English Version
English

به طبیعت احترام بگذاریم

به طبیعت احترام بگذاریم

۱۴ وادی کنگره نقش بسیار مهمی در تغییر نگرش و جهان‌بینی مسافران و همسفران دارد . اگر در محتوای وادی دوازدهم دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که مطالب این وادی برگرفته از کلام‌الله شریف است که مربوط به خلقت و جایگاه والای انسانی در برابر فرشتگان می‌باشد. این وادی می‌گوید: در آخر امر، امر اول اجرا می‌شود.

اگر بخواهیم محصولی را به دست آوریم باید به مقولهٔ زمان توجه کنیم و تمامی اصول و تکنیک‌های کاشت را رعایت کنیم، زمین را آماده کنیم، بذر را بکاریم، آبیاری و مراقبت کنیم و بعد از گذشت چند ماه آن را درو کنیم و در آخرِ کار صاحب محصول خواهیم شد، یعنی؛ صاحبِ محصول شدن همان امرِ اول است که در آخر به دست می‌آید.

این یک قانون و اصل کلی است که در تمام ابعاد زندگی و هستی جاری و ساری است.

در کنگره هم درمان اعتیاد به همین شیوه است، امر اولِ ما که همان رهایی و ترک اعتیاد است نیاز به زمان دارد، زیرا در بیماری اعتیاد سه مؤلفه درگیر می‌شوند؛ جسم، روان و جهان‌بینی.

این مؤلفه‌ها در دورهٔ تاریک اعتیاد از تعادل خارج می‌شوند و امر اول ما زمانی محقق خواهد شد که این مؤلفه‌ها به حالت تعادل برسند و حداقل ده ماه زمان لازم دارد. در قالب زمان است که عملیات تدریجی و پله‌ای OT امکان‌پذیر است و به بدن فرصت می‌دهد تا سیستم X و ناقل‌های عصبی و... خود را بازسازی کنند.

این بررسی کوتاه نشان می‌دهد که چرا کنگره به درخت‌کاری اهمیت ویژه می‌دهد؟ درخت‌کاری، مصداق بارزی از خسارت‌های دوران اعتیاد است که به خود، خانواده و جامعه وارد کرده‌ایم و بعد از رهایی می‌توانیم آن را جبران کنیم.

در این جهان هستی هر اتفاق و حادثه‌ای حاصل عملکرد خودمان است، هرگونه ای که با طبیعت برخورد کنیم به همان گونه با ما رفتار خواهد شد.

اصولاً درخت از مهم‌ترین عناصر در محیط‌ زیست و چرخهٔ حیات است و تأثیر بسزایی در ایجاد تعادل آب‌وهوا، انسجام بافت خاک، حفظ زیستگاه موجودات زنده در کنار فواید چوب دارد که در ابعاد مختلف زندگی انسان قابل‌مشاهده است، آسیب‌هایی که انسان به درخت و محیط زیست وارد می‌کند، باعث انقراض گونه‌های خاص گیاهان و آلودگی محیط زیست می‌شود، زیرا درختان به‌مثابهٔ ریه و نبض کرهٔ زمین هستند، از زیباترین مظاهر خلقت و جلوه‌ای از تجلیات آفریدگارند.

در کنگره می‌آموزیم؛ همان‌طور که به انسان‌ها احترام می‌گذاریم باید به طبیعت هم احترام بگذاریم.

رفتار خشونت‌آمیز با طبیعت به زیان انسان خواهد بود و تمام عواقبش، آلودگی محیط زیست و تخریب طبیعت، متوجه خودمان می‌شود.

مسائلی که مطرح شد صورت قضیه بود و اما باطن قضیه این است که اگر می‌خواهیم فکر نیکویی را به اجرا درآوریم باید به مقولهٔ زمان توجه داشته باشیم و برای رسیدن به فرجام کارهایمان صبور و بردبار باشیم، عجله نکنیم و از طرفی اگر بذر نامطلوبی بکاریم میوهٔ تلخی را برداشت خواهیم کرد که در آن صورت نباید از زمین‌ و زمان شِکوه کنیم زیرا هر فکر و اندیشهٔ ما بذری است که توسط ما کاشته می‌شود و ثمرهٔ آن حاصل دست خودمان است.

در درمان اعتیاد هم باید صبور باشیم تا معجزهٔ زمان را با چشم خود ببینیم.

کاشت نهال اول راه است، تا رسیدن به درختی تنومند و قوی، راه درازی در پیش است.

امید است درخت تنومند کنگره که با همت والای جناب مهندس دژاکام بنیان نهاده شده است، روزبه‌روز قوی‌تر و محکم‌تر ریشه بدواند و سایهٔ پرمهرش را بر سر تمام انسان‌هایی بیفکند که دست کمک به سویش دراز کرده‌اند. آمین

 

مقاله: همسفر معصومه، لژیون یکم

ویرایش: همسفر سارا، لژیون یکم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .