English Version
English

زندگی در دنیای تازه، تجربۀ خود زندگی - در آستانه بیستمین اردوی سالیانه کنگره 60

زندگی در دنیای تازه، تجربۀ خود زندگی - در آستانه بیستمین اردوی سالیانه کنگره 60

امسال نیز مانند سال‌های گذشته، اردوی آموزشی تفریحی کنگره 60 از تاریخ 31 مردادماه به مدت یک هفته با برپایی کمپ در طبیعت، در «اردوگاه بلد نیما» برگزار خواهد شد.

اردوگاه بلد نیما، نام زمینی است که حدود 7 سال پیش ، با کمک و همیاری خود اعضای اردو برای برگزاری اردوهای سالیانه کنگره 60 در منطقه‌ بلده استان مازندران خریداری شد. از آنجا این زمین در منطقه بلده بوده و «نیما یوشیج»، شاعر پرآوازه معاصر و پدر شعر نو مالک اصلی آن بوده است، نام «اردوگاه بلد نیما» توسط دیدبانان اردو بر روی آن نامگذاری شد.

ارتباط و اتصال مستقیم حسهای انسان با طبیعت ، دوری از شلوغی زندگی کنونی شهری و فرصت تجربه آرامش و شادی و محبت در کنار یکدیگر، بخشی از دستاوردهای اردو برای اعضای شرکت کننده است. گویی اردوگاه بلد نیما، ییلاق تابستانی اعضای کنگره است، که البته حضور در آن حالا دیگر شرایط ویژه ای دارد. بدون شک اولین شرط شرکت در اردو خواست و طلب است. «خواست»، برای گذراندن یک دوره آموزشی شادی‌بخش، شورانگیز و متفاوت که بدون اغراق شاید در هیچ کجای دیگر دنیا مقدور نباشد. اما بخشی دیگر از شرایط شرکت در اردو به تلاش و اندوخته های افراد در طول مسیر سفر اول و دوم باز می گردد؛ شرایطی از قبیل 6 ماه رهایی، داشتن نشان ویلیام وایت، شرکت در اردوی درختکاری، که در واقع صلاحیت های اولیه شرکت در اردو هستند.

 از اینها که بگذریم، اگر از اعضای با سابقه اردو بپرسید، باور دارند که قبل و بعد از همه اینها لطف خداوند باید یار انسان باشد، تا اجازه حضور در اردو به یک فرد داده شود. همانگونه که بنا به آموزه های کنگره 60، انسان برای زندگی در زمین به خواست و فرمان نیاز دارد، انگار که برای حضور در اردو نیز به این دو نیاز است. گویی اردوی سالیانه هم، فرصت زندگی در مکان و زمان و فضایی حیرت انگیز است، تا اعضای اردو ، مُشتی از خروارِ زندگی مطابق قانون اعداد و از جهانی به جهان دیگر را درک کنند.

نام اردو با تأکید بر پسوند «شرایط سخت» عنوان‌شده است. استاد امین دژاکام، دیدبان اردو می‌گویند که این اردو از ابتدا هم با همین نام برگزار می‌شده و واقعاً شرایط برگزاری اردوهای اولیه کنگره 60 سخت بوده است. اما هم اکنون تأکید بر این عنوان به خاطر این مطلب است که بر سهم آموزش در آن تأکید شود. در واقع بنا به گفته استاد امین، سختی اردو به خاطر این است که هر کس نمی تواند هر زمان و هرکاری که دلش خواست انجام دهد و باید خود را با جمع هماهنگ کند.

اردو تحت سازمان خاصی به نام اردوبانی اداره می‌شود. دیدبانان اردو، بلدداران، اردوبانان و کمک اردوبانان به ترتیب مسئول مدیریت و راهنمایی و راهبری فعالیت‌های اردو هستند. کمک اردوبانان با کلاه زردرنگ، هرساله با انتخابات در پایان هر اردو انتخاب می‌شوند که پس از یک دوره 3 ساله تجربه و آموزش در اردو، وارد جایگاه اردوبانی با نشان کلاه قرمزرنگ می‌شوند. به همین منوال بلد داران هم اردوبانان باتجربه ای هستند که پس از گذراندن سه دوره موفق اردوبانی، به درجه بلدداری نایل می شوند. در حقیقت بلدداران دانش آموختگان اردو هستند که هرکدام اداره یکی از  12 منطقه استقرار چادرها را برعهده دارند. استاد امین دژاکام و آقای علی خدامی دیدبانان اردو هستند که در کنار دیگر دیدبانان، آقای احمد حکیمی و آقای کامران شریفیان، با کلاه آبی‌رنگ به نشان دیدبانی در اردو حضور دارند. این اردو در طول یک سال برنامه‌ریزی و امکان‌سنجی می‌شود و جزئی‌ترین مسائل در طول این‌یک سال در جلسات اردوبانی بررسی و مورد تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد. سپس تمامی کارها و موضوعاتی که برای یک هفته زندگی جمعی چند صد نفر مورد نیاز است، تحت گروههایی با عنوان لژیونهای اردو تقسیم کار می شوند. لژیونهای مختلفی مانند صبحانه، نهار، شام، نانوایی، آب، چایی، هیزم، بازی، شادی (فستیوال)، تدارکات و خرید، محیط‌زیست، آمار، تهیه گزارش و خبر، رادیو، نگهبانی و ... .

اعضای شرکت کننده در همان ابتدای اردو برای انجام امور جاری در اردو، با انتخاب خودشان در لژیون‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. هیچ‌کس در اردو بیکار نیست، هیچ‌کس هم تمام‌وقت مشغول کار نیست. گویی که زندگی است در دنیایی تازه، خود زندگی.

حقیقتاً هم این‌یک هفته اردوی کنگره 60 یک بازه آموزشی منحصربه‌فرد است که نه‌تنها در کنگره بلکه شاید در هیچ کجای زندگی یک چنین موقعیت متمرکز و حساب‌شده‌ای برای فراگیری قوانین زندگی جمعی، تجربه حس‌های گوناگون انسانی و لمس جریان انرژی جاری بین انسان‌ها و طبیعت، موجود نباشد.

تعداد زیادی از افراد با افکار و علایق و سلایق گوناگون، مدت هفت روز در شرایطی دور از امکانات شهری در طبیعت کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، درحالی‌که تمام زیرساخت‌های این زندگی جمعی یک‌هفته‌ای را خودشان می‌سازند. اردوی کنگره موقعیتی منحصربه‌فرد برای تجربه است. تجربه نظم، فرمان‌برداری، مسئولیت‌پذیری، تجربه قوانین جهان‌بینی کنگره 60، تجربه حس‌های شادی، غم، ناامیدی، پیروزی، دل‌تنگی، قدرت، حسادت، محبت، آرامش و ... انگار که اردو مانند یک دوره حیات است، ان‌شاءالله که همه اعضای اردو با کوله‌بار تجربه و آموزشی همراه باحال خوش به خانه بازگردند.

 

مسافر امین حمله داری
سایت کنگره 60
www.c60.ir

 

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .