English Version
English

تداوم مسیر کمک راهنمایی، فوت کوزه گری را می‌طلبد

تداوم مسیر کمک راهنمایی، فوت کوزه گری را می‌طلبد

روز دوشنبه 21 بهمن 1398 چهارمین مراسم بستن پیمان و اهدا شال کمک راهنمایی در نمایندگی آکادمی با حضور بنیان کنگره 60 مهندس حسین دژاکام، دیده بانان و 120 تن از قبول شدگان در آزمون کمک راهنمایی سال 98 برگزار شد.

در ابتدای جلسه بنیان کنگره 60، مهندس دژاکام و نیز دیده بان راهنمایان کنگره 60 آقای رضا ترابخانی و نیز دیده بان گروه خانواده، خانم آنی کماندار به حضار خوشامد گفتند. سپس مهندس دژاکام سخنانی را بیان کردند:

من امسال اعلام کردم که کنگره 60 یک آکادمی آزاد است. امیدوارم که در آینده هم کنگره 60 به سمت مدرک پیش نرود که البته هر کاری کنیم ممکن است در آخر به این نقطه برسد.

ایشان با اشاره به اینکه در هر سیستمی هر عاملی می‌تواند به ضد خود تبدیل شود و این امر می‌تواند بسیار مخرب باشد بیان داشتند: ما در کنگره 60 سعی کردیم که به جایگاه کمک راهنمایی شخصیت بدهیم. کار ما بسیار حساس است، مثل یک بندباز که اگر بی‌دقت باشد ممکن است از هر طرف طناب سقوط کند. چگونه؟ به‌عنوان‌مثال در شعبه آکادمی ما تعدادی مرزبان داشتیم اما بعضی از این مرزبانان نوکر راهنمایشان بودند، هر اتفاقی که می‌افتاد به راهنمایشان می‌گفتند و راهنما به آن‌ها دستور می‌داد که چکار کنند؛ یعنی از مسیر خودشان خارج شدند.

مهندس دژاکام تصریح کردند که با ادامه این رویکرد، یک نمایندگی به سمت هرج‌ومرج پیش خواهد رفت. بر همین اساس ایشان یادآوری کردند:

یکی از دلایلی که دوره راهنمایی را چهارساله گذاشته‌ایم همین است و دلیل دیگر هم این است که افراد دیگری هم وارد این خدمت شوند. تمام قسمت‌هایی که راهنما خط و خطوط می‌دهد، آن شعبه ویران می‌شوند و نمی‌توانند شاگردان خوبی پرورش بدهند. اگر راهنما شدید، بایستی حرمت راهنمای خودتان را تا لحظه‌ای که به حیات ادامه می‌دهید داشته باشید؛ ولی اگر قرار باشد راهنما برای شما خط و خطوط تعیین کند، آن راهنما منحرف است و از خط خارج‌شده است. در حال حاضر ما یکی دو شعبه با همین شرایط داریم که ممکن است من آن شعبه‌ها را جمع کنم.

همچنین مهندس دژاکام توجه به استقلال فکری را برای هر راهنمایی الزامی دانسته و افزودند: شما باید استقلال داشته باشید. مثل کسی که ازدواج می‌کند، به حرف پدر و مادر خود گوش می‌کند اما اگر بخواهد حرف مادرش را که در زندگی او مداخله می‌کند گوش کند، زندگی‌اش به ویرانه‌ای تبدیل خواهد شد. در اوایل ازدواجم مادرم به منزل ما آمد و از همسر من بدگویی کرد. به او گفتم: منظورت چیست؟ منظورت این است که زندگی مرا به هم بریزی؟ به‌جای اینکه اگر همسر من مرتکب اشتباهی شد او را راهنمایی کنی، بین ما را به هم می‌زنی؟! اگر راهنمایی شاگردش را ترغیب می‌کند که کارهای ضد ارزشی انجام بدهد، یعنی سیستم را به هم می‌زند. همه شما به یک مرحله بلوغ رسیده و راهنما شده‌اید، بنابراین استقلال کامل دارید. ضمن اینکه حرمت راهنمایتان را حفظ می‌کنید، اما او نمی‌تواند برای شما تعیین تکلیف کند. وقتی شما مرزبان هستید دیگر رهجوی راهنمای خودتان نیستید که او بخواهد برای شما خط و خطوط تعیین کند.

در این جلسه مهندس دژاکام در خصوص نحوه عملکرد راهنمایان تازه واردین نیز اشاره‌ای داشتند:

در مورد راهنمایان تازه واردین تغییراتی ایجاد خواهد شد. تازه‌وارد هر سه جلسه را فقط با یک راهنما می‌گذراند و آموزش‌های مختلف در همان سه جلسه داده می‌شود. ازجمله می‌خواهیم کاری کنیم که راهنمای تازه واردین مواد شخص را در سه جلسه مرتب کند.

در ادامه جلسه، دبیر کل احیای انسانی کنگره 60 نکاتی را برشمردند که رعایتشان بر کلیه راهنمایان کنگره 60 الزامی است:

زمان کمک راهنمایی 4 است.

از خودتان به‌هیچ‌عنوان به رهجو برنامه ندهید.

تنها منبعی که می‌توانید در لژیون کارکنید، منابع کنگره 60 است.

رفتن به پیک‌نیک و میهمانی با رهجو ممنوع است. رابطه ما با رهجویان مثل ستون است، نمی‌توانید زیاد به هم نزدیک شوید.

سعی کنید از شاگردانتان زیاد ندانید چون با شنیدن داستان زندگی رهجو باید به او کمک کنید.

باید به تمام کمک راهنمایان احترام بگذارید. شما باید جایگاه کمک راهنمایی را محترم بشمارید.

هیچ‌گونه ارتباطی خارج از کنگره باهم نداشته باشید.

هیچ احدی از آحاد کنگره اجازه مشورت دادن به اعضا را خارج از کنگره ندارد.

راهنمایان گروه خانواده هیچ کاری به راهنمایان مسافر ندارند. راهنمایان مسافر هم حق ارتباط با راهنمایان همسفر و یا با همسفران را ندارند.

خودتان قبل از رهجویان در کنگره حضور داشته باشید.

روابط کاری با رهجو برقرار نکنید. اگر شاگرد شما از گرسنگی می‌میرد شما اجازه اینکه او را به سرکار ببرید ندارید.

شاگردان را خبرچین بار نیاورید.

باید از نشریات استفاده کنید. همه باید سی‌دی‌ها را بنویسند.

در موقع پیمان همه را شاهد می‌گیرید. اینجا شما صد نفر را شاهد می‌گیرید تا از صراط مستقیم خارج نشوید.

رهجوها نزد شما امانت هستند، مال شما نیستند. شما رهجو را برای سیستم پرورش می‌دهید.

به سایر رهجوها هیچ‌وقت برنامه و راهنمایی نمی‌دهید.

در مورد گفته دیگران قضاوت نکنید؛ تأمل‌کنید.

در جلسات صحبت کردن با موبایل ممنوع است. با رهجو پیامک بازی نکنید. رهجوها نباید مداوم به شما تلفن بزنند.

شاگردان را طوری تربیت کنید که به کنگره 60 کمک کنند. وظیفه آن‌هاست که در مناسبت‌های مختلف تجلیل کنند.

سفر اولی‌ها را به‌طرف ورزش سوق بدهید.هیچ راهنمایی نمی‌تواند جلوی ورزش رهجویان را بگیرد.

به ایجنت، اسیستانت و مرزبانان احترام بگذارید.

در مسائل خانوادگی به‌هیچ‌عنوان دخالت نمی‌کنید.

مرزبان و ایجنت با هماهنگی دیده بان رابط می‌توانند یک لژیون را ببندند. دیده بان راهنمایان در گروه مسافران و همسفران می‌تواند شخصاً یک لژیون را ببندند.

رهجویان را برای فوق‌برنامه‌ها تربیت و تشویق کنید؛ مثل اردوی درختکاری و آبیاری.

 دو ورزش تیر و کمان و راگبی را تقویت کنید.

تازه واردین که وارد لژیون شما می‌شوند، در وهله اول بایستی وادی اول تا هفتم را کار کنند.

در ادامه آقای رضا ترابخانی - دیده بان راهنمایان کنگره 60- خاطرنشان کرد: شما موفقیت بزرگی را کسب کردید ولی تداوم این مسیر فوت کوزه گری را می‌طلبد و آن‌هم آموزش دیدن ما است. ما فکر نکنیم که حالا کمک راهنما شده‌ایم و باید همه‌چیز را به دیگران یاد بدهیم. ما راهنمای درمان اعتیادیم و نه چیز دیگر. قرار نیست که ما یک ساعت برای رهجویان صحبت کنیم، بلکه قرار است که آن‌ها در خصوص منابع آموزشی کنگره 60 صحبت کنند. یادمان باشد که سیستم فعلی کنگره 60 دانشگاهی است. ما در رهجو بایستی خودمان را ببینیم. امیدوارم که این آموزش‌ها باعث ارتقای ما بشود.

دیده بان راهنمایان کنگره 60 تصریح داشت: اجرای پروتکل سرلوحه کار ما است. شما نباید از فرمت آموزشی که مربوط به کار ماست خارج شوید. دستیاران برای پیگیری این پروسه به شعبات سرکشی می‌کنند، لطفاً با این دوستان همکاری کنید. لطفاً ایرادات مربوط به اجرای پروتکل را نداشته باشید.

زمانی که ما پیمان می‌بندیم یعنی باید ساعت 5 در جلسات کنگره حضور داشته باشیم.

بعدازاینکه امروز شال را گرفتید در سایت کنگره ثبت‌نام کنید.

خانم آنی کماندار، دیده بان گروه خانواده نیز به بیان نکته‌ای بسیار مهم پرداختند: هدف ما کمک کردن و خدمت کردن به انسان‌هاست. راهنمایان درگیر قیاس و قضاوت نشوند، چون اگر درگیر این بازی شوید از اصل موضوع دور می‌شوید.

در این جلسه بابک لطفی، نگهبان OT  نکاتی را جهت انجام بهتر پروتکل OT ابراز داشت:

نامه‌ها طبق پروتکل نوشته می‌شوند. مسئولین OT نمایندگی‌ها فقط مسئول OT هستند.

در ابتدای ورود رهجو به لژیونتان از او بپرسید که آیا در سال‌های گذشته از یک کلینیک دارو دریافت کرده است و اگر پاسخ مثبت بود بایستی نام او توسط کلینیک از پورتال وزارت بهداشت خارج شود.

ارتباط اعضای غیر از شورای OT با کلینیک‌ها ممنوع است. خواهش می‌کنم به‌هیچ‌عنوان بابت رفع‌ورجوع امور راهنمایانتان با کلینیک‌ها تماس نگیرید. اگر به‌اشتباه از طرف کلینیک‌ها با شما تماس گرفتند شما به‌عنوان نماینده کنگره 60 آن‌ها را توجیه کنید تا دفعه بعد با راهنمایان تماس گرفته نشود.

در خصوص آزمایش‌های مربوطه که انجام می‌شود، تأکید کنید که رهجویان به دفتر OT نمایندگی مراجعه کنند و اطلاعات لازم را بگیرند.

همچنین نگهبان OT به نقش همسفران در این زمینه اشاره کرد و بیان داشت:

همسفران محترم می‌توانند در یک زمینه خاص کمک زیادی به ما داشته باشند. خواهش می‌کنم به رهجویانتان بگویید که به‌هیچ‌وجه حق مراجعه به کلینیک جهت دریافت نامه برای مسافرشان را ندارند. ما هیچ استثنایی نداریم بنابراین تحت هیچ شرایطی همسفر برای دریافت نامه شربت نمی‌تواند به کلینیک مراجعه کند.

در ادامه، مراسم با انجام پیمان کمک راهنمایی و اهدای شال توسط بنیان کنگره 60 پایان یافت.

نگارنده: همسفر اکرم

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .