English Version
English

صاعقه ای که زندگی مرا تغییر داد

صاعقه ای که زندگی مرا تغییر داد

جلسه اول از دوره اول کارگاه‌ آموزشی کنگره 60 لژیون سردار، نمایندگی همسفران شهرری در فضای مجازی با استادی همسفر زهرا، نگهبانی همسفر آزاده و دبیری همسفر نسرین با دستور جلسه (رمضان، معلم بخشش، قدر و تقدیر) در روز یکشنبه 28 اردیبهشت ماه 1399 ساعت 17 آغاز به کار کرد.

 

سخنان استاد:

امروز دستور جلسه‌ای است که خودم از آن بسیار درس می‌گیرم، همان‌طور که ماه رمضان، ماه نزول قرآن است در این ماه متد DST برای درمان بیماری اعتیاد هم توسط جناب آقای مهندس ابداع گردید. ما در این ماه شب‌های قدر راداریم قدر، به معنای اندازه است که اعمال ما اندازه‌گیری می‌شود و همه سعی می‌کنیم در این شب‌ها، بهترین توشه را برداریم و از خدای خودمان بابت خطاهای گذشته طلب آمرزش می‌کنیم، خطا می‌تواند هر چیز کوچک و بزرگی باشد، حتی با کلامی که دل کسی را شکسته باشیم. ما می‌توانیم این ماه و این شب‌های قدر را ماه اندازه‌گیری اعمال و سمبل زندگی کنگره‌ای خود قرار دهیم. بدانیم که قبل از کنگره چه کرده‌ایم و برای رسیدن به‌سلامتی و آرامش روح و روان از چه چیزهایی گذشتیم پس شاکر باشیم.

وقتی حضرت علی علیه‌السلام ضربت می‌خورند، همه از کوچک تا بزرگ برای سلامتی ایشان شیر می‌آورند چون شنیده بودند که زخمِ شمشیر و اثر زهرِ آن با خوردن شیر، خوب می‌شود. این می‌تواند درس بزرگی برای من باشد که بخشش را ازاینجا سرلوحه زندگی خودم قرار دهم و بدانم که من هم باید ببخشم، حتی به مقدار کم و هرکدام از ما وظیفه داریم برای برپایی و استحکام کنگره تلاش کنیم و سنگ تمام بگذاریم. امیدوارم لژیون سردارهمسفران هرروز پربارتر و بهتر عمل کند.

تقدیر و سرنوشت از ریشه قدر، به معنی اندازه‌گیری و تعیین حد و حدود است و خداوند هر چیزی را بر مبنای اندازه‌گیری قرار داده است و محاسبه می‌کند. انسان در تقدیر الهی خودش نقش دارد، حق انتخاب به او داده‌شده است و می‌گویند تقدیر، هر چه باشد فرجام، هم همان خواهد بود ولی ما آموختیم اعمال ما، در خطوط تقدیر، نقش بسیار زیادی دارند و می‌توانند به آن شکل بدهند. ممکن است شنیده باشید که حضرت علی در پای دیواری نشسته بودند، متوجه شدند که دیوار شکسته است و ممکن است هرلحظه فروبریزد فوراً، بلند می‌شوند و ازآنجا دور می‌شوند، مردی اعتراض می‌کند که ازقضای الهی فرار می‌کنید؟ اگر حکم الهی این باشد که شما بمیرید اگر از کنار دیوار شکسته هم فرار کنید یا نکنید خواهید مرد، ولی اگر قرار نباشد صدمه‌ای به شما برسد، پس فرار چه معنی دارد؟ حضرت فرمودند: ازقضای الهی به‌قَدَر الهی فرار می‌کنم. 

باور را داشته باشیم که بزرگ‌ترین مشکلات برای ما کوچک و ناچیز می‌باشند و ما می‌توانیم آن‌ها را به‌راحتی حل کنیم، خداوند در حل مشکلات به ما کمک می‌کند. سرنوشت هرکس با اعمال و رفتار خودش می‌باشد، امروز هرکدام از ما در حالِ زندگی هستیم و این اصولی است که قبلاً طرح‌ریزی‌شده است و تمام‌کارهای اکنون ما بستگی به کارهای گذشته‌ی ما دارد. تغییر شکل تقدیر می‌تواند مربوط به تفکرات ما، درباره موضوعی باشد که هیچ‌گونه گریزی نیست، ولی واکنش ما فرق می‌کند. در آخر، این جمله را می‌توانم بگویم پرنده‌ای که پرواز بلد نیست، به قفس می‌گوید تقدیر، امیدوارم که هیچ‌کدام از ما مثل این پرنده نباشیم.

اسیستانت همسفر منصوره: 

خوشحال هستم که لژیون سردار همسفران آن‌قدر توانمند شده که این اجازه از دیده‌بان محترم داده شد که مستقل از گروه مسافران ما هم بتوانیم جلسات خودمان را برگزار کنیم. برای من سعادتی هست که در کنار شما عزیزان هستم انشالله بتوانیم در کنار هم آموزش بگیریم. از همان سال اولی که وارد کنگره شدیم همیشه افطاری‌های کنگره در ماه رمضان برقرار بود ولی متأسفانه این نعمت امسال از ما گرفته شد. نکته‌ای که همیشه برای من جالب بود برکت این مبالغ بود هرکسی با هر توانی سعی می‌کرد در افطاری سهیم باشد، وقتی مبالغ جمع می‌شد کل هزینه‌ی افطاری‌ها تأمین می‌شد و مابقی که مبلغ قابل‌توجهی هم می‌شد به‌حساب زمین کنگره 60 واریز می‌شد. این برکت به نظر من برمی‌گردد به مسیر درست و هدف الهی که کنگره در پیش‌گرفته است، واقعاً احیای انسان‌ها و خانواده‌ها کم‌چیزی نیست که بتوان نادیده گرفت. امسال هم بنا به فرمایش جناب آقای مهندس قرار شد سهم افطاری‌های خودمان را به‌حساب زمین کنگره واریز کنیم، انشالله از این چند روز باقیمانده از ماه رمضان بهترین بهره‌ها نصیب تک‌تک شما عزیزان شود.

در سی دی معلم استاد امین خیلی زیبا در مورد لزوم وجود مربی در زندگی تک‌تک انسان‌ها اشاره می‌کنند و اینکه بسته به نوع تاریکی که ما گرفتار آن هستیم مربی ما باید خودش توانسته باشد از آن تاریکی به‌سلامت عبور کرده باشد تا بتواند به من کمک کند، پس انتخاب معلم درست در مسیر زندگی نکته بسیار مهمی است. نکته مهم دیگر، خودِ من هم باید منیت را در وجود خودم بشکنم و فرمان‌بردار مربی و رب خودم باشم تا بتوانم آموزش بگیرم. شرط ورود به تاریکی‌ها نقض فرمان است و شرط خروج از تاریکی هم فرمان‌برداری از فرمانهای درست است، پس باید آن غرور و منیت خودم را بشکنم و در مقابل استاد خودم فرمان‌بردار بی‌چون‌وچرا باشم تا بتوانم به‌سلامت از آن تاریکی عبور کنم در این مسیر قطعاً نیاز به تزکیه و بالایش دارم و من فکر می‌کنم پارامتر بخشش، قدر و تقدیر در این مسیر کمک شایانی به من خواهد کرد.

ما آموزش گرفتیم تقدیر، نامه پیشین است، ولی اعمال ما در خطوط تقدیر نقش به سزایی دارد. تقدیر امروز من بازتاب اعمال دیروز من است و اعمال امروزم تقدیر فردای من را رقم می‌زند، ولی چگونگی برخورد من در مقابل تقدیرم مهم است. اتفاقاتی که الآن در زندگی من پیش می‌آید مربوط به فضای خواست درونی من است نه بستر بیرونی، بستر بیرونی نقش مکمل را در زندگی من دارد. با اطلاعات و آموزش‌هایی که در کنگره می‌گیرم در اصل ‌دارم تقدیر خودم را رقم می‌زنم، مثلاً پذیرش یکسری از مسائل را که قبلاً اصلاً نداشتم در من را بالابرده، پذیرفتم جایگاه من کجاست وقتی پذیرفتم، توانستم در جهت رسیدن به خواسته‌هایم قدم بردارم.

تقدیر ما بر اساس انتخاب خودمان است وکسانی که در صراط مستقیم موضوع قدر و اندازه را کاملاً پذیرفته‌اند، می‌توانند بر تقدیرشان غلبه کنند و آن را تغییر دهند. تقدیر اعتیاد عزیزانمان مثل یک صاعقه بر زندگی ما وارد شد و به لطف خدا با شناخت کنگره توانستیم تقدیر خودمان را تغییر دهیم و با آموزش‌های کنگره روش درست زیستن را یاد گرفتیم و توانستیم یک زندگی سالم بسازیم و این تقدیر به‌ظاهر بد را به یک نعمت بزرگ برای خودمان تبدیل کردیم. شاید قرار بوده در این تاریکی‌ها قرار بگیریم تا بتوانیم ظرفیت خودمان را بالا ببریم تا بتوانیم به آن شان و جایگاه موردنظر برسیم.

از تقدیر فراری نیست چون تیری است که رهاشده و به هدف می‌خورد و اعمال ما چگونگی آن را مشخص می‌کند. تقدیر همه ما به خیر ختم می‌شود اما اینکه در این مسیر چه قدر تاریکی تجربه کنیم تا به نور برسیم دست خودمان است که به شناخت ما برمی‌گردد. کسی که ظرف و قدرش بزرگ می‌شود، جایگاهش تغییر می‌کند و این‌یک شبه نیست، باید تلاش ‌کنیم که ظرفیت خودمان را بالا ببریم. آقای مهندس می‌گویند سیستم کائنات می‌گردد و می‌گردد تا ببیند چه کسی ظرفیت دارد که به او قدرت بدهد پس باید ظرفیتمان را بالا ببریم تا بتوانیم از خداوند قدرت بگیریم و در جهت سازندگی خودمان از آن قدرت استفاده کنیم. امیدوارم همه ما بتوانیم که در این مسیر قدردان آموزش‌هایی که از اساتید عزیزمان آقای مهندس و استاد امین می‌گیریم باشیم و بتوانیم آن‌ها را در زندگی خودمان کاربردی کنیم.

 همسفر فاطیما: 

ماه رمضان باعث شد که من بتوانم نقطه تحمل خودم را بالا ببرم و توانستم با گسترش ظرفیت در خودم بیشتر کنترل هوای نفسم را داشته باشم. کار مفید دیگری که در این ماه توانستم داشته باشم محاسبه نفسم بود که امیرالمؤمنین می‌فرمایند محاسبه نفس خودت را یادداشت کن، یعنی باید بتوانیم احوال نفس خودمان را مراقبت کنیم و به نقاط قوت و ضعف خودمان پی ببریم، بتوانیم ظرف وجودیمان را از آلودگی‌ها پاک‌کنیم تا بتوانیم درونش پاکی‌ها، آموزش‌ها و آگاهی‌های بیشتری بریزیم و درنهایت می‌تواند ما را در حل مشکلات زندگی‌مان کمک کند.

در رابطه با معلم بخشش، کمک راهنمای این‌جانب سهم بزرگی در بخشش من به کنگره داشتند. با توجه به آموزش‌هایی که گرفته بودم توانستم آن‌ها را هرچه سریع‌تر عملی کنم که این آموزش‌ها به‌تدریج حس‌های یخ‌زده مرا باز کرد و من توانستم باپشتکار و نظم در نوشتن سی‌دی‌ها و شرکت در جلسات خود را قوی کنم که تضمینی باشد برای آنکه در بخشیدن مال قدم من محکم‌تر شود و من این جایگاه و این بخشش را مدیون کمک راهنمای خودم می‌دانم و برای ایشان آرزوی سلامتی و آرامش دارم. 

مسئله دیگر درباره تقدیر و قدر می‌باشد که به ما انسان‌ها اختیار داده‌شده است، مسیر زندگی خودمان را با اختیار خودمان انتخاب کنیم ولی درراهی که قدم می‌گذاریم مخصوصاً وقتی قدم درراه صراط مستقیم باشد، باید بهای خیلی مسائل را پرداخت کنیم. باید حتماً صفت‌های منفی درون خودمان را تغییر دهیم تا تبدیل شویم، زمانی که این حرکت عظیم درونی صورت بگیرد، می‌تواند حتی روی تقدیر ما هم اثر بگذارد و ما را از عواقب ناخوشایندی که در مقابل کارهای اشتباهمان صورت گرفته پیشگیری کند. درنهایت به خاطر اذنی که به من داده‌شده تا بتوانم خدمتگزار کنگره باشم، از خداوند تشکر می‌کنم و از خداوند می‌خواهم تمام کسانی که می‌خواهند به این جایگاه برسند کمکشان کند تا طعم واقعی آن را بچشند و درواقع رزق معنوی عالی که در این راه به انسان می‌رسد، قابل قیاس با هیچ منفعت دیگری نیست. 

همسفر نسرین:

این دستور جلسه در مکان و زمان مناسب خودش به ما داده‌شده یعنی درزمانی گذاشته‌شده که ما در این شرایط هستیم و در ماه مبارک رمضان هستیم. رمضان، این ماه بزرگ خدا این را به ما یاد می‌دهد که نقطه تحمل خودمان را بالا ببریم و یاد بگیریم که از یکسری خواسته‌های نفسانی خودمان بگذریم. کلمه بعدی معلم است که ما در این جهان آموزگار بزرگی، به نام خداوند و بعد هم‌ حیات و طبیعت ر اداریم و کنار آن معلم‌های دیگری داریم که چیزهای دیگری به ما یاد می‌دهند. زمانی که وارد کنگره شدیم، جناب آقای مهندس، معلم و آموزگار ما شدند و بهترین راه و روش زندگی کردن و چگونه با اعتیاد مبارزه کردن و از آن گذشتن را به ما یاد دادند. 

من یاد گرفتم که بخشش داشته باشم، وقتی من بتوانم بخشش داشته باشم. به اندازه توان خودم از ته دل ببخشم در این صورت، خداوند و چرخ گردون آن را می‌چرخاند و انعکاسش را در زندگی من نشان می‌دهد. قدر و تقدیر که در این صورت‌جلسه آمده نشان‌دهنده این است که منِ نسرین قبل از کنگره می‌گفتم همه‌چیز نوشته‌شده و تقدیر من مشخص‌شده است و هیچ کاری نمی‌توانم انجام بدهم، زندگی را به همین روال باید پیش ببرم، ولی در کنگره یاد گرفتم که اگر قرار است به اوج آرامش و لذّت برسم، تقدیرم را خودم با دستان خودم و با افکار و تفکری که می‌توانم داشته باشم و اعمالی که انجام می‌دهم می‌توانم تغییر بدهم. می‌توانم بهترین تقدیر را برای خودم و خانواده‌ام و عزیزانم که در کنار من، می‌توانند به آن آرامش برسند، رقم بزنم. امیدوارم روزی برسد که با افتخار بگویم این دستور جلسه را عملی کرده‌ام.

همسفر عفت: 

خیلی خوشحال هستم که لژیون سردار قسمت همسفران از مسافران جداشده و ما می‌توانیم جداگانه قدر و اندازه و توان خود را نشان بدهیم. در ماه رمضان فرصتی هست که ما با رفتار و کردارمان قدر و اندازه خودمان را مشخص کنیم، با میزان بخششی که داریم قدر و اندازه خودمان را مشخص کنیم. رمضان برای ما معلم صبر، معلم استقامت، معلم دوری از ضد ارزش‌ها و معلم بخشش است. ما در این ماه می توانیم با تزکیه و پالایش تقدیر خود را تغییر بدهیم، می‌توانیم از خدای خود بخواهیم که به ما کمک کند درراه صراط مستقیم ثابت‌قدم باشیم و بتوانیم راه درست را با قدم‌های محکم دنبال کنیم. امیدوارم که بتوانیم درس لازم را از این ماه عزیز بگیریم و توان بخشیدن را در خودمان تقویت کنیم. بخشش می‌تواند یک لبخند باشد، با توجه به توان هرکسی بخشش ارزشمند است. کسی قرص نانش را می‌بخشد یعنی تمام دارایی‌هایش را دارد می‌بخشد و یک کسی از تمام ثروتش یک مبلغی را می‌بخشد، گاهی ارزش آن قرص نان خیلی بیشتر از آن‌کسی هست که آن مبلغ جزئی از کل ثروتش را می‌بخشد. امیدوارم از این معلم بزرگ که هرسال یک ماه می‌آید و درس‌ها را برای ما دوره می‌کند و به ما آموزش می‌دهد بتوانیم مطالب را یاد بگیریم و در زندگی خود کاربردی کنیم.

همسفر شبنم: 

جناب مهندس قدر را به معنی اندازه معرفی کردند و گفتند در سیستم هستی یک تکاملی هست که انتخاب طبیعی است و برای جهش، جمادات، انسان، گیاهان و جانوران همه نیاز به عامل خارجی دارند. برای مثال برای یک درخت برای اینکه تغییر شگرف صورت بگیرد، علاوه بر عوامل خاک، آب، نور، اکسیژن و ... پیوند هم می‌تواند جهش خارق‌العاده‌ای ایجاد کند. عامل خارجی در تمام هستی نقش مهمی دارد که گاه مخرب است و گاه مؤثرو برای ما یا یک سفر اولی عامل خارجی می‌تواند کنگره باشد و یا کمک راهنما باشد که جهش را ایجاد کند، وقتی دو عامل ترکیب می‌شوند عامل سوم به وجود می‌آید. 

در مورد مبحث معلم اگر یک راهنما را شفیع در نظر بگیریم شاگرد او که با معلم جفت شود و آموزش‌ها و گفته‌های راهنمایش عمل می‌کند، شفع نام‌گرفته می‌شود، راهنما در این صورت می‌تواند او را از ظلمت به سمت نور بیاورد. سرنوشت انسان‌ها با خواست خودشان رقم‌زده می‌شود، در شب قدر ملائکه برای اندازه‌گیری یا همان‌قدر برای کل هستی می‌آیند، برای ایجاد جهش‌ها در کل هستی؛ مانند اندازه‌گیری لایه اوزون یا گیاهان یا گازها و ... به نظر من در تمام ثانیه‌های زندگی زمینی همین‌که نعمت حیات به ما داده می‌شود وزنده هستیم، درس بخشش را از جانب پروردگارمان به ما می‌دهد. یک معلم یا راهنما با توجه و درک این نعمت‌ها بخشی از بخشندگی را از ذات پاک خداوند دریافت می‌کند و پیوند محبت شاگرد خود را از تاریکی به سمت نور هدایت می‌کند.

تایپ: همسفر فاطیما و همسفر حانیه

نمایندگی: همسفران شهرری

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .