English Version
English

نظم،حافظ ساختار کنگره

نظم،حافظ ساختار کنگره

مسافر مهدی از نمایندگی کاسپین مقاله‌ای در رابطه با «نظم، انضباط و احترام»در کنگره را ارائه دادند که در ادامه می‌خوانید.


نظم و انضباط و احترام:

آنچه تاکنون در مورد نظم و انضباط شخصی دیده و شنیده‌ایم با آنچه در واقعیت می‌تواند سبب آرامش افراد شود کاملاً متفاوت است. اکثر ما هرگاه صحبت از نظم و انضباط شخصی می‌شود به یاد یکی از حالت‌های زیر می‌افتیم:

۱. مدرسه و آن از جلو نظام‌ها و صف بستن‌های معروفش.

۲. سربازی که شاید بهتر بود اسمش را می‌گذاشتند نظم بازی!

۳. پدر یا مادر خشک و سختگیر که همیشه غر می‌زدند چرا این‌قدر شلخته‌ای!

اما سؤال اصلی اینجاست که آیا این‌همه گیر دادن‌ها و نظم نظم کردن‌ها باعث شد که ما موفق شویم؟ آیا توانست ما را برای رویارویی با چالش‌هایی که به‌واقع نظم و انضباط شخصی ما را می‌طلبید، آماده کند؟

پاسخ کاملاً واضح است. خیر.

نظم چیست؟

وقتی کلمه نظم به گوش می‌خورد اولین کلماتی و مفاهیمی که بعدازآن تداعی می‌شود، انضباط، ترتیب، قاعده، آراستن و حتی دقت است؛ اما به نظر من نظم معنایی مهم‌تر و جذاب‌تر از این‌ها دارد.

معنایی که شاید هرگز قبل از کنگره در مورد آن‌کسی به ما چیزی نگفته باشد. مخصوصاً وقتی کنار کلمه انضباط قرار می‌گیرد. چراکه نظم و انضباط تا آنجایی که می‌دانیم جز خسته‌کننده‌ترین و ضدحال ترین مفاهیمی است که تا آن زمان شنیده بودیم. امروز من مهدی یک مسافر می‌خواهم در این مقاله تعریف دیگری از این مهارت را با شما در میان بگذارم.

انضباط شخصی چیست؟

معنای لغوی انضباط می‌شود  رفتاری دارای نظم و ترتیب.

درواقع انضباط شخصی ازنظر لغوی همان رفتاری است که توأم بانظم و ترتیب بوده و از یک اصول خاصی پیروی می‌کند. اگر بخواهیم افراد را ازنظر نظم و انضباط شخصی با تعریف لغوی و عامیانه رایج در جامعه بسنجیم به این نتیجه می‌رسیم که تقریباً بیشتر افراد شلخته هستند. بیایید فرض کنیم معنای لغوی نظم و انضباط شخصی کاملاً صحیح و در دنیای ما کاربردی است. با چنین فرضی یک سؤال بسیار جدی پیش می‌آید:

آیا تمام و یا اکثر انسان‌های موفق دنیا نظم و انضباط شخصی با این معنای گفته‌شده داشته‌اند؟

آیا وقتی درب کمد لباس‌های اینشتین و ادیسون و نیوتن را باز می‌کردیم، لباس‌هایشان بانظم و ترتیب و بدون کوچک‌ترین جابجایی کاملاً در یک ردیف بوده‌اند؟

آیا وقتی استیو جابز و بیل گیتس وقتی مشغول مطالعه و تحقیق می‌شدند فقط یک کتاب بازشده برکنارشان بود و با لیوانی پر از قهوه که در دست داشتند و از مشغول مطالعه می‌شدند؟

همه ما خوب می‌دانیم که چنین نبوده و نظم و انضباط به معنای رایج در زندگی بسیاری از انسان‌های موفق وجود نداشته استاما مطمئناً مدلی خاص از نظم و انضباط در زندگی آنان بوده که همان سبب شده آن‌ها به این جایگاه برسند؛ که همان باعث شده آن‌ها چنین نتایج درخشانی کسب کنند. این مدل یا بهتر است بگوییم این تعریف از نظم و انضباط برای همه‌کسانی که می‌خواهند به خواسته‌های بزرگ برسند، باید رعایت شود. مدلی که اصلاً خشک و خسته‌کننده نیست و حتی به نظر من می‌تواند بسیار جذاب هم باشد. چون به شما فرصت می‌دهد که کارهایی را انجام دهید که همیشه دوست داشته‌اید. آقای مهندس هم در سی دی اضافه‌وزن مشکل اساسی با پرهیز کردن و خشک بودن داشتند.

بهترین و کاربردی‌ترین تعریف نظم و انضباط شخصی چیست؟

ازنظر من بهترین و کاربردی‌ترین تعریف این مهارت دقیقاً سه ضلع دارد که عبارتند از: انجام مهم‌ترین کار، به بهترین شکل ممکن، در زمان مشخص‌شده. این تعریف از سه مؤلفه مهم تشکیل‌شده که هرکدام از این قسمت‌ها در زیر توضیح داده‌شده‌اند:

مهم‌ترین کار: همه ما در طول زندگی و حتی در طول یک روز انواع مختلفی از کارها را باید انجام دهیم؛ اما قطعاً بعضی از این کارها از بقیه مهم‌تر بوده و در اولویت قرار دارند. پس مهم است که ما ابتدا مهم‌ترین کارها را از بین سایر آن‌ها انتخاب و به انجامشان اقدام کنیم.

بهترین شکل ممکن: اما منظور از بهترین شکل ممکن یعنی اینکه سعی کنیم آن کار را با یک استاندارد معین و قابل‌قبول انجام دهیم. مثلاً برای کاشتن یک ردیف گل در یک باغچه حتماً لازم نیست که با خط کش فاصله بین گل‌ها را با دقت میلی‌متر اندازه بزنیم. از طرفی هم قر و قاطی کاشتن آن‌ها هم لذت دیدن یک باغچه زیبا را از بین می‌برد.

زمان مشخص‌شده: حال نوبت به قسمت آخر می‌رسد یعنی «در زمان مشخص‌شده». این قسمت بسیار مهم و غیرقابل‌چشم‌پوشی است و تقریباً در ابتدای راه در کنگره تمام تلاش راهنما بر این اصول است که دقیقاً سر زمان مناسب از خواب بیدار شویم و بخوابیم و خوردن دارو و حضور به‌موقع در جلسات و برنامه‌های تکمیل درمان؛ زیرا که تأثیر به سزایی دارد اما از طرف اکثر ما مصرف‌کننده‌ها کاملاً نادیده گرفته می‌شد و مشکلات زیادی را برایمان به همراه آورده بود. اگر می‌خواهیم آدمی باشیم که زمان وزندگی‌اش حساب‌وکتاب دارد و وقتش برایش ارزشمند است، پس باید هر کاری را در زمان مشخص‌شده خودش انجام دهیم. وقتی برنامه‌ریزی می‌کنید یا با خودتان قرار می‌گذارید که حتماً روز یکشنبه در استخر ستاره طلایی باشم، وقتی‌که یکشنبه شد، باید این کار را انجام دهید. حوصله ندارم، هوا سرد است، بگذار از هفته بعد و از این بهانه‌ها نباید مانع شما شود. بارها شده در مطب یک پزشک بااینکه از قبل وقت گرفته‌ام، معطل شده‌ام. چراکه ایشان و منشی‌شان با خود فکر می‌کردند که اگر نیم ساعت هم بیمار معطل شود که چیزی نمی‌شود درحالی‌که در کنگره 60 اولین چیزی که یاد می‌دهند نظم و ساعت دقیق است. تقریباً می‌توان به‌جرئت گفت هیچ جلسه‌ای در کنگره 60 حتی با 5 دقیقه تأخیر تشکیل نشده است و زمانِ شروعِ جلسات، دقیقاً همان زمانِ برنامه‌ریزی‌شده است.

نگاهی به زندگی انسان‌های بزرگ و موفق با تعریفی جدید از نظم و انضباط شخصی:

بسیاری از انسان‌های بزرگ و موفق در هر زمینه‌ای که فکرش را بکنید، با مدل تازه‌ای که تعریف کردیم انضباط شخصی داشته‌اند. آنان هیچ‌گاه به این شکل زندگی نکرده‌اند که برای لحظه‌لحظه زندگی‌شان یک برنامه فوق دقیق داشته باشند. البته قطعاً برنامه‌ریزی داشته‌اند اما نه یک برنامه که برای تک‌تک دقیقه‌ها، تابه‌حال کسی را ندیده‌ام که بتواند چنین برنامه‌ای را اجرایی کند و در اجرایش موفق باشد. یا اینکه از اجرای چنین برنامه‌ای نتیجه‌ای فوق‌العاده گرفته باشد. بلکه آن‌ها مهم‌ترین کارهایی که در یک روز باید انجام دهند را می‌نویسند و به خودشان تعهد می‌دهند که امروز باید این کارها را حتماً و تحت هر شرایطی انجام دهم. بهتر است با تعریفی که از انضباط شخصی گفتیم، بگوییم که آنان چطور به خودشان تعهد می‌دهند: آنان می‌گویند این کارها را باید به بهترین شکل ممکن امروز انجام دهم؛ و تمام تلاششان را می‌کنند تا به نتیجه موردنظرشان برسند. این است نظم و انضباط شخصی.

مهم‌ترین اصل آرامش نظم و انضباط شخصی است. نظم و انضباط شخصی توانایی انجام دادن کاری است که باید آن را انجام دهید، چه آن را دوست داشته باشید و چه نداشته باشید و اگر دوست نداشته باشید به‌مرور که به بهترین شکل ممکن انجام دهید حتماً لذت هم خواهد داشت.

معجزه نظم و انضباط شخصی چیست؟

آیا نظم و انضباط شخصی می‌تواند معجزه کند؟

آیا آن‌قدر اهمیت دارد که بخواهیم این مهارت را در خود ایجاد کنیم؟

برای پاسخ به سؤال باید ابتدا معجزه را تعریف کنیم. اگر معجزه ازنظر شما انجام کارهای عجیب‌وغریب مثل غیب کردن اشیا و قورت دادن شمشیر باشد، باید بگویم که بانظم و انضباط شخصی چنین کارهایی نمی‌توانید انجام دهید؛ اما نظم و انضباط شخصی می‌تواند در زندگی شما تحولی عظیم ایجاد کند که من آن را معجزه می‌دانم و دقیقاً در کنگره 60 معنی معجزه را همین می‌دانند این‌که 500 نفر مصرف‌کننده در یک ساعت خاص بدون تأخیر و با یک نظم خاص حضور پیدا می‌کنند خود یک معجزه است. اگر شما با استفاده از نظم و انضباط شخصی بتوانید، همه کارهایی که تا الآن به خاطر تنبلی و اهمال‌کاری پشت گوش انداخته‌اید را انجام دهید، آیا در زندگی‌تان معجزه اتفاق نمی‌افتد؟ بله…بانظم و انضباط شخصی می‌توانید در زندگی‌تان معجزه کنید. موفقیت زمانی حاصل می‌شود که شما بتوانید بر احساسات، عواطف و خواسته‌های خود مسلط شوید. درواقع نظم و انضباط شخصی توانایی کنترل خود است. یادمان باشد که توانایی ما در کنترل اعمال و رفتار خودمان، کنترل کلام و کارهایمان باعث می‌شود که احترام را در پی داشته باشیم وقتی من برای خودم احترام قائل شوم و رأس ساعت مقرر که باید کاری را انجام بدهم به بهترین شکل ممکن به‌صورت ناخواسته باعث می‌شود احترام دیگران را هم نسبت به خود در پی داشته باشم. انضباط شخصی مستلزم این است که لذت‌های کوتاه‌مدت را به خاطر دستیابی به لذت‌های بلندمدت به تأخیر بیندازیم. شاید در ابتدای سفر اینکه امروز عصر با دوستانتان به مهمانی یا گردش بروید و ناچار شوید در مسیر استفاده مواد مخدر قرار بگیرید یا گریزی بزنید به تأخیر بی اندازید یا اصلاً کنسل کنید و خود را مجبور کنید به حضور در نمایندگی از ساعت 2 برای انجام خدمت و یا نوشتن سی دی در روزهای غیر از کنگره؛ اما نتیجه بلندمدت این تأخیر انداختن‌ها آن‌قدر عالی است که ارزش چشم‌پوشی از لذت‌های کوتاه‌مدت را داشته باشد و طعم شیرین رهایی را در پی خواهد داشت.

ارتباط بین نظم و انضباط شخصی و عزت‌نفس:

یک رابطه مستقیم  و جدانشدنی بین نظم و انضباط شخصی و عزت‌نفس و یا تولید مواد شبه افیونی بدن وجود دارد. شاید بپرسید که این دو چه ربطی به هم دارند؛ اما ربط آن‌ها :

۱. هرچقدر که روی خودتان تسلط و کنترل بیشتری داشته باشید، احساس توانمندی بیشتری می‌کنید. (احساس توانمندی یکی از عوامل بسیار مهمی است که سبب افزایش تولید مواد شبه افیونی می‌گردد).

۲. هرچقدر که شما نظم و انضباط شخصی بیشتری داشته باشید، برای خودتان احترام بیشتری قائل می‌شوید که این احترام سبب پرورش احساس ارزشمندی  در شما می‌شود.

۳. هر چه نظم و انضباط شخصی بیشتری داشته باشید، تصویر ذهنی خودتان نسبت به خودتان بهتر می‌شود. بالا رفتن کیفیت تصویر ذهنی شما از خودتان سبب افزایش عزت‌نفس شما می‌شود. کسی که از خودش تصویر ذهنی خوبی دارد، طبیعتاً خودش را بیشتر هم دوست دارد.

چگونه تبدیل به فردی بانظم و انضباط شخصی شویم؟

رسیدن به نظم و انضباط شخصی شاید کار راحتی نباشد اما برای رسیدن به آن قطعاً راه‌های زیادی وجود دارد؛ و دقیقاً با تنظیم نمودن ساعات دارو و مقدار دارو و تنظیم ساعات خواب‌وبیداری و شرکت در جلسات و مرتب و پاکیزه بودن کم‌کم در زندگی خود نظم را جاری می‌کنید

هرروز و در هرلحظه از روز، در درون شما مبارزه‌ای بین آنچه واقعاً درست و ضروری و آنچه راحت و کم‌ارزش است، در جریان است. شما باید هرروز در این مبارزه شرکت کنید و پیروز این میدان باشید تا هم عزت‌نفس داشته باشید و هم احترام.

 

 

تنظیم: مسافر محمد نمایندگی کاسپین

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .