English Version
English

هدف رسیدن به فرمان عقل است

هدف رسیدن به فرمان عقل است
جلسه دوازدهم از دور سی و نهم کارگاه‌های آموزشی عمومی کنگره 60 نمایندگی پرستار به استادی مسافر حامد، نگهبانی مسافر اسد و دبیری مسافر مرتضی بادستور جلسه «وادی ششم و تاثیر آن بر من» روز ‌‌شنبه  19 بهمن ماه 1398 ساعت 17 آغاز به کار کرد.
 
 
خلاصه سخنان استاد :

برای من بسیار جالب است که در کنگره60 تعاریف با آنچه که تا به حال در زندگی شخصی دیده و شنیده بودم، شکلی متفاوتی دارند. شاید بسیاری از مسافران یا همسفران قبل از ورود به جمعیت احیاء انسانی کنگره60 این تعاریف را شنیده‌اند و با آن‌ها آشنایی دارند؛ یکی از این تعاریف «عقل» است.

به یاد دارم سال‌ها پیش، زمانی که فضای مجازی تا به این حد این پیشرفتی نکرده بود و دسترسی به منابع علمی راحت نبود، دفتری داشتیم که دست به دست بین دوستان می گشت و هرکس نظراتش را راجع به یکسری موضوعات می‌نوشت؛ یکی از موارد در این دفتر، «عقل و عشق» بود. ما در خانه کتابی داشتیم به اسم «خط سوم» از مولوی که در آن عقل اینگونه تعریف شده بود: «عقل از کلمه عقال نشأت می‌گیرد و این عقال حلقه‌ایی است که در بینی شتر می‌اندازند و هر زمان که خواست نافرمانی کند یا فرار کند، صاحب شتر آن را محکم می‌کشد تا حیوان مهار شود». طول این نخ یا ریسمان دامنه حرکت آن شتر را تعیین می‌کند، اگر آن را در قالب انسانی توضیح دهیم، می‌توانیم بگوییم: عقل همان سطح دانایی و خرد ماست و زمانی که از دایره عقل به خوبی گذر کنیم به دایره عشق حقیقی وارد می‌شویم. با این حال ما در کنگره با تعاریفی رو‌به‌رو هستیم که در هیچ جای دنیا به این خوبی شکافته نشده است، درواقع تعاریفی که در مورد صورپنهان در کتب اندیشمندان وجود دارد با تعاریفی که کنگره ارائه کرده، متفاوت هستند و این از خرد جناب مهندس دژاکام و اطلاعات ناب ایشان سرچشمه می‌گیرد.

 
 
 

سوال «ازکجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود؟» که از ابتدا ذهن بشر را به خود درگیر کرده، این نکته را نشان می‌دهد که همه انسان‌ها به دنبال یافتن این پاسخ هستند که هدف و قله یک انسان کجا می‌تواند باشد؟ و پاسخی که جناب مهندس دژاکام به این سوال می‌دهند: «رسیدن به فرمان عقل» است. به این مفهوم که همه ما یک حرکت و سیری داریم تا به نقطه‌ای به نام فرمان عقل (شو شود) برسیم، در این مورد نیز صحبت‌های بسیاری در کنگره شده است.

برای من جالب بود که اگر قله انسانیت، عقل است؛ پس چرا در کنگره فرمان عقل را در وادی ششم مطرح کرده؟ و چرا جزء وادی‌های آخر نیست؟ در ادامه در یکی از سی‌دی‌های استاد امین اشاره کردند که اگر ما می‌خواهیم تفکر داشته باشیم و از عقل خود استفاده کنیم، در درجه اول به صلح و آرامش نیازمند هستیم، یعنی انسانی می‌تواند از عقل خودش به خوبی استفاده کند که در صلح و آرامش باشد. ما در وادی سه و پنج این مطلب را شاهد هستیم که می‌گوید: «ما آمده‌ایم که به صلح و آرامش برسیم». به همین منظور در پنج وادی اول مقدمه‌ای چیده می‌شود که ما بتوانیم از عقل خود به صورت صحیح استفاده کنیم.

مسیر تکاملی که هر کدام از ما انسان‌ها در حال طی کردن آن هستیم، در گرو حل کردن مسئله‌هاست. از یک در رد می‌شویم و یک در دیگری روبه‌روی ماست و دقیقا این می‌شود عنوان وادی هفتم، یعنی من از عقل خودم استفاده می‌کنم تا یک در را باز کنم و دوباره یک رمز و رازی در مقابل من قرار دارد. این روند به این جهت است که عقل من تکامل بهتری پیدا کند و در نتیجه آن بتوانم یک سیر دیگری را تجربه کنم .

خداوند را بسیار شاکرم که در کنگره60 هستم و این مجموعه به ما کمک می‌کند تا مسیر صراط مستقیم را با سرعت و کیفیت بیشتری طی کنیم، امیدوارم که گفته‌ها و شنیده‌های امروز دری را به روی همه‌ی ما بگشاید.

 
 
 
تقدیر از حامیان مالی نمایندگی پرستار
 
 
خدمتگزاران در نمایندگی پرستار
 
 
 
 
 
 
عکس:مسافر صالح
تایپ :مسافر صالح
تنطیم در وبلاگ نمایندگی پرستار

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .