English Version
English

هروئین چیست؟ روی ساختار وجودی چه اثری می‌گذارد؟

هروئین چیست؟ روی ساختار وجودی چه اثری می‌گذارد؟

یازدهمین جلسه از دور بیست و یکم سری کارگاه‌های آموزشی کنگره 60 مخصوص لژیون پزشکان در پارک طالقانی با استادی و نگهبانی جناب مهندس و دبیری همسفر طوطی با دستور جلسه: «هروئین» روز جمعه مورخ 4 شهریور‌ماه 1401 رأس ساعت 8 صبح آغاز بکار نمود.

سخنان استاد:
سلام دوستان حسین هستم یک مسافر؛ امروز روز جمعه است در تهران پارک طالقانی هستیم ساعت 8:07 است به تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۰۴ شهریورماه، زمان به‌سرعت می‌گذرد؛ همین دیروز عید بود امروز شهریورماه و بعد مهرماه و بعد سال تمام می‌شود. چند جلسه هست من استاد جلسه تعیین نکردم به این دلیل که می‌خواهم بحث‌های فنی را ادامه بدهم و مسئله درمان‌های مختلف را از دیدگاه کنگره ۶۰ باهم بررسی و مطالعه کنیم. اینکه کنگره ۶۰ به چه صورت عمل می‌کند که در درمان اعتیاد موفق است و قبل از آن بگویم که در سال ۱۴۰۰، ۵۸% از کسانی که ما درمان کرده‌ایم مصرف‌کنندگان مواد شیشه بودند درحالی‌که میگویند شیشه درمان ندارد و شکست می‌خوریم. در کنگره ۵۸% از آمار ما مصرف‌کننده شیشه بودند. در جلسات قبل هم گفته بودم که در کنگره ۶۰ درمان شیشه به‌راحتی صورت می‌گیرد و انجام می‌شود. درمان شیشه خیلی کار راحتی است و اصلاً پیچیدگی ندارد؛ مسئله این است که داستان شیشه فرق می‌کند. درمان شیشه خیلی به‌راحتی صورت می‌گیرد، میگویند شیشه درمان ندارد درصورتی‌که خیلی به‌راحتی درمان انجام می‌گیرد؛ یک متاآنفتامین هست که از خانواده آمفتامین است، ما با این یک ماده سروکار داریم و درمان آن هم خیلی راحت است، ترک آن هم راحت‌تر است. مثلاً فردی که تریاک یا هروئین مصرف می‌کند تا شش ماه اصلاً خواب درستی ندارد ولی در عوارض شیشه وقتی‌که قطع می‌کند فقط سه چهار روز می‌خوابد؛ دقیقاً معکوس است و آن فرد خواب ندارد ولی کسی که شیشه مصرف می‌کند می‌خوابد یعنی عوارضی به آن صورت ندارد که بگوییم دچار مشکلات بحرانی بشود استخوان‌درد، پادرد، عرق کردن اسهال شدن و ...، این است که وقتی ما راه درمان را پیدا نکرده باشیم و مسئله را حل نکرده باشیم دچار بحران و مشکل می‌شویم. همیشه تریاک بالای جدول بود الآن می‌بینیم که تریاک در رتبه دوم درمان شدگان قرار گرفته است و شیشه با ۵۸ درصد از درمان شدگان، در صدر است. ما می‌گفتیم خب تریاک چون با تریاک است بقیه را جواب نمی‌دهد ولی نه؛ حتی به داروهایی که هم روان‌پزشکی هستند ۳۰ سال ۲۰ سال مصرف می‌کند می‌تواند جواب بگیرید. کاری که در کنگره ۶۰ انجام می‌گیرد همه‌چیز را شکاف می‌دهد موشکافی می‌کند و ۱۰۰% هم علمی است به همراه تجربه؛ علمی هم که تجربه بشود سند بدون نقص است. یک سری اعتقاد داشتند که الآن هم میگویند که در کنگره ۶۰ ریکاوری خیلی قوی است، مهندس هم یک آدمی است معنوی ازلحاظ روحی قوی است و ازلحاظ روحی هم بچه‌ها را درمان می‌کند. اصلاً این‌طور نیست؛ من اصلاً روحی نیستم؛ معنوی ممکن است یک مقدار باشم اتفاقاً مادی هم هستم این است که این‌جوری نیست اصلاً. حتی گفته‌ام خداوند به تمام پیامبرانش به حضرت مسیح گفت کور را درمان کن مرده را زنده کن ولی معتاد را ترک نده. اگر همه آنها جمع بشوند ما نمی‌توانیم ازنظر معنوی و روحی یک معتاد را ترک بدهیم. هر وقت توانستیم ازنظر معنوی و روحی یک کسی که بدن او کمبود آهن دارد یا کمبود کلسیم دارد یا بدنش مس ندارد اگر توانستیم به حالت معنوی این را درمان بکنیم آن را هم می‌توانیم درمان کنیم. ما باید راه‌حل درمان را پیدا کنیم.


کاری که ما در کنگره ۶۰ کرده‌ایم الآن بعد از ۲۴، ۲۵ سال، تازه‌ وارد فاز آکادمیک می‌شویم. از زمانی که دانشگاه علوم و فنون خوارزمی را کنگره ۶۰ خریداری کرد، از آن زمان تازه وارد فاز آکادمیک شده‌ایم؛ یعنی حرف‌های خود را به‌صورت آکادمیک مطرح می‌کنیم چون اگر هزاران نفر را ما به درمان برسانیم تا زمانی که آکادمیک نشویم و مقاله نشود ما به نتیجه نمی‌رسیم. برای هر چیزی اول باید صورت‌مسئله را شکافت؛ برای هروئین باید صورت‌مسئله را بشکافیم.
هروئین چیست؟ روی ساختار وجودی چه اثری می‌گذارد؟ روی فیزیولوژی چه اثری می‌گذارد؟ بین همه دعوا بود که اعتیاد بیماری است یا جرم است؟ ولی کسی نگفت چه بیماری است؟ میگویند بیماری روانی است بیماری روحی است ولی ازنظر فیزیولوژی چه نوع بیماری است کجا را خراب کرده کجا را درست کرده وقتی‌که تریاک مصرف می‌کند و قطع می‌کند تا شش ماه خواب‌ ندارد مسائل جنسی همه به‌هم‌ریخته است زود خسته می‌شود استخوان‌درد دارد این کجای فیزیولوژی خوب می‌شود کجای آن خراب شده است؟ این‌که من به آن متادون می‌دهم درد آن ساکت می‌شود خب می‌شود ولی چه اثری روی جسم گذاشته است باید آن نقطه را پیدا کرد و آن نقطه را درمان کرد. آن نقطه را ما در کنگره ۶۰ پیدا کرده‌ایم و مقالات آن هم ارائه کرده‌ایم.

اولین مقاله برای تغییر بیان ژن مصرف‌کنندگان مواد شیشه بود که وقتی وارد پرسه درمان شدند؛ ما خون آنها را گرفتیم، ۲ ژن را مورد مطالعه قرار دادیم و شش ماه بعد، از آنها دوباره خون گرفتیم و ۲ ژن را مورد مطالعه قرار دادیم و دیدیم بله کاملاً بیان ژن تغییر کرده است و یکی از آنها برای تصمیم‌گیری بود و آن دیگری برای حافظه با درمان DST با اوپیوم در طول شش ماه، بیان این دو ژن تغییر کرد و ما دیدیم که با اوپیوم می‌توانیم بیان ژن را تغییر بدهیم. یعنی از یک آدم کاملاً به هم ریخته، یک آدم کاملاً سالم به وجود بیاوریم. در اینجا ما دو مورد بیان ژن را موردمطالعه قرار دادیم نتیجه بسیار عالی بود و بعد مرحله دیگر ما گفتیم بیایم که با اوپیوم روی سرطان خون این کار را انجام بدهیم چهار نوع سرطان خون را ما در نظر گرفتیم aal و aml و cll و cml روی این چهار مورد گفتیم ببینیم که بیان ژن تغییر می‌کند چون نتیجه‌اش را در درمان اعتیاد دیدیم می‌شود گفت که اعتیاد مادر همه بیماری‌ها است اعتیاد را درمان کنید می‌توانید همه‌ی بیماری‌ها را درمان کنید که این‌طور از قصد ژن‌ها را موردمطالعه قرار دادیم بررسی شد دانشگاه «اپیلسور» انگلستان که همکار ما است آنها آزمایش کردند و گفتند بله اثر مثبت داشت به درمان رسیدیم به چهار نوع سرطان خون مقاله آن‌هم منتشر شد و همه دیدید در حال حاضر هم از تمام دانشگاه‌ها از تمام مجلات به ما میگویند که مقاله ارسال کنید و دعوت می‌کنند و از ما می‌خواهند که به آنها مقاله بدهیم و بعد روی همین قضیه مسئله را بشکافیم صورت‌مسئله را بدانیم، به نتیجه می‌رسیم، آمدیم روی کویید ۱۹ کار کردیم و این امر جداگانه است؛ آن اعتیاد و این کویید ۱۹، ویروس کویید ۱۹ را در سطح کشت دادیم، چون وقتی ما ویروس داریم ویروس یک آنتی‌ویروس می‌خواهد یک مسئله مشخص است شما ویروس را می‌خواهید از بین ببرید یک آنتی‌ویروس می‌خواهید که ما از Dsap استفاده کردیم، بروید و در اینترنت جستجو کنید که ویروس چیست‌؟ و آنتی‌ویروس آن چیست؟ اسید استیک اسیدلاکتیک اسیدگالیک چند نوع اسید است که ویروس را از بین می‌برد و اسیدلاکتیک خیلی قوی‌تر و بیشتر این کار را انجام می‌دهد و دیدیم کجا پیدا می‌شود در سرکه پیدا می‌شود؛ در سرکه ما اسیداسیتیک داریم.

خب پس ما ویروس را داریم حالا دیسپ را هم داریم. ما در دیسپ مخصوصاً اسیدلاکتیک خیلی زیاد داریم که برای از بین بردن ویروس خیلی زیاد مورداستفاده است و ما آمدیم با دیسپ در سطح کشت دادیم و ویروس از بین رفت و آمدیم موش‌ها را به کویید آلوده کردیم آزمایش انجام دادیم و بعد آمدیم آنها را در اتاق‌های smooking room اتاق‌هایی برای سیگار بوخور دادیم و بعد کالبدشکافی شد و ریه آنها موردمطالعه قرار گرفت و دیدیم که هم التهاب از بین رفته است و هم عفونت دو اثر گذاشته بود یکی اثر از بین بردن عفونت و یکی التهاب و مقاله آن را دادیم به آمریکا به انجمن جهانی آنفولانزا و کویید ۱۹ یعنی بزرگ‌ترین مرکز ریوی دنیا هر دو مورد، موردپذیرش شد هم عفونت و هم التهاب آنجا عمل شد و کل مطالعه آن را دادیم به ژورنال که سه‌شنبه بعدازظهر مقاله کویید ۱۹ آمریکا هم منتشر شد از زمانی که منتشر شد ۳ ساعت که گذشت فرانسوی‌ها آن را به فرانسوی ترجمه کردند و آن را توییت کردن یک وضیعت بسیار فوق‌العاده به وجود آمد که یک مطلب جدید در درمان به وجود آمد خود مجله هم مقاله را نگه داشته بودند و می‌گفتند که مقاله را نمی‌خواهیم بدهیم و چندتا مقاله دیگر پیدا کنیم مثل این خارق‌العاده باشد و در پروسه درمان باشد که آنها را باهم بدهیم یکی از دوست‌های ما نگه داشت یک شماره مخصوص بیرون داد که در رأس آن ما بودیم و بعد هاروارد بود و خیلی از جاهای دیگر بودند منتشر شد.
حالا اینها را برای چه میگویم برای این میگویم که مطالبی که ما در کنگره ۶۰ عمل می‌کنیم در اعتیاد مطرح می‌کنیم و می‌بینیم که به نتیجه رسیده است. اینها روی معنویت و اینکه مهندس آدم معنوی هست و ازلحاظ روحی قوی است ریکاوری آن قوی است اصلاً این حرف‌ها نیست، مسئله اول متد dst است متد dst هم دادیم برای چاپ و آن‌هم اکسپت شد و خود مجله‌ها از ما درخواست می‌کردند که در این مورد به ما مقاله بدهید آن هم شاید تا چند روز دیگر که مقاله آن متد dst در کنگره ۶۰ است بیرون منتشر خواهد شد.
من می‌خواهم این را متوجه بشوید که این مطالب که میگوییم ۱۰۰% علمی محض است و به‌روز هستند و در آمریکا انجمنی داریم به نام naadac انجمن متخصصین در ایالت متحده آمریکا که بیش از صد هزار عضو دارد که چند روز دیگر پنجاهمین سالگرد آن تشکیل می‌شود و آقای ویلیام وایت از طرف کنگره ۶۰ در آنجا سخنرانی می‌کند و با ۲ دکتر دیگر در مورد اینکه چگونه توانستیم کنگره ۶۰ درمان دارویی را با درمان معنوی را با درمان اجتماعی را با درمان روان‌شناختی همه را باهم اقدام کند در یک پکیج کند.

چیزی که الآن است مثلاً na می‌گوید من معنوی هستم من روحانی هستم کاری با دارو ندارم کاری‌ با طب ندارم فقط روحانی هستم ازنظر روحانی کار می‌کنم. کسی که بگوید نه ازنظر دارو این کار را انجام می‌دهم کسی که بیاید روان‌شناختی را دارودرمانی را معنوی را و مسائل اجتماعی را در یک پکیج بکند اصلاً یک‌چیز فوق‌العاده است که این کار را ما به‌راحتی انجام دادیم و آنها در آن می‌خواهند سخنرانی بکنند که الگو بردارند که چه‌کاری کرده‌ایم این کار انجام می‌گیرد. این را میگویم که روی مسائل dst و مسائل درمانی کنگره ۶۰ بیشتر متمرکز بشویم کارهای فنی را بیشتر موردتوجه قرار بدهیم اگر به اینجا می‌آییم سعی نکنیم کسی را جای خودمان بفرستیم بیایید سعی کنیم خودمان بیاییم به‌عنوان پزشک که خود ما فرابگیریم، خود ما بیاموزیم بتوانیم آدم‌ها را درمان بکنیم. ما الآن می‌توانیم آدم‌ها را نگه داریم؛ یک متادون مورفین به آنها می‌دهیم فقط سر پا نگه‌داریم، وقت تلف می‌کنیم. ولی ما می‌توانیم و به یک مسئله دست پیدا کردیم و آن درمان است که مسئله‌ای ۱۰۰% علمی است و این را باید جدی بگیریم و عمل بکنیم. الآن مسئله درمان هروئین است ؛ حالا باید بدانیم هروئین چی‌ است و چه شکلی است؟ هروئین دی استیل مورفین است؛ ۱۰۰ گرم مورفین، ۹۰ گرم هروئین از آن درمی‌آید. من دفعه قبل هم گفته بودم هروئین نشئگی پایداری ندارد و مثل سیگار می‌ماند. هروئینی که در بازار موجود است ۱۰% هروئین است بقیه آن قرص و ...است.

در کنگره ۶۰ کسی که هروئین مصرف می‌کند، تا ۳ جلسه هرکسی وارد می‌شود به‌عنوان تازه‌وارد است، به او برنامه نمی‌دهیم؛ فقط با آن صحبت می‌کنیم با متد و روش او را آشنا می‌کنیم. تا وارد شد سریع به نمی‌گوییم ۱۰ سی‌سی ۵۰ سی‌سی متادون بخور نه، این کار را نمی‌کنیم؛ با او صحبت می‌کنیم. چه کسی با او صحبت می‌کند؟ کمک راهنمای تازه واردین. یعنی لازم نیست در یک کلینیک یک پزشک بنشیند با یک نفر یک ساعت صحبت کند؛ وقتش را ندارد ولی می‌تواند کسی را پرورش بدهد، آموزش بدهد که وقتی تازه‌وارد، وارد کلینیک می‌شود بنشیند برای او تشریح کند بگوید بیماری تو چی است، بیماری تو چه جوری درمان می‌شود کجای تو خراب است چرا باید تیپر کنیم چرا باید ۱۰ ماه طول بکشد تمام جزئیات را باید به او بگوید تمام مسیر تو چی است چه مسیری را باید طی کنی. به او بگوید که بدن تو باید با داروی جدید سازگار بشود. باید به او بگوید که مواد هروئین مثل بنزین می‌ماند زود آتش می‌گیرد و زود هم خاموش می‌شود ولی متادون یا تریاک مثل زغال‌سنگ می‌ماند در بدن می‌مانند طولانی‌تر است همه‌ی اینها را باید به او بگوید.
در حال حاضر ما در کنگره ۶۰ الکل را درمان می‌کنیم هروئین را درمان می‌کنیم شیشه حشیش خود تریاک و شیره همه را هم با اوپیوم درمان می‌کنیم ولی مقدار و مقیاس‌ها فرق می‌کند. مهم خود موضوع نیست؛ مهم دارو نیست؛ مهم این است چگونه از دارو استفاده می‌کنم. مهم این نیست که تریاک بهتر است یا متادون. ما تریاک را چگونه می‌دهیم متادون را چگونه می‌دهیم؟ ما وقتی متادون را می‌دهیم به هر فردی یک مقداری می‌دهیم با او صحبت کنیم. کاری که ما در کنگره ۶۰ انجام می‌دهیم، بh کسی که مصرف شیشه دارد از ۳ دهم‌ سی‌سی شروع می‌کنیم فردی هم هست که در روز  16.5 سی‌سی شربت اوتی به او می‌دهیم.
حالا می‌خواهم یکی‌یکی داوطلب بشوند و بگویند که هروئین را چگونه درمان می‌کنند؟ دکتر بهنام شما صحبت کنید که چطوری درمان می‌کنید؟ الآن با مصرف متادون بیایند، درمان شما در کلینیک اصلاً چجوری است؟
من از راه وارد شدم، شما من را معالجه بکنید. از من سؤال بپرسید من جواب بدهم و چه‌کار باید بکنیم؟ برویم یک مقدار وارد کار عملی بشویم. شما پزشک من هم معتاد، بفرمایید.

دکتر بهنام شاه‌محمدی
سلام دوستان بهنام هستم یک همسفر؛ جناب مهندس در موردبحث هروئین، همان‌طور که شما فرمودید توجیه بیمار قبل از معالجه نکته بسیار حائز اهمیتی است. اگر بخواهم چکیده ۱۴ سال تجربه را درزمینهٔ اعتیاد بگویم، رمز موفقیت توجیه روز اول بیمار هست. اگر بتوانم روز اول او را متوجه کنم که چطور بیمار شده، بیماری او چیست و مدت درمان حداقل ۱۰ ماه است، بقیه مسیر را خود بیمار با من خواهد آمد. بزرگ‌ترین معضلی که اکثر بیماران با آن روبرو هستند تعجیل در درمان است، شخص ۱۰ سال تخریب ایجاد کرده اما انتظار دارد که ۱۰ روزه درمان شود و در مصرف‌کنندگان هروئین به علت فشار خانواده، جامعه و موقعیت‌های سخت، این تعجیل بیشتر است، بنابراین اولین قدم درمان، توجیه بیمار هست که بعضاً بیشتر از نیم ساعت طول می‌کشد. واقعیت امر این است که ازنظر علمی به‌شدت خواهان این هستم که شخص با داروی ot شروع کند اما این واقعیت تلخ وجود دارد که دست ما در میزان دریافت ot بسته است، درواقع یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما این است که دارو به‌اندازه کافی نداریم و نمی‌توانیم آن‌طور که بایدوشاید مسیر درمان را پیش ببریم، اما اگر مشکل دارو نداشته باشیم ترجیح می‌دهم که داخل لژیون کلینیک این امر مهم را انجام دهم اما اگر بحث متادون باشد می‌توانم بگویم که یک تجربه در طی این سال‌ها بوده که منشأ علمی هم دارد و ازنظر تجربی هم به نظر درست می‌رسد که برای یک گرم هروئین، حدود ۸ سی‌سی متادون جوابگو هست، نمی‌توانم قطعاً بگویم که این عدد درست است چون هروئین‌های موجود در بازار میزان مرفین متفاوتی دارند، اما اگر برفرض همان ۸ سی‌سی بخواهم کار را شروع کنم، آن را در دو میزان ۴ سی‌سی تقسیم کرده و حداقل در هفته اول هر ۲۴ ساعت بیمار را معاینه می‌کنم و به میزان عکس‌العملی که بیمار نشان می‌دهد میزان مصرف را تعیین می‌کنم، اگر روز اول درمان با کمبود مصرف (خماری) شروع کند خیلی بهتر اثر می‌کند اما بیشتر در اوج مصرف مراجعه می‌کنند که این کار را کمی سخت می‌کند، اما بازهم تأکید می‌کنم که پایه اصلی درمان همان توجیه بیمار در روز اول است.
سؤال مهندس دژاکام: اگر داروی ot باشد چه می‌کنید؟
جواب همسفر بهنام: اگر ot باشد پروسه درمان را در لژیون آغاز می‌کنیم که بسیار بهتر و مؤثرتر است و اگر بیمار قبول کند به میزان ۲ الی ۳ سی‌سی در ۳ وعده و هر ۸ ساعت یک‌بار به بیمار می‌دهم.

مهندس دژاکام
دو مسئله وجود دارد، یک اینکه دارو داریم و اینکه دارو نداریم، اما اینکه دارو نداریم مسئله دوم و ثانویه هست که ot لازمه اما نداریم، خب ما به این قضیه کاری نداریم، ما می‌خواهیم بگوییم ازنظر علمی کدام مهم‌تر است و باید چه‌کاری انجام بدهیم. چند نکته در این مورد وجود دارد، درست است. همه می‌خواهند زود درمان بشوند، بله من می‌خواهم بروم خارج کشور، ۳ روز هم وقت دارم یا می‌خواهم بروم حج ۱۰ روز هم وقت دارم، کاری کنید که من ترک کنم یا درمان بشوم، ببینید کسی به دکتر مراجعه نمی‌کند و بگوید من حامله شده‌ام، کاری کنید که فرزندم ۲۰ روزه به دنیا بیاید، اصلاً چنین چیزی نمی‌شود چون قضیه جا افتاده است، ما باید این قضیه را جا بیندازیم که درمان اعتیاد کمتر از ۱۰ ماه امکان‌پذیر الآن در کنگره ۶۰ اگر مدت درمان حتی یک روز از ۱۰ ماه کمتر باشد بنده دستور قطع مصرف نمی‌دهم، شخص با هواپیما از بوشهر آمده، حتی اگر یک روز از درمانش مانده باشد، بنده امکان ندارد دستور قطع دارو بدهم و این موضوع جا افتاده است و همه می‌دانند که ۱۰ ماه زمان می‌برد. یک مسئله دیگر هست که دکتر اشاره کردند که در مرحله اول در کنگره برای ما مهم است که ما انجام می‌دهیم، اینکه ما از مریض می‌خواهیم که حتماً اعضای خانواده خود را بیاورد، چون خانواده به بیمار فشار می‌آورد، خانواده خیال می‌کند که اگر ۳ روز مواد مصرف نکند دیگر قضیه بیماری اعتیاد تمام می‌شود و دیگر مشکلی وجود ندارد و هنگامی‌که خانواده این مسائل را نمی‌داند ایجاد مشکل و بحران می‌کند و شما می‌بینید که در کنگره ۶۰ مسافر مصرف‌کننده است و همسفر همراه او، می‌گوییم مسافر و همسفر دو بال پرواز هستند، یعنی همین‌قدر که مصرف‌کننده مهم است و تحت درمان و آموزش هست، به همان اندازه باید عضو خانواده هم حضور داشته باشد و اگر عضو خانواده را بیاورید و هماهنگ کنید می‌بینید که ما می‌توانیم او را آموزش دهیم و بیاوریم طرف خودمان، یعنی همان‌طور که ما از مصرف‌کننده حمایت می‌کنیم و زیر سؤالش می‌بریم، عضو خانواده هم می‌آید در کنار ما می‌ایستد و نیروی ما زیادتر می‌شود، وگرنه ما می‌خواهیم بگوییم ۱۰ ماه است ولی خانواده می‌گوید نه؛ ۱۰ روز؛ و این‌گونه گروه خانواده دقیقاً مقابل ما می‌ایستد، ما حتی امتحانی که داریم برگزار می‌کنیم که اتفاقاً در ۲۴ همین ماه آزمون کمک راهنمایی است، در این آزمون هر شخصی که بخواهد شرکت کند شرایط خیلی خاصی می‌خواهد که باید ببینیم چند وقت است که رها شده است؟ و چه‌کارهایی انجام داده است و تاکنون بالای هشت هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند، هشت هزار نفر از درمان شدگان و اعضای خانواده‌شان در این آزمون شرکت می‌کنند که در ۶۰ تا ۷۰ شعبه در سراسر کشور انجام می‌گیرد. مسئله دیگری هم هست که درمان به‌صورت TDS(سه وعده) انجام شود که یک مصرف‌کننده دست‌آویزی برای مصرف می‌خواهد و به اعتقاد بنده شما دارو را ۲ وعده ۴ سی‌سی مشخص می‌کنید، اگر به‌طور مثال دارو را ۳ سی‌سی و یا ۲/۵ سی‌سی مشخص کنید، حتماً در سه وعده باید به او دارو بدهید، کسی که متادون مصرف می‌کند، بیشترین اثر ۷ یا ۸ ساعت بیشتر نخواهد بود و ممکن است تا ۴۸ ساعت هم اثر دارو در بدن فرد باشد، اما بیشترین اثر در ۸ ساعت اولیه مصرف است و اگر سه وعده و با فاصله ۸ ساعت باشد، امکان گریز بیمار کمتر و اثر دارو بیشتر و بهتر خواهد بود.

جناب مهندس
دکتر بهنام صحبت‌های خیلی قشنگی را انجام دادند. در حال حاضر در کنگره ۶۰، قبلاً سه روز سقوط آزاد بود و پس‌ازآن ۰/۵ سی‌سی شد که قرار بر این شد دُز خیلی پایین در نظر بگیریم که جواب بدهد، ولی الآن پروتکلی که در کنگره جهت هروئین مورداستفاده قرار می‌گیرد به‌صورت TDS 1 سی‌سی یا ۲ سی‌سی یا ۳ سی‌سی که بستگی به میزان هروئین مصرفی داد و شما باید در زمان برنامه دادن عوارض هروئین و قرص را در نظر بگیرید برنامه موردنظر بگیرید. اگر شما هروئین را با متادون بخواهید درمان کنید با مسائل زیادی مواجه می‌شود ازجمله؛ افرادی که هروئین مصرف می‌کنند زمانی که با متادون به آنها برنامه می‌دهند دچار افسردگی می‌شوند اما زمانی که از OT استفاده می‌کنید این مسئله پیش نمی‌آید.

مهم‌ترین مسئله که خیلی حیاتی است مسائل جنسی است، زمانی که با متادون صورت بگیرد باعث مختل شدن آن می‌شود. ولی زمانی که از OT استفاده می‌شود این موضوع را نداریم چون در OT موادی چون پاپاورین برای اریکشن در آقایان و هم آرام‌بخش و ضدافسردگی داریم که ماده مرفین موجود در OT ضدافسردگی است.
کلمه مرفین از مرفه آمده است که یک الهه‌ای است، الهه شادی است. خود مرفین ضدافسردگی و شادی‌آور است؛ اما طبق آمار در متادون افسردگی و یا حتی خودکشی داریم؛ بنابراین اگر با OT پیش برویم خیلی از مسائل ‌بیماری‌های فرد و دیگر موارد آن حل می‌شود. اگر کولیت داشته باشد مثلاً کولیت اولسراتیو یا کرون و …. داشته باشد را طوری برنامه‌ریزی کنیم که بتوانیم آنها را هم درمان کنیم. ما با OT به دلیل آنکه دارای ترکیبات پزشکی و طبی زیادی است و بین ۲۵ الی ۵۰ آلکالوئید و مشتقات دارویی داریم، مانند مرفین، کدئین، نارکتین، نارسئین، پاپاورین، پروتوپین که تنظیم‌کننده ضربان قلب است و غیر را داریم این‌ها مجموعه‌ای هستند که می‌توانند درمان را صورت بدهند و سیستم عصبی را کاملاً بازسازی کنند، اما با متادون ما ترک اعتیاد می‌دهیم ولی به بازسازی سیستم عصبی نمی‌رسیم، اما اگر با OT پروسه را شروع کنیم قطعاً به درمان و بازسازی سیستم عصبی می‌رسیم.
نکته مهمی که دکتر بهنام به آن اشاره کردند، مصاحبه اولیه بود که خیلی مهم هست، بهترین مسائلی که باید در همان ابتدا مطرح شود طول درمان، کدام بخش از جسم انسان تخریب دارد و برای این کار زمان لازم است، ما اوایل کسانی که مدت هفت ماه از سفر آنها گذشته بود را به رهایی رساندیم اما هیچ‌کدام از آنها به درمان قطعی و تعادل نرسیدند، ما حتی زمانی تریاک را تیپر می‌کردیم به‌صورت تعداد دود کم و تیپر کردیم، به این نحو که رهجو تعداد دودهایی که مصرف می‌کنید را بشمارید و داخل دفترچه یادداشت کند و بعدازآن ما تعداد دودی که مصرف می‌کرد را تیپر می‌کردیم. آنها به درمان رسیدند اما به بازسازی سیستم عصبی نرسیدند چون زمانی که تریاک به‌صورت دودی کشیده می‌شود با حرارت سیخ یا زغال باعث می‌شود آلکالوئیدهای مهم تریاک را می‌سوزانیم، اما در تریاک خوراکی موادی سوخته نمی‌شود.
ما الآن در کنگره ۲ نوع راهنما داریم؛ راهنمای درمان، راهنمای تازه واردین. ما در کنگره ۶۰ یک گروهی را آموزش داده‌ایم که کار آنها فقط صحبت کردن با تازه واردین هست، برای خودش یک رشته شده است که این شخص فقط تخصصش این است که با یک تازه‌وارد چگونه صحبت کند، هم جهت گروه خانواده هم گروه مسافران راهنمای تازه واردین گروه خانواده آموزش می‌دهد که با مسافر چگونه صحبت کنید یا برخورد نماید. این از مواردی هست که شما حتماً در کلینیک‌ها به آن نیاز دارید، که افرادی را ‌پرورش بدهید که مخصوص تازه‌واردها باشند و اگر ندارید ما به شما راهنمای تازه واردین را می‌دهیم.

مشارکت دکتر مهران
سلام دوستان مهران هستم یک همسفر؛ بنده خیلی اعتقاد دارم که موفقیت در درمان بستگی به آن روز اول دارد و برای خود بنده هم بسیار مهم است یعنی در روز اول هرچقدر زمان حضور بیمار در کلینیک شما بیشتر باشد، احتمال اینکه در آینده لغزشی کند کمتر است، به‌شرط آنکه شما راهش‌ را بلد باشید و احتمال اینکه در آینده موفق باشید خیلی بیشتر می‌باشد، مخصوصاً بیمارهای هروئینی که اکثراً اگر توجه کنید با پای خودشان برای درمان نمی‌آیند، یعنی به یک حالت استیصال رسیده‌اند که معمولاً با خانواده تشریف می‌آورند و خیلی مهم است، همان‌طور که جناب مهندس فرمودند باید خانواده درگیر بشود و آن مصاحبه‌ی انگیزشی روز اول، مخصوصاً برای افراد هروئینی و شیشه‌ای، بنده همان روز اول بیشترین وقت را برایش می‌گذارم که شاید آن لحظه اول یک ساعت طول بکشد و بنده از ادبیات خودم می‌خواهم بگویم که درواقع چطور صحبت می‌کنم و کاملاً بیمار را توجیه می‌کنم که یک بیماری است و خانواده باید کمک کند، به ما ملحق بشود، حتماً برای خانواده جلسات جداگانه ترتیب می‌دهم که با روانشناس مرکز همراه بشود، حتماً خودم با آنها صحبت می‌کنم و اصطلاحی که همیشه به کار می‌برم، این است که می‌گویم ۹۰ درصد موفقیت در درمان شرکت در جلسات است و جلساتی که کنگره برای ما در کلینیک برگزار می‌کند درواقع ستون خیمه ما هست و خیلی مهمِ است که بیمار در این جلسات شرکت کند که در کلینیک ما ۲ روز در هفته برگزار می‌شود.
در مورد هروئین خب من هم تلاش می‌کنم بیمار از ابتدا با داروی ot درمان را شروع کند چون نوسانات هیجانی این دارو به بیمار کمک می‌کند، دقیقاً برخلاف متادون که بیمار را سست می‌کند و متأسفانه در طول این سال‌ها بسیار مشاهده کردم که مصرف‌کنندگان متادون به مصرف شیشه گرایش پیدا می‌کنند چون متادون آنها را سست و شیشه دوباره سرپا می‌کند، یعنی عملاً از چاله به چاه افتادن است، اما برای بعضی افراد واقعاً چاره‌ای نداریم، متادون گزینه اول هست، مخصوصاً کسانی که بیش از یک گرم مصرف دارند، چاره‌ای نداریم جز اینکه به آنان سقوط آزاد بدهیم و میزان مصرفشان را کم کنیم، معمولاً ۳ وعده ot می‌دهم اما اگر نشد یا مصرف خیلی بالا بود با متادون شروع می‌کنم در ۳ وعده و بعد طی جلسات متعدد شروع به کاهش می‌کنیم.
مشکلی که خود من هم در سال‌های اول با کنگره داشتم و کنگره به‌سرعت این مسئله را اصلاح کرد، این بود که اوایل روی هروئین خیلی سختگیر بود و با میزان پایین شروع می‌کرد و راندمان ما در ابتدا خیلی کم بود اما کنگره میزان را افزایش داد و امروز به هروئین میزان بیشتری تعلق می‌گیرد که این هم وقتی با آقای مهندس صحبت کردیم، ایشان پذیرفتند قبول کردند. درمجموع درمان هروئین، اگر بیمار وارد فاز جلسات بشود، عالی جواب خواهد داد چون بیمار ۹۰ درصد به شرکت در جلسات وابسته است.

سخنان دکتر فرشته
سلام دوستان من دکتر فرشته تکیه فردی هستم؛ روز پزشک را به همه همکاران تبریک می‌گوییم امیدوارم در مسیرتان موفق باشید. در رابطه با مسئله هروئین و راهکارهای آن را چه چیزی بدانیم. من می‌خواهم مسئله را راحت بیان کنم که این هم محصول آموزش‌های کنگره است که باعث احساس امنیت جهت درمان گردیده و همین این امر باعث راحت شدن درمان هست، زمانی که بیمار وارد کلینیک می‌شود اول‌ازهمه خود پزشک باید باور داشته باشد، وقتی من باور دارم که یک مسئله به این راحتی درمان می‌شود و واقعاً همان چیزی که جناب مهندس فرمودند مانند آب خوردن قرارِ هست درمان بشود، این موضوع از چشمان پزشک به بیمار و همراه بیمار منتقل می‌گردد.
مسئله دوم اینکه می‌خواهم از سی دی راهکار آقای مهندس بیان کنم؛ ما باید برای بیمار و همراهش این موضوع را مشخص نماییم که با ترس اولیه می‌آیند و حق دارند چون کل دنیا میگویند اعتیاد قابل‌درمان نیست، بیماری مزمن، لاعلاج و پیش‌رونده است، پس بیمار زمانی که با این تفکر وارد می‌شود، من نمی‌توانم بگویم راحت است و غیره، باید بیمار را توجیه کنم. و در ابتدا به او اعتماد بدهم بعد هم مسیر درمان را برایش مشخص کنیم. و مثلث مبدأ و مقصد و هدف را برایش مشخص و بیان نماییم، ما در مبدأ URD،UROD، کمپ، سم‌زدایی حتی درمان‌هایی که در کلینیک‌ها صورت می‌پذیرد و انجیوهای دیگر را داریم و بعد می‌رسیم به کنگره ۶۰ که وجود دارد، در انجیوهای دیگر همه خوب هستند و قابل‌احترام و کمک می‌کنند، اما مبدأ و مقصد و هدف آنها به یک نتیجه ماندگار نمی‌رسد.
یک سری از آنها که میگویند مواد سم است (مبدأ) و با سم‌زدایی آن را قابل‌حل می‌دانند (مقصد) و درنهایت اگر آزمایش ادرار فرد درست بود (هدف) همه‌چیز به نتیجه رسیده است و این درمان نیست و ترک است که شخص با یک تخریب بزرگ‌تر و خرد شدن عزت‌نفس مجدد به‌سوی مواد می‌رود ولی خیلی راحت می‌شود فرد را توجیه کرد که مبدأ این است که در بدن فرد جایگزینی اتفاق افتاده است، قبلاً جسم انسان مرفین تولید می‌کرد اما الآن به‌واسطه مصرف مواد تولیدی ندارد و من باید به شما یک ماده مصرفی بدهم که به بدن خودت نظم بدهی و هر ۸ ساعت آن را مصرف کنی تا به نظم برسید. مقصد نیز در درمان بازسازی سیستم ایکس هست و شخص مصرف‌کننده باید بداند این اتفاقی که افتاده در طی مدت چندین سال رخ داده است و جایگزینی اتفاق افتاده است. و تمام کارخانه‌های تولید شبه افیونی بدن و تمام سیستم فیزیولوژی به خواب رفته و تک‌تک سلول‌های بدن احساس نیاز می‌کنند ولی سیستم بدن قادر به ساخت آن نیست، و قصد ما این است که می‌خواهیم آن سیستم را راه‌اندازی کنیم. و این امر مستلزم زمان لازم است. زمانی که این مسائل را برای مریض شرح می‌دهیم حال مریض در روز اول خیلی خوب می‌شود و باور می‌کند که می‌تواند درمان شود. همیشه اولین دیدارها بسیار مهم هست، که می‌تواند یک مریض را صفر تا صد درصد جذب کند یا باعث عدم جذب او شود. موضوع بعد نیز هدف هست که در تمام مراکز و انجیوهای دیگر به‌غیراز کنگره هارمونی داکشن هست ولی در کنگره هدف رسیدن به تعادل، درمان هست. ممنون از وقت مشارکتی که به من دادید.

جناب مهندس
یک نکته دیگر باقی می‌ماند که مصرف‌کننده چه هروئین باشد چه شیشه و چه هر ماده مصرفی دیگری و با هر مدت‌زمان تخریب، زمان آنها مدتی صرف مصرف می‌شود و مخصوصاً اگر هروئین باشد باید دائماً در حال مصرف باشد و یا مصرف‌کننده تریاک باید کنار گاز باشد و شما می‌خواهید این وقت را از او بگیرید و درهرحال به مریض متادون یا قرص یا داروی دیگری می‌دهید و بقیه آن بیکار است، پس باید یک کاری به او بدهید. نفس را باید کار دستش بدهی وگرنه نفس کار دستت شما می‌دهد؛ بنابراین ما باید برنامه‌ریزی کنیم که فرد مصرف کنند وارد یک بازی بشود که سرگرم شوند، حالا چگونه می‌خواهیم این برنامه را انجام دهید خودتان میدانید. به‌طور مثال ما جمعه‌ها برنامه پارک را داریم و برای این موضوع برنامه‌ریزی کردیم مسابقات مختلفی برگزار شود که هر هفته تعداد زیادی سفر اولی و دومی باهم مسابقه می‌دهند و از هر لژیونی درخواست شده که تیم بدهد و گفته شده که هر تیم متشکل از ۷۰ درصد سفر اولی باشد و لزوماً قرار نیست رشته تخصصی مسافر باشد و حدود ۸ ماه با این بازی‌ها سرگرم می‌شوند و با این کار هم ورزش می‌کنند و هم سرگرم می‌شوند. شما هم باید کاری کنید که وقت مصرف‌کننده را پر کنید، حالا چه برنامه‌ای را برای آنها در نظر بگیرید بستگی به شما دارد.
جلسه خوبی بود انشالله در جلسات بعدی این کار را انجام بدهید. دستور جلسه دو هفته دیگر راجع به شیشه و روش‌های درمان آن صحبت کنیم و استاد جلسه، دکتر فرشته هست. متشکر که به صحبت‌های من گوش کردید.

تیم پشتیبانی فنی پخش در اینستاگرام

نگارش: مسافر بهمن
تهیه و تنظیم: مسافر سعید

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .