندگی کرج با استادی مرزبان محترم پارک همسفر فریده و با دستور جلسه  «دانایی و دانایی موثر » در تاریخ 1400/1/14 برگزار گردید.

سخنان استاد:

بزرگ‌ترین درد بشر نادانی نیست، بلکه توهم دانایی است، این توهم در اغلب موارد وجود دارد و انسان‌ها خود را دانا می‌پندارند، درحالی‌که خیال می‌کند که می‌داند. درواقع این توهم می‌تواند زیان‌بارتر از جهالت باشد و دشواری‌های متعددی را به ارمغان بیاورد.

برای مشاهده تأثیر دانایی در هستی وزندگی انسان‌ها می‌توان به مثلث دانایی اشاره کرد.در جهان‌بینی، دانایی به‌صورت مثلثی بیان می‌‌شود که اضلاع تفکر و آموزش و تجربه آن را کامل می‌کند.

خوب می‌دانیم دانا بودن بدون این سه مورد هیچ‌گونه کاربردی نخواهد داشت.بنابراین بهتر است ریشه‌‌ی دانایی شناسایی شود، اگر تصور ما از موضوعات کل هستی به‌صورت یک سطح بسیار وسیع باشد، و مطالب و موضوعاتی که درستی و نادرستی آن‌ها برای ما قابل‌تشخیص می‌باشند را به شکل مثلث دانایی روی این سطح در نظر بگیریم، و مطالبی که بیرون از مثلث باقی می‌ماند مواردی هستند که ماهیت درستی و نادرستی آن‌ها برای ما نامشخص بوده و در حیطه دانایی ما قرار ندارند.

در دانایی مؤثر، تفکر، آموزش، تجربه به میزان مساوی رشد می‌کند، بنابراین علاوه بر تشخیص و آشکار شدن ماهیت خواسته‌ها، قدرتِ عمل کردن به آن موضوع، بسیار مهم و قابل‌اجرا می‌شود، ولی مثلث دانایی مختلف‌الاضلاع بوده و اضلاع آن به‌طور مساوی تقویت نشده است. پس قادر به انجام مطالب داخل آن نیستیم.

فرد مصرف‌کننده در مورد مشکلات و معضلات اعتیاد تفکر می‌کند، هرروز تاریکی و دشواری‌های زیادی را تجربه می‌کند و خوب می‌داند اعتیاد کار درستی نیست، ولی توان رهایی از آن را ندارد. همان‌طور که میدانید همه‌چیز در هستی بر مبنای اضداد بناشده است.اصولاً تمام نیروهای بازدارنده به دنبال این هستند که مانع از رشد دانایی ما شوند. بنابراین هرقدر دانایی و یا دانایی مؤثر قدرتمند شود در مقابل ذرات ناخالصی مانند یک فیلتر عمل می‌کند، تاز مانی که دانایی ما بدون تغییر بماند مدام فریب‌خورده و اشتباه خود را تکرار خواهیم کرد.

 

با سپاس: همسفر فریده مقدم از لژیون ششم

ویراستاری و ارسال: همسفر ناهید

همسفران نمایندگی کرج

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .