English Version
English

پویایی، رمز موفقیت راهنمای تازه واردین است

پویایی، رمز موفقیت راهنمای تازه واردین است

روز دوشنبه 28 بهمن 1398 سومین مراسم بستن پیمان و اهدا شال راهنمای تازه واردین در نمایندگی آکادمی با حضور بنیان کنگره60 مهندس حسین دژاکام ، دیده‌بان راهنمای تازه واردین و دیده‌بان گروه خانواده ، با حضور 110 تن از قبول شدگان در آزمون سراسری سال 98 برگزار شد. 

بنیان کنگره 60، مهندس دژاکام ضمن تبریک این روز فرخنده به‌تمامی افراد حاضر در جلسه بیان داشتند:

از زمانی که گروه راهنمایان تازه واردین در کنگره 60 شروع به کار کردند، شرایط جدیدی حکم‌فرما شده است. این تخصصی است که نه‌تنها در کنگره 60، بلکه در هیچ کجای دنیا هم مورداستفاده قرار نگرفته است. این سیستم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، آن‌چنان‌که می‌بایست در کلینیک‌ها هم یک قسمت پذیرش تعبیه شود تا متخصصین این امر، بتوانند با بیماران صحبت کنند. هرچقدر این سیستم پویاتر و قوی‌تر باشد، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.

مهندس دژاکام در خصوص سازمان‌دهی راهنمایان تازه واردین افزود:

سیستم راهنمایان تازه واردین در حال ساماندهی است. ما این طرح را در قسمت خانم‌های مسافر پایلوت کرده‌ایم به‌این‌ترتیب که یک راهنما هر سه جلسه راهنمایی تازه واردین را بر عهده داشته باشد. این پایلوت موردبررسی قرار گرفت و نتیجه‌گیری این بود که همه تعداد افرادی که توسط یک راهنما مورد راهنمایی قرار گرفته‌اند، جذب شده‌اند. در سیستم قبلی تازه واردین احساس غریبگی می‌کردند چون در سه جلسه با سه راهنمای مختلف مواجه می‌شدند. این پروژه در قسمت آقایان و نیز در قسمت خانم‌ها اجرا خواهد شد. در این طرح راهنما عِرقی پیدا می‌کند به این دلیل که می‌داند در جلسه بعد یک نفر منتظر و چشم‌به‌راه اوست. در قسمت مسافران برنامه‌ریزی به این صورت است که راهنمای تازه واردین در سه جلسه مواد شخص را تنظیم می کند، برنامه نمی‌دهد اما برنامه فرد را میزان می‌کند. راهنمای تازه واردین بایستی تمام قوانین را به فرد آموزش بدهد، به‌عنوان‌مثال به تازه‌وارد آموزش می‌دهد که اگر شما به کلینیک مراجعه کردی باید این‌گونه رفتار کنی، اگر مشکلی وجود دارد اجازه اعتراض نداری، اگر به کلینیک دیر مراجعه کنی و جروبحث کنی به کمیته انضباطی معرفی می‌شوی، نمی‌توانی برای گرفتن دارو خانواده‌ات را به‌جای خودت به کلینیک بفرستی و یا در گروه همسفران به آن‌ها آموزش داده شود که نمی‌توانند در کار مسافران مداخله کنند و یا از کلینیک دارو بگیرند. راهنمای تازه واردین می‌تواند آموزش بدهد که از سرنگ چگونه استفاده کنند و یا سایر موارد. ما در حال تدوین سازوکار این موارد هستیم و به‌زودی در اختیار شما قرار می‌دهیم. تا آن زمان شما در حد منطقی و مجاز این کارها را انجام بدهید.

مهندس دژاکام ضمن ارزیابی مثبت جایگاه راهنمایی تازه واردین در عرصه درمان اعتیاد در بخش مسافران و همسفران بیان داشت:

از زمانی که تازه‌وارد در کنگره حضور پیدا می‌کند صحبت کردن، پذیرش و راهنمایی او بر عهده راهنمای تازه واردین است. خدمت مداوم شما برای کمک راهنما شدنتان امتیاز خوبی محسوب خواهد شد. در این مسیر، نکته مهم این است که شما با چه ادبیاتی با تازه واردین صحبت کنید، اگر حالتان خراب است راهنمایی ندهید چون حستان را به شخص منتقل می‌کنید. در این خدمت، گویی شما در پل صراط ایستاده‌اید و مسیر بهشت و جهنم را به افراد نشان می‌دهید. می‌توانید با یک حرکت، فرد را به اعماق جهنم بیفکنید و یا با راهنمایی‌تان او را از پل صراط به‌سلامت عبور دهید.

بنیان کنگره 60 در پایان اظهار داشت:

راهنمایی تازه واردین در قسمت همسفران به سه جلسه افزایش می‌یابد. راهنمایان تازه واردین همسفران بایستی مثل گروه مسافران، تئوری سیستم ایکس را برای یک تازه‌وارد تشریح کنند.

تازه واردین نمی‌توانند وارد لژیون‌هایی بشوند که راهنمایانشان با هم خویشاوند هستند، این یک آفت است و باعث می‌شود که استقلال و آزادی افراد گرفته شود؛ بنابراین اعضای یک خانواده نمی‌توانند در یک لژیون باشند، چه در کلینیک‌ها و چه در شعب، مگر اینکه مجبور باشند.

خانم آنی کماندار، دیده بان گروه خانواده، خطاب به همسفران حاضر در جلسه بیان داشت:

سعی کنید همواره پویایی خودتان را حفظ کنید. در هر جلسه یک فرد جدیدی از راهنمایی شما استفاده می‌کند و شما بایستی دانش کنگره 60 را به او منتقل کنید.

شما به‌عنوان یک الگو و یک کارشناس مطرح هستید، بنابراین بایستی ازنظر پوشش و بهداشت فردی دقت نظر داشته باشید.

لطفاً هیچ‌گاه تازه واردین را به راهنمای خاصی ارجاع ندهید.

در ادامه آقای علی اشکذری – دیدبان تازه واردین کنگره 60- تأکید کرد: 

من امیدوارم که شما بتوانید از همان ابتدا حس اعتماد و امنیت خاطر را به تازه واردین منتقل کنید و در این صورت مابقی مسائل توسط راهنمایان حل خواهد شد. معضلی که ما با آن مواجه هستیم، نامنظم بودن راهنمایان تازه واردین است. در ساعات آغازین، حتماً بایستی یک راهنمای تازه وارد با ظاهری مرتب همراه با مرزبان حضور داشته باشد؛ چون وظیفه مرزبان نیست که به تازه‌وارد، راهنمایی بدهد بلکه این وظیفه‌ای است که بر عهده راهنمای تازه واردین است.

در ادامه این جلسه آقای بابک لطفی، نگهبان OT ، گفت:

در کنگره 60 همه ما دست‌به‌دست هم می‌دهیم تا یک فرد به رهایی برسد. خدمت شما از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا شما می‌توانید با راهنمایی صحیح، چالش‌هایی را که افراد در بدو ورود با آن‌ها مواجه هستند، کاهش دهید. لطفاً در ابتدا، مزایای شربت OT را نسبت به سایر داروها و مواد شرح دهید. برای درمان اعتیاد روش DST و شربت OT دو مکمل خوب هستند که شما بایستی برای تازه واردین آن‌ها را توضیح بدهید. در ابتدای ورود تازه واردین به لژیونتان از او بپرسید که آیا در سال‌های گذشته از یک کلینیک دارو دریافت کرده است و اگر پاسخ مثبت بود بایستی نام او توسط کلینیک از پورتال وزارت بهداشت خارج شود. در خصوص آزمایش‌های مربوطه که انجام می‌شود، تأکید کنید که رهجویان به دفتر OT نمایندگی مراجعه کنند و اطلاعات لازم را بگیرند. نکته پایانی اینکه همسفران به‌هیچ‌عنوان برای گرفتن نامه مسافرشان به کلینیک مراجعه نکنند.

در بخش دیگری از مراسم امروز، حضار به طرح سؤالاتی پرداختند و پاسخ متناسب را از مسئولین دریافت داشتند. 

مهندس دژاکام در پاسخ به این سؤال که آیا راهنمای تازه واردین باید بین دوستداران اعتیاد، نامزدهای اعتیاد و افراد خواهان درمان، تمایزی قائل شود گفتند:

وقتی شما با فرد گفت‌وگو می‌کنید به این نتیجه می‌رسید که فرد خواهان درمان است یا خیر. شما باید دو کار را انجام بدهید، یکی اینکه برای شما محرز شود که فرد معتاد است یا خیر و بعد اینکه آیا فرد می‌خواهد درمان شود یا خیر. شما باید این نکته را در نظر بگیرید که افرادی که خواستار ترک بودند بارها اقدام به ترک کردند و موفق نشدند و حالا که به شما مراجعه کرده‌اند این ذهنیت را دارند که اعتیاد درمان ندارد.

مهندس دژاکام به این سؤال که آیا حضور تازه واردین در کنگره 60 می‌تواند به‌دلخواه و طبق خواست خودش باشد و اینکه آیا شرط سنی برای تازه واردین وجود دارد این‌گونه پاسخ دادند:

تازه‌وارد نمی‌تواند برای حضورش در کنگره 60 شرط بگذارد. در صورتی فرد می‌تواند از امکانات کنگره استفاده کند که در تمام جلسات حضور مستمر داشته و پایبند قوانین باشد. راهنمایان تازه واردین باید کلیه قوانین و حرمت‌ها را کاملاً برای فرد مشخص و توجیه کنند. مطالب را ذره‌ذره در طی سه جلسه به افراد بگویید تا بپذیرند. درصورتی‌که فردی بالای 54 سال سن داشت و یا بی‌سواد بود او را به ایجنت و اسیستانت ارجاع می‌دهید.

در پاسخ به این سؤال که: «عملیات ثبت تازه واردین بر عهده مرزبانان است یا راهنمای تازه واردین و زمانی که یک مرزبان راهنمای تازه واردین است می‌تواند در جایگاه راهنمایی خدمت کند» این‌گونه پاسخ داده شد:

مرزبانان تا اتمام دوره خدمت خود نمی‌توانند در جایگاه راهنمای تازه واردین خدمت کنند. کلیه امور مربوط به تازه واردین از زمانی که فرد وارد کنگره می‌شود بر عهده راهنمای تازه واردین است اما زیر نظر مرزبانان.

آقای اشکذری در خصوص اینکه آیا افرادی که از قبل در شعب به تازه واردین راهنمایی می‌دادند همچنان می‌توانند به خدمت خود ادامه بدهند و یا این خدمت به افرادی محول می‌شود که شال سبز دریافت کرده‌اند این پاسخ را ارائه دادند:

حق تقدم با راهنمایان تازه واردین است و این افراد بلافاصله در شعب مشغول به کار می‌شوند و دیگر افراد که قبلاً خدمت می‌کردند و شال ندارند درجه دوم محسوب می‌شوند. اما چنانچه در شعبه‌ای تعداد راهنمایان تازه واردین کم بود، راهنما می‌تواند رهجویانی که حائز شرایط هستند را به ایجنت، اسیستانت و مرزبانی معرفی کند. مسئولین یک امتحان داخلی از افراد می‌گیرند و بعد به‌عنوان کمکی زیر نظر راهنمایان شال سبز خدمت می کنند.

وی در خصوص حضوروغیاب راهنمایان تازه واردین افزود:

طبق لیستی که در شعب وجود دارد حضوروغیاب ثبت می‌شود و راهنمای تازه واردین به‌محض ورود لیست را امضا می‌کند و ما طبق این لیست برای افراد برنامه‌ریزی خواهیم داشت.

مراسم با قرائت متن پیمان نامه توسط حضار ادامه یافت و سپس با اهدای شال توسط مهندس دژاکام پایان پذیرفت. 

 

نگارنده: همسفر اکرم

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .