English Version
English

امروزت نباید تکرار دیروزت باشد.

امروزت نباید تکرار دیروزت باشد.

هیچ فسادی انجام نمی‌شود مگر در لباس تقوا، اگر کمی به این جمله فکر کنیم می‌بینیم این جمله در مراتب پایین‌ترش در زندگی همه ما هم هست. حتماً منظور از فساد، خطاهای بزرگ نیست. اگر من دچار خصلت‌های دروغ و غرور و کینه باشم این هم فساد است؛ و جالب اینکه تا زمانی که از این‌ها خارج نشویم متوجه این‌ها نیستیم. با توجیهات و پوشاندن لباس‌های زیبا، برای اعمال خود دلیل و توجیه میاوریم. تنها زمانی که خارج می‌شویم متوجه می‌شویم که چقدر اعمال گذشته ما اشتباه بوده.

من خودم به‌شخصه وقتی به کارهای گذشته‌ام نگاه می‌کنم می‌بینم که آن زمان اصلاً تصور هم نمی‌کردم رفتارم در مواردی کاملاً غلط بوده، چون نیروهای منفی من را احاطه کرده بودند و آن رفتار را زیبا جلوه می‌دادند؛ اما کم‌کم پس از آموزش‌های کنگره متوجه شدم در اشتباه بوده‌ام.

اما این را آموختم که هیچ اشتباهی بد نیست، همگی سراسر درس است و آموزش. اگر نیروهای منفی نباشند، ارزش رفتار درست را نمی‌دانیم. به قول آقای مهندس، اختلاف ارتفاع اگر نباشد همه‌چیز در سکون می‌ماند، آب جاری نمی‌شود؛ و حرکت متوقف می‌شود.

در پیامی دیگر داریم که تاریخ تکرار می‌شود و تکرار هم فاعل می‌خواهد. این پیام یعنی چه؟

از بزرگان شنیده بودیم که امروزت نباید تکرار دیروزت باشد که اگر باشد زندگی نکرده‌ای.

تا به امروز معنی آن را درست نفهمیده بودم اما با تفسیر پیام تکرار تاریخ کاملاً آن را درک کردم.

تکرار و تکرار و تکرار. هر کاری می‌کنیم چیزهایی تکرار می‌شوند، حتی اتفاقاتی که ما نسبت به آن‌ها فراموشی گرفتیم و مربوط به زندگی‌های قبلی ماست، اما هنوز در این بعد هم تکرار می‌شوند.

آن‌قدر یک اتفاق تکرار می‌شود تا من یاد بگیرم چطور از آن درست عبور کنم. این زیباترین جمله‌ای بود که این روزها شنیدم. تا یاد نگیری درس بعدی شروع نمی‌شود. تکرار آبدیده‌ات می‌کند. اکنون می‌فهمم که وقتی می‌گویند دو روزت شبیه هم نباشد یعنی این‌که آن‌قدر کامل بشوی که دیگر اشتباهت برایت تکرار نشود. پس نیاز رشد و تزکیه، هم تاریکی است و هم تکرار تاریکی‌ها؛ و درک این‌ها چقدر زیباست.

چقدر پروردگار دانا و مهربانی داریم. با آرامش و صبر اسباب آن را فراهم می‌کند تا ما راه را یاد بگیریم و زیباتر شویم.

از او مهربان‌تر هم داریم؟!

نویسنده: همسفر مهرنوش

ارسال: همسفر افسانه

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .