English Version
English

دستورجلسه هفتگی کنگره 60؛ سیگار

دستورجلسه هفتگی کنگره 60؛ سیگار

بسم‌الله الرحمن الرحیم

۱۵ بهمن ۱۳۹۰، مهندس دژاکام بنیان کنگره ۶۰ پس از مواجهه با یک مصرف‌کننده شیشه که در وضعیت بسیار نامتعادل به سر می‌برد، دچار سکته قلبی شدند، ایشان پس از انتقال به بیمارستان و بستری شدن در بخش ccu مشخص شد به دلیل مصرف سیگار دچار این حمله شدند و پزشکان توصیه اکید داشتند که مصرف سیگار قطع شود.

مهندس با توجه به علم و دانش مهندسی که منجر به ابداع متد DST در درمان اعتیاد به مواد مخدر گردید، تمرکز و توان فکری خود را روی این مسئله گذاشتند که چگونه با نکشیدن سیگار کنار بیایند. پس از بررسی موضوع از زوایای مختلف به این نتیجه رسیدند، حال که نمی‌خواهند سیگار مصرف کنند، پس نیکوتین مورد نیاز بدن را از طریق دیگری تأمین نمایند.

از بین گزینه‌های مختلف، آدامس نیکوتین خوراکی را انتخاب نمودند و مصرف آن را شروع کردند. پس از بهبودی نسبی و مرخص شدن از بیمارستان، ایشان مصرف آدامس نیکوتین را ادامه دادند و پس از حدود ۳ ماه ، تیپر و کاهش تدریجی مصرف آدامس را آغاز کردند.

دانشمند و محقق بزرگ آقای بیل ویلیام ال وایت که چند سال از طریق ایمیل با مهندس مکاتباتی داشتند نیز ایشان را تشویق به ادامه این راه نمودند. گذشت ۳ ماه از مصرف آدامس درواقع دوره‌ای بود که بعداً دوره سازگاری نام گرفت و مشخص شد که به چه مقدار آدامس نیکوتین به‌ صورت ثابت نیاز دارند و پس از گذشت این ۳ ماه عملیات تیپرینگ یا کاهش تدریجی و پله‌ای با استفاده از متد DST را آغاز نمودند.

ایشان پس از اطمینان از اجرایی بودن این متد برای درمان اعتیاد به سیگار، رسماً اعلام کردند افرادی که مایل هستند برای درمان اعتیاد به سیگار اقدام کنند می‌توانند به وی مراجعه کنند. قرار شد ۳۰ نفر را به‌عنوان دستیار بپذیرند، پس از گذشت مدّتی ۳۰ نفر داوطلب اولیه مشخص شدند و درمان خود را آغاز نمودند. آقای مهندس به این ۳۰ نفر اجازه دادند که به‌عنوان راهنمای درمان سیگار رهجو بپذیرند.

بدون برنامه ریزی قبلی ، پس از گذشت ۱۰ ماه دقیقاً در تاریخ ۱۵ آذرماه ۹۱ آقای مهندس در جلسه چهارشنبه آخرین قطعه آدامس خود را مصرف نمودند و اعلام کردند که سفرشان برای درمان اعتیاد به سیگار به اتمام رسیده است و به رهایی از سیگار رسیده‌اند. آنجا بود که بخش دیگری از اعجاز علمی متدDST  رونمایی شد و مشخص شد که متد DST می‌تواند به ‌راحتی از عهده درمان اعتیاد به سیگار که پرخطرترین نوع اعتیاد جهان به شمار می‌رود برآید.

گفته می‌شود تلفات ناشی از مصرف انواع مواد مخدر و اووِر دوز (Over Dose) ناشی از مصرف‌های بی‌حساب‌وکتاب در سال چیزی در حدود ۲۵۰٬۰۰۰ نفر در جهان است، درحالی‌که تلفات ناشی از مصرف سیگار در جهان حدود یک میلیون هفتصد هزار نفر می باشد و به ‌راحتی می‌توان نتیجه گرفت که سیگار خطرناک‌تر و کشنده‌تر است یا مواد مخدر دیگر؟

به‌هرحال این رویداد عظیم درست در روز رهایی بنیان کنگره ۶۰ از مواد مخدر در ۱۵ آذرماه اتفاق افتاد.

از آن روزبه بعد آمار اعضای کنگره ۶۰ که برای درمان اعتیاد به سیگار اقدام می‌نمودند روزبه‌ روز افزایش می‌یافت تا جایی که در اردیبهشت ۹۲ لژیون ویلیام وایت روزهای جمعه در پارک طالقانی با نگهبانی آقای مهندس آغاز به کار نمود. نام‌گذاری لژیون راهنمایی درمان اعتیاد به سیگار به نام لژیون ویلیام وایت به‌پاس احترامی بود که بنیان کنگره ۶۰ برای این دانشمند و محقق قائل بودند و همچنین تشویق و همراهی آقای مهندس توسط آقای ویلیام وایت در این سفر بوده است .

اکنون بیش از شش سال از رهایی بنیان کنگره ۶۰ از آنتی ایکس سیگار و تشکیل لژیون ویلیام وایت می‌گذرد. در حال حاضر نزدیک به دویست نفر کمک راهنمای سیگار در نمایندگی‌های کنگره ۶۰ لژیون ویلیام وایت را هر هفته تشکیل می‌دهند و تاکنون بیش از دو هزار و پانصد نفر از سیگار در همین لژیون‌ها رهاشده‌اند.

این مسئله به ‌قدری پیش رفته است که امروز در کنگره ۶۰ به کسی که سیگار مصرف می‌کند مسئولیت و خدمت داده نمی‌شود و افراد سیگاری نمی‌توانند در کنگره ۶۰ در هیچ جایی مشغول به خدمت باشند. خدمت در جایگاه هایی که دارای شال می باشد ، مثل نگهبانی جلسات ، مرزبانی ، ایجنتی ، دیده بانی ، راهنمایی ، الزاماٌ بایستی صاحب شال دارای نشان ویلیام وایت باشد ؛ البته به استثنای افرادی که غیر سیگاری وارد کنگره 60 شده اند .

 امروز دانش کنگره ۶۰ به‌جایی رسیده است که با قطع یقین اعلام می‌کند سیگار در سطح مواد مخدر و به‌عنوان آنتی ایکس محسوب می‌گردد و فرقی بین مصرف‌کننده سیگار با مصرف‌کننده مواد مخدر وجود ندارد.

یک فرد سیگاری صبح که از خواب بیدار می‌شود به اولین چیزی که فکر می‌کند سیگار است. در طول روز نیز نمی‌تواند از سیگار خود غفلت کند. صبحانه، نهار و شام بدون سیگار برای او لذتی ندارد، شب اگر سیگار نداشته باشد اعصابش خرد و به‌هم‌ریخته است و نمی‌تواند بخوابد، اگر سیگارش تمام شود تمام شهر را زیر و رو می‌کند تا سیگار پیدا کند. اگر مصرف سیگارش به تعویق بیفتد از تعادل خارج می‌شود. همه این‌ها نشانه‌های اعتیاد است.

سیگار به‌عنوان آنتی ایکس در سیستم‌های تولید و ترشح نوروترانسمیتر ها (Neurotransmitters) و ناقل‌های عصبی و هورمونی اختلال ایجاد می‌کند. استیل کولین (Acetylcholine) یکی از ناقل‌های بسیار مهم است که در سیستم ایکس ما نقش و وظایف مهمی به عهده دارد. استیل کولین برای خواب رفتن، بیدار شدن، آرامش و تمرکز و عملکرد قلب نقش حیاتی به عهده دارد. نیکوتین سیگار با توجه به شباهت‌هایی که به این ناقل عصبی دارد گیرنده‌های استیل کولینی را اشغال می‌نماید و در ادامه طبق فرمول جایگزینی، به‌تدریج جایگزین این ناقل شده و نقش‌های او را به عهده می‌گیرد، البته در جهت تخریب.

مصرف‌کننده سیگار اگر سیگار نکشد از تعادل خارج می‌شود و حتی خماری جسمی و علائم آن آشکار می‌شود.

به‌هرحال اعضای کنگره ۶۰ به‌خوبی به این مسائل واقف هستند و علم و دانش آن‌ها در سطحی است که از تخریب‌های سیگار و فرآیند اعتیاد آن آگاه هستند.

امروزه در کنگره ۶۰ می‌توان گفت دوره سیگار تمام‌شده است، در کنگره ۶۰ به‌راحتی از چهره افراد می‌توان فهمید که سیگاری هستند و یا نیستند.

شمار زیادی از اعضای کنگره ۶۰ مخصوصاً کسانی که در حال خدمت هستند اعتیاد خود به سیگار را درمان نموده‌اند و معدود افرادی که سیگار می‌کشند ، نیروی جمع کنگره ۶۰ بالاخره آنها را مجبور می‌کند که برای درمان خود اقدام نمایند.

البته بنیان کنگره ۶۰ همیشه می‌گویند که این تنگ شدن حلقه برای افراد سیگاری به این دلیل است که آن‌ها متوجه اشتباه خود شوند و به فکر سلامتی خود باشند و آقای مهندس می‌گویند ما نمی‌خواهیم شاهد سکته و مرگ شما باشیم و ما زندگی و سلامت شمارا می‌خواهیم.

با توجه به تخریب‌های سیگار، کمتر شخص سیگاری ممکن است که دچار سکته نشود. اکثر کسانی که سیگار می‌کشند بالاخره این عضو شریف و قابل‌احترام یعنی قلب را از پای درمی‌آورند و خود فرمان ایست آن را صادر می‌نمایند. قلبی که به‌طور متوسط در طول یک‌عمر باید در حدود 3 میلیارد بار بتپد و کار پمپاژ خون را انجام دهد.

در حال حاضر در تمام نمایندگی‌های کنگره ۶۰ لژیون‌های ویلیام وایت برای درمان اعتیاد به سیگار فعال هستند و سفر اولی‌ها هم می‌توانند بعد از گذشت ۲ ماه از سفر اولشان وارد این لژیون شوند و سفر خود را آغاز نمایند، به گفته بنیان کنگره ۶۰ درمان اعتیاد با درمان سیگار کامل می‌شود و تا زمانی که شخص ، سیگار مصرف می‌کند پرچم اعتیاد بالاست.

شاید بعضی‌ها تصور کنند درمان اعتیاد به سیگار سخت‌تر از بقیه مواد است اما طبق نظر نگهبان کنگره ۶۰ درمان اعتیاد به سیگار با متد DST کار سختی نیست، تأکید می‌کنیم با DST سخت نیست، خارج از DST و کنگره ۶۰ آن‌قدر سخت است که شاید انجام شدنی نباشد ، برای همین گفته می‌شود که سخت است اما با DST این کار به‌راحتی قابل انجام است، مهم این است که کار جدی گرفته شود. اگر شرکت در لژیون جدی گرفته شود و آدامس نیکوتین به چشم آدامس دارویی نگاه شود نه آدامس شیک و نعنایی و غیره، این کار شدنی و بسیار هم لذت‌بخش است.

به‌راستی رهایی از سیگار لذت‌بخش است، صحبت های اعضای لژیون وایت شنیدنی است که حکایت از لذتی وصف‌ناشدنی است. نکشیدن سیگار لذتش از کشیدن آن به مراتب بیشتر است.

سیگار زمانی که کنار می‌رود تازه می‌فهمیم با خودمان چه‌کار می‌کردیم، همین‌که انگشتانمان بوی سیگار نمی‌دهد، همین‌که لباس و دهانمان بوی سیگار نمی‌دهد ، همین‌که چهره و صورت از حالت دودگرفته خارج می‌شود و رنگی دیگر پیدا می‌کند. همه و همه حکایت از تغییری شگرف دارد که در پرتو رهایی از سیگار به دست می‌آیند. با سپاس از بنیان کنگره 60 که همیشه راه گشای راه های غیر قابل عبور بوده اند و هستند .

با احترام، مسافر علی خدامی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .