English Version
English

عقل فرمان میدهد در حالیکه نفس امر کننده ، توجیه میکند

عقل فرمان میدهد در حالیکه نفس امر کننده ، توجیه میکند

جلسه دوم از دور پانزدهم کارگاه‌های آموزشی کنگرهٔ 60؛ نمایندگی رودهن با استادی  مسافر یوسف، نگهبانی مسافر علی و دبیری مسافر فرامرز با دستور جلسه (وادی ششم و تأثیر آن روی من) روز شنبه 21 بهمن‌ماه سال 1398 ساعت 17:00 برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:
وادی ششم یکی از مهم‌ترین وادی‌ها برای من بوده است، چون در این وادی من می‌توانم تفاوت عقل و نفس اماره را متوجه بشوم. در زبان عربی عقل و عقال از یک ریشه هستند و عقال همان طنابی است که به بینی شتر می‌بندند تا بتوانند آن را هدایت کنند. عقل نیز در انسان وظیفه هدایت را بر عهده دارد. حال چگونه می‌توان فهمید که فرمان از جانب نفس اماره است یا عقل؟ عقل یک‌بار فرمان می‌دهد درحالی‌که نفس به‌صورت مکرر یک موضوع را برایمان توجیه می‌کند. در اینجا خداوند به من اختیار داده که یکی از این دو راه را انتخاب کنم و اکنون همه‌چیز به سطح دانایی من بستگی دارد که کدام راه را انتخاب کنم. به‌عنوان‌مثال وقتی وارد کنگره 60 می‌شوم این اختیار رادارم که بعد از یک سال رهایی خوبی داشته باشم و یا اینکه فقط به قطع مصرف برسم و در زندگی با کوچک‌ترین مشکلی دوباره مصرف‌کننده مواد مخدر بشوم. زمانی که من در مرحله نفس اماره هستم هر کار اشتباهی انجام می‌دهم، پشیمان نمی‌شوم مثلاً مواد مخدر مصرف می‌کنم و اصلاً ناراحت نیستم و نمی‌دانم که تحت فرمان نیروهای شیطانی هستم. وقتی‌که به کنگره 60 وارد شدم یعنی وارد مرحله نفس لوا مه یا سرزنشگر شده‌ام یعنی یک پله ارتقاء داشته‌ام، یعنی اگر کار اشتباهی انجام دهم پشیمان می‌شوم.

البته این مرحله هم یک طیف است یعنی یک نفر با فرزندش برخورد می‌کند و ناراحت می‌شود و یکی هم قتل می‌کند و پشیمان می‌شود. بااینکه هر دو در نفس لوامه هستند ولی فاصله بسیاری بین آن‌هاست. باید این را بگویم که اگر من به‌درستی سفر کنم، می‌توانم در مقوله اعتیاد به مرحله نفس مطمئنه برسم که البته مانند هر چیزی باید بهای آن را پرداخت کنم؛ مثلاً جلسات را به‌طور منظم بیایم و سر ساعت در جلسات حضورداشته باشم، سی‌دی‌ها را بنویسم و دارو OT را سر ساعت و طبق برنامه راهنما استفاده کنم، یا با پیراهن سفید و مرتب در جلسات حاضر شوم و... .
این‌گونه است که می‌توانم به‌فرمان عقل نزدیک شوم و اگر بخواهم در آن صورت خداوند نور عقل بیشتری به من خواهد داد، در ضمن باید از ضد ارزش‌ها دوری‌کنم چون تا وقتی در ضد ارزش‌ها غوطه ورم فرمانده وجودی من شیطان هست. در آخر از همه شما که به صحبت‌های من گوش دادین ممنون و سپاسگزارم.

تهیه خبر و تایپ: مسافر رحیم
تنظیم و ویراستاری: مسافر محمود

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .