English Version
English

مرزبانان ستون شعبه هستند

مرزبانان ستون شعبه هستند

چهاردهمین جلسه از دوره‌ی‌ چهل و ششم کارگاه های آموزشی عمومی کنگره60 نمایندگی پرستار به استادی مسافر امین،نگهبانی مسافر‌ رضا و دبیری مسافر مهدی با دستور جلسه هفته ایجنت و مرزبان و جشن ایجنت و مرزبان روز دوشنبه 21 مهرماه 1399 آغاز به کارکرد.

 
سخنان استاد:

خیلی خوشحالم که مجدداً در خدمت شما دوستان هستم، چند مدت بود که قسمت نمی‌شد در این جایگاه بنشینم اما در این چند هفته اخیر به مناسب تولد و جشن چندمین بار هست که در خدمت شما هستم، به‌هرحال من خیلی خوشحالم و امیدوارم برای شما خسته‌کننده نباشد.

دستور جلسه این هفته، هفته ایجنت و مرزبان است. ما در کنگره چند جشن اصلی داریم که جشن‌های گل‌ریزان، ایجنت و مرزبان، جشن راهنما، جشن دیده‌بان و جشن همسفر این چند جشن هستند و چند جشن فرعی داریم، جشن سایت یا همان هفته سایت، هفته اوتی و هفته نشریات.

معماری کنگره واقعاً خیلی ساختار شگفت‌انگیزی است، مجموعه‌ای از انسان‌های مصرف‌کننده و به‌هم‌ریخته ای که به درمان رسیده‌اند و حالا در جایگاهای مختلف این ساختار را به پیش می‌برند، انسان‌هایی که هم روح و روان و جسم خودشان به‌هم‌ریخته بود و هم در اطرافیان و اطرافشان تخریب ایجاد می‌کردند، کسانی که قبل از آمدن به کنگره و در اواخر دوران مصرفشان شاید حتی توان راه رفتن و ارتباط برقرار کردن با اطرافیان را دیگر نداشتند؛ حالا این افراد بعد از اینکه مسیر درمانشان را سپری کردند در ساختار کنگره قرار می‌گیرند و خدمت می‌کنند. ساختاری که واقعاً مانند ساختارهای طبیعی است، به این معنی که همان‌طور که جناب مهندس می‌گویند کنگره مثل دانه‌ای است که در زمین کاشته شده و رشد کرده و به همین خاطر همان‌طور که شنیده‌اید جناب مهندس می‌گویند من بنیان گزار نیستم بلکه بنیان کنگره هستم. کنگره مثل ساختارهای طبیعی و مثل درختی که کاشته شده و رشد کرده، این‌گونه ساخته‌شده و رشد کرده است. خیلی از قسمتهای معماریِ این ساختمانِ شکفت انگیز الهی در بدو شروعش به این شکل نبوده است، مانند دانه‌ای است که وقتی سر از خاک بیرون می‌آورد به یک شکل است، وقتی ساقه می‌دهد به یک شکل است و وقتی تنه و شاخه و برگ درمی‌آورد به شکلی دیگر؛ کنگره هم به همین شکل بوده است؛ لژیون، سیستم راهنمایی، سیستم مرزبانی و ایجنتی و دیگر قسمتها و جایگاهها آرام‌آرام به ‌تبع رشد کنگره متولدشده‌اند و این پایان نیست و این تکامل‌ها همچنان ادامه‌دار هستند.

بخش مهم دستور جلسه این هفته به این خاطر است که من یادم بیاید کجا هستم و با قسمتهای مختلف این ساختار و با وظایف و جایگاه افراد بیشتر آشنا بشوم، مخصوصاً برای تازه‌واردها که آشنایی چندانی ندارند و بخش دیگر این دستور جلسه سپاسگزاری است، یکی از بزرگ‌ترهای کنگره آقای خدامی همیشه می‌فرمایند که بزرگترین نشانه حال خوب سپاسگزاری است. یک بیتی از حافظ هست که می‌گوید: 

دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای      فرشته‌ات به دودست دعا نگه‌دارت

یعنی طوری زندگی کن که اگر بلایی خواست سرت بیاید یک نیرویی تو را حفظ کند. شاید یکی از مهم‌ترین کمندهایی که حفاظت می کند از من ، از ما، در مقابل بلاهایی که قرار است سرمان بیاید؛ چه بلاهای بیرونی و طبیعی و چه بلاهای درونی و افکار و حسهای منفی، یکی از مهمترین کمندها و شاید بشود گفت مهمترین کمندی که من را حفظ می کند سپاسگزاری است. یکی از حس‌های منفی در انسان‌های مصرف‌کننده دائماً غر زدن است، دائماً گلایه کردن است، ندیدن است، حس نکردن و از همه چیز شکایت داشتن است، متوجه پیرامون نبودن است، متوجه خدمت و سرویسی که دیگران و طبیعت به انسان ارائه می‌دهند نبودن است، اینکه اطرافیان مانند پدر، مادر، همسر، خانواده، معلم و ... دارند به انسان خدمت می‌کنند و کمک می‌رسانند اما فرد مصرف‌کننده‌ای که در تاریکی است و متوجه این‌ها نیست. یکی از شرطها و درس‌ها برای این‌که درمان اتفاق بیفتد و فرد دیگر مصرف‌کننده نباشد موضوع سپاسگزاری است. 

مصرف‌کننده نبودن حقیقتاً فقط قطع مواد مخدر نیست، ممکن است مصرف مواد مخدر قطع شود اما هنوز من مصرف‌کننده باشم، به این معنی که تولیدی برای اطرافم نداشته باشم، بازپرداختی برای خدمت و کمک اطرافیانم، خانواده‌ام، جامعه‌ام و طبیعت و هستی نداشته باشم. یکی از درس‌های خیلی مهمی که باید یاد گرفت و باید اجرایی شود سپاسگزاری است که در قسمت‌های مختلف کنگره، در آموزش‌ها و در مناسب‌ها مرتباً این دیدن و حس کردن، آموزش داده می‌شود، گاهی اوقات با ترغیب و تشویق و جشن، گاهی به ظاهر زور و اجبار، گاهی اوقات با مراسمهای تولد و سپاسگزاری در جشن تولدها و... همه این‌ها درس‌های یادگیری و اجرای سپاسگزاری هستند.

در مورد جایگاه مرزبانی و ایجنت من زیاد صحبت نمی‌کنم، خب حتماً در این هفته به سایت کنگره بارها مراجعه کرده‌اید و آنجا راجع به این موضوع مفصل صحبت شده است. مرزبان‌ها نیروی اجرایی شعبه هستند و بارِ تمام حرکت کنگره بر دوش مرزبان‌هاست. امروز خودم داشتم به این فکر می‌کردم که من در جایگاه ایجنتی و راهنمایی مرزبان‌ها، گاهی بنا به شرایط غرو لندی به مرزبانها می کنم، امّا واقعاً وقتی به‌عنوان یک عضو نمایندگی و کنگره به این عزیزانِ مرزبان نگاه می‌کنم می‌بینم که چه زحمت زیادی می‌کشند و چه خدمت بزرگی می‌کنند. برای مثال فقط همین چند ماهی که درگیر کرونا هستیم و کشور در بحران و قرنطینه هست را بخواهیم ببینیم واقعاً مرزبان‌ها چه می‌کردند؟! مگر خانواده نداشتند؟ مگر نگران از بیرون رفتن نبودند؟ مگر پدر مادر پیری، پدربزرگ و مادربزرگی، همسر و فرزندی نداشتند که نگران سلامتی‌شان باشند؟! پس چطور و چرا حرکت و خدمت می‌کنند؟ در سرما و گرما می‌آیند شعبه را باز می‌کنند و چراغ را روشن نگه می‌دارند، هر شعبه حداقل صد مصرف‌کننده دارد و هر شعبه فعالیت‌های مختلفی دارد و بار زحمت و اداره تمام این‌ها بر دوش مرزبان‌های عزیز است و من از صمیم قلب خدا قوّت می‌گویم به مرزبانان شعبه خودمان و همچنین تمام مرزبانان سراسر شعب کنگره و قطعاً با زحمتی که این عزیزان می‌کشند سپاسگزاری با زبان کافی نیست.

کمندهای نامرئی‌ای که در کنگره ما را در کنار هم قرار می‌دهد و ما را حفظ می‌کند و کمک می‌کند تا موفق حرکت کنیم محبت است، انشاء الله که جریان محبت بین اعضای کنگره روزافزون خروشان و جوشان باشد، کما اینکه همین‌طور هم هست.

این اولین بار است که در نمایندگی پرستار من این مراسم را اجرا می‌کنم و دقیق نمی‌دانم چکاری باید کرد، اما در زمان قرائت پیامِ سفر دوم، مرزبان‌ها یک‌به‌یک تشریف می‌آورند بالا و صحبت می‌کنند و خودشان را معرفی می‌کنند و از وظایف و خدمت‌هایی که انجام می‌دهند برایمان می‌گویند و آن موقع مراسم تقدیر و تشکر را انجام می‌دهیم؛ الآن به‌رسم کنگره از مرزبانان می‌خواهم در سالن بایستند و همه تشویقشان بکنند.

و در آخر بازهم به تمام این عزیزان خدا قوت می‌گویم و انشاء الله که در مسیر آموزش و خدمت مستدام باشند.

از اینکه به صحبت‌های من گوش کردید خیلی تشکر می‌کنم.

 

حضور دیدبان محترم آقای ترابخانی در نمایندگی پرستار
 
صحبت های دیده بان محترم:

من قبل از هر چیز این هفته را به همه عزیزان زحمتكش مرزبانان و ایجنت شعبه و اسیستنت تبریك و خدا قوت عرض می كنم و آرزو می كنم همیشه در مسئولیتی كه دارند موفق و پیروز باشند.

اداره هر مكانی حتی یك مكان بسیار كوچك مثل خانواده ، اداره و... سختی ها و مشكلات خاص خود را دارد چه برسد برای اداره شعبات كنگره 60 كه باید بسیار منظم و روی اصول و قوانین تعیین شده باشد. در هر كدام از این شعب در هر جلسه بیش از صد نفر حضور دارند كه اینها باید مشاوره شوند باید وسایل و شرایط آموزشی شان فراهم شود تا انشاءلله به درمان برسند طبیعتا به وجود آوردن چنین شرایطی مستلزم وقت و انر‍ژی بسیاری است.

چه كسانی كار اجرای نظم و قانون و نظارت را انجام می دهند تا ما بتوانیم با آرامش آموزش بگیریم و به درمان برسیم؟ اینها كسانی نیستند جز مرزبانانی كه شاید تمام وقت در اختیار كنگره هستند و من كه می بینم كه این عزیزان هر لحظه برای حل مسائل و مشكلات شعبه آماده هستند.

در تمام مؤسسات و كارگاهها یا جاهایی كه هر كسی به نحوی زحمت می كشد اولین چیزی كه مطرح می شود بحث مادی است و تنها جایی كه هیچ بحثی از مادیات نیست و هر كاری كه انجام می شود با عشق است كنگره است.

مرزبانان افرادی هستند كه ستون هر شعبه هستند و اینها قوانین و حرمتهای كنگره را نظارت می كنند كه به بهترین نحو در شعبه اجرا شود. ولی در بعضی اوقات كه از بعضی از قوانین اطلاعی ندارند لازم است كه فرد دیگری این قوانین جدید یا قوانینی كه نمی دانند به آنها گوشزد كند تا قوانین و حرمتهای كنگره به طور صحیح انجام شود كه این فرد ایجنت نام دارد . ایجنت به نوعی راهنمای مرزبانان می باشد .

تمام عزیزانی كه در كنگره خدمت می كنند بدون چشم داشت هست و ذره ای مسئله مالی مد نظرشان نیست. اما این سؤال برای خیلی ها پیش می آید كه چرا یك ایجنت یا مرزبان یا اسیستنت از صمیم قلب و با تمام قدرت و انرژی اش به كنگره خدمت می كند؟ برای این است كه این عزیزان به معنی واقعی محبت پی بردند و از عشق و خدمت به همنوع لذت می برند.

آقای مهندس به ما آموزش می دهند كه هر نعمتی كه نصیب ما می شود باید شكرگزاری كنیم . ولی آیا فقط شكرگزاری لفظی كافی است ...؟!

شكرگزاری از خالق ، خدمت به مخلوق است خداوند بی نهایت مخلوقاتش را دوست دارد و ما اگر بخواهیم از خداوند شكرگزاری كنیم باید به مخلوقاتی كه ایجاد كرده به هر شكلی كه در توانایی مان هست قدردانی كنیم.

اگر آقای مهندس این هفته را هفته قدردانی از ایجنت و مرزبانان قرار داده برای این است كه ما در بقیه شئونات زندگی ، در جامعه، در محیط كار، در خانواده و... هم بتوانیم این تشكر و قدردانی را انجام دهیم.

پیام نگهبان کنگره 60 به مناسبت هفته مرزبان و ایجنت
 
 
خلاصه گزارش تصویری از جشن هفته مرزبان و ایجنت
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
خدمتگزاران در نمایندگی پرستار
 
 
 
 
 
 
 
 
تهیه و تنظیم در گروه وبلاگ نمایندگی پرستار

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .