English Version
This Site Is Available In English

این فضا در عین مجازی‌بودن کاملا حقیقی است

این فضا در عین مجازی‌بودن کاملا حقیقی است

دنیای کنونی عصری است که فناوری اطلاعات، تصاویر، سامانه‌های‌ دیجیتال و هوش‌ مصنوعی حرف اول را می‌زند. دنیا بر مدار‌تکنولوژی‌ می‌چرخد و مدام در حال پیشرفت است؛ اگر ما از این قافله عقب بمانیم به شکست و گمراهی می‌رسیم. کنگره ۶۰، یک سازمان مردم‌نهاد است که در حوزه شناخت اعتیاد و درمان آن فعالیت می‌کند؛ در سال ۱۳۷۸ تأسیس شد و در ادامه در آذرماه سال ۱۳۸۲ هم‌زمان با چهارمین سالگرد تولدش، سایت کنگره نیز فعالیت رسمی خود را آغازکرد و مسئولیت مستقیم سایت زیر نظر نگهبان کنگره ۶۰ است.

به گفته آقای مهندس: «این فضا در عین مجازی‌بودن کاملا حقیقی است؛ زیرا در فضایی‌که به‌صورت آشکار با‌هم ارتباط داریم؛ شاید به دلایلی یک‌سری از کارها را انجام ندهیم؛ ولی در فضای مجازی فکر می‌کنیم کسی ما را نمی‌شناسد و افکار و عقایدمان را آزادانه‌تر بیان می‌کنیم و چون نفس هر چیزی موجودیت آن را نشان می‌دهد و این فضا کاملاحقیقی و واقعی است.» آگاه‌بودن از این موضوع باعث می‌شود که ما رفتار عاقلانه‌ و سنجیده‌تری از خود نشان دهیم. کنگره ۶۰ هدفی بسیار بالاتر از درمان‌اعتیاد دارد و در دو حرکت درونی و بیرونی به راه خود ادامه می‌دهد. سفر و رهایی مسافران، حال خوب مسافر و همسفر، بالارفتن سطح علمی و جهان‌بینی افراد حرکت درونی می‌باشد و سایت و اینستاگرام حرکت بیرونی است. همان‌طور که جذابیت یک فروشگاه به ویترین آن است و بهترین اجناس در ویترین به نمایش گذاشته می‌شود، ما هم موظفیم که بهترین مطالب را در قالبی‌زیبا و قابل‌فهم در سایت که مانند ویترین کنگره است قرار دهیم.

سایت منبع غنی از آموزش‌ها با برداشت‌های مختلف است. نوشته‌های ارسالی از طرف مسافران و همسفران در قالب دلنوشته، مقاله، خلاصه سی‌دی، مشارکت‌های دستور جلسات هفتگی، فعالیت‌های ورزشی، عملکرد لژیون‌ها و لژیون سردار و تمامی اطلاعات راجع به چگونگی عملکرد کنگره در سایت قرار می‌گیرد و این اشتراک‌گذاری به نوعی آدرس دادن به افرادی است که جویای راه حل درمان خود هستند؛ وقتی ما نسبت به موضوعی آگاهی و تسلط داشته باشیم و  در کمال صداقت مطلبی را بارگزاری کنیم، قطعا آن مطلب تاثیر گذار خواهد بود.

سایت در دو بخش فارسی و انگلیسی مشغول‌ به‌فعالیت است و مطالب انگلیسی به سایت‌های برتر خارج از ایران مخابره می‌شود. مهم‌ترین هدف سایت رساندن پیام کنگره ۶۰ است و مزیت آن این‌ است که محدودیت زمانی و مکانی ندارد و در هرموقعیتی می‌توان از آن استفاده کرد. در حال حاضر مهم‌ترين مطالب را در کمترین زمان از طریق اینترنت به‌دست می‌آوریم؛ بنابراین سایت و اینستاگرام می‌تواند راهی باشد برای نیازمندانی که از درمان خود عاجز و نا‌امید شده‌اند؛ گویی سایت همانند جهان ذهنی ما هرچه را که می‌خواهیم برایمان فراهم کرده است و بدون طی مسافت زمانی و مکانی از فعالیت‌های دیگر شعب کنگره آگاه می‌شویم و به‌راحتی تبادلات علمی و فرهنگی انجام می‌شود‌.

در قرآن به‌قلم سوگند خورده شده است؛ بنابراین نگارش موضوع بسیار بااهمیتی است. ازطرفی رسالت ما در کنگره این است که اگر تغییری در زندگی ما رخ داده  است، آن را در قالب نوشته به واسطه سایت در اختيار دیگران قرار دهیم تا شاید مطلب نوشته شده ما حال یک‌نفر را خوب کرده و راه را برایش باز کند. سایت کنگره حد و مرز ندارد و حتی همه متخصصین هم می‌توانند از مطالب آن برای عملکرد بهتر خود استفاده کنند؛ همان‌طور که هدف اصلی آقای مهندس رساندن تمام اطلاعات کنگره به جهان است. خدمت‌گزاران سایت در واقع چراغ خاموش رسالت انتقال این اطلاعات را بر عهده دارند و این زیباترین و دلنشین‌ترین خدمت است که در پرتو آن آموزش می‌گیریم. خدمت در این جایگاه به دلیل بار آموزشی بالا بهترین فرصت برای رشد و تکامل است.

روزی که راهنما همسفر الهام از من خواستند که در سایت خدمت کنم فکر نمی‌کردم که بتوانم؛ اما با گذشت زمان و آموزش‌های مسئول سایت هم‌چنین بازدید از سایت‌های دیگر و خواندن مطالب آن‌ها در نگارش پیشرفت‌کردم. در دوران دبیرستان به نوشتن علاقه زیادی داشتم؛ ولی گویی این نیاز در من مدفون شده بود و باخدمت در سایت دوباره به همان زمان‌های گذشته برگشتم و نوشتن را با مشارکت دستور جلسه شروع کردم و در ادامه به‌عنوان رابط خبری لژیون به خدمتم ادامه دادم. نکته جالب این بود که آموختم در ویرایش مطالب دوستان من فقط امانت‌دار هستم و اجازه تغییر کلی مطالب را ندارم؛ زیرا که برداشت افراد از یک مطلب متفاوت است و من فقط می‌توانم مطالب را با همان مفهوم‌ اصلی در نگارشی درست و زیبا‌تر به‌مسئول سایت ارائه بدهم و این امر باعث آموزش‌های بیشتری برای من شد. اوایل شاید ساعت بیشتری برای ویرایش مطالب صرف می‌کردم؛ ولی در ادامه کار برای من آسان‌تر شد. سایت برای من مانند یک دوست مهربان شد که ندانسته‌هایم را از او می‌آموزم و با پرواز در این فضا آموزش می‌گیرم.

در ادامه فعالیتم روزی که مسئول سایت از من خواستند، اولین مقاله‌ام را بنویسم با ترس و اضطراب گفتم که تا به‌ حال مقاله ننوشته‌ام و این کار را بلد نیستم؛ اما ایشان با مهربانی و صبوری کمک کردند تا من توانستم مقاله خوبی را ارائه دهم. یادم هست روزی که به من اطلاع دادند مقاله‌ام برای سایت اصلی کنگره انتخاب شده است، از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجیدم و این تلنگری بود برای من که خدمتم را دقیق‌‌تر و کامل‌تر انجام بدهم. خدمت در سایت به من فهماند که یک مطلب تا چه اندازه می‌تواند روی مخاطب تاثیرگذار باشد و این بار سنگینی روی دوش خدمت‌گزاران چراغ خاموش سایت است. به قول جناب مهندس: «سایت برای ما ارزشمند است؛ چون توسط سایت دیده می‌شویم».

در آخر بر خود واجب می‌دانم که از زحمات تمام خدمت‌گزاران سایت اصلی کنگره و تمامی شعب تشکر کنم؛ از جناب مهندس بی‌نهایت سپاس‌گزارم که با درایت و مهربانی مسیر خدمت را در اختیار تشنگانی قرار داد که در پی سیراب شدن بودند. از آقای خدامی دیده‌بان تحقیقات، آقای شهروز طراح سایت، آقای رنجبر مترجم زبان انگلیسی سایت و تمام عزیزان خدمت‌گزار و هم‌چنین اسیستانت محترم سایت در بخش همسفران سپاس و قدر‌دانی می‌کنم و امیدوارم که با یاری هم بتوانیم پیام کنگره را از طریق سایت به تمام جهان برسانیم.

 

نویسنده و ویراستار: همسفر فاطمه رهجوی راهنما همسفر الهام (لژیون پنجم)
ارسال: همسفر مرضیه رهجوی راهنما همسفر رضوانه (لژیون سوم)
همسفران نمایندگی امین قم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .