English Version
English

برداشتی کوتاه از سی دی قلب

برداشتی کوتاه  از سی دی قلب
برداشتی کوتاه از سی دی قلب از استاد امین
 
تولد و پیدایش کنگره با حل صورت مسئله اعتیاد انجام گرفت و همانند سرزمین ظلماتی بود که در آن چشمه حیات و جاودانگی وجود داشت، البته که سرزمین ظلمات چیزی نبود جز قرارگرفتن در تاریکی اعتیاد و چشمه حیات هم همان روش درمانی بود که جناب مهندس به آن دست پیدا کردند و حیات و جاودانگی ما نه برای عمری طولانیست؛ بلکه برای عمری ارزشمند و پربار است.
 
از موفقیت جناب مهندس علاوه بر این که خواست خداوند و علم و دانشی که ایشان داشتند به عنوان یک محقق و مطالعات فراوان، مصرف کننده بودنشان بود، چرا که به دریا رفته می داند مصیبت های دریا را...
 
هر علمی یک پایه و اساس و تعاریف بنیادی دارد که علم اعتیاد هم از آن مستثنی نیست. گفته شد که اعتیاد از ازدواج و ترکیب انسان و مواد بوجود می آید. پس باید تعریفی از هر دو داشته باشیم، انسان دارای صور پنهان و آشکار است و درمورد صور آشکار انسان راحت می توان صحبت کرد یا در پی درمان مشکلاتش بود؛ اما در مورد صور پنهان کاری بس دشوار است ، چون نامرئی ست و قابل رویت نیست پس درمان آن خیلی مشکل است. وقتی جناب مهندس به شناخت این صور پی بردند مثلثی را برای درمان ترسیم کردند: جسم، روان و جهان بینی از اضلاع این مثلث هستند.
 
جهان بینی همچون جسم و روان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با کار بر روی ضلع جهان بینی است که شخص می تواند به نقاط ضعفش پی برده و در صدد درمان برآید. اینکه ما فکر کنیم بی اراده گی یا خودخواهی از دلایل شکست و نافرجامی است فکری بیهوده می باشد. زیرا مشکل از کار افتادن سیستم خمر بدن است و تا درمان صورت نگیرد شخص به تعادل نخواهد رسید و تعادل چیزی نیست جز سه ضلع مثلث متساوی الاضلاع درمان.
 
مسئله دوم در این سی دی صور پنهان انسان است. ما گفتیم شاسی و بدنه اصلی کنگره نفس است، نفس چیست؟ چیزی که تعیین موجودیت می کند در ظاهر و باطن و از روی خواسته هایش شناسایی می شود. نفس مثل شهر یا کشور وجودی ماست که فرمانروای آن عقل است و سربازان دانایی که آن را احاطه کرده اند، متعادل بودن یا نبودن هر شخص به این ساکنین بستگی دارد، اگر خوب و متعادل باشند شخص هم کاملا متعادل است است و بالعکس.
 
دانایی از عقل محافظت می کند و شخصیت از نفس محافظت خواهد کرد. هرشخصی دارای یک سری توانایی، استعداد، عواطف، مهارت، و خلق و خو است که به آن شخصیت گفته می شود و باید همچون یک گنج از آن محافظت شود. در واقع مثلث شخصیت فرد در حالت تعادل باشد، که اضلاع آن عبارتند از:
 
۱.احساس لیاقت، یعنی شخص احساس شایستگی بکند.
۲.احساس معصومیت، یعنی شخص احساس کند از معصومیت کافی در حد خودش برخوردار است.
۳.احساس امنیت، که اگر شخص احساس لیاقت و معصومیت داشته باشد احساس امنیت می کند.
 
که اگر این اضلاع متعادل باشد فرد شخصیت متعادلی دارد، مثل فردی که آشپزی خوبی دارد و این را می داند که کارش خوب است؛ اما درحد عالی نیست که سرآشپز بین المللی باشد، این فرد، فردی متعادل است. هروقت از عقل صحبت می شود ناخودآگاه یاد مغز می افتیم و جایگاه آن را مغز متصور می شویم.
 
حالا برای نفس چی؟ برای نفس هم قلب را متصور می شویم، یعنی یاد قلب می افتیم. حس، عقل را به کار می اندازد و مثلث شخصیت یا نفس یا قلب، حس را به کار می اندازد و اگر شخصی از دیگران تاثیر منفی می گیرد یا دیگران به راحتی می توانند تخریبش کنند از ضعف شخصیتی یا نامتعادلی مثلث شخصیت اوست. 
 
برای این که انسان از تاریکی رها شود باید قلبش شفا پیداکند، درست است که با مطالعه کردن و کسب مهارت تا حدودی می توان این کار را انجام داد؛ اما کار اصلی زمانی صورت می گیرد که قلب ما از حسادت و کینه و... خالی شود.  همه ما خواسته و ناخواسته تن به پیوندهای نامیمون و نامبارکی دادیم که باید درصدد جبران آن برآییم، آن ها مانند شمشیری در درون قلب ما فرو رفته و به مرور قلب ما به سنگ تبدیل شده.
 
اول باید به رقت و نرمی قلب برسیم تا بتوانیم شمشیر یا تیغ را از آن بیرون بکشیم، اگر آتش انتقام و کینه جویی را از درون مان بروز ندهیم و مقابله به مثل نکنیم این آتش در درون ما حبس شده و به جای تخریب آرام آرام قلب سنگ شده را نرم می کند و این فلسفه ای هست که به دنبال آنیم.
 
یعنی در مقابل هر عمل تهاجمی از سمت دیگران عمل سالم را انجام دهیم، گاهی باید بخشش کرد و گاهی احقاق حق، گاهی توبه کرد و در صدد جبران برآمد، حس به ما بیشترین کمک را می کند که در این وضعیت پیش آمده چه کاری بهترین است.
آرزوی قلبی من به عنوان یک همسفر برای تمام اعضا داشتن قلبی بزرگ، بخشنده و مهربان است.
 
 
نویسنده: خانم میترا ( همسفر محمد)
منبع: نمایندگی تخت جمشید شیراز

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .