English Version
English

ما در کنگره خدمت می کنیم تا اغناء و سیراب شویم

ما در کنگره خدمت می کنیم تا اغناء و سیراب شویم

روز دوشنبه 07 بهمن 1398 دومین مراسم بستن پیمان و اهدا شال راهنمای تازه واردین در نمایندگی آکادمی با حضور بنیان کنگره60 مهندس حسین دژاکام ، دیده‌بان راهنمای تازه واردین و دیده‌بان گروه خانواده ، با حضور 170 تن از قبول شدگان در آزمون سراسری سال 98 برگزار شد. 

در این مراسم، مهندس دژاکام ضمن خوشامدگویی به راهنمایان تازه واردین در گروه مسافران و همسفران به اهمیت لزوم جایگاه راهنمایی تازه واردین اشاره کرده و اظهار داشتند:

این یک شاخه جدید است که در کنگره 60 تاسیس شده است. این شاخه در سیستم های آکادمیک، دولتی و سایر NGO ها وجود ندارد. هر مسئله ای شامل دو قسمت است: آوردن و نگهداری کردن. من با برادرم در خصوص تئاتری که ایشان کارگردانی آن را بر عهده داشتند صحبت کرده بودم که من نفر را در اختیار شما قرار می دهم اما نگهداری از آنها بر عهده شماست. این قضیه در همه موارد صدق می کند حتی در اداره یک سوپرمارکت. اما کدامیک از این موارد از اهمیت بیشتری برخوردار است؟ هر دو مورد. این کاری است که در بخش راهنمای تازه واردین انجام گرفته است. این جایگاه یک تخصص است، دانش یک راهنمای تازه واردین کمتر از یک کمک راهنما نیست. بایستی بدانید که کار شما از حساسیت خاصی برخوردار است و سعی ما بر این است که این حیطه را سازماندهی کرده و به آن شکل بهتری بدهیم. من در فکر این هستم کسانی که راهنمای تازه واردین هستند و به خوبی وظایف خودشان را انجام می دهند، تسهیلاتی برای آنها قائل شویم تا راحت تر به جایگاه کمک راهنمایی دست پیدا کنند. در ازای خدمت سالانه این افراد، یک نمره به آنها اضافه می شود و مجموع نمرات سنوات خدمتشان در جایگاه راهنمای تازه واردین، کمک شایان توجهی در نتیجه آزمون کمک راهنمایی خواهد داشت.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان به نحوه ارتباط و تعامل با تازه واردین اشاره داشته و خاطر نشان کردند:

صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن با تازه واردین بسیار مهم است. این ارتباط یک تخصص است. من به شوخی به بچه ها می گفتم که راهنمای تازه واردین بودن مثل جریان یک خواستگاری است. فرد می تواند در خواستگاری بگونه ای صحبت کند که همه چیز را به هم بریزد یا اینکه ختم به خیر شود. فردی وارد کنگره می شود و هیچ چیز نمی داند ولی ادعای خیلی زیادی دارد و خیال می کند همه چیز را میداند. مصرف کننده ای وارد کنگره می شود و می گوید من همه چیز می دانم، صد بار ترک کرده ام! اگر شما صد بار ترک کرده ای پس در کنگره چه می کنی؟! یا از گروه خانواده وارد کنگره می شود و می گوید که من همه جا رفته ام و همه چیز را بلدم، اگر همه چیز را بلدی پس چرا به مشکل برخورده ای؟!

چگونه باید با یک تازه وارد صحبت کنید؟

وقتی چنین فردی وارد کنگره می شود تمام عالم روی سرش خراب شده است؛ وقتی صحبت می کند اشک می ریزد، به خصوص در گروه همسفران؛ شما باید این افراد را دریابید. خانمی به من مراجعه کرده بود که دخترش گل مصرف می کرد؛ رفتار این خانم به گونه ای بود که گویی دخترش پنج فقره قتل انجام داده است، به او گفتم خانم چه خبر است این همه گریه می کنی؟ دنیا که به آخر نرسیده است. گاهی انسان یک چیزی را خلق می کند و بعد خودش از آن می ترسد. مثل دکتر فرانکشتاین که یک موجود وحشتناکی را خلق کرد و بعد همان موجود دکتر فرانکشتاین را به قتل رساند. وقتی ما مسئله ای را خیلی بزرگ و وحشتناک جلوه بدهیم، نمی توانیم به آن نزدیک شویم! گاهی انگار مصرف کنندگان در نظر ما افرادی جذامی هستند. این مسئله را چه کسی می تواند سر و سامان بدهد؟ راهنمای تازه واردین بایستی با صحبت های خود به مصرف کننده و خانواده او آرامش ببخشد.

در گذشته گاهی پیش می آمد که فردی به همراه پدر و مادرش به کنگره مراجعه می کرد. مشاور از او می پرسید که مصرفت چیست و او پاسخ می داد تریاک یا هروئین و فرد مشاور در پاسخ می گفت: نوش جانت برو بکش تا بعد به تو برنامه بدهیم! این در حالی بود که خانواده از شدت ناراحتی در حد انفجار بودند. این برنامه درست است اما بیان آن در قالب این نوع کلمات خیلی وحشتناک است. بر همین اساس، لازم بود که ما راهنمایانی داشته باشیم که مختص تازه واردین باشند. این وظیفه بر عهده شما گذاشته شده و شما باید به بهترین شکل ممکن انجام بدهید.

دبیر کل جمعیت احیای انسانی کنگره 60 در خصوص حفظ حرمتها و توجه به عمل سالم در حین خدمت راهنمایی تازه واردین تصریح کردند:

نخواهید که پارتی بازی کنید و رهجوها را سوا کنید. اگر این کار را انجام بدهید آسمان روی سرتان خراب می شود. اگر راهنمای تازه واردین رهجو را به راهنمای خودش ارجاع بدهد در آینده معلوم خواهد شد، چون این فردی که امروز تازه وارد است فردا خودش راهنما، ایجنت و دیدبان می شود و شما باید آن نقطه را ببینید و این به زیان شماست. با این رویه شما از صراط مستقیم خارج شده اید، قوانین را زیر پا گذاشته اید و سلیقه شخصی خود را به کار برده اید و در نهایت به جایگاه بالاتر نخواهید رسید.

خشت اول چون نهد معمار کج         تا ثریا می رود دیوار کج

همه ما باید تابع عمل سالم باشیم. تازه وارد می گوید کدام لژیون بروم؟ بگویید هر لژیونی که دوست دارید بروید. می پرسد: اگر لژیون فلانی بروم چطور است؟ بگویید: من نمی دانم شما هر کجا که دوست دارید و حستان می گیرد بروید.

راهنمای تازه واردین دارای یک شأن است. شما که جزء گروه های اول هستید باید این شأن را حفظ کنید بر این اساس که راهنمای تازه واردین همه در صراط مستقیم قرار داشته و همه درست عمل می کنند. آیا شما در این مکان حق حساب می گیرید؟ پول و رشوه می گیرید؟ حقوق و دستمزد می گیرید؟ مقام و منصب به شما داده می شود؟ نه هیچ چیز. شما یک کاری را برای دل خودتان انجام می دهید. دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما می کاریم تا دیگران بخورند. دستمزد شما آن عشق و محبتی است که خودتان احساس می کنید. دستمزد شما این است که با شخصی که راهنمایی اش کردید، الان روز رهایی و یا جشن تولدش است و شما از این بابت لذت می برید. وعده خداوند دروغ نیست؛ شما بخشیده اید پس به شما بخشیده می شود. چه چیزی بخشیده می شود؟ مهر و محبت.

مهندس دژاکام داشتن عشق و محبت را از عوامل تعیین کننده خدمت به تازه واردین برشمردند و گفتند: ما به دنبال محبت و عشق هستیم. برای چه در کنگره خدمت می کنیم؟ چون ما را اقناع و سیراب می کند، ما دیگر بی کس نیستیم، بزرگترین آفت این است که انسانها بی کس باشند و کسی آنها را دوست نداشته باشد. انسانهایی که کسی آنها را دوست ندارد دچار افسردگی می شوند و دست به خودکشی می زنند، چون انسان موجودی است که می خواهد دیگران دوستش داشته باشند و برای دیگران ارزشمند و مفید باشد. این همان دستمزدی که همه ما رایگان می گیریم.

خداوند به هر کسی اجازه خدمت کردن به بندگانش را نمی دهد. خیلی از افراد هستند که می خواهند خدمت کنند اما نمی توانند چون راه برایشان باز نیست. حال که این اجازه به ما داده شده برای آن ارزش قائل باشیم چون هر چه به دیگران خدمت کنیم چندین برابرش بازمی گردد. هر کاری که ارزش معنوی داشته باشد مطمئن باشید که مادیات را هم با خودش می آورد. فقط باید صبور باشید و در صراط مستقیم باشید، قطعا به این نتیجه می رسید.

همچنین در این مراسم جناب آقای علی اشکذری دیده‌بان تازه واردین و سرکار خانم آنی کماندار دیده‌بان گروه همسفران نیز به بیان مطالبی پرداختند.

سرکار خانم کماندار ضمن تبریک به پذیرفته‌شدگان و آرزوی موفقیت در قسمت راهنمایی تازه واردین عنوان کردند:

من از خانم های دستیار تشکر می کنم که از پاییز در حال فعالیت مستمر هستند و امور مربوط به قبول شدگان در آزمون را انجام می دهند.

راهنمایان تازه واردین در جلسه ای که وظیفه راهنمایی تازه واردین را بر عهده دارند در لژیون راهنمای خودشان نمی توانند بنشینند اما در جلسات دیگر می توانند از آموزش های لژیونی استفاده کنند چون هر رهجویی به مدت سه سال می تواند در لژیون حضور داشته باشد. همانطور که آقای مهندس اشاره کردند تازه واردین را به یک لژیون خاص ارجاع ندهید. در نظر داشته باشید که ممکن است خیلی از علوم کنگره برای شما معمولی شده باشد، اما یک تازه  وارد اطلاعی از این منابع ندارد، بنابراین مهم است که دچار روزمره گی نشوید و هر زمان که به تازه واردین راهنمایی می دهید با صبر و حوصله دانش را به افراد منتقل کنید. کسی که وارد کنگره می شود هیچ دانشی در این زمینه ندارد و متقاعد کردن این فرد برای پذیرفتن روش درمانی کنگره کار ساده ای نیست. شما با آموزش های زیادی که دریافت کرده اید می توانید این کار را انجام بدهید.

آقای اشکذری نیز با اشاره به لزوم ایجاد احساس امنیت برای تازه واردین اظهار داشتند:

راهنمایان تازه واردین موظفند حس امنیت را به تازه وارد منتقل کنند. توجه کنید که این لباس های سفید فقط برای شال گرفتن استفاده نشود، این نوع پوشش بایستی به عنوان لباس فرم برای راهنمایان تازه واردین در شعب هم مورد استفاده قرار بگیرد تا از همان ابتدا حس امنیت را در تازه وارد به وجود بیاورید. اگر این حس را به وجود بیاورید بخش عمده ای از پروسه درمان را انجام داده اید.

در پایان مهندس دژاکام با تاکید بر پایبندی به عهد و پیمانی که توسط راهنمایان تازه واردین بسته می شود اشاره داشتند:

توجه داشته باشید که شما دارید پیمان می بندید در مقابل خداوند، در مقابل دیدبانان، در مقابل مسافران و همسفران. برای کاری که انسان می خواهد انجام بدهد دو شاهد لازم است اما کاری را که شما می خواهید انجام بدهید دویست نفر شاهد هستند که از صراط مستقیم و حرمت کنگره خارج نشوید. شکستن پیمان اصلا خوب نیست. تا روزی که توانستید کار کنید اما روزی که نتوانستید اعلام کنید که دیگر نمی توانید خدمت کنید. پیمانی را که می بندید حتما بر آن استوار باشید.

مراسم با اهدای شال کمک راهنمایان تازه واردین توسط جناب مهندس دژاکام پایان یافت.

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .