English Version
This Site Is Available In English

صورت‌ مسئله اعتیاد اشتباه مطرح شده بود

صورت‌ مسئله اعتیاد اشتباه مطرح شده بود

جلسه چهارم از دوره دوم کارگاه‌های آموزش مجازی همسفران کنگره۶۰ نمایندگی امین قم به استادی راهنما همسفر فاطمه با دستور جلسه «صورت مسئله اعتیاد» روز شنبه 31 شهریورماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

سخنان استاد:

خدا را شکر می‌کنم که در کنگره حضور دارم تا بتوانم آموزش بگیرم و خدمت کنم. دستور جلسه این هفته «صورت‌مسئله اعتیاد» است که همیشه با بازگشایی و شروع سال تحصیلی، اولین دستور جلسه است؛ چون پایه و ریشه شناخت اعتیاد است. اگر هر موضوعی صورت‌مسئله آن درست بیان و بررسی شود آن موضوع قابل‌حل خواهد بود؛ ولی اگر صورت‌مسئله غلط باشد؛ هیچ‌کسی قادر نیست آن را حل کند.

قرار گرفتن این دستور جلسه نتیجه سال‌ها تفکرات آقای مهندس پس از ترک‌های نافرجام به‌دست‌آمده است و بسیار حائز اهمیت است؛ ازآنجایی‌که این دستور‌ جلسه پایه کنگره۶۰ و بسیار مهم است در کتاب ۱۴ مقاله اولین مقاله صورت‌مسئله اعتیاد قرارگرفته است. این مقاله در دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان سال ۱۳۷۸ توسط مهندس حسین دژاکام ارائه‌شده است که خود نیز اهمیت موضوع را می‌رساند؛ همه ما قبل از آنکه با علم کنگره آشنا شویم، فکر می‌کردیم که یک فرد مصرف‌کننده اگر اراده داشته باشد می‌تواند مواد مصرف‌ نکند یا آن‌ها به ترک‌های اجباری و سم‌زدایی دست می‌زدند؛ چون صورت‌مسئله اعتیاد اشتباه مطرح‌شده بود و به نتیجه نمی‌رسیدند؛ اما در کنگره روش درمان بیماری اعتیاد بر مبنای صورت‌مسئله اعتیاد طراحی گردید که با طرح آن آقای مهندس یک نگاه جدیدی به اعتیاد کردند.

ما برای حل مسئله به یکسری داده و اطلاعات نیاز داریم و با استفاده از داده‌ها و اطلاعات حل مسئله را انجام می‌دهیم. صورت‌مسئله در اینجا یعنی این‌که مشکل کجاست؟ چه قسمتی از بدن فرد مصرف‌کننده آسیب‌دیده و چه قسمت‌هایی از تعادل خارج‌شده است؟ داده‌های ما در مورد اعتیاد، شناخت مواد، شناخت انسان و اطلاعاتی در مورد اعتیاد است. در کنگره برای این‌که مطالب را درک‌ کنیم آن را برای ما به‌صورت مثلثی طراحی کرده‌اند و ما آموزش گرفته‌ایم. در مورد اعتیاد هم ما مثلث درمان داریم که دارای سه ضلع جسم، روان و جهان‌بینی است؛ حال ما در اینجا فرد بیماری داریم که جسم، روان و جهان‌بینی او دچار تغییر شده است و می‌خواهیم او را به یک انسان سالم تبدیل کنیم؛ بنابراین تبدیل انسان بیمار به فردی سالم، همان حل مسئله است.

ازنظر جسم باید غدد راه‌اندازی شود و مواد شبه افیونی بدن شروع به تولید کنند که در کنگره با داروی OT و متد DST در طول یازده ماه این بازسازی انجام‌ می‌گیرد. وقتی جسم فرد مصرف‌کننده سالم شود، روان آن‌هم تغییر می‌کند و جهان‌بینی فرد مصرف‌کننده که مملو از ترس، نفرت ناامیدی، رنج و ... است با آموزش‌ها تغییر می‌کند. روش‌هایی را که ما برای تغییرات این سه مؤلفه یعنی جسم، روان و جهان‌بینی به کار می‌بریم همان حل مسئله است.

در مقاله صورت‌مسئله اعتیاد آقای مهندس بیان می‌کنند: «درمان اعتیاد به مواد مخدر ازنظر فیزیولوژی و جسمی در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست و روش ترک‌های پزشکان ارجمند صحیح نیست»؛ همین‌طور در این مقاله آقای مهندس تجربه ترک‌های نافرجام خود را بیان می‌کنند و این‌که توانستند در مدت یازده ماه مواد مخدر مصرفی خود را به‌صورت پله‌ای و تدریجی تیپر نموده تا به صفر برسانند و جسمشان فرصت بازسازی پیدا کرد و در تاریخ ۱۳۷۶/۹/۱۵ با موفقیت به پایان رساندند.

مسئله اعتیاد که سال‌ها حل‌نشده بود به این دلیل بود که صورت‌مسئله مشخص نبود و علت دیگر آن این بود که اعتیاد را خیلی پیچیده کرده بودند؛ ولی در کنگره آقای مهندس آن را ساده کردند و آن را در جسم، روان و جهان‌بینی مطرح کردند؛ بنابراین وقتی‌که جسم درست شود روان و جهان‌بینی هم درست خواهد شد. مسئله دیگر این‌که آقای مهندس اعتیاد را که مسمومیت مزمن تعریف کرده بودند را رد کردند و فرمودند: «اعتیاد یک جایگزینی مزمن است»؛ بنابراین توانستند مسئله اعتیاد را برای همیشه حل کنند.

رابط خبری: همسفر ریحانه رهجوی راهنما همسفر فاطمه (لژیون ششم)
نویسنده: راهنما همسفر فاطمه (لژیون ششم)
عکاس: همسفر نسرین مرزبان خبری
ویراستاری: همسفر زهرا خدمتگزار سایت
ارسال: همسفر مرضیه رهجوی راهنما همسفر رضوانه (لژیون سوم)
همسفران نمایندگی امین قم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .