English Version
English

چهارده مقاله کتابی مرجع در حوزه درمان اعتیاد

چهارده مقاله کتابی مرجع در حوزه درمان اعتیاد

چهارده مقاله یکی از جامع‌ترین و کامل‌ترین کتاب‌های مرجع در کنگره است. این کتاب در ابتدا جزوه‌ای به نام چهارمقاله بود که در ادامه کامل شد و به چاپ رسیده است. در این کتاب جناب مهندس دژاکام به‌خوبی صورت‌مسئله اعتیاد و راه درمان را مطرح کرده‌اند و همین‌طور روش‌های ترک و درمان اعتیاد، اهمیت و شناخت بیماری اعتیاد سخن گفته است. در این کتاب تمام سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و مقالات جناب مهندس به چاپ رسیده است. کتاب چهارده مقاله یکی از بهترین کتاب‌هایی است که در کنگره‌داریم؛ چون اکثر مطالب این کتاب نکته‌هایی است که در دانش پزشکی نادیده گرفته شده یا اصلاً اطلاعی از این مطلب ندارند. مثل صورت‌مسئله اعتیاد، چگونگی روش درمان و اینکه انسان از دو بخش صور آشکار و پنهان تشکیل‌شده است.

در این کتاب خواننده با روش دی اس تی و راه‌کارهای درمان اعتیاد، گروه‌بندی معتادان و ... آشنا می‌شود. فرق بین روش‌های متداول ترک‌های قدیمی مثل «سقوط آزاد، سم‌زدایی، ابوالفضل درمانی و ...» را می‌توان به‌خوبی با روش دی اس تی دید و کاملاً می‌توان متوجه تفاوت و کیفیت روش دی اس تی با سایر روش‌های متداول قدیمی شد.

در کتاب چهارده مقاله سیستم ایکس بدن به‌خوبی شرح داده شده است، سیستم ایکس بدن را به کارخانه‌ای ازکار افتاده تشبیه کرده‌اند که تمام سیستم‌های آن ازکارافتاده و آن کارخانه قادر به کار کردن نیست. ولی وقتی روش دی اس تی اجرا می‌شود کم‌کم و طی مدت‌زمان این کارخانه راه‌اندازی می‌شود و می‌تواند جسم خود را ترمیم کند و طی مدت‌زمان ده ماه سیستم کارخانه دوباره فعال می‌شود و بدن فرد مصرف‌کننده مانند فردی که هرگز مواد مخدر مصرف نکرده، عمل می‌کند.

وقتی صورت‌مسئله مشخص باشد به‌راحتی می‌توان اعتیاد را درمان کرد. در کتاب چهارده مقاله، صورت‌مسئله اعتیاد به‌خوبی بیان‌شده است. یکی از مهم‌ترین موارد در صورت‌ مسئله اعتیاد، عکس‌العمل‌های آشکار و پنهان است. عکس‌العمل‌های آشکار قابل‌رؤیت است مثل؛ آب‌ریزش بینی، پرش پا، عطسه، عرق کردن و عکس‌العمل‌های پنهان ناشناخته است و کسی شاید متوجه آن نشود. حتی پزشک و یا خود شخص مصرف‌کننده، حتی فکرش را هم نمی‌کردند که این علائم اثرشان مصرف مواد مخدری است که مصرف می‌کرده و الا نه خودش را به این صورت نشان می‌دهد.

مصرف‌کنندگان فکر می‌کنند با قطع عکس‌العمل‌های آشکار دیگر تمام اثرات مواد از بدن بیرون رفته و بهبودی کامل خود را به دست آورده‌اند؛ درحالی‌که عکس‌العمل‌های پنهان «بی‌خوابی، افسردگی، گوشه‌گیری و ...» باعث می‌شود که فرد ندانسته دوباره به‌سوی مواد کشیده شود و دوباره در دام اعتیاد گرفتار شود. برای درمان اعتیاد باید سه مؤلفه جسم، روان و جهان‌بینی در کنار هم به تعادل برسند. درمان یکی از این سه مؤلفه به‌تنهایی کافی نیست. با خواندن این کتاب کلاً ذهن فرد در مورد مقوله اعتیاد تغییر می‌کند. تا به امروز نگاه تمام افراد به اعتیاد، نگاه مخوف و ترسناک بود تا جایی که هیچ‌کس جرأت مواجهه و مبارزه با این مسئله را نداشته است، اما این کتاب، پیچیده‌ترین مسائل اعتیاد را به ساده‌ترین روش بیان کرده تا برای تمام افراد، قابل‌درک و فهم باشد.

 

نویسنده: کمک راهنمای تازه واردین همسفر مریم
تهیه و تنظیم: کمک راهنما همسفر پروانه

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .