English Version
English

بیایید شمعی باشیم در تاریکی

بیایید شمعی باشیم در تاریکی

اولین جلسه از اولین سری کارگاه‌های آموزشی مجازی لژیون سردار کنگره ۶۰  ویژه همسفران، به استادی کمک راهنما همسفر خانم فرزانه، نگهبانی همسفر خانم جمیله و دبیری همسفر خانم مریم، با دستور جلسهٔ «رمضان معلم بخشش (قدر و تقدیر)» رأس ساعت 15:00 آغاز به کار نمود.

خلاصه سخنان استاد:

کمک راهنما همسفر خانم فرزانه:

سلام دوستان فرزانه هستم یک همسفر. با آرزوی قبولی طاعات شما عزیزان، از اسیستانت محترم شعبه، خانم زهرا، تشکر می‌کنم که این فرصت را به من دادند تا در این جایگاه خدمت و تجربه‌اندوزی کنم. خداوند را شاکرم بابت برگزاری جلسه‌ای با عناوین مهمی که هرکدام از آن کلمات، معانی و جای بحث فراوانی دارد و ازنظر من، تمامِ این کلمات در دل کلمهٔ رمضان نهادینه شده و باعث شده که من بر روی خود رمضان بیشتر متمرکز بشوم.

من ازجمله آقای مهندس دژاکام باکمی تغییر، استفاده می‌کنم که رمضان را آغاز و حیاتی جدید برای خود، چه در صور آشکار و چه در صور پنهان، بدانیم. عبادت در معنی حقیقی یعنی هموار کردن راه برای مشیت الهی که مطمئناً خیر و کمال انسان در آن است که یکی از این عبادات، روزه‌داری است و اهمیت آن به‌قدری هست که خداوند این عبادت را از آن خود می‌داند.

سعدی بزرگ می‌فرمایند: (اندرون از طعام خالی دار تا در آن نور معرفت بینی)؛ اگر از این بُعد به قضیه نگاه کنیم، انسانی که می‌خواهد درونش سرچشمهٔ پاکی و زلالی باشد تا حکمت الهی را درک کند، نا گریز به جهاد با نفس است که جهاد اکبر نامیده می‌شود که شامل گرسنگی و تشنگی نیز می‌شود و به‌نوعی اظهار همدردی با همنوعان گرسنهٔ خود است. از بعد دیگر، تزکیه و پالایش و درک دانایی و فطرت انسان و رسالت اوست که با چرخش در افکار و اندیشه و رفتار و کردار، فرد را متفاوت می‌نماید. "بزرگ‌ترین عبادت، تفکر است و با تفکر، ساختارها آغاز می‌شود" که همان نزدیک شدن به دانایی و قدم برداشتن در صراط مستقیم و تغییر خطوط تقدیر هست تا جایی که در سیر تکاملی و رسیدن به انوار الهی پیش می‌رود و اهمیت آن در شب‌های قدر که نشانه‌ای برای بازگشت انسان به درون خود و عهد تازه برای تغییر مکان وجودی است، قرار داده شده که هر شب آن را معادل با هزار شب یا به‌اندازه‌ی عمر یک انسان دانسته‌اند؛ چنین انسانی است که تمنای دل دارد و عاشق است تا از تنها سرمایه خود که عشق به مخلوقات است، ببخشد که اگر ببخشد، زیاد و زیادتر می‌شود و خوشا به حال آن‌کس که می‌بخشد و به دنبال باز پس گرفتن نیست. مطمئناً خداوند پاداش انجام‌وظیفه در هستی را با شادی که جوهر اخلاق است به تو برمی‌گرداند. نتیجه‌ای که می‌توان گرفت، این است که رمضان معلمی عظیم‌الشأن است که به ما درس معرفت، بخشش و بازگشت به خویش خویشتن را می‌دهد. اگر شمعی در ظلمت، روشن شود، تاریکی بسیار مانع از شکوه نور و رونق آن نمی‌شود؛ پس بیایید شمعی باشیم در این غمکده تا فانوسی شویم به جهت دلی؛ شیخ عطار می‌فرمایند: اگر اندوهی در دلی است، آن دل از آن من است.

مشارکت اعضای لژیون سردار:

اسیستانت شعبه همسفر خانم زهرا:

دستور جلسهٔ امروز بسیار زیبا است. من فکر می‌کردم که چرا ماه رمضان میگویند روزه بگیرید و سؤالی بود که سال‌ها ذهن من و شاید ذهن اطرافیان مرا درگیر خود کرده بود؛ من در کنگره به این نتیجه رسیدم که چرا باید روزه گرفت. بخش صور آشکار روزه همین است که انسان نباید چیزی بخورد یا بیاشامد و در بخش صور پنهان آن، نباید کارهای ضد ارزشی انجام دهد. من در ماه رمضان فقط به این فکر می‌کردم که باید شب‌های قدر گریه کرد تا شاید خداوند ما را ببخشد و چیزی به من بدهد و هیچ‌وقت هم این اتفاق نمی‌افتاد.

زمانی که وارد کنگره شدم، تفکرم تغییر کرد و فهمیدم که شب قدر، باید تفکر کنم که چه چیزی باعث می‌شود که من تقدیرم را رقم بزنم و تقدیری که از پیش تعیین شده است، چگونه تغییر می‌کند؟ چند روز پیش جوابم را گرفتم که رحمت خداوند شامل افرادی می‌شود که از ضد ارزش‌ها دوری می‌کنند و عمل سالم انجام می‌دهند؛ یعنی اگر من خانه‌ای را خراب کردم، شروع به ساختن آن خانه می‌کنم و این پاسخ، برایم خیلی زیبا بود. اگر قصد بخشش دارم، الآن وقتش هست که در حد توانم ببخشم؛ کسی از من انتظار ندارد و من هستم که تشخیص می‌دهم که توانم چقدر هست. امیدوارم که خداوند روزی زیادی به من و شما بدهد تا بتوانیم ببخشیم زیرا بخشش حال انسان را در صور پنهان و در صور آشکار، خوب می‌کند.

کمک راهنما همسفر خانم فریبا:

رمضان به معنی سوزنده است که می‌توانیم آن را از سوزاندن چربی‌های اضافهٔ بدن تا سوزاندن گناه تعبیر کنیم که به نظر من، هر دو یک هدف یعنی سلامتی انسان را دنبال می‌کند. ویژگی مهمی که ماه مبارک رمضان دارد این است که زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا ما بتوانیم از برخی تعلقات خاطر خودمان جدا شویم. آقای مهندس دژاکام در این ماه توانست از تعلقات خاطر خودشان جدا شوند و به تزکیه و پالایش جسم و روح خودشان بپردازد و درواقع، فضای مزاحمی که همیشه مانع از حرکتشان می‌شد، از بین می‌رود. در ماه مبارک رمضان بود که جناب مهندس، روش DST را ابداع کردند و صورت‌مسئلهٔ اعتیاد را برای همیشه حل کردند.

معلم بخشش قدر و تقدیر چه ارتباطی می‌توانند با رمضان داشته باشند؟ من به این نتیجه رسیدم که وقتی انسان، دیگر آن فضای مزاحم را ندید، به ارزش و قدر خودش پی می‌برد و سعی در اصلاح خودش می‌کند و تلاش می‌کند تا نقاط ضعف خودش را برطرف کنه و نقاط قوت را قوی‌تر سازد و مسیر خود را از ضد ارزش‌ها به‌طرف ارزش‌ها سوق دهد و آن زمان است که بخشیدن و کمک کردن به دیگران برایش آسان و لذت‌بخش می‌شود و آرامش خود را در آرامش دیگران می‌بیند. به نظر من در ماه مبارک رمضان می‌توان ره صدساله را یک‌شبه رفت؛ کافی است چند دقیقه به عظمت این ماه، تفکر کرد.

کمک راهنمای تازه واردین همسفر خانم مریم:

دستور جلسهٔ این هفتهٔ لژیون سردار، رمضان، معلم بخشش قدر و تقدیر هست؛ وقتی نگاهی گذرا به این دستور جلسه کردم، با خودم فکر می‌کردم که چه رابطه‌ای می‌تواند بین این کلمات وجود داشته باشد؟ زمانی که تک‌تک کلمات را معنی کردم، متوجه شدم که ارتباط بسیار نزدیکی بین این کلمات وجود دارد که معنای بسیار عظیمی در آن نهفته است. همان‌طور که در قرآن کریم، خداوند فرموده است، ماه رمضان، ماه فضل و رحمت الهی و بخشش است. این ماه برکات زیادی به همراه دارد و درهای رحمت و بخشش خداوند به روی همهٔ بندگانش باز است. زمانی که من روزه می‌گیرم، از یک سری لذت‌ها و تمایلات، خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها خودداری می‌کنم و در عوض آن، چیز بهتری به دست می‌آورم. زمانی که شخصی روزه می‌گیرد، در روزهای اول ممکن است خیلی برایش سخت باشد ولی روزهای بعدی می‌بینیم که خیلی راحت‌تر شده و توانش زیادتر شده است. قبل از ورود به کنگره نمی‌دانستم چه اتفاقی می‌افتد که بدن یک شخص به این صورت عمل می‌کند، ولی وقتی وارد کنگره شدم با آموزش‌های کنگره متوجه شدم که این توان زیاد، به خاطر آن فعل‌وانفعالاتی هست که در بدن هر انسانی اتفاق می‌افتد و یکسری غدد و مواد در بدن ترشح می‌شود که باعث می‌شوند شخص روزه‌دار بتواند به‌راحتی روزهٔ خود را بگیرد و سیستم ایکس شخص، بازسازی شود و این یکی از هزاران چیزی است که شخص روزه‌دار به دست می‌آورد.

در مورد بخشش نیز در کنگره یاد گرفتم که انسان تا زمانی که نبخشد، حالش خوب نمی‌شود؛ پس وقتی از آن مالی که دارم و عشق و محبتی که در وجودم است، بخشیدم، دانایی مؤثر در من اتفاق می‌افتد و باعث کسب صفات و تغییرات در من می‌شود. همان‌گونه که خداوند نیز در قرآن فرموده، اگر شما یک ببخشید، من هزاران به شما می‌بخشم. این دستور جلسه برای من این مفهوم را دارد که باید بتوانم از خودم بگذرم تا به خودم برسم.

کمک راهنمای تازه واردین همسفر خانم جمیله:

ماه مبارک رمضان نکته‌ها و آموزش‌هایی برای همهٔ ما که اعضاء کنگره ۶۰ هستیم، در بردارد. وادی نهم که قدرت تحمل را بیان می‌کند که از خواسته‌های نفسانی حذر می‌کند. یکی از مهم‌ترین قدم‌ها، نظم در خوردن و پرورش دادن به بهترین شکل است. اعضاء کنگره ۶۰ به‌خوبی آموزش گرفتند که نه‌تنها در ماه مبارک رمضان بلکه همهٔ ماه‌ها قدم درست بردارند؛ البته هیچ‌کس نمی‌تواند تغییرات را به‌یک‌باره انجام دهد بلکه تغییرات باید تدریجی و ادامه‌دار باشند تا به نتیجهٔ مطلوب برسد. خیلی از کسانی که از دور اعضای کنگره را می‌بینند، باورشان نمی‌شود که این افراد، زمانی مصرف‌کننده بودند و خیلی تعجب می‌کنند؛ درمان مسافران تعجبی ندارد زیرا توسط استاد بزرگ جناب آقای مهندس دژاکام، مدیریت می‌شود و آموزش‌ها توسط راهنماهای عزیز با صلاح عشق و مقام محبت، به رهجو انتقال داده می‌شوند. از آقای مهندس و خانوادهٔ محترمشان که کاملاً به وادی عشق رسیدند، تشکر می‌کنم و به تمام راهنمایان کنگره خصوصاً راهنمایان دانیال اهواز و راهنمای خوب خودم خانم مریم قمری، تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

در کنگره ۶۰، سفرهٔ بزرگی بابرکت فراوان پهن شده است که هرکسی به‌اندازهٔ وسع خودش برداشت می‌کند و خوش به سعادت کسانی که بهره‌شان از این سفره، زیاد است و به ندای دلشان توجه می‌کنند و بخشش این عزیزان از توان مالیشان بیشتر است. امیدوارم لژیون سردار بتواند با انرژی بیشتر و قدم‌های محکم‌تر، قوی‌تر عمل کند.

مرزبان همسفر خانم زهره:

رمضان به‌عنوان بزرگ‌ترین مربی خودسازی بشر است؛ همین‌که در برابر نیازهای آمرانهٔ نفس، هرلحظه سر تعظیم فرود نمی‌آوریم و طبق فرمان رب خود، طی یک بازه زمانی خودداری می‌کنیم. همین کار به‌ظاهر کوچک، نتایج بسیار شگرفی برای صور آشکار و پنهان انسان در پی دارد.

من در کنگره آموخته‌ام که طبق کلام خداوند به ازای هر چه ببخشم، دریافت می‌کنم و البته بیشتر از آن؛ پس وقتی من از لذت‌های نفس خود، چشم‌پوشی می‌کنم و می‌گذرم، نتیجه همان قضیه بستن دهان می‌شود که جناب مهندس می‌فرمایند؛ یعنی دهان من که از طعام بسته شود، دروازه‌های وجودی من برای دریافت‌های الهی و معنوی باز می‌شود و این، بزرگ‌ترین پاداش بخشش من است. روزه گرفتن بهترین فرصت برای استراحت دادن به سیستم ایکس و ریکاوری و احیای آن هست.

زمانی که من شروع به بخشیدن می‌کنم و بدون آنکه چشم‌داشتی برای باز پس گرفتن داشته باشم، خدمت می‌کنم، می‌توانم آن تقدیری که طبق نوشتارها مانند تیری است که از چلهٔ کمان رها شده را تغییر بدهم؛ خدمت و بخشش، چه بذل مال و جان باشد و چه وقت و دانایی کسب‌شده، همگی ما را در زمانی که فرصت حیات دنیای ما به اتمام می‌رسد، مانند لحظهٔ افطار به آن نتیجهٔ شیرین پیروزی نبرد نفس و روح می‌رساند.

همسفر خانم مرضیه:

صحبت‌هایم را با شعر زیبایی از مولانا آغاز می‌کنم:

"دلا در روزه مهمان خدایی / طعام آسمانی را سزایی

در این مه چون در دوزخ ببندی/ هزارن در ز جنت بر گشایی"

ماه مبارک رمضان ماه پر خیروبرکتی است و ما می‌توانیم از این ماه برداشت‌های زیادی داشته باشیم. مهم‌ترین بخش صور پنهان انسان، نفس است که آن چیزی است که تعیین موجودیت می‌کند و نشانه‌اش این است که خواسته دارد و تمام خواسته‌های معقول و غیرمعقول را شامل می‌شود. ما در این ماه، باید بتوانیم روی خواسته‌های معقول و غیرمعقول خودمان کنترل داشته باشیم.

همان‌طور که میدانیم، جناب مهندس دژاکام در ماه مبارک رمضان توانستند به مصرف موادشان نظم بدهند و متد DST را در این ماه کشف کردند و درنهایت، به درمان رسیدند و راه را برای مصرف‌کننده‌ها هموار کردند. بزرگی می‌گفت که بخشنده بودن قبل از این‌که توان مالی بخواهد، قلبی بزرگ می‌خواهد و بزرگ کسی است که قلبش بی‌کینه و بخشش او بی‌انتهاست؛ ما باید باور داشته باشیم که خدایی در این نزدیکی‌ها است که با بخشش و محبت کردن، بهترین‌ها را برای ما رقم میزند.

کمک راهنمایان عزیز همچون چشمه‌ای می‌مانند. هرچند که علم کنگره جاری است ولی این عزیزان بدون هیچ چشم‌داشتی هر آنچه را که در کنگره دریافت کرده‌اند، در اختیار ما رهجوها قرار می‌دهند.

تایپ: اعضای محترم لژیون سردار

ویراستاری: همسفر سمیرا، لژیون سوم

نمایندگی دانیال اهواز

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .