English Version
English

آداب معاشرت و ادب و بی‌ادبی هم صور آشکار دارد و هم صور پنهان

آداب معاشرت و ادب  و بی‌ادبی هم صور آشکار دارد و هم صور پنهان

همسفر فریبا از لژیون یازدهم در باب دستور جلسه «آداب معاشرت، ادب و بی‌ادبی، تعادل و بی‌تعادلی» در مقاله خود می‌نویسد آداب معاشرت و ادب  و بی‌ادبی هم صور آشکار دارد و هم صور پنهان به این صورت که یک سری از آداب و روابط برای ما قابل‌رؤیت است همانند طرز صحبت کردن و طریقه لباس پوشیدن  و یک سری از این  آداب و معاشرت‌ها در صور پنهان ما وجود دارند که قابل‌مشاهده نیستند مثل قضاوت کردن در مورد دیگران، تهمت زدن، غیبت کردن و... . ما نمی‌توانیم غیبت‌کنیم، قضاوت و بدگویی کنیم و بخواهیم که با شخص موردنظر رابطه حسنه برقرار کنیم. ما نمی‌توانیم با حسادت و کینه آداب معاشرت خوب با دیگران داشته باشیم

در باب دستور جلسه هفتگی:آداب معاشرت ، ادب و بی ادبی ، تعادل و بی ...

آداب جمع ادب است و ادب به معنی دانش، فرهنگ، معرفت و روش پسندیده است و آداب هم به معنای درست سخن گفتن و رعایت ترتیب مؤدبانه و متعارف در انجام کارها و حسن رابطه با سایرین است. بهترین ادب آن است که انسان قدر خود را بشناسد و از حد و حریم خود تجاوز نکند. معاشرت در لغت به معنی باهم زیستن، باهم گفتن و شنیدن و باهم دوستی و الفت داشتن است. آداب معاشرت انعکاس کلی از رفتار انسان در روابط اجتماعی و حضور در جمع است و طرز رفتار و نحوه گفتار هر فرد در اجتماع نشان‌دهنده شخصیت اوست پس انسان باید برای داشتن شخصیت خوب و جذب دیگران آداب معاشرت و برخورد با دیگران را یاد بگیرد.
انسان‌ها برای این‌که راحت‌تر باهم زندگی کنند آداب‌ورسومی را به وجود
می‌آورند که بعضی از این آداب‌ورسوم برای نشان دادن دوستی و احترام و بعضی از آن‌ها برای به هم نزدیک شدن و یا درست زندگی کردن است .
آداب معاشرت دوطرفه است و نمی‌توانیم از دیگران انتظار داشته باشیم که با ما به احترام رفتار کنند و حریم ما را حفظ کنند، از ما بدگویی نکنند و در زندگی ما تجسس نکنند ولی خودمان را ملزم به رعایت این رفتارها در برابر آن‌ها ندانیم .
معاشرت با دیگران و به دست آوردن روابط خوب به‌آسانی به دست نمی‌آید برای به دست آوردن یک رابطه خوب باید تلاش کرد و یادگیری مهارت‌هایی  که مفید هستند می‌تواند به ما کمک کند .
هر مکان آداب خاص خود را دارد مثلاً آداب معاشرت در مهمانی، محل کار، مراسم‌ها  و انسان باید این آداب معاشرت‌ها را رعایت کند .
آداب معاشرت که یکی از دستور جلسات سالیانه کنگره 60 است مسئله بسیار مهمی است و در زندگی  ما نقش مهمی را ایفا می‌کند  و روایات و احادیث زیادی از بزرگان درزمینهٔ آداب معاشرت داریم  که اهمیت این موضوع را می‌رساند و در کتاب آسمانی ما قرآن هم آیاتی مبنی بر این موضوع وجود دارد
انسان به‌صورت اجتماعی زندگی می‌کند و نمی‌تواند به‌صورت انفرادی زندگی کند و انسان‌ها همه به یکدیگر نیازمند هستند  که اگر آداب معاشرت را بدانیم و با انسان‌های دیگر روابط حسنه و خوب داشته باشیم همه کارها خیلی خوب پیش می‌رود ولی اگر آداب معاشرت را ندانیم ما با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد .

 

وب لژیون خانم آنی کماندار

آداب معاشرت و ادب  و بی‌ادبی هم صور آشکار دارد و هم صور پنهان به این صورت که یک سری از آداب و روابط برای ما قابل‌رؤیت است همانند طرز صحبت کردن و طریقه لباس پوشیدن  و یک سری از این  آداب و معاشرت‌ها در صور پنهان ما وجود دارند که قابل‌مشاهده نیستند مثل قضاوت کردن در مورد دیگران، تهمت زدن، غیبت کردن و... .

ما نمی‌توانیم غیبت‌کنیم، قضاوت و بدگویی کنیم و بخواهیم که با شخص موردنظر رابطه حسنه برقرار کنیم. ما نمی‌توانیم با حسادت و کینه آداب معاشرت خوب با دیگران داشته باشیم.
داشتن آداب معاشرت برای همه ما انسان‌ها لازم و ضروری است حتی در کوچک‌ترین مسائل زندگی پس هر انسانی باید مراقب رفتار و کردار خویش باشد تا در روابط خود با دیگران دچار مشکل نشود...

نویسنده: همسفر فریبا

نگارنده: همسفر محبوبه

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .