English Version
English

مهندس دژاکام: در حال برنامه ریزی هستیم تا لژیون پزشکان را نیز از طریق اینستاگرام پخش کنیم

مهندس دژاکام: در حال برنامه ریزی هستیم تا لژیون پزشکان را نیز از طریق اینستاگرام پخش کنیم

هفتمین جلسه از دور نوزدهم سری کارگاه‌های آموزشی کنگره 60 مخصوص لژیون پزشکان پارک طالقانی با استادی و نگهبانی جناب مهندس و دبیری دکتر منصور با دستور جلسه «چگونه از سایت کنگره استفاده می‌کنم؛ مقاله نویسی» در روز جمعه مورخ 14 شهریورماه 99 رأس ساعت 8 صبح آغاز بکار نمود.

جناب مهندس:

سلام دوستان حسین هستم مسافر:

امیدوارم حال همه شما خوب باشد، حال من هم به حمدالله خوب است. دستور جلسه این هفته: سایت کنگره یا فضای مجازی هست. خوشبختانه ما 18 - 17 سال هست که سایت را داریم. آن زمان من گفتم که می‌خواهم یک فضایی باشد که اعضاء بتوانند باهم صحبت کنند، بنویسند که ما آن زمان یک تالار گفتگو درست کردیم که می‌آمدند در سایت و باهم گفتگو می‌کردند در مورد اعتیاد. شاید بیش از 60-50 نفر نظارت می‌کردند، کنترل می‌کردند و بعد یواش‌یواش دیدم دارد از مسیر اصلی خارج می‌شود. بعضی‌ها بحث‌های سیاسی و ایدئولوژیک و مذهبی می‌کنند، گفتم فعلاً تالارهای گفتگو تعطیل شود، هنوز ما به مرحله پختگی نرسیدیم که بتوانیم آزادانه باهم صحبت کنیم و فقط در مورد اعتیاد صحبت کنیم این بود که دیدم ضرر آن بیش از منفعت آن است، تالار گفتگو را برداشتم. جوری بود که هر لژیون برای خود یک سایت داشت. تمام نمایندگی‌های هم‌سفران و مسافران سایت داشتند، تمام قسمت‌ها از سایت برخوردار بودند بنابراین ما تجربه خیلی خوبی روی سایت داشتیم. شاید در روز بالای سی هزار نفر بازدید از سایت داشتیم، سایت هم به دو زبان فارسی و انگلیسی هست و سایت کنگره 60 را که بزنید می‌روید در بخش انگلیسی که اگر خواستید می‌توانید ازآنجا بروید تو بخش فارسی و افراد خیلی زیادی در بخش فارسی و انگلیسی سایت کار می‌کنند، یعنی قوی‌ترین سایت کشور هست. از این سایت ما قوی‌تر نداریم و هرروز سایت به‌روز می‌شود و مطالب به‌روز است، در سایت‌های دیگر شاید هر سه ماه یک مطلب بنویسند. سایت خیلی فعال بود و اینستاگرام هم آمد ما کاملاً فعال بودیم و این سیستم آموزش مجازی را ما از قبل داشتیم با آن کار می‌کردیم اکثراً، بنابراین وقتی این وضعیت اضطراری و فورس ماژور پیش آمد بلافاصله بچه‌ها جلسات مجازی را برقرار کردند و ادامه دارد و هیچ ضربه‌ای نخورده.

حتی همیشه ما اسفندماه پذیرش رهجو نداشتیم ولی امسال که همه‌جا تعطیل بود ما پذیرش رهجو داشتیم. نزدیک هشت‌صد نفر، در اسفندماه رهجو گرفتیم و در طول این مدت به‌هیچ‌عنوان ما پذیرش تازه‌وارد را قطع نکردیم. در هر شرایطی بود ما پذیرش تازه‌وارد را داشتیم. چون اگر پذیرش تازه‌وارد نداشتیم به کلینیک‌ها نداشتیم نفر بدهیم؛ یعنی همه به هم مربوط بود، آنجا هم از رونق می‌افتاد، آنجا هم تازه‌وارد نداشتند و مشکل به وجود می‌آمد. این هست که از اول داشتیم و تا الآن هم داریم و خوشبختانه دارد خوب تلاش خودش را می‌کند. البته نمی‌گویم ما افت نداشتیم، یک مقداری افت داشتیم، رهجویی که هر هفته سه جلسه در کارگاه آموزشی شرکت می‌کرد حالا در فضا و لژیون مجازی هست. باز دومرتبه کاری کردیم که حتماً راهنما رهجوهای خود را ببیند، حتی هفته‌ای یک‌بار هم شده یک ساعت اختصاص دادیم در آن ساعت رهجوهای خود را ببیند و این بود که فضای مجازی برای ما خیلی مؤثر و مفید بود. خوشبختانه ما همه‌چیز را در کنگره طوری برنامه‌ریزی کردیم از گذشته شروع کردیم. من همیشه به بچه‌های کنگره 60 گفتم که؛ من زمان حال را مشکلی ندارم. من هرچه برنامه‌ریزی می‌کنم، برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنم؛ که در آینده کنگره بتواند به کار خودش ادامه بدهد. حتی طوری برنامه‌ریزی می‌کنم که اگر خود من نبودم، کنگره افتی نداشته باشد، بتواند به مسیر خودش ادامه بدهد؛ بنابراین کلیه کارهای کنگره 60 برنامه‌ریزی است، روزمره‌ای نیست. بعضی قسمت‌ها هست روزمره‌ای کار خود را انجام می‌دهد ولی تمام کار ما به این صورت است.

ما روزی که شروع می‌کردیم به کار، من می‌گفتم آکادمی و بچه‌ها می‌خندیدند، تمسخر می‌کردند، آن اوایل که مهندس چه می‌گوید، می‌خواهد آکادمی درست کند؟! مقداری نبودیم، اندک بودیم و حتی شعبه سهره وردی گذاشتم را آکادمی، برای اینکه در ذهنیت همه باشد که ما بدانیم باید به مرحله آکادمی برسیم؛ و روزی هم که شروع بکار کردیم و شربت OT آمد و من رفتم مرکز ملی مطالعات و پذیرفتم و دو تا پایلوت را انجام دادم که متأسفانه نتیجه پایلوت را منتشر نکردند و عمل نکردند، آن‌طور که باید عمل می‌کردند؛ به خاطر همین الآن پروتکل OT که دارند قابل‌اجرا نیست. چون اگر یافته‌های پروتکلی که ما هزار نفر را در آن پایلوت کردند را بکار می‌بستند شاید وضعیت اعتیاد خیلی با شربت تریاک درست می‌شد و اطباء عزیز هم از آن پروتکل تبعیت می‌کردند و به نتیجه می‌رسیدند ولی متأسفانه به هر دلیل آن کار انجام نشد. به من گفتند شما بیا خودت یک کلینیک دایر کن و دو تا پزشک هم استخدام کن که شربت OTرا بدهند، گفتم نه من هرگز چنین کاری نمی‌کنم، من زیر بار چنین چیزی نمی‌روم، ما باید با سیستم پزشکی کار کنیم؛ باید ما با سایر کلینیک‌ها کار بکنیم، با کلینیک‌ها آمدورفت داشته باشیم، آنها بچه‌های ما را ببینند ما هم آنها را ببینیم. این دوری به نفع هیچ‌کس نیست نه به نفع ما، نه به نفع پزشکان کلینیک، نه به نفع مصرف‌کننده، نه به نفع خانواده. ما هر طور هست باید به هر طریقی هست، نقاط مخالف خودمان را کنار بگذاریم، نقاط مشترک را پیدا کنیم، کجا باهم اشتراک داریم و روی نقاط مشترک باهم کار کنیم و روی نقاط مشترک به نتیجه برسیم؛ و خوشبختانه همین کار را کردیم و الآن با جامعه علمی، با دانشگاه‌ها در ارتباط هستیم. ما ذره‌ذره داریم یکی از پایه‌های کنگره دانش اعتیاد می‌شویم، پس ما برای مراحل علمی ارزش قائل هستیم.

بالاخره ما این‌قدر گفتیم، آکادمی، آکادمی که خوشبختانه موفق شدیم کنگره 60 دارای آکادمی، دانشگاه هم باشد. «دانشگاه مؤسسه آموزش عالی علوم و فنون خوارزمی» که در جزیره قشم هست و دارای رشته‌های فنی و مهندسی: مهندسی صنایع، مهندسی برق، معماری، شهرسازی می‌باشد. هم کارشناسی دارد و هم کارشناسی ارشد و نیز دکتری و حتی برای دکتری اعتیاد هم برنامه‌ریزی کرده، مکاتبات کرده و در شرف است که مجوز برای دکتری اعتیاد هم بگیرد. ما توانستیم، صد درصد سهام دانشگاه را بگیریم که هشتادوپنج درصد سهام آن را کنگره 60 گرفت.

به‌هرحال من گفتم که کنگره 60 باید آکادمی بین‌المللی داشته باشد. چون نشستن در یک زیرزمین و جایی و ... خود گویم و خود خندم، من مرد هنرمندم» این نمی‌شود. کنگره باید بیاید در مجامع علمی و اگر دانشی داریم و معتقد هستیم که دانش ما دانش راستین است باید بیاید در بوته آزمایش، بیاید در میدان و بدون مقاله و بدون تحقیقات و بدون آکادمی این کار اصلاً امکان‌پذیر نیست. بزرگ‌ترین کارها را انجام بدهیم ولی وقتی‌که ثبت نشود، آکادمیک نشود، حرفی نمی‌توانیم بزنیم. حالا چرا من جزیره قشم را انتخاب کردم؟ به خاطر اینکه آنجا یک بندر آزاد است. شما از هرکجا می‌توانید دانشجو بگیرید، از آلمان، از فرانسه، از پاکستان، از ابوظبی، از قطر، از دبی، از هرکجا بخواهید می‌توانید دانشجو بگیرید. چون آمدن به آنجا ویزا نمی‌خواهد شما هرکجای ایران بخواهید بروید نیاز به ویزا دارد، وزارت امور خارجه و پذیرش و دعوت‌نامه ... ولی آنجا سوار هواپیما می‌شوید می‌آیید جزیره قشم. جزیره قشم هم دو برابر سنگاپور است، خیلی بزرگ است. جزیره کیش مثل یک فندوق است ولی جزیره قشم مثل یک هندوانه بسیار بزرگ است؛ این‌قدر باهم ازنظر وسعت فرق دارند. ازنظر اقتصادی خیلی رونق زیادی در جزیره انجام می‌شود. زمین هم در مرکز شهر نزدیک چهار هزار متر داریم که عملیات ساختمانی آن را به‌زودی تا یکی دو ماه دیگر حتماً شروع می‌کنیم؛ و برای ما نزدیک هشت میلیارد تومان هزینه برداشت و البته گفتیم همان سیستم که هست به کار خود ادامه بدهد، همان هیئت مؤسس، همان هیئت‌علمی، گرفتن مجوز برای دانشگاه تصویب شورای انقلاب فرهنگی است. به‌هرحال این خیلی خیلی خوب است و هیئت‌علمی دارد و هیئت‌علمی آن بسیار مردمان خوبی هستند و همه اساتید دانشگاه هستند و انشاء الله آن محوریت شروع می‌شود؛ و الآن ما دارای چنین سیستمی هستیم، بعد می‌توانیم که اقدامات لازم را انجام بدهیم، یکسری واحدهای دیگر کنار آن بگذاریم و به راهنماها کاردانی بدهیم. بچه‌های کنگره 60 همه علاقه‌مند هستند که در آنجا تحصیل کنند، برای تحصیلات تکمیلی تا انشاءالله بتوانیم دکتری هم بگذاریم. حتی من با دکتر نوروزی صحبت کردم ایشان دبیر کنگره دانش اعتیاد هستند، گفتم که بعد از کرونا بیایید کنگره دانش اعتیاد را که در تهران برگزار می‌شود، بگذاریم در جزیره قشم، یک سال ما میزبان شما می‌شویم، یکسری هزینه‌های شما را ما قبول داریم و پرداخت می‌کنیم. مهمانان هم که از خارج می‌آیند دیگر نمی‌خواهد دنبال ویزا بگردند، دنبال دعوت‌نامه بگردند، کلی مسائل دارد، راحت می‌آیند آنجا پیاده می‌شوند می‌مانند و بعد دومرتبه می‌روند. آن کار را ما به حمدالله انجام دادیم.

یعنی همه‌چیز را ما سعی کردیم برنامه‌ریزی کنیم، شما کتاب 60 درجه را بخوانید، تمام اتفاقاتی که باید بیافتد در کتاب 60 درجه هست، سال 76 کتاب نوشته شده است. تمام قضیه برای آینده‌مان همه برنامه‌ریزی داریم و همه تعریف‌شده و حساب‌شده است. امیدواریم به نتیجه برسیم، امیدوارم فرصت مناسب بشود اساتید بتوانند در این سیستم کار بکنند یا تدریس بکنند یا جزء هیئت‌علمی باشند و انشاءالله این انجام می‌گیرید و پیروزی خوبی خواهد بود؛ و من امیدوارم این دانشگاه را فقط بگذارند برای اعتیاد، یعنی دانشگاهی که موضوع اصلی، محور اصلی آن اعتیاد باشد. حالا رشته‌های پزشکی داشته باشد، روان‌پزشکی داشته باشد، رشته پرستاری داشته باشد، رشته روانشناسی داشته باشد، بیوشیمی داشته باشد، رشته‌هایی که مربوط به حوزه اعتیاد است. چون خود اعتیاد یک مسئله بسیار بزرگ و پیچیده‌ای است. مسئله اعتیاد آن‌چنان نیست که ما برویم، دو هفته یک دوره‌ای ببینیم. شما می‌خواهید تخصص در رشته پوست و مو بگیرید باید 6- 5 سال درس بخوانید. چطوری شما می‌خواهید مسئله اعتیاد را با یک هفته، ده روز آن‌هم یک روز تعطیل است، یک روز نیست، چایی بخوری، کیک بخوری، دوتا حرف بزنید بگویند خیلی خوب این هم گواهینامه؛ شما متخصص درمان اعتیاد هستید! اصلاً این‌طوری نیست. حتی ما نیاز داریم رشته مهندسی اعتیاد داشته باشیم، رشته مهندسی که راجع به اعتیاد کار کند که هم به مهندسی بخورد هم به شیمی بخورد؛ ما حتی به این هم نیاز داریم. چگونه در سیستم پزشکی مهندسی داریم، تمام دستگاه‌های ام.آر.آی مهندسی است، سیستم آنژیوگرافی که در عروق کرونر قلب استند می‌گذارند این‌ها همه مهندسی است. باید ما در اعتیاد این کار را انجام بدهیم.

ما اصلاً از اعتیاد هیچی نمی‌دانیم، همه دارند درمان می‌کنند، همه کور! در انبار کاه دنبال سوزن می‌گردیم، حالت بینایی هم نداریم، این قرص‌های متادون و این سیستم‌ها، پروتکل‌ها کلاً اینها همه خروجی ندارد، جواب نمی‌دهد سرکار گذاشتن است. حالا یک متادون می‌دهیم می‌خورد گیج می‌شود، منگ می‌شود خروجی ندارد چون ما ماهیت اعتیاد را نمی‌دانیم. ما در طب هر چیزی می‌گوییم، کلی پروتکل، کلی برنامه داریم، کل اجزاء کلیه همه‌چیز را مشخص کردند. همه‌چیز آن معلوم است و آن متخصص کلیه می‌داند دارد چکار می‌کند، مال گوش می‌داند دارد چکار می‌کند. ولی مال اعتیاد چه می‌داند که اصلاً بیمار چگونه است، مبهم است دیگر، متادون می‌دهد، حالا وسوسه دارد که وسوسه نشود مصرف نکند، این را به او می‌دهیم بخورد این‌طوری بشود، آن‌طوری بشود بعد انگیزشی به او می‌دهیم!

در یک مجله خواندم مربوط به شیشه بود، یکی از اساتید یک مقاله نوشته بود، یک کتابچه خیلی خوشگل، کاغذ گلاسه هم بود که چکار کنیم که جلوی وسوسه شیشه را بگیریم؟! یکی از راه‌حل‌های او این بود که از کش هایی که به اسکناس بسته می‌شود بزنید به دست خودتان که هر وقت هوس شیشه کردید این کش را بکشید و رها کنید، یک ضربه بزند به پوست شما! این به شما یک شوک وارد می‌کند و شما فراموش می‌کنید شیشه مصرف کنید! خوب اینها خنده‌دار نیست؟! او تمام فیزیولوژی‌اش به‌هم‌ریخته و سیستم عصبی‌اش به‌هم‌ریخته تمام سیستم عصبی‌اش کار نمی‌کند. نه دوپامین او کار می‌کند، نه سروتونین، نه آدرنالین، نه دینورفین، نه اندورفین و ... تمام سیستم بیوشیمی او به‌هم‌ریخته شما می‌گویید کش ببندد به دست خودش و رها کند که چه بشود؟! چون آن جزئیات را ما نداریم.

من دلم می‌خواست همیشه که به کمک شما این دانشگاه درست بشود که یواش‌یواش بشود مرکز اعتیاد و اگر آنجا بشود می‌توانیم یک‌قطب بشویم در کشور، نه‌تنها در کشور بلکه در خاورمیانه. الآن مرکز ملی مطالعات اعتیاد قطب خاورمیانه هست ولی چی دارد؟ هیچی. ازنظر درمانی چی دارد؟ ازنظر شناخت اعتیاد چی دارد؟ اگر قطب بشویم می‌توانیم بعداً نه‌تنها برای خود منطقه، برای کشورهای اطراف، شیخ‌نشین‌ها، دبی، ابوظبی، شارجه، سعودی و عمان و ... این‌ها همه بچه‌هایشان کراکی، شیشه‌ای، گل و بید و این برنامه‌ها شده‌اند. آنجا می‌توانیم نتیجه خیلی خیلی خوبی را بگیریم. انشاءالله امیدوارم به این نتیجه و به این نقطه برسیم و در این راه حتماً خداوند ما را کمک خواهد کرد. به کار خودمان هم ادامه خواهیم داد.

 پرونده‌های بچه‌هایی هم که کرونا گرفتند هست، از آن ابتدا ما یک مورد مرگ در کنگره نداشتیم. همه به مراحل حاد رسیدند، بویایی خود را از دست دادند، چشایی را از دست دادند، حتی بعضی‌ها قدرت تکلم را از دست دادند؛ با بخوری که با اسیداستیک ما دادیم و اسید استیک آنتی‌ویروس است، همه برگشتند. البته مدارک را جمع کردیم، چندین کیس که مدارک پزشکی آنها قبل و بعد از کرونا مرتب باشد، از دکتر مهران که متخصص عفونی هستند، خواستیم با اساتید خود صحبت کنند در کمیته اخلاق مجوز را بگیرند که ما کار درمان را عمل کنیم و الآن حدود سی تا کیس ریپورت داریم که امیدواریم اینها را به‌زودی گزارش بدهیم. امیدوارم به کمک همدیگر بتوانیم به نتایج بسیار مطلوبی برسیم. از اینکه به صحبت‌های من توجه کردید از همه شما ممنون هستم.

ببینید اینجا که ما می‌آییم، بدون تعارف درست مثل یک عضو کنگره 60 آموزش می‌بینیم. چه آموزشی؟ حتی آموزش صحبت کردن، آموزش می‌بینیم که در جمع چگونه صحبت کنیم، چگونه مشارکت کنیم. چه طور حرف‌هایمان، آنچه محتویات ذهن ما هست را در ظرف مدت سه دقیقه بیان کنیم؟ این خودش یک هنر است. شما در کنگره‌های پزشکی نگاه کنید، هر نفر بیست دقیقه وقت دارد صحبت کند، استاد کامل دانشگاه هم هست، یکهو می‌بینید بیست دقیقه صحبت کرد، هنوز در مقدمه‌اش است، هنوز به اصل موضوع نپرداخته، بعد مدام به او پیام می‌دهند که آقا وقت شما تمام است. شما بیست دقیقه را راجع به مقدمات و حواشی صحبت کردید ما باید بتوانیم سه دقیقه صحبت کنیم؛ بنابراین همه سعی کنیم در یک مشارکت صحبت بکنیم، حتماً هم لازم نیست راجع به مبحث صحبت کنید، آماده بودید صحبت کنید، نبودید صحبت نکنید، نظرات خود را راجع به موضوعات پیرامون حتماً مطرح کنید.

ببینم چه کسی چراغ اول را روشن می‌کند؟ آنهایی که حساس هستند راجع به کرونا می‌توانند دستمال بردارند، البته اینها همه بازی است، بخواهد ویروس وارد شود، وارد می‌شود، اصلاً با این چیزها نیست دیگر.

سلام دوستان محسن هستم مسافر:

خیلی ممنون از وقت مشارکت. سایت کنگره 60 سایت خیلی جامعی در مورد درمان اعتیاد و به بروزترین سایت است. من به‌عنوان یک عضو کوچک کنگره 60 از موضوع دانشگاه آکادمی اعتیاد کنگره 60 خوشحال هستم و تبریک عرض می‌کنم. خیلی ممنون.

سلام دوستان دکتر مجید هستم یک مسافر:

واقعاً مشعوف شدم، از این خبر بسیار عالی که در مورد دانشگاه آکادمی علوم اعتیاد داشتند و ما از زبان خود ایشان شنیدیم. دست‌مریزاد، انجام‌ها انجام خواهد پذیرفت، این از سخنان استاد سردار است: «فرّ انسان‌های بربادرفته و در خاکسترها مدفون شده چون گنجی به صاحبان اصلی آن بازپس داده خواهد شد».

ما می‌دانیم در مسئله اعتیاد خیلی از افراد را بدون دلیل قربانی کردند، بسیاری از افراد در اثر نادانی و جهلی که در جامعه بوده، حتی خیلی از پزشکانی که درمانگر اعتیاد بودند درگیر شدند، ما می‌دانیم این علم در ایران‌زمین نهادینه شده و با لطف خداوند باید در ایران هم ثبت بشود و درمان آن جهانی بشود. اینکه به این شکل به‌صورت علمی و عملی، به‌صورت پایدار، در یک مجموعه‌ای به این شکل در یک جزیره‌ای بدان زیبایی، من فکر نمی‌کنم اتفاق باشد، حق کنگره هست. مطمئناً این بردارها که باهم جمع شده در این بیست‌وچند سال مشقت و زحمت آقای مهندس، بردارهای مثبتی بوده که جمع آن به این شکل رسیده است. انشاءالله که ما هم شاهد آن باشیم، آنها هم مانند اساتید کنگره یک دژ مستحکم و نفوذناپذیر در مسئله‌ای برابر با نادانی و جهل باشند. من خاطرم هست که دو سال پیش چند نفر درمانگر از ونکوور کانادا آمده بودند و می‌گفتند شما چطور توانستید شیشه را درمان کنید ما در ونکوور دویست و پنجاه‌هزار نفر مصرف‌کننده شیشه داریم. درهرصورت کنگره باید به فرّ خودش برسد. مجدد من تبریک می‌گویم به گروهی که این مسئله را پیگیری کردند و این مکان جالب را پیدا کردند.

سایت نیز جزء ضروریات هست و باید می‌بود و بدین شکل هم با توان خود بچه‌های کنگره باید کامل می‌شد، از فضای مجازی باید استفاده بشود، اطلاع‌رسانی بشود چه در داخل چه در خارج. من خواهش دارم از عزیزان که دستور جلسات را درج بکنند که ما چون فاصله افتاده است بدانیم که دستور جلسه لژیون پزشکان به چه شکلی است. متشکرم.

سلام دوستان دکتر احمد هستم مسافر:

ضمن عرض صبح بخیر خدمت همکاران عزیز و عرض تبریک بابت این موفقیت بزرگ خدمت آقای مهندس. خوشحال هستم به‌عنوان یک عضو کوچک احساس غرور می‌کنم. حدود هفت سال پیش که با کنگره آشنا شدم، با توجه به اینکه هم تجربه اعتیاد داشتم، هم تجربه قطع مصرف و سقوط آزاد و حضور در انجیو دیگر طی سال‌ها و هم به‌عنوان درمانگر اعتیاد، خیلی زود متوجه شدم روش و مسیر کنگره 60، یک مسیر درست است. حالا بنا به تشخیصی که برای خود من محرز شد و از همان ابتدا سعی کردم الگوبرداری کنم از کنگره 60. خاطرم هست که از ایشان درخواست کردم می‌شود ما هم در کلینیک لژیون داشته باشیم مثل کنگره؟ خاطرم هست ایشان فرمودند حالا صبر کن، فکر کنیم؛ و دقیقاً دو هفته بعد در لژیون پزشکان اعلام کردند پزشکان هم می‌توانند لژیون در کلینیک‌ها تشکیل بدهند. آن بن‌بستی که قبلاً در مراکز درمانی اعتیاد وجود داشت ماهم با آن روبرو بودیم، با راهکار تشکیل لژیون درمانی در کلینیک بعد از نزدیک پنج سال، امروز مسافری که آوردیم خدمت آقای مهندس برای رهایی دوازدهمین مسافری بود که از ابتدای امسال در کلینیک ما رها شده بود. مابقی را تصویری از آقای مهندس رهایی گرفتیم و این عزیز را حضوری خدمت ایشان آوردیم و از این بابت واقعاً جای خوشحالی و تبریک دارد. این را من هم به آقای مهندس هم به خودم، تبریک می‌گویم بایت انتخاب خوبی که داشتم.

در رابطه با سایت هم برای ما سایت یک نمای تصویری از کنگره است. وقتی ما وارد سایت می‌شویم یک گزارشی از تمام موضوعاتی که در کنگره اتفاق می‌افتد در سایت نمایش داده می‌شود. به قول فرمایش جناب مهندس، صداوسیمای کنگره سایت است؛ و این الگوبرداری را ما هم انجام دادیم و بسیار هم نتایج عالی در برداشته است. ممنون.

سلام دوستان دکتر محسن هستم مسافر:

سه تا موضوع آقای مهندس فرمودند، یکی مسئله D.SAP که کارهای تحقیقاتی آن دارد انجام می‌شود علاوه بر کیس ریپورت. یکی بحث دانشگاه جامع علوم و فنون که خوب این جای تبریک دارد و خوب قاعدتاً منشأ خیر و برکات خواهد بود. در مورد سایت ما به‌جز سایت‌های خبری، سایتی نداریم که با این حجم از اطلاعات هرروز به‌روزرسانی شود. حتی در مطالب خبری کنگره 60 هم آموزش نهفته است؛ این خیلی برای من جالب بود. هجده سال قبل که هنوز هیچ انجمن علمی در فکر این نبود که بیاید از سایت استفاده بکند، کنگره 60 چنین کاری را انجام داده و الآن در این موقعیت خودش را خوب نشان می‌دهد. اگر کسی نتواند به علت شرایط حضور پیدا کند، استفاده از سایت و فضای مجازی بسیار برای او ارزشمند و مفید است. دانشگاه جامع علوم هم اگر بنا گذاشته شود خیلی از مسائل حل می‌شود. ما در ایران حتی برای خیاطی و هتل داری و ... رشته دانشگاهی داریم، اما برای درمان اعتیاد به این شکل آکادمی و دانشگاه نداشتیم. انشاءالله موفقیت‌آمیز باشد و به همه انسان‌ها بتواند کمک کند.

سلام دوستان دکتر بهنام هستم یک هم‌سفر:

این جمله را من بارها شنیدم از عزیزان کنگره که کنگره اگر امروز در این جایگاه ایستاده حتماً و حتماً مدیون آموزش‌هایی است که در آن اتفاق افتاده است. به عینه هم این را می‌بینیم، بچه‌هایی که در لژیون ما شرکت می‌کنند، عمق درمان آنها خیلی متفاوت است و وقتی هم که رها می‌شوند، با یک پایداری خیلی بیشتری جدا می‌شوند به نسبت عزیزانی که فقط بحث تیپرینگ دارو را دارند. پس آموزش قطعاً رکن اصلی و اساسی در بحث شکل‌گیری و استحکام کنگره است؛ و آموزش بخش عمده‌اش مدیون چیزهایی مثل سی دی و سایت است. این اتفاق خجسته را تبریک می‌گویم انشاءالله سبب خیر می‌شود. با توجه به گستردگی فضای مجازی، چگونه استفاده از فضای مجازی و سایت را می‌توان جایگزین دستور جلسه حاضر سایت نمود. دوران کرونا خیلی خوب ارزش استفاده از فضای مجازی و سایت را نشان داد و کمک کرد روند روبه‌جلو در جریان درمان اعتیاد در کنگره اتفاق بیافتد. ممنون.

سلام دوستان دکتر حسین هستم هم‌سفر:

من هم به‌نوبه خودم این موفقیت بزرگ را تبریک عرض می‌کنم. آینده‌نگری که آقای مهندس دارند باعث پیشرفت و ارتقاء کنگره شده است. وقتی سایت کنگره را با سایت وزارت آموزش و پروش که اپلیکیشن «شاد» را می‌خواهد راه‌اندازی کند، مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که کنگره چه پیشرفت‌های خوبی کرده است. ممنون.

سلام دوستان دکتر منصور هستم یک هم‌سفر:

در مورد تأسیس آکادمی علم اعتیاد تبریک عرض می‌کنم خدمت آقای مهندس. در مورد سایت نیز باز جای تبریک هست که از هجده سال قبل آقای مهندس راه‌اندازی کردند، دوزبانه و خیلی جامع و کامل و بروز است و مطالب خیلی علمی و سریع روی سایت قرار می‌گیرد. این توان و لطف خداست و پشتکار آقای مهندس و همراهان ایشان. در مورد آکادمی خیلی دوست دارم انشاءالله آقای مهندس به موفقیت‌ها و ایده ئال های خودشان برسند؛ و امیدوارم که در آنجا آموزش‌ها به‌صورت کاربردی باشد نه تئوری‌هایی که همه ما در نقش یک پزشک یا روانشناس دوره‌ها را گذراندیم و کاربردی نیست. عملاً غیرعلمی بودن و غیرعملی بودن درمان اعتیاد را تک‌تک ما تجربه کردیم و بعد از آمدن به کنگره یاد گرفتیم که بیمار را درک کنیم و عملکرد درمانی ما خیلی بهبود پیدا کرد. امیدوارم که این آموزش‌ها در آن آکادمی به‌صورت عملی باشد، کسانی که می‌آیند آموزش می‌بینند یاد بگیرند که بیمار را درک کنند و به‌صورت علمی نگاه کنند، صورت‌مسئله اعتیاد را بشناسند و بتوانند به حل این مسئله کمک بکنند. ممنون.

سلام دوستان مریم هستم یک هم‌سفر:

جلسه اول من هست و خیلی خوشحال هستم که در این جمع حضور دارم، امیدوارم که در جلسات بعدی هم من را پذیرا باشید. متشکرم.

سلام دوستان بهاره هستم مسافر ایکس:

من خیلی خوشحال هستم که آکادمی در قشم تأسیس می‌شود. امیدوارم خودم بتوانم یک روزی به این دانشگاه راه پیدا کنم. من می‌خواستم بگویم حال من خیلی خوب است. واقعاً هرروز که جلوتر می‌روم حال خوبم را احساس می‌کنم. در مورد سایت می‌خواستم تشکر کنم از کسانی که در بخش فارسی و انگلیسی کار می‌کنند؛ و همین‌طور خانم شانی که در اینستاگرام مطالب خوبی قرار می‌دهند. من قبل از اینکه در اینجا حضور پیدا کنم از سایت بازدید می‌کنم. متشکرم.

سلام دوستان دکتر سحر هستم یک هم‌سفر:

ابتدا تبریک عرض می‌کنم خدمت آقای مهندس بابت دانشگاه. چیزی که من تجربه کردم اینکه، من روانشناس هستم و برای ورود به کار در کلینیک‌های MMT باید دوره‌های ماتریکس را می‌گذراندم، خوب رفتم گذراندم ولی از سال 90 که من دارم در کلینیک‌های MMT کار می‌کنم می‌توانم به واقعیت بگویم که حتی روی یک بیمار من نتوانستم ماتریکس را کار کنم و هر موقع که روند کار را به بیماری که اعتیاد به شیشه داشت گفتم اصلاً کسی قبول نمی‌کرد که بخواهد، بیاید، بنشیند، ما روان‌درمانی انجام بدهیم. در مورد کنگره 60 که الآن دو سال است که کلینیک ما با کنگره 60 کار می‌کند واقعاً داریم موفقیت کنگره 60 را می‌بینیم در درمان اعتیاد. خیلی ممنون از وقت مشارکت.

سلام دوستان مرضیه هستم یک هم‌سفر:

جلسه اولی هست که در این جلسه شرکت کردم و تازه با کنگره 60 آشنا شدم، خیلی خوشحال هستم که در خدمت شما هستم و می‌توانم از تجربه و دانش شما استفاده کنم.

سلام دوستان ایران هستم هم‌سفر:

اولین جلسه‌ای هست که آمدم، خیلی خوشحال هستم در جمع شما هستم و همچنین صحبت‌هایی که آقای مهندس در مورد دانشگاه انجام دادند. اعتیاد من را یاد چرخ می‌اندازد. می‌دانید که چرخ اولین اختراع بشر است. همه رفتارهای ما بر اساس مغز ما است و مدارهای مغزی هم در حال چرخش هستند؛ یعنی همه‌چیز در این جهان در حال چرخش است. تفاوت یک آدم سالم با یک آدم معتاد که در مسیر و مدار خودش قرار نگرفته مثل تفاوت گرداب و گردباد است؛ یعنی خیلی هنر می‌خواهد آدم در مداری که به چرخش می‌افتد چون یک دور که می‌چرخد یک شتاب ایجاد می‌شود برای چرخش بعدی و خیلی هنر می‌خواهد که بتواند این جهت را تغییر بدهد و بتواند خودش را مانند گردباد رها کند از این منجلاب. حالا فقط هم اعتیاد، اعتیاد به مواد نیست، اعتیاد به رفتار است، اعتیاد به حرف زدن است به عقیده من خیلی وسیع است. چون من درزمینهٔ عشق کار می‌کردم خیلی علاقه‌مند شدم، درزمینهٔ اعتیاد هم کار کنم، چون اینها خیلی متضاد هم هستند وقتی انسان‌ها ناسالم هستند به سمت اعتیاد حرکت می‌کنند و وقتی سالم هستند به سمت عشق حرکت می‌کنند.

سلام دوستان دکتر رزیتا هستم یک هم‌سفر:

از آقای مهندس خیلی تشکر می‌کنم و خیلی تبریک عرض می‌کنم برای کاری بزرگی که می‌خواهد انجام بشود. دوراندیشی و درایت ایشان جای تقدیر و تشکر دارد. من توفیق این را داشتم که به‌جای دکتر حاج رسولی، رئیس مرکز سوء مرکز مواد و اختلالات رفتاری دانشگاه آزاد اسلام‌شهر باشم. خیلی سال است با کنگره آشنا هستم و الآن بیشتر نزدیک شدم. دوست دارم بیشتر همکاری کنم و خدمت‌رسانی داشته باشم. کاری که قول آن را می‌دهم که درنهایت انشاءالله تا آخر امسال انجام بشود؛ ثبت پتنت (patent) روشD.S.T هست که انشاءالله بتوانیم با موفقیت این روش را ثبت کنیم و این روش را به جهانیان بشناسانیم.

سلام دلشاد هستم یک هم‌سفر:

من هم به‌نوبه خودم خدمت جناب مهندس تبریک عرض می‌کنم. اعتیادی که ما با مواد مخدر می‌شناسیم، یک شاخه کوچکی از کل اعتیاد است. اگر دقت کرده باشید، خیلی از مشکلات ریشه‌اش در اعتیادهای مختلف است. اگر ما ریشه اعتیاد را که وابستگی در زمینه‌های مختلف ایجاد می‌کند بشناسیم و درمان کنیم در این زمینه هم موفق‌تر خواهیم شد.

سلام دوستان ساناز هستم یک هم‌سفر:

من هم به‌نوبه خودم این موفقیت بزرگ را خدمت آقای مهندس تبریک عرض می‌کنم و خیلی خوشحال هستم در این جمع حضور دارم.

سلام دوستان دکتر شهرام هستم یک هم‌سفر:

سایت قطعاً سایت خیلی خوبی است و همین‌که مرتب دارد بروز می‌شود نشان از این دارد که یک منبع قابل‌اطمینان بوده برای افراد. یک پیشنهاد دارم آقای مهندس، چون امسال کنگره دانش اعتیاد برگزار نشد امید داشتم که حداقل در سایت آن پنل های علمی که کنگره 60 داشت را می‌توانستیم داشته باشیم. مسئله دیگر مسئله آکادمی است که خیلی سخت است چون در اعتیاد خیلی مدعی وجود دارد. حالا اینکه در چه مقطعی باشد و چه مطلبی وارد فضای دانشگاه می‌شود باید حتماً چالش پذیر باشد. امیدوارم به آن مرحله‌ای برسد که بتواند به همه کمک کند.

سلام دوستان محمد هستم یک مسافر:

رسانه‌های مجازی در دنیا بیشتر در خدمت یک سری افراد سودجو هستند و در این بازار بد رسانه‌های مجازی، کنگره 60 توانسته خیلی خوب و موفق عمل کند. به‌خصوص درزمینهٔ کسانی که آشنایی نداشتند با کنگره 60 و یا تازه‌واردان. دل نوشته‌های همسفران و مسافران خیلی می‌تواند به بچه‌های سفر اول امید بدهد. کلینیک‌ها هم می‌توانند مثل کنگره 60 وب‌سایت داشته باشند. کلینیک ما (شفای سبز) همین کار را کرد؛ و واقعاً خیلی عالی داریم در این زمینه پیشرفت می‌کنیم. همین حرکت در فضای مجازی باعث شد که ما از جای‌جای جهان، خیلی زیاد نیستند ولی از لندن، سوئد، آلمان، سوئیس و چند کشور دیگر رهجو داریم و از طریق رسانه مجازی داریم جواب می‌گیریم.

سلام دوستان دکتر محمد هستم یک هم‌سفر:

توفیقی شد که امروز دوستان را بعد از مدت‌ها زیارت بکنیم. استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند در بحران‌ها کمک‌رسان باشد و دوراندیشی آقای مهندس باعث شد از ضربه زدن به روال عادی کنگره جلوگیری بکند. این باعث خوشحالی است که این آینده‌نگری در کنگره 60 وجود دارد.

سلام دوستان دکتر رامبد هستم یک هم‌سفر:

بنده هم به‌نوبه خود تبریک عرض می‌کنم در خصوص آکادمی علوم اعتیاد. خوشحال هستم از موفقیت‌هایی که می‌شنوم و می‌بینیم. یک پیشنهاد داشتم، برای اینکه فعالیت‌های کنگره پررنگ‌تر نشان داده بشود، فعالیت‌های سالانه و گذشته را به‌صورت بروز برای تازه واردین در لژیون پزشکان گذاشته شود. حدود بیست‌وسه سال است که برنامه‌ای با پشتوانه قوی طراحی شده، هدفمند بوده، راهبرد و استراتژی داشته است. من خدا را شاکرم که در جمع شما دوستان هستم. متشکرم.

سلام دوستان دکتر بهرام هستم یک هم‌سفر:

خوشحال هستم بعد از مدت طولانی شما دوستان را می‌بینیم امیدوارم این جلسات به‌صورت مداوم مانند قبل برگزار بشود.

سلام دوستان دکتر علیرضا هستم یک هم‌سفر:

بسیار خوشحال هستم که در جمع شما هستم. تولید محتوی کار خیلی سختی است. اینکه در کنگره 60 سال‌ها محتوی علمی به زبان ساده تولید شده است بسیار ارزشمند است. زمانی که ما به مدرسه می‌رفتیم به ما می‌گفتند توصیف خود را از شعله شمع بنویسید، هرکس یک توصیفی داشت ولی واقعیت یک‌چیز و آن‌هم شعله شمع بود. وقتی‌که من مطالب سایت را راجع به کلینیک‌های مختلف می‌خوانم این آراء و اندیشه‌های مختلف برای من خیلی جالب است. خیلی ممنون.

سلام دوستان دکتر مهران هستم یک هم‌سفر:

خیلی خوشحال هستم که مدت مدیدی جناب مهندس و دوستان را می‌بینم. می‌خواهم یک آرزوی خوب داشته باشم برای این حرکتی که شروع شده. یک تفاوتی بین کار کلینیکی و آکادمی که ما تا حالا یاد گرفتیم و کاری که کنگره 60 انجام می‌دهد هست، این‌که اکثر مریض‌ها و خود پزشکان نمی‌دانند صورت‌مسئله اعتیاد چی هست و اصلاً مریض به چه سمتی باید برود؛ بنابراین می‌بینید مریض ده سال به کلینیک می‌آید و می‌رود و هیچ اتفاقی برای او نمی‌افتد؛ اما در کنگره 60 مریض از ابتدا ورود می‌داند که چکار می‌خواهد انجام بدهد و به کدام سمت می‌خواهد برود. امیدوارم که این اتفاق در آن آکادمی به‌صورت صد درصد علمی پیش برود و بدانند چکار می‌خواهند انجام بدهند و به کدام سمت می‌خواهند بروند.

سلام دوستان اکبر هستم یک هم‌سفر:

من هم به‌نوبه خود این رویداد بزرگ را تبریک عرض می‌کنم. بچه‌هایی که به کلینیک ما می‌آیند همه می‌گویند که ما در کنگره روش زندگی کردن را یاد گرفتیم؛ و می‌توان این آموزش‌ها را در دانشگاه داد.

سلام دوستان دکتر جواد هستم یک هم‌سفر:

تمام ذرات عالم به سمت بی‌نظمی بیشتر حرکت می‌کنند. وقتی‌که من به رهجویان کنگره در پارک نگاه می‌کردم که چطور همدیگر را کمک می‌کنند، دیدم قبل از ظاهر آنها، ایدئولوژی آنها تغییر کرده است. من یک مقدار کمک کردم ولی یکی از بچه‌های کنگره دو برابر من کمک کرد، من از او پرسیدم چه شده که شما دارید این‌قدر کمک می‌کنید؟ دیدم او می‌گوید: آدم که داشته باشد و کمک کند که هنر نیست، اینکه آدم نداشته باشد و کمک کند خیلی مهم است؛ و واقعاً دیدم که اندیشه اینها این‌قدر تغییر کرده که ازخودگذشتگی دارند و اینها تظاهر نیست و جهان‌بینی اینها اینقدر تغییر کرده که در آشکار و خفا این‌قدر ازخودگذشتگی دارند.

سلام دوستان حسن هستم یک مسافر:

خدا را شاکر هستیم با این اتفاقی که افتاد. زمانی که سایت درست شد، مهندس فرمودند که کنگره باید صادر شود به کشورهای دیگر، فقط در خود کشور ما نماند. به‌مرورزمان سایت کنگره جهانی شد. ما همه خوشحال هستیم که آقای مهندس خوشحال است.

سلام دوستان بابک هستم یک هم‌سفر:

خیلی خوشحال هستم که در جمع شما عزیزان هستم. یکی از افتخارات من این است که با کنگره 60 آشنا شدم خیلی من تعجب می‌کنم که آقای مهندس فرمودند که صورت‌مسئله اعتیاد هنوز در کشور ما حل‌نشده و این باعث تأسف است و باید این سم‌زدایی و روش غلط اصلاح شود. تبریک به آقای مهندس که این حرکت را شروع کردند. سعدی می‌فرماید: چون عشق حرم باشد، سهل است بیابان‌ها.

این چیزهایی است که آقای مهندس بنیان گذاشته‌اند انشاءالله به ثمر خواهد نشست.

سلام دوستان دکتر حسن هستم یک هم‌سفر:

خیلی خوشحال هستم در جمع شما هستم. خیلی تبریک می‌گویم آقای مهندس، بسیار عالی است. سایت هم بسیار عالی است. خوشحال هستم که کنگره 60 در ایام کرونا بسیار قوی رهجوها را هدایت کرد. مراکز عالی که ادعا می‌کردند آموزش مجازی خوبی را ارائه خواهند داد درماندند، چون ما محصل و دانشجو داریم، می‌بینیم که دانشگاه‌ها لنگ می‌زنند. امیدوار هستم این آموزش‌های مجازی هم در دوران پساکرونا هم ادامه پیدا کند در کنار آموزش‌های حضوری و حتی اگر بشود ما بتوانیم بعضی جلسات لژیون‌ها را به‌صورت مجازی ادامه بدهیم که پزشکان زیادی در اقصانقاط کشور بتوانند استفاده کنند. ممنون.

جناب مهندس

سلام دوستان حسین هستم مسافر:

پیشنهاد آخر پیشنهاد بسیار جالبی بود که ما سعی می‌کنیم لژیون پزشکان را نیز برنامه‌ریزی کنیم از طریق اینستاگرام پخش شود که بعضی اطباء عزیز در شهرستان‌ها هستند و دسترسی ندارند ازآنجا بتوانند برنامه را زنده بگیرند. ما از کرونا درس گرفتیم و هرچه ما به دست آوردیم در پرتو مشکلات ما بوده. من امروز رسیدم به نقطه‌ای که: خدایا بده شرّی که خیر من در آن باشد. رسیدم به آن نقطه‌ای که می‌بینم نمی‌خواهم بگویم منتظر مشکلات بودم، ولی هر موقع مشکلی بوده، ما از آن مشکل یک پل بسیار قوی درست کردیم. یک روزی ما را از آن ساختمانی که بودیم کردند بیرون پلمپ کردند، من را هم بردند بازداشت کردند. در کنار پیاده‌رو همان‌جا مشاوره می‌کردیم، اون روز گفتم ما باید از خودمان ساختمان، ملک داشته باشیم که این‌طوری ما را بیرون نیندازند و الآن می‌بینیم که ساختمان‌های بسیار متعدد و بزرگی در سراسر کشور اکثراً از خودمان ملک داریم؛ و این کرونا هم باعث می‌شود همان دانشگاه علوم و فنون که گفتم با همان رویه سابق به کار خودش ادامه بدهد ولی به‌سرعت، از همین فضای مجازی، برجسته‌ترین و بزرگ‌ترین اساتید را پیدا کنیم و در تهران به‌وسیله فضای مجازی اینجا تدریس کنند و آنجا کلاس‌های مجازی را بگیرند. لازم نیست استاد برود قشم، همین دفتر تهران، اتاقی را مشخص می‌کنیم برنامه‌ریزی می‌کنیم، آنجا می‌رود می‌نشیند پای تابلو، درس می‌دهد. همین‌ها برای ما باعث موفقیت می‌شود و باعث ایجاد خیلی مسائل دیگر می‌شود.

و اما یک‌چیز دیگری، این نکته مهمی است:

یک روز خانم دکتر حبیبی، مشاور رئیس‌جمهور بودند، با من دوست بودند. ایشان سکته کرده بود، رفتم بیمارستان پاستور ملاقات ایشان، گفتم شما چرا این‌قدر حرص می‌خورید؟ گفت شما حرص نمی‌خورید؟ گفتم نه گفت پس چکار می‌کنید؟ گفتم من که صبح از خواب بیدار می‌شوم می‌خواهم بیایم بیرون خیال می‌کنم همه‌چیز درست است، همه‌چیز سرجای خودش است، همه آدم‌ها خوب هستند، هیچ مشکلی نیست، کوچک‌ترین زحمتی هم ندارد، همه خوب هستند، همه چی خوب است، می‌رود تا شب، شب هم که می‌خوابم می‌گویم همه خوب هستند اگر هم کسی بد بود می‌گویم نه او هم خوب بود. گفت من برعکس تو هستم من صبح که از خانه آمدم بیرون خیال می‌کنم مملکت خراب است باید مملکت را درست کنم. گفتم برای همین سکته کردید. اصلاً لازم نیست ما بگوییم در راه ما مشکلات هست؛ خوب باشد، شما می‌خواهید بروید چالوس، خوب می‌توانید بگویید که آنجا هم هزارچم هست، درهایی هست دو هزار متر ارتفاع دارد ممکن است لاستیک آن بترکد، خیلی‌ها لاستیک آنها ترکیده ته دره هستند، خیلی‌ها تصادف کردند، خیلی‌ها آمدند شاخ‌به‌شاخ شدند نابود شدند. خوب از اینها هست ولی این‌طوری بخواهی بکنی نمی‌توانی بروی چالوس؛ بنابراین ایجاد مشکلات همه‌جا هست ولی باید برای ایجاد مسائل زمان بدهی، ما یک‌زمانی بود که با پزشکان مانند کارد و پنیر بودیم، آن اوایل گفتم این کار اشتباه است ما داریم با نیروی عظیم را با خودمان مخالف می‌کنیم، چرا باید این کار را بکنیم؟ ما باید سعی کنیم خودمان را به آنها نزدیک بکنیم. حالا یک مقداری ما آمدیم جلو، یک مقداری شما آمدید این‌طرف بالاخره آمدیم داریم نقاط مشترک را پیدا می‌کنیم داریم کار انجام می‌دهیم. مدعی هم ممکن است خیلی خیلی باشد، ولی وقتی مدعی است، حرف حساب نیست. وقتی متر باشد، ما مشکلی نداریم. ما در اعتیاد متر نداریم، چون متر نداریم، همه مدعی هستند: عطار مدعی است، نیروی انتظامی مدعی است، قاضی مدعی است، زن خانه مدعی است، همسایه مدعی است، عمو مدعی است، اون یکی می‌گوید ببریمش کمپ، دیگری می‌گوید ماشین او را بگیریم، یکی می‌گوید بزنیمش، یکی دیگر می‌گوید به او زن بدهیم خوب می‌شود! دیگری می‌گوید خانه بخریم خوب می‌شود، موتور بخریم خوب می‌شود! می‌بینید همه مدعی هستند چون متری نیست. ما اگر متر داشته باشیم، مشخص باشد، ذره‌ذره به‌آرامی باید ابزار آن را فراهم کنیم قشنگ به نتیجه می‌رسیم همین دانشگاه را هم همه می‌آیند همکاری می‌کنند و راه کاملاً باز می‌شود باید ما آن راه و مسیر را پیدا کنیم. انشاءالله با کمک شما این کار را انجام می‌دهیم و بتوانیم از تجربه و دانش شما برای تدریس، آموزش، هیئت‌علمی و در تمام سطوح استفاده کنیم. هیئت‌علمی حتماً باید دکتری باشد دانشگاه دیگر از این شوخی‌ها نیست. آنجا به همه شما حتماً نیاز هست باید کمک بکنید، مال همه ما است انشاءالله بتوانیم این سیستم را به نتیجه برسانیم.

جلسه آینده را هم تعطیل می‌کنیم، پانزده روز دیگر جلسه می‌گذاریم. چون هوا کمی کرونایی است هر هفته نمی‌گذارم که بعضی‌ها استرس نداشته باشند. البته به بابک هم گفتم که بیمارها را فقط به کسانی بده که در جلسه حضور دارند. تا پانزده روز دیگر شما را به خدای بزرگ می‌سپارم.

سلام دوستان حسین هستم مسافر:

یک شعبه جدید در کرج، ساختمانی برای کنگره 60 داریم می‌سازیم و تصمیم گرفتیم به خاطر گرامی داشت یادبود مسعود عزیز که برای ما ارزشمند است، شعبه کرج را به نام: شعبه دکتر مسعود حاج رسولی نام گزاری می‌کنیم. این خبر را به دانشگاه اطلاع بدهید که این کار انجام می‌شود که همیشه اسم ایشان یادگار و جاودان بماند چون از عزیزان ما بود. همیشه اسامی شعب کنگره 60 اسامی بزرگان است، شعبه میرداماد، شیخ بهایی، سهره وردی، میرداماد، ابوریحان، پروین اعتصامی و ... شعبه کرج هم به نام دکتر مسعود حاج رسولی نام‌گذاری می‌شود که همیشه در خاطر ما باشد و یادگاری بماند. به‌افتخار ایشان دست بزنید.

 سی دی هفته: اتوبوس دستور جلسه هفته آینده: عدالت

 

نگارش: همسفر الهام
تهیه: همسفر علی
تنظیم: مسافر سعید

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .