English Version
English

یک تیر و چند نشان

یک تیر و چند نشان

«کنگره، بر اساس اصل پذیرفته‌شده کمک فرد رهاشده از دام اعتیاد به فرد در حال مصرف مواد، متشکل شده است» این جمله تنها چند کلمه برای معنی کردن کنگره ۶۰ نیست بلکه نشان‌دهنده معرفت، عدالت و عمل سالم در یک انسان است. این جمله نشان می‌دهد که یک انسان چگونه می‌تواند به همنوع و همدرد خود عشق بورزد و از سر محبت، خود را وقف انسانیت کند. در این مطلب من به بخش اول جمله می‌پردازم یعنی (کمک فرد رهاشده). این فرد کیست؟ چه شرایطی دارد؟ چرا کمک کردن به دیگر افراد، برایش اهمیت دارد؟

به همین منظور و برای بهتر درک کردن این تعریف، با یکی از عزیزان کمک راهنما که به‌تازگی موفق به کسب چنین جایگاهی شده است گفت گو میکنم. مسافر مهدی، کمک راهنمای لژیون ۶ نمایندگی ارتش. ایشان با مصرف تریاک و شیره وارد کنگره ۶۰ شدند و باراهنمایی آقای سعید نمکی در مدت ۱۰ ماه ۲۰ روز تحت درمان به روش DST و با داروی درمان شربت OT درمان شده و به رهایی رسیدند و تا به امروز ۴ سال و ۴ ماه است که از دام اعتیاد آزاد و رها هستند و همین‌طور ۱۱ ماه هم از دام مصرف سیگار رها هستند.

در ابتدا از اینکه قبول زحمت فرمودید از شما تشکر می‌کنم و ازآنجایی‌که شما یکی از پیشکسوتان خدمت در سایت نمایندگی ارتش هستید، گفتگو را با نظر شما در مورد سایت شروع می‌کنیم.

 سایت کنگره ۶۰ بسیار جدی و به‌صورت کاملاً حرفه‌ای پیگیری می‌شود که این به دلیل تأکید فراوان بنیان کنگره ۶۰ جناب آقای مهندس است. سایت و فعالیت‌های فضای مجازی کنگره ۶۰ یک پایگاه آموزشی و حتی فرهنگی است و یکی از تأثیرات بسیار بزرگ آن، درزمینه اطلاع‌رسانی و کمک به خانواده مصرف‌کنندگان است. ازآنجایی‌که اعتیاد در جامعه یک تابوی بسیار بزرگ است و معمولاً خانواده‌ها از اینکه در این مورد صحبت یا مشورت کنند بسیار هراس دارند؛ این موضوع می‌تواند باعث سردرگمی و تخریب یک خانواده شود درصورتی‌که همان‌طور که شاهد هستیم به‌راحتی این تابوی بزرگ در کنگره شکسته شده و حل می‌شود پس خانواده‌ها می‌توانند با استفاده از سایت کنگره ۶۰ هر آن چیزی که باید در مورد اعتیاد بدانند را دریافت کنند و به بهترین شکل ممکن واکنش نشان داده و یا پیشگیری کنند، کما اینکه می‌بینیم بسیاری از اعضا و مسافران از طریق مراجعه خانواده آن‌ها به سایت، قدم به کنگره گذاشته و درمان می‌شوند. این زَحمات بر دوش خدمتگزاران سایت و فضای مجازی کنگره است که من از همین‌جا به تمام این عزیزان خدا قوت می‌گویم.

 

شاید این پرسش کمی کلیشه‌ای باشد؛ شما به چه منظور در امتحانات کمک راهنمایی شرکت کردید و یا خواست کمک راهنما شدن داشتید؟

در ابتدا باید عرض کنم که من از کودکی به امر آموزش و معلمی علاقه بسیاری داشتم اما به دلایلی نتوانستم در این خط حرکت کنم و این فرصت، فرصتی ناب در جهت رسیدن من به این خواسته بود. راهنمایم نیز بسیار تأکید داشتند که حتی اگر نمی‌خواهم خدمت کنم باید برای تکمیل روند درمانم در این آزمون شرکت کنم و قبول شوم اما مهم‌ترین دلیل، عشق به خدمت کردن بود که در وجود من بوده و هست. از طرفی هم باید بدانم که دیگرانی این خدمت را انجام داده‌اند که امروز من درمان شدم پس من نیز باید سهم خود را ادا کنم. بسیار خوشحالم که خداوند این فرصت را در اختیار من قراردادند. امیدوارم که بتوانم به‌خوبی در این خدمت موفق بوده و قدر این فرصت را بدانم و همینطور مسئله پرورش استاد که جناب مهندس دژاکام همیشه بر آن تأکیددارند را به‌خوبی انجام دهم.

بعضی از دوستان از این صحبت می‌کنند که بعد از قبولی در آزمون و دریافت شال یک حس ترس از انجام این خدمت را داشتند و از اینکه نتوانند این وظیفه را به‌خوبی انجام دهند می‌ترسیدند آیا شما هم این احساس را داشتید؟

خیر. من دو سال بود که مشغول مطالعه و تلاش برای قبولی در آزمون بودم و از همان ابتدا به همان دلیل عشق به کار معلمی شوق رسیدن به این هدف را داشتم و برای خود تصویرسازی می‌کردم و زمانی که به من اجازه تشکیل لژیون داده شد به‌اندازه‌ای خوشحال بودم که دیگر جایی برای حس‌های دیگر نبود و این حس خوشحالی را نمی‌شود در کلام آورد امیدوارم دوستان خود، این حس را تجربه کنند.

آقای مهدی ادامه دادند: زمانی که جناب مهندس دژاکام، این شال مقدس را به من اهدا کردند گویی یک نیرو و حس اعتماد به نفس بسیار زیادی به من داده شد که من آنها را هدیه ای به خود می دانم که باید در راستای خدمت خود، از آنها بهره ببرم و رسالت خود را انجام دهم.

 

آیا بعدازاینکه لژیون ۶ را تحویل گرفتید و لژیون  شروع به کارکرد تغییری در خود و دیدگاه خود حس کردید؟

مسلماً دیدگاه انسان با تغییر جایگاه، تغییر خواهد کرد و ازلحاظ حس مسئولیت یا مفید بودن یا اعتمادبه‌نفس نیز تغیر جایگاه می‌دهد. اگر تا دیروز مسئله درمان خودم در اولویت بود اما امروز درمان دیگر مسافران و ره‌جویانم نیز جزو اولویت من قرارگرفته است و این یک مرحله دیگر از رسیدن به کمال در من است. امروز هدف من این است که حتی یک نفر هم که شده، در کنگره حضور پیدا کند و از جهان تاریک اعتیاد بیرون بیاید و به رهایی برسد. همانطور که گفتم امروز مسئولیت زیادی را بر شانه هایم احساس می کنم؛ بنابراین هر لحظه باید خود را از لحاظ آموزش، قوی و به روز کنم.

 

 مرزبانی یکی از خدمات کلیدی و حساس در کنگره است خصوصاً در این چند ماه اخیر و باوجود بیماری کرونا؛ با توجه به اینکه شما در قسمت مرزبانی هم، خدمت کردید برای ما بفرمایید که مرزبانی روی شخص شما چه تأثیری داشته است؟

خداوند را شاکرم که این فرصت به من داده شد که در جایگاه مرزبانی خدمت کنم. جناب مهندس بهترین تعریف و تعبیر از جایگاه مرزبانی دارند، ایشان می‌گویند: خدمت در مرزبانی مانند راه رفتن روی زغال گداخته است. مرزبانان مسئول اجرای قوانین و حرمت‌های کنگره ۶۰ در نمایندگی خود، هستند اما مسئله جایی چالشی می‌شود که اجرای قوانین باید بر پایه پیام کنگره ۶۰ (محبت، عقل و ایمان) باشد و نباید هیچ‌گونه خشمی در کار باشد. خصوصاً در این روزهای که شما اشاره کردید حساست کار بیشتر می‌شود. درواقع قوانین باید به‌گونه‌ای اجرا شوند که باعث آبادانی شوند نه موجب خرابی. من به عنوان یک مرزبان نباید به‌گونه‌ای قوانین را اجرا کنم که باعث خراب کردن حال دیگران شود و باید به‌نوعی عمل کنم که در عین پایبند بودن به اجرای قوانین، تأثیر بد و ناخوشایند در دیگران به وجود نیاورم. این مسائلی که عرض کردم باعث ایجاد قوت در روحیات و عملکرد من و ایجاد تعامل درست در برخورد من با اجتماع شده است و از طرفی باعث می‌شود که من به‌عنوان یک راهنما بتوانم تعامل بهتری با مرزبانان داشته باشم.

یکی دیگر از جایگاه‌های خدمتی شما، خدمت در لژیون سردار است. لطفاً از خدمت در این جایگاه نیز صحبت کنید.

ارزشمند بودن و مهم بودن مشارکت‌های مالی بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما گاهی لازم است بیشتر به این موضوع پرداخته شود تا درک بهتری از نتایج این کار پدید بیاید. آقای سعید نمکی همیشه از ارزش و تأثیر این خدمت صحبت می‌کنند تا این درک درست به وجود بیاید؛ صحبت‌های ایشان و تأکیدهای جناب مهندس باعث شد که من هم تلاش کنم تا در این جایگاه قرار بگیرم. ازنظر من بخشش و گذشتن، یک توانایی است که انسان می‌تواند آن را کسب کند و کنگره ۶۰ فرصتی برای من پدید آورد که من هم بتوانم این توانایی را در خود ایجاد کرده و روزبه‌روز آن را تقویت کنم. از طرفی این موضوع باعث شد که من در مسائل مالی نیز خود را تقویت کنم درواقع می‌توان گفت که با یک تیر چند نشان را زده‌ام.

 

لطفاً به‌عنوان حرف آخر این گفتگو، اگر صحبتی دارید از شنیدن آن خوشحال خواهیم شد.

ابتدا خبر بسیار بسیار خوب جناب مهندس یعنی شروع به کار ساخت دانشگاه درمان اعتیاد کنگره ۶۰ را به تمام اعضای کنگره ۶۰ و به تمام انسان‌ها تبریک می‌گویم چون این قدم، قدمی در راستای جهانی‌شدن درمان اعتیاد به روش DST است اتفاقی بسیار بزرگ که در آینده، انسان‌ها متوجه عزمت و اهمیت این کار خواهند شد و همین‌طور از شما برای خدمت در جایگاه سایت نمایندگی تشکر می‌کنم. این روزها وقتی تازه واردین را می‌بینم که هر چه بیشتر از پیش از طریق سایت و فضای مجازی وارد کنگره می‌شوند پی به بزرگی این کار می‌برم. در آخر هم دعا می‌کنم که خداوند به جناب مهندس و خانواده ایشان سلامتی عطا کند.

 

نگارنده: مسافر روزبه
تهیه و تنظیم: مسافر روزبه

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .