English Version
English

رابطه سیستم ایکس و هورمون خواب

رابطه سیستم ایکس و هورمون خواب

سلام دوستان نازنین هستم یک همسفر.

اول باید بدانیم که سیستم ایکس چه چیزی است و کاربرد آن در کجاست؟

سیستم ایکس تولیدکننده‌ی مخدرهای طبیعی بدن می‌باشد که تشکیل‌شده از شمار زیادی ناقل‌های عصبی و هورمونی، که دریک تعادل حساس کلیه حالات و رفتارهای ارادی و غیرارادی انسان را کنترل می‌کند. یکی از هورمون‌های سیستم ایکس ملاتونین نام دارد که در خوابیدن و بیدار شدن انسان تأثیر زیادی دارد که به هورمون خواب هم معروف است. اگر دقت کرده باشیم این هورمون در نوزادان بسیار زیاد ترشح می‌شود. نوزادان در روز فقط دوتا سه ساعت بیدار هستند و بیشتر روز را خواب هستند اما در افراد مسن خیلی کم ترشح می‌شود و آن‌ها همیشه از بی‌خوابی گله‌مند هستند؛ تولید و ترشح ملاتونین به نور خورشید بستگی دارد؛ وقتی هوا تاریک می‌شود این هورمون شروع به ترشح می‌کند و با روشنایی روز ملاتونین است که ما را از خواب بیدار می‌کند.

ملاتونین را تعریف کردم که بگویم من زمانی این‌ها را متوجه شدم که وارد کنگره شدم. قبل ورود به کنگره از این سیستم‌ها و عملکردشان چیزی نمی‌دانستم و مصرف‌کننده خود را با چشم خیلی بدی نگاه می‌کردم؛ چون آگاهی نداشتم ولی خدا را شکر با ورود به کنگره آرام‌آرام اطلاعاتم درباره سیستم‌های بدنمان بالا رفت همین اطلاعات بود که در اوایل سفرم باعث شد زود برای زندگی‌ام تصمیم نگیرم و به‌جای این‌که مشکلاتم را ترک کنم سعی کردم مشکلات را درست حل کنم و خدا را شکر می‌کنم که الآن به آرزویم رسیدم. مصرف‌کننده‌های ما با مصرف مواد مخدر، سیستم ایکس جسم خود را تخریب کرده و باعث شده‌اند که عملکرد ملاتونین بدنشان درست‌کار نکند. برای مثال: مسافران ما دیر به خواب می‌روند و دیر هم از خواب بیدار می‌شوند و دلیل دیر به خواب رفتنشان همان نقصی است که در سیستم ایکس بدنشان رخ‌داده است.

نکته جالب سیستم ایکس این است که اخیراً مشخص‌شده این هورمون در کنترل وزن اثر دارد؛ یعنی کسانی که اعتیاد را با متد DST درمان کرده‌اند دچار چاقی مفرط نمی‌شوند. اما کسانی که اعتیاد و یا حتی سیگار را به روش ناگهانی قطع کرده‌اند دچار اضافه‌وزن می‌شوند؛ چون سیستم ایکس آن‌ها به تعادل نرسیده و با بی‌نظمی در ترشح هورمون ملاتونین دچار چاقی و اضافه‌وزن می‌شوند. من خدا را هزاران مرتبه شاکرم که حدود یک سال است این راه برای خودم و مسافرم مشخص شدن است. با تلاش و صبر گل رهایی را از دستان پرتوان جناب مهندس گرفتیم و به آن آرامشی که واقعاً ارزش زیادی دارد رسیدیم. برای همین تا آخر عمرم بهترین‌ها را برای جناب آقای مهندس و خانواده محترمشان خواستارم.

نویسنده: همسفر نازنین لژیون دوم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .