English Version
English

عقل، یکی از اجزای اساسی صور پنهان است

عقل، یکی از اجزای اساسی صور پنهان است

وقتی به مقوله نوشتن دل نوشته، مقاله و هر مطلبی دیگر فکر می‌کنم، به اهمیتی که کنگره 60 به قلم و نوشتن می‌دهد پی می‌برم. این خود نعمتی است که به نظر من به‌موجب یادگیری هر چه‌بهتر مطالب می‌شود. از اینکه رهجوی رهنمایی هستم که در سیستم کنگره 60 قرار دارد و از متون و آموزه‌های این مدرسه انسان‌سازی استفاده می‌کنم، احساس شور و شعفی زیاد دارم. همان‌طور که می‌دانید هدف اصلی کنگره 60، تحقیقات علمی و کاربردی به‌منظور شناخت انسان و مواد مخدر و ارائه طریق به مصرف کندگان مواد مخدر و خانواده‌های آن‌ها برای رهایی از اعتیاد است. شناخت و آگاهی نسبت به هر مسئله‌ای که می‌خواهم در مورد آن کاری انجام دهم بسیار ارزشمند است و حرکت‌هایی که مبتنی بر شناخت و آگاهی نباشد و ساختار عقلانی و منطقی نداشته باشد روبه‌زوال خواهد رفت. اختصاصاً شناخت انسان و جهان‌بینی در کنگره 60 از اهمیت زیادی برخوردار است و به نظر من درد و رنج انسان جز با شناخت انسان و جهان‌بینی درست حل نخواهد شد.

برای شناخت و جهان‌بینی انسان از شروع خلقت تا عصر حاضری که ما در آن زندگی می‌کنیم پیامبران با کتب الهی و بزرگان علم و ادب و مکاتب، نظرات و دیدگاه‌های خودشان را بیان کرده‌اند؛ همه‌ آن‌ها هم در مقام خودشان بسیار درخور توجه و قابل‌احترام هستند. در کنگره 60 منابع زیادی برای شناخت و جهان‌بینی انسان موجود هست، منابعی ازجمله کتاب عشق و چهارده وادی آن، جزوات جهان‌بینی 1 و 2 و دیگر منابع و همچنین سی‌دی‌هایی که هر هفته آقای مهندس در اختیار اعضا قرار می‌دهند. در این مقاله بعد از گذراندن پنج وادی به وادی ششم می‌رسیم که عنوانش این است: «حکم عقل را در قالب فرمانروای بزرگ، کاملاً اجرا نماییم». عقل یکی از اجزای اساسی صور پنهان است که فقط می‌دانیم وجود دارد، حتی نمی‌دانیم جایگاه آن کجاست؟ شاید تصور شود که جایگاه آن در مغز است، اما باید بگویم که مغز ابزاری است در دست عقل و مترجم یا اپراتوری است که رابطه عقل را از صور پنهان با صور آشکار برقرارمی کند در مورد عقل در متون کنگره مطالب زیادی وجود دارد ازجمله آن عقل نیرویی است که فر ایزدی دارد. هرقدر در صراط مستقیم باشیم قوه تعقل ما نیرومندتر می‌شود و هرقدر از صراط مستقیم دور شویم، نیروی عقل، کمتر و قوه تشخیص آن ضعیف‌تر می‌شود.

کار عقل سنجش و ارزیابی نیز است برای اینکه ما بفهمیم خواسته‌های ما معقول است یا غیرمعقول. خواسته‌هایی که توسط عقل تائید می‌شود را خواسته‌های معقول می‌گوییم، یعنی خواسته‌ای که مهر تائید عقل رادارند، خواسته‌هایی که عقل آن‌ها را تائید نمی‌کند را خواسته‌های نامعقول می‌گوییم. انسان دو راهنما دارد؛ راهنمای بیرونی که همان پیامبران و اولیای الهی هستند و راهنمای درون که عقل است. عقل هیچ‌وقت اشتباه نمی‌کند مگر اینکه اطلاعات غلط به آن بدهیم، بعضی‌اوقات این توسط نیروی منفی با حس‌های منفی و بازدارنده انجام می‌شود. اینکه به این دلیل که خداوند به انسان اختیار داده است برای او هم قوه‌ عقل و تعقل را در نظر گرفته است تا با قرار گرفتن در دوراهی بد و خوب، راه خوب را تشخیص و انتخاب کند.

من از بزرگان و راهنمایان خودم در کنگره یاد گرفته‌ام که اگر می‌خواهم به‌فرمان عقل نزدیک شوم از همین کارهای ساده و کوچک شروع کنم مثل سلام دادن در برخورد اول با دیگران یا سروقت خوابیدن در شب و بیدار شدن در صبح و مسواک زدن مرتب و سی دی نوشتن و همچنین وظایف خود را در هر جایگاهی که هستم در کنگره خوب انجام دهم. امیدوارم من هم در مسیر کنگره که خداوند جلوی راهم گذاشته و خودش پیشگام است درحرکت به سمت فرمان عقل، بتوانم در این مسیر رهروی لایق باشم.

نویسنده: همسفر اسد، لژیون هشتم

تهیه و تنظیم در وبلاگ همسفران آقا آکادمی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .