English Version
English

توان مالی؛ پس انداز و قناعت

توان مالی؛ پس انداز و قناعت
دهمین جلسه از دور چهل و پنجم سری کارگاه های خصوصی ویژه همسفران نمایندگی پروین اعتصامی اراک با دستور جلسه  "توان مالی" با استادی کمک راهنما همسفر معصومه ، نگهبانی همسفر ژاله و دبیری همسفر رضوان، روز دوشنبه 27 آبان ماه ساعت 15 آغاز به کار کرد.
 

خلاصه سخنان استاد:

سلام دوستان؛ معصومه هستم یک همسفر

به نظر من این دستور جلسه را از دو جنبه می‌شود نگاه کرد؛ یکی توان مالی کل کنگره و یکی توان مالی اشخاص به‌صورت انفرادی.

در مورد توان مالی صحبت می‌کنیم؛ چون برخلاف تصوراتی که از قدیم وجود داشت که پول بی‌ارزش است و توجهی به آن نمی‌شد ما در کنگره یاد می‌گیریم پول موضوع مهمی در زندگی هست و باید برای به دست آوردن آن از مسیر درست تلاش کرد.

برای بالا بردن توان مالی اولین نکته داشتن توان جسمی و سلامتی است. وقتی کسی اعتیاد داشته باشد و سالم نباشد توان جسمی را به‌مرور از دست می‌دهد و نمی‌توان انتظار داشت ازنظر اقتصادی پیشرفت کند؛ حتی اگر درآمد بالایی هم داشته باشد باز نسبت به هم‌رده‌های خودش عقب‌تر است. 

موضوع بعدی داشتن جهان‌بینی است؛ یعنی بدانم که بالا رفتن توان مالی به‌تدریج اتفاق می‌افتد، البته  به‌شرط اینکه مسیر درست را پیداکرده باشم و بدانم که برای حل مشکل اقتصادی باید استقامت کرد؛ ولی در اینجا نیروی منفی از همین روزنه وارد می‌شود که تو خودت مشکل را به وجود آوردی و استقامت معنی ندارد چون تو همانی هستی که بودی و این باعث ناامیدی در حل مشکل می‌شود.

مشکل اقتصادی از تبعات اعتیاد است و کسی که وارد کنگره می‌شود تلاش می‌کند که کمبودهای مالی که دارد را جبران کند ولی باید بدانیم که سفر کردن و به دست آوردن سلامت جسم و جهان‌بینی مهم‌ترین موضوع است. انسان توانا می‌تواند مشکلات را به‌تدریج حل کند. در سفر اول قناعت خیلی مهم و راهگشا است و البته تلاش و حرکت همسفر درزمینهٔ بالا بردن توان مالی خیلی مؤثر است؛ هرچند درآمد کمی داشته باشد بازهم می‌تواند باری از دوش مسافر بردارد. همیشه در سخت‌ترین شرایط هم می‌شود حرکت کرد و جلو رفت هرچند حرکت کند باشد بازهم نباید سکون داشته باشیم.

مورد بعدی در بالا بردن توان مالی، پس‌انداز است؛ که می‌شود در طول زمان با پس‌انداز کردن به یک پشتوانه خوب برسیم. باید هر کاری را در زمان خودش انجام بدهم، مثلاً اگر لاستیک ماشینم نیاز به تعویض دارد و به این فکر کنم که اگر پولم را برای خرید لاستیک بدهم، فلان کار را نمی‌توانم انجام بدهم و تعلل کنم، در آینده‌ای نزدیک مجبورم که چندین برابر پول لاستیک را برای ماشین خرج کنم.

و اما توان مالی کنگره نشأت گرفته از توان مالی اعضای آن است ولی همیشه توان مالی به معنای توان بخشش و توان خرج کردن پول نیست  و جهان‌بینی خاص خودش را می‌خواهد. اگر داشته باشی می‌توانی کمک کنی؛ ما در کنگره از چیزی که داریم سهم خودمان را می‌دهیم نه از اضافه داشته‌هایمان؛ و برای کمک به کنگره نباید پول قرض کنیم یا وام بگیریم.

 

عکس: همسفر سارا

تایپ: همسفر معصومه

تنظیم: همسفر اکرم

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .