English Version
English

بخشندگی صفتی است که روح انسان را به اندازه آسمان بزرگ و زیبا می‌کند

بخشندگی صفتی است که روح انسان را به اندازه آسمان بزرگ و زیبا می‌کند

جلسه چهارم از دوره اول کارگاه های آموزشی خصوصی همسفران نمایندگی خمین با استادی، همسفر مهتاب، نگهبانی، همسفر فاطمه و دبیری همسفر الهام با دستور جلسه «گلریزان» یکشنبه 25 آبان 99 ساعت 16 آغاز به کار کرد.

 سخنان استاد:

 خداوند بزرگ را بسیار شاکرم که توفیق خدمتگزاری در این جایگاه را به دست آوردم.  از ایجنت شعبه خانم الهه و کمک راهنمای خوبم خانم بهیه که این فرصت را برای من  فراهم کردند؛ بسیار سپاسگزارم. خیلی خوشحال هستم که در این دستور جلسه زیبا در خدمت شما عزیزان هستم. این هفته باشکوه را به همه عزیزان تبریک عرض می کنم.

 گلریزان یا گلباران از فرهنگ کهن ایرانی الگوبرداری شده است و نشان از بخشش و محبت ما ایرانی‌ها دارد.

 مهمترین رسالت پیامبران در پرورش اخلاق، رساندن روح انسان به آستانه‌ای است که بتوانند نسبت به همه انسان‌ها مهر بورزند و در تنگناها و روزهای بحرانی کنار دیگران قرار گرفته ، از اندوه و رنج انسانها بکاهند. شاید به جرأت بتوان گفت : هیچ فضیلتی به اندازه‌ی مهربانی  ، نزد خداوند ارزشمند و پر اهمیت نیست. برای همین کسانی که دست دیگران را می‌گیرند و از غصه‌های آنها می‌کاهند، از حمایت چندین برابری و پایدار خداوند برخوردار هستند. خداوند آدم‌های دلجو را در روزهای سختشان تنها نمی‌گذارد و جهت یاریشان به کمک شان می‌آید. در کلام الله آمده است : ای خداوند بزرگ تو یار و مددکار همه کسانی باش که انفاق می‌کنند و از دارایی خود برای یاری دیگران بهره می‌برند. خدایا آنها را عوض بده و در برابر کسانی که فقط به فکر زندگی خود هستند و به رنج دیگران اعتنایی ندارند و خسیسانه در زندگی گام برمی‌دارند روی رحمت از آنان برگردان و خسران و تباهی بده.

 بخشندگی صفتی است که روح انسان را به اندازه آسمان بزرگ و زیبا می‌کند و به شخصیت انسان عمق و لطافت بسیاری می‌بخشد. از طریق بخشندگی امید به زندگی افزایش می‌یابد و خصومت و دشمنی جای خود را به همدلی ، مهربانی و احترام می‌سپارد. کسی که می‌بخشد ؛ زندگی خود و دیگران را پر از عشق و شادی می‌کند. بخشنده فقط پول نمی‌بخشد ، بلکه زندگی و حیات می‌بخشد و جای اندوه را با لذت پر می‌کند. همچنین عواطف و احساسات انسانی و پاک خود را نیز به دیگران می‌بخشد . لذا بخشندگی از اجزای مهم انسانیت است و با بخشش انسانیت آدمی شکوفا می‌شود . و لیاقت و قابلیت انسان صد برابر می‌شود. بخشندگی بهترین راه درمان خودپسندی است. بخشنده بودن یعنی از نفس خود رهایی یافتن، آزاد شدن از ترس های کوچک خود، از مالکیت های بی مقدار و از خشم و حسادت‌ها رهایی یافتن. از مهمترین فضیلت های گرانقدر بخشندگی می‌باشد.

 مهمترین قانون در به دست آوردن، قانون محبت و خیرخواهی است. محبت و خیرخواهی بر توانایی کنار آمدن با مردم می‌افزاید. اگر نتوانیم با دیگران کنار بیاییم ، همه تحصیلات و آموزش ها و توانایی ها و استعدادها بیهوده است. محبت معادل انجام اعمال دینی و شریعت است. عشق هرگز شکست نمی‌خورد. محبت از خداست و هرکس محبت می‌نماید از خدا متولد شده است و خدا را می‌شناسد. اگر به یکدیگر محبت کنیم خدا در دل ما ساکن می‌شود و محبت او در دل ما کامل شده است. محبت قانونی است که سلامت ، سعادت و شادمانی و هماهنگی و همه گونه کامیابی را برای انسان به ارمغان می‌آورد. محبت دارای اقتداری بیکران است. محبت می‌تواند کارهایی را برای تان به انجام برساند که هرگز از طریق قدرت بشری خودتان، قادر به انجام آن نخواهید بود.  بخشندگی و مهربانی از صفات خداوند است ، که همراه با هم به کار می روند. برای اینکه به درجه بخشندگی برسیم در ابتدا باید محبت و مهربانی را در درونمان به وجود بیاوریم. باید در ابتدا همنوعانمان را دوست بداریم با همه خصوصیاتی که دارند. یعنی بدون وابستگی شخصی، همه مردم را دوست بداریم ، که قطعاً دیگران هم ما را دوست خواهند داشت. درد دیگران درد ما می شود و گرفتاری های شان گرفتاری‌های ما و خوشی و شادی های شان برایمان مهم می‌شود. در مطالب کنگره بارها محبت را در کنار آرامش ، آسایش و سلامتی دیده ایم و عقیده من بر این است که وقتی حس ها بیدار می‌شوند و به کار می‌افتند، به فرمان عقل نزدیک می‌شویم و ذره ذره از بیماری های درونی رها می‌شویم ، این امر در سایه قدرت محبت امکان پذیر است. قدرت محبت باعث هماهنگی عدالت ، آرامش و صلح می‌شود.اگر با دیدگاه موشکافانه به محبت نگاه کنیم می‌بینیم که زندگی فرآیند داد و ستد محبت است. هر چیزی که در زندگی می‌کاریم و به دست می‌آوریم ریشه اش به محبت درون که گنجی با عظمت است برمی‌گردد. فقط می‌توان از روی محبت به بخشش از مال برسیم.برای یافتن عشق لازم نیست به بیرون از خویش بنگریم. ما می‌توانیم آگاهانه عشق به خود، عشق به همنوعان و عشق به زندگی را در وجود خودمان بیا‌فرینیم و بدون تردید ثمره اش را به صورت کامل و بی همتای عشق به خالق به سوی زندگی جلب کنیم. اکنون زمان آن رسیده است که عشق را از درون به برون بفرستیم. وقتی آگاهانه و به عمد ابراز عشق و محبت می‌کنیم هزاران برابرش به سوی خودمان باز می گردد. اگر در زندگیتان نقاط تاریکی است بدانید که در پرتو عشق الهی ، روشن ، زنده و درخشان می شود. با کمال دل و جرئت ببخشید و آن وقت مطمئن شوید که در تولید بزرگترین قدرت عالم یا عشق موفق بوده‌اید. عشق بازتاب چشمگیری در همه زمینه های زندگی به نمایش می‌گذارد.پژوهشگران دانشگاه هاروارد دریافتند ، که انسان می تواند اوضاع و شرایط خودش را زیر قدرت سحرآمیز عشق و محبت بمباران کند و از این طریق اتفاقات شگفت انگیزی بیافریند. همانطور که در آموزش‌های کنگره داریم بیماری‌های روانی و جسمی مان با روی آوردن به طرف عشق و محبت درمان خواهند شد.

 بخشش با عشق و محبت از مال ، باعث دست یافتن به آرامشی بی انتها می شود. ما با بخشش ، عشق و محبت می‌توانیم تمام زخم‌های صور پنهان مان را مداوا کنیم و بستر مناسبی برای مشارکت مالی فراهم کنیم. مشارکت مالی در هر یک از بخش‌های کنگره که از سبد شروع و به پهلوانی ختم می‌شود می‌تواند در صور پنهان هر یک از ما گره های ۵۰۰ ساله را بگشاید و حسی خوشایند از رهایی را به وجود بیاورد که بی انتهاست.از تجربه‌های زندگی متوجه شدیم که هرگاه نتوانستیم به هدف دلخواهمان برسیم به این علت بوده است که می بایست چیزی را رها می‌کردیم تا برای خواسته هایمان جا باز کنیم. اهداف نو نمی‌توانند در جایگاه آشفته بنشینند. اگر تفکری در مورد بخشش از مال دارید ولی همه خواسته ها و نیازهای زندگی با جلوه گری چندین برابری به ذهنتان هجوم می‌آورند ، بدانید بهترین راه رها کردن این افکار است و باید آنها را از ذهن بیرون کنید تا خود به خود برای نعمتهای عظیم‌تر جا باز کنند. هیچ ترسی به دل راه ندهید اگر خداوند را منشاء همه برکت ها و ثروت های خود بدانید و برای یکایک امور مالی چشم امیدتان به او باشد، همه جانبه زندگیتان ثبات می‌یابد و هیچگاه از نظر مالی درمانده نخواهید شد.

 شگفت ، اینکه هر چه بیشتر خدا را سرچشمه روزی خود بدانید و از مالتان انفاق کنید و ببخشید ، اوضاع مالی تان بهتر می‌شود و همواره پول راحت تر در دسترستان قرار می‌گیرد چون قدرش را می‌دانید و این برکت الهی هم قدر شما را می‌داند و به سمت شما کشیده خواهد شد.

 امیدوارم هر یک از ما با همه محبت و عشقی که در درونمان وجود دارد و گنجی که شاید خودمان از آن بی‌خبر باشیم در این جشن شرکت کنیم که قطعاً خیر و برکت بسیاری شامل حالمان می‌شود.

در ادامه منتخبی از تصاویر این جشن زیبا را مشاهده نمایید :

 

 

عکاس : همسفر منصوره 

تایپ: همسفر مهتاب

تهیه و تنظیم: همسفر منصوره 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .