English Version
English

بهترین هدیه به طبیعت با کاشت درخت

بهترین هدیه به طبیعت با کاشت درخت

جلسه یازدهم از دوره هجدهم کارگاه آموزشی خصوصی ویژه همسفران نمایندگی آزادی با استادی همسفر عاطفه، نگهبانی همسفر منیر، دبیری همسفر فاطمه با دستور جلسه «هفته درخت‌کاری» در تاریخ 4 اسفندماه 1399 ساعت 14 برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

ابتدا خداوند را شاکرم که توفیق خدمت در این جایگاه را به من نیز عطا کرد و سپس از راهنمای خوبم خانم سمیه سپاسگزارم که به من کمک کرد تا در مسیر روشنایی قدم بگذارم و همچنین از خانم سکینه ممنونم که مدت سه سال راهنمای من بودند و برایشان بهترین‌ها را آرزو دارم؛ و از مرزبانان و نگهبان محترم تشکر می‌کنم که اجازهٔ خدمت در این جایگاه به من را دادند.

دستور جلسهٔ امروز، هفتهٔ درختکاری است که بخش دوم وادی دوازدهم است و از سال ۹۱ آقای مهندس جز دستور جلسات سالیانه قرار داده و از یکم تا دهم اسفندماه می‌توانیم به‌صورت انفرادی یا به‌صورت گروهی اقدام به کاشت درخت‌کنیم. لازمهٔ اجرای درختکاری وارد شدن به سفر دوم و انجام تزکیه و پالایش است.

همان‌طور که می‌دانید وجود درختان، یکی از ضروری‌ترین مسائل برای ادامه‌دار بودن حیات در کرهٔ زمین است، درختان بعد از آب نبض زندگی هستند درواقع هر جا درخت باشد حیات و زندگی وجود دارد اما جایی که بدون درخت باشد حیات وجود ندارد. درختان در طول روز اکسیژن را تولید کرده و دی‌اکسید کربن مصرف می‌کنند که البته این امر در شب بالعکس است و دی‌اکسید کربن تولید کرده و اکسیژن را مصرف می‌کنند. به همین دلیل شب‌ها خوابیدن زیر درخت مخصوصاً درخت گردو باعث خفگی می‌شود.

با پیشرفت جامعه و افزایش جمعیت، استفاده از اتومبیل‌ها و سوخت‌وساز کارخانه جات افزایش‌یافته است که این امر باعث افزایش تولید، کربن دی‌اکسید و همچنین گرم شدن کرهٔ زمین می‌شود؛ و تنها راه و راحت‌ترین راه کاهش آلودگی، افزایش درختکاری است، چیزی که امروزه اصلاً موردتوجه نیست و مردم حاضرند هزاران راه پیچیده برای کنترل آلودگی طی کنند به‌جز کاشتن درختان.

البته کاشتن درخت مزایای دیگری نیز دارد که یکی از این مزایا تغییر درجه حرارت کرهٔ زمین است. نور خورشید به‌طور مستقیم به زمین می‌تابد و مقدار اضافی نور دوباره به سمت آسمان بازتاب می‌شود که اگر هوا آلوده باشد این نور در هنگام بازتاب به ذرات کربن دی‌اکسید برخورد کرده و دوباره به سمت زمین برمی‌گردند که این باعث گرم‌تر شدن زمین می‌شود. همان‌طور که می‌دانیم منطقهٔ شمالی کشور به دلیل وجود درخت هوا سردتر و منطقهٔ جنوبی به دلیل کاهش درختان هوا گرم‌تر است و در کل درخت باعث کاهش آلودگی و درنتیجه کاهش دمای محیط می‌شود.

وجود درختان باعث کاهش خسارات هنگام سیل نیز می‌شود، چون درختان حرکت آب را کند می‌کنند که همین امر باعث نفوذ آب به زیرزمین شده و آب‌های زیرزمینی را افزایش می‌دهد؛ اما ما انسان‌ها بجای کاشت درختان فقط آن‌ها را نابود می‌کنیم و مناطق جنگلی را تبدیل به خانه و ویلا و جاده ...می‌کنیم.

اما در کنگره به مسافران و همسفران آموزش داده می‌شود که بعد از ورود به سفر دوم چون شخص در خود تزکیه و پالایش را انجام داده و حس او تغییر کرده می‌تواند در درختکاری شرکت کند و البته مهم است که از درختی که کاشته‌ایم مراقبت کنیم تا رشد کند.

کاشتن درخت باعث به وجود آمدن حس در ما می‌شود که همین حس ایجادشده به ما اجازهٔ صدمه زدن به آن درخت یا درخت‌های دیگر را نمی‌دهد زیرا انسان به چیزی که خودش به وجود آورده و از آن مراقبت کرده و نسبت به او حسی دارد صدمه نمی‌زند؛ و حتی‌الامکان سعی کنیم درختان میوه بکاریم که هم بتوانیم از میوهٔ آن استفاده کنیم و هم از نابودی درختان جلوگیری کنیم، هرساله در کنگره ۶۰ هفتهٔ درختکاری به همراه همسفران و مسافران اجرا می‌شود که سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا اجرا نشد؛ اما آقای مهندس فرمودند که امسال برای جلوگیری از تجمع، هفته درختکاری به همراه راهنمایان و مرزبانان هر شعبه اجرا می‌شود و امیدوارم سال دیگر همهٔ سفر دومی‌ها بتوانند در این امر شرکت کنند.

زمین یکی از زیباترین مکان‌هایی است که خداوند برای زندگی موجودات خلق کرده است. کره زمین سیاره بسیار کوچکی در منظومه شمسی است که خود منظومه شمسی نقطهٔ کوچکی از کهکشان راه شیری است و کهکشان راه شیری نقطهٔ کوچک دیگری در کهکشان‌های دیگر و جهان‌های دیگر است که به‌صورت دایره‌وار در کنار هم و متصل‌به‌هم قرار دارند که وسعت آن در ذهن ما نمی‌گنجد، پس به‌جای تخریب و صدمه زدن به این خلقت عظیم خداوند سعی کنیم بهتر و زیباتر از آن مراقبت کنیم تا برای نسل‌های بعد این زیبایی و این عظمت ادامه داشته باشد.

در آخر از آقای مهندس برای قرار دادن این دستور جلسه و تأکید بر اهمیت آن سپاسگزارم.

تایپ: همسفر عاطفه

ویراستاری و ارسال: همسفر مهناز

همسفران نمایندگی آزادی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .