English Version
English

مهندس دژاکام در لژیون پزشکان جمعه 31 تیرماه 1401: وقتی شخصی جهت درمان اعتیاد به کنگره ۶۰ مراجعه می‌کند، اول به او نقشه راه می‌دهیم...

مهندس دژاکام در لژیون پزشکان جمعه 31 تیرماه 1401: وقتی شخصی جهت درمان اعتیاد به کنگره ۶۰ مراجعه می‌کند، اول به او نقشه راه می‌دهیم...

دهمین جلسه از دور بیست و یکم سری کارگاه‌های آموزشی کنگره 60 مخصوص لژیون پزشکان در پارک طالقانی با استادی و نگهبانی جناب مهندس و دبیری دکتر فرشته با دستور جلسه: «هروئین» روز جمعه مورخ 31 تیر‌ماه 1401 رأس ساعت 8 صبح آغاز بکار نمود.

سخنان جناب مهندس
سلام امروز جمعه است؛ تاریخ سی و یکم تیرماه هزار و چهارصد و یک. ساعت 8:06  صبح در پارک طالقانی لژیون پزشکان هستیم.
انسان در کودکی در ناآگاهی است و همه‌چیز را مثل بازی می‌بیند. سیم برق را اصلاً نمی‌داند، از روی میز می‌کشد اصلاً نمی‌دادند که چی هست چی نیست. این بازی در ناآگاهی است. وقتی بزرگ می‌شود بازی در آگاهی شروع می‌شود؛ یعنی یک‌چیزی برمی‌دارد، می‌داند چی برمی‌دارد. می‌داند این وسیله به زمین بخورد می‌شکند یا این برق دارد. درمان اعتیاد هم تا حالا بازی در ناآگاهی بوده است. اعتقاد من کاملاً بر این است و نتیجه کاملاً مشخص است چون ما خروجی نداریم؛ اعتقادی به درمان نداریم چون میگوییم اعتیاد بیماری مرموز و لاعلاج پیش‌رونده است یا می‌گوییم غیرقابل درمان است یا می‌گوییم مثل فشارخون می‌ماند، مثل بیماری قند می‌ماند، ما می‌توانیم کنترلش کنیم. اینها همه بازی در ناآگاهی است. حالا یک مقداری در قسمت لژیون پزشکان من می‌خواهم از کنگره جدا کنم، باید برویم روی بحث‌های تخصصی باهم کار کنیم که واقعاً بدانیم با یک مسئله مواجه میشویم مثل هروئین یا هر نوع درمانی، بدانیم چی هست.

در مرحله اول اینکه هروئین درمانش بسیار راحت است ولی یک جوٌ به وجود آوردند که درمان هروئین کار خیلی سختی است. وقتی میگوییم هروئین، انگار آخر خط است، خیلی مشکل است؛ خیر. در هروئین، ما با دی استیل مورفین طرف هستیم. هر دو یک ماده هستند؛ فقط فرقی که با تریاک دارد این است طول عمر هروئین کوتاه است؛ الآن مصرف می‌کند، یک ساعت بعد دوباره خمار است، باز مصرف می‌کند و زود خمار می‌شود. مثل بنزین می‌ماند، آتش می‌گیرد و زود خاموش می‌شود. مثل روزنامه آتش می‌زنید زود شعله‌ور می‌شود و بعد زود خاموش می‌شود ولی تریاک و شیره مثل زغال‌سنگ می‌مانند؛ دیر می‌گیرد و دیر رها می‌کند.
این در مرحله اول، باید از هروئین یک هیولا نسازیم. شیشه هم همین‌طور هست؛ شیشه دیوانگی می‌آورد، جنایت می‌کند، توهم میزند. اگر آن سیستم عصبی هم کاملاً داغون شده باشد بازهم قابل‌درمان است ولی خب طولانی‌مدت ترمیم می‌شود. به‌طورکلی درمان شیشه هم کار سخت و محال و نشدنی نیست؛ بعضی‌ها می‌گویند که نه، شیشه درمان ندارد؛ من میگویم مگر شما تریاک را درمان کردید یا هروئین را درمان کردید که میگویید شیشه درمان ندارد؟! کدام مواد درمان دارد؟ آیا قرص‌های روان‌گردان درمان دارد؟ آنها را هم نمی‌گویم درمان ندارد.

پس ببینید چون بحث هروئین است، هروئین یک‌چیز سخت و وحشتناک و غیرقابل درمان غیرقابل نفوذ نیست؛ مثل سنگری هست که بخواهید فتحش کنید، بگویید خیلی پیچیده است، نه. قدیمی‌ها می گفتند اگر می‌خواهی هروئین را ترک کنی برو یک هفته یا یک ماه تریاک یا شیره بکش یا شیره بخور یا تریاک بخور، بعداً بیا این را ترک کن. یا به کسی تریاک و شیره مصرف می‌کند میگویند برو هروئین مصرف کن سه ماه، دو ماه، بعداً بیا هروئین را ترک کن چون هروئین ازنظر فیزیکی ترکش راحت‌تر بوده است. به این دلیل می‌گفتند که اول تریاکی‌ها هروئینی بشوند، بعداً هروئین را درمان کنند؛ چون هروئین درمانش راحت است. سه ماه چهار ماه هروئین، سه روزه چهار روزه آشوبش از بین می‌رود ولی زمانی که شما با تریاک مواجه هستید تا شش ماه هنوز استخوان‌درد دارد؛ هنوز بی‌خوابی دارد؛ هنوز هزارتا مسئله دارد. نکته مهم این است که حالا در درمان هروئین، یکی‌یکی بچه‌ها راجع به هروئین صحبت کنند نظر خودشان را بگویند.

سلام دوستان مجید هستم یک مسافر؛ عرض ادب و صبح بخیر دارم خدمتتان خیلی ممنون استاد دژاکام، اجازه دادید من مشارکت کنم. خدمت دبیر هم عرض ادب دارم.
در مورد هروئین، من در مطب از سال ۷۷، ۷۸ درمان مستقیم مریض‌ها را انجام می‌دادم، خوب در مورد مسئله به همین شکل بود که زمان درمان هروئین، خیلی مریض‌ها اذیت می‌کردند. چند تا برادر را در خانه قرنطینه کردیم پدرشان شیره می‌کشید درمان شد که به علی سبیل منطقه معروف بود، آمد و گفت پسرم را هم درمان بکنید، اینها اصلاً نمی‌توانستند خودشان را کنترل کنند. این‌ها را آوردیم روی شیره. سه تا برادر بودند؛ مصطفی، رسول و محمد، این‌ها حتی تا ۴۰ روز در خانه مواد جاساز داشتند لابه‌لای آجرها؛ یعنی ذهن آنها عوض نمی‌شد چون کار به‌اجبار بود. پدرشان در کلینیک درمان شده بود، آن زمان قبل از کنگره به نتیجه رسیده بودیم که هروئین درد زیادی دارد. هنوز متادون هم نیامده بود، قرص‌های b2 استفاده می‌شد یا قرص‌های df استفاده می‌شد، با شیره استفاده کردیم؛ یکی از این دو تا با شیره سه چهار روز آمد جلو بعد از آن شیره آن را شروع کردیم به کم کردن و بعد آن زمان قرص df را جایگزین کردیم. در مریض‌های بعدی به همین شکل یک ذهنیت بود که هروئین به خاطر این‌که صنعتی هست، به متادون بهتر جواب می‌دهد. متادون به خاطر تسکین دردش جواب می‌داد، در زندان‌ها کم‌کم رسم شد. بعد دستور عمل آمد و پروتکل‌های درمان و آسیب در مصرف‌کنندگانی‌ که زندانی بودند، آن مسئله متادون پیش آمد. در رابطه با خود کنگره، ما این مسئله را روی شربت ot با دوز کم جواب نمی‌گرفتیم، می‌رفتند و می‌آمدند. البته مثلاً ۳۰ ۴۰% ماندگاری داشتند اما کسی که بعد از یک هفته ماندگاری داشت، کم‌کم گیرنده‌های مورفینی جایگزین می‌شد اما آن چند روز اول بسیاری از مصرف‌کنندگان هروئین برای ما دردسر درست می کردند. درهرصورت ما از داروی ot استفاده کردیم اما ذهنمان آن بود که با توجه به وضعیتی که ما به ذات سنتی درمان برمی‌گشتیم، می‌گفتند هروئین گرم است تریاک سرد است. قرص‌های مثلا df سرده بیاوریم روی شیره که گرم است، بعداً کنترل کنیم اما همین هم داشتیم که افراد شیره‌ای اصلاً نمی‌توانستیم درمانشان بکنیم، یا تریاک طولانی‌مدتی که می‌خوردند یا می‌کشیدند می‌آمدند روی مسئله هروئین؛ سه چهار روز اینها را روی هروئین که کنترل می‌کردیم و کنترل که می‌شدند با چندتا سرم و دارو کنترل می‌شدند. از استاد عزیز هم بپرسم راهنمایی بکنند ما در مصرف هروئین هم سه نوع مصرفش را داریم که مصرف دودی‌اش را با لوله و لوازم دیدیم؛ تزریقی هست و اسنیف کردن که به چه شکلی هست و مدت درمان آن و مثل بقیه درمان‌ها هست یا نه؟ خیلی متشکرم.

مهندس دژاکام
این‌که هروئینی‌ها که می‌رفتند روی مصرف شیره، شما میگویید در قدیم‌ها به خاطر این سردی و گرمی هست؛ نه من اعتقادی ندارم. دلیلش این است که یک؛ شیره درصد مورفینش خیلی بالاست؛ تمام آلکالوئیدهای تریاک همه سوخته در اثر جوش از بین رفته فقط مورفینش مانده است. فقط شیره درجه مورفین بالایی دارد به خاطر همین است که هروئین هم مثل مورفین خالص است و زودتر جواب می‌دهد.
هروئین و شیره هم چون این را در آب می‌جوشانند و حلش می‌کنند خیلی سریع حل می‌شود به این دلیل چون هروئین هم می‌کشد، زود نشئه‌اش می‌کند. شما اگر یک‌کم تریاک را در نعلبکی بزارید و یک‌کم آب بریزید داخل آن، حالا حالاها تریاک آب نمی‌شود؛ زمان می‌برد تا تریاک آب بشود ولی اگر یک حبه شیره بریزید و آب جوش بریزید سری حل می‌شود چون قبلاً جوشیده؛ به این دلیل است که شیره مورفینش بالاست نقطه جذبش سریع‌تر است نسبت به تریاک. تریاک دیر جذب می‌شود ولی شربت تریاک خیلی زودتر جذب می‌شود. به‌این‌علت است که این کار را می‌کردند؛ مصرف‌کننده هروئین را می‌بردند روی تریاک و برعکس هم عمل می‌کردند. حالا این‌جوری هم شاید عمل می‌کردند من نمی‌دانم ولی تریاکی را روی هروئین می‌بردند که راحت‌تر ترک کنند.
دکتر شیرازی بگوید راجع به هروئین چطوری عمل می‌کنند؟ نظرشان چی هست؟

سلام دوستان دکتر شهرام هستم یک همسفر؛ صبح همگی بخیر باشد.
در مورد هروئین، من از سال ۸۳، ۸۴ دارم کار درمان اعتیاد انجام می‌دهم و مشخصاً کارم هم با کارتن خواب ها از خاک سفید و دروازه غار و فرحزاد بود و از آن موقع که فوتی‌های هروئین یک‌دفعه زیاد شد، آن موقع کار کردم. در خاک سفید تا الآن، هروئین در بازار الآن خیلی تغییرات زیادی داشته است؛ مثلاً میدانید برای اینکه تزریق کنند، باید بجوشانند، فیلتر کنند، مواد افزودنی داشته باشد. بعدازاین درواقع کرک هروئین آمد اصلاً نیازی به جوشاندن نداشت، خیلی خالص‌تر بود، درواقع در پیستون وقتی تکان می‌داد حل می‌شد و همان‌جایی هم هنوز مواد تمام نشده بود شخص نشئه می‌شد و می‌رفت در یک شرایطی. الآن هم میدانیدکه سورچه آمده؛ الآن سورچه همان هروئین خالص‌تری است که مثلاً اگر هروئین بین ۷۰ تا ۱۰۰ تومان قیمتش است، سورچه یک چیز بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ تومان قیمت آن است. اتفاقاً یکی دو هفته پیش هم یکی از بیمارهای کنگره آمد و گفت سورچه می‌زنم، بسته به این‌که هروئین را از کجا بخرند‌ چطوری بخرند‌ با چه قیمتی بخرند‌ خلوص آن متفاوت است؛ عوارض آن‌هم متفاوت است. همین‌جوری که آقای مهندس میگویند ناخالصی‌هایش قرص‌های مختلفی می‌گذارند که یک مقداری شاید شما علائم آن را درواقع متفاوت ببینید ولی چون نیمه‌عمر کوتاهی دارد وابستگی خیلی بالایی دارد و همچنان آن قبهه گرمی شدن هروئین را دارید می‌زنید، هنوز هم بین مصرف‌کننده است یعنی تریاک و شیره اینها را خیلی بهتر می‌پذیرند تا هروئین. مثلاً میگویند گرمی شده خیلی سردی‌ می‌کند و عرض کردم خیلی بستگی به خلوص آن است. توی اوردوز هم که درواقع ما خیلی به این توجه می‌کنیم عرض کردم چون سورچه خیلی خلوص آن بیشتر است اوردوز بالاتری دارد. توی درمان کلینیک مثلاً با داروی بوپرنورفین آن اوایل ۴۸ تا ۷۲ ساعت اول مشکل داشتیم. برای هروئین متادون بد نبود می‌توانست جم کند ولی درواقع این پرسه درمان با ot که زیر ۳ ماه نیست، بالای ۳ ماه است خیلی بهتر توانسته جواب دهد. این چیزی که من از هروئین الآن میدانم و در برنامه میدانی ما این بود.

جناب مهندس
سؤال: من الآن یک هروئینی تزریقی روزی مثلاً نیم گرم هروئین تزریق می‌کنم، می‌آیم پیش شما، یک نوع پروتکل درمان داریم، یک نوع تجربه، چه پیشنهادی به او می‌دهید؟
دکتر شیرازی: بعدازاین که عرض یابی شد یا درواقع خدمت شما عرض کنم که بیمار عرض یابی شد یا کارهای مختلف را انجام داد، ما در کلینیک درمان‌های مختلفی داریم. نسبت به ot، ما هم بوپره را داریم هم متادون را داریم و هم ot را داریم. عرض کردم این بر اساس محاسباتی که داریم با شروع دارو لانگ ترنه نیم گرم ot می‌تواند انتخاب اول باشد و بعد می‌توانیم داروهای دیگری برای آن انتخاب کنیم.

جناب مهندس

سوال: پروتکل متادون چه می‌گوید؟
دکتر شیرازی: پروتکل متادون، ما در ۳ روز اول حداکثر تا ۴۰ میلی‌گرم یا ۸ سی‌سی می‌توانیم به بیمار تجویز کنیم که می‌توانیم تک‌دوز بدهیم ولی بر اساس مصرف آن می‌دهیم. مثلاً اگر ۳ بار مصرف دارد ۳ بار به او می‌دهیم در ۷۲ ساعت اول، بعد از ۷۲ ساعت اول، بیمار عرض یابی می‌شود که آیا علائم دارد یا ندارد؟ اگر علائم داشته باشد می‌توانیم دوز متادون را افزایش بدهیم بین ۵ تا ۱۰ میلی‌گرم. گاهی تا ۱۵ میلی‌گرم یعنی ۳ سی‌سی، ۳ تا قرص ۵ میلی‌گرم، ۲ تا ۳ تا قرص ۵ میلی‌گرم افزایش بدهیم تا علائم محرومیتش گرفته شود. بیمار می‌رود دیگر در فاز ثابت شدن؛ وقتی‌که ثابت می‌شود ادامه پیدا می‌کند.

جناب مهندس

سوال: این نگه‌دارنده می‌شود یا درمان؟
دکتر شیرازی: نه نه نه اصلاً؛ درواقع تجربه من این است که متادون اصلاً داروی خیلی خوبی برای سم‌زدایی یا هر چیزی نیست؛ متادون دارویی است که در آن شرایط خاص بیمار سنجیده بشود و عرض یابی بشود و حداقل ۲ سال با بیمار صحبت کنیم که این دارو که میخوری تا ۲ سال ممکن وجود داشته باشد و بعدازاین که متادون را شروع می‌کنیم حتماً حواسمان به عوارض متادون هم باشد. مثلاً همه ما میدانیم که متادون تستسترون را میندازد، بیمار می‌رود به سمت یک یائسگی مردانه یا زنانه و وقتی می‌رود توی این، بعضی شب‌ها میاید با همین علائم با لرز و بدن‌درد و کوفتگی. خیلی از ماها متادون را می‌بریم بالاتر دوباره این چرخه معیوب اتفاق می‌افتد. متادون معمولاً دارویی است که مود بیمار را خیلی ثابت می‌کنید چون خیلی ثابت می‌کند. بیمارهایی که روی متادون هستند معمولاً بعدش میایند یک‌چیزی مثل شیشه، گل یا هر ماده‌ای دیگری هم کنارش استفاده می‌کنند. متادون چون همان اولش خیلی سریع بیمار را پر می‌کند. معمولاً دارویی است که باید خیلی خیلی حرفه‌ای باشی و خیلی خیلی باید حواست باشد به خاطر این‌که من فکر کنم یکی از همین برنامه‌هاست که الآن متادون آمد و متأسفانه به یکی از مواد غیرقانونی مصرف اضافه ‌شد، یعنی می‌گویند شما مصرفت چی است؟ قبلاً مثلاً می‌گفت هروئین، تریاک؛ الآن می‌گوید هروئین، تریاک، متادون. الآن متادون که از این چهارچوب خارج شد فکر کنم به خاطر همین مسئله است که همه‌جا هست و همه‌جا از حالت یک داروی نگهدارنده خارج شده است.

مهندس دژاکام

 سؤال: فرمودید که یائسگی را جلو میندازد، برای آقایان و خانم‌ها متادون میل جنسی را کاهش می‌دهد؟
دکتر شیرازی: عرض می‌کنم اگر بخواهیم از اختلالات جنسی توسط متادون صحبت کنیم، در ۴۰% از بیمارها دیده شده سطح تستسترون بعد از درمان نگه‌دارنده افت پیدا کرده است. این‌که عرض کردم یک اصطلاح هست یعنی بیمار به خاطر افت تستسترون همان عوارضی را نشان می‌دهد که یک آقای مسن در سن بالا ممکن وقتی تستسترونش بیافتد. مثلاً لرز دارِد، یک مقداری کوفتگی بدن دارِد یا عوارضی که این کاهش سطح تستسترون در افراد مختلف ممکن است نشان بدهد، این را نشان می‌دهد یعنی در برنامه‌های جنسی‌شان تأثیر می‌گذارد. اولش ممکن است به آنها کمک کند ولی بعد آن در تمام قسمت میل جنسی، ارگاسم برایشان عوارض دارد که معمولاً یکی از علت‌هایی که کنار متادون مواد دیگری هم مثل شیشه، مثل قرص، مثل مثلاً هر چیز دیگری‌ استفاده می‌کنند به خاطر همین مسائل جنسی است.

مهندس دژاکام
خیلی ممنون از دکتر شیرازی که  توضیحات خوبی دادید. ببینید الآن مسئله‌ای که اینجا مطرح شد، مسائل خوبی را دکتر شیرازی اشاره کرد ولی نکته مهم اینجاست که همان بازی در آگاهی یا ناآگاهی است. ما از متادون به‌عنوان نگه‌دارنده استفاده می‌کنیم، به اعتقاد من اگر متادون را ببریم حتی روی dst قطعاً می‌توانیم با متادون همان کاری که با ot می‌کنیم با متادون هم می‌توانیم و اگر بیاییم روی متادون و مثل dst آن را انجام دهیم مثلاً پیک آن را پیدا کنیم که چقدر به او می‌دهیم، می توانیم فرد را اوج نگه داریم و بعد ۲۱ روز‌ ۲۱ روز، با روش dst کاهش بدهیم، ما‌ قطعاً می‌توانیم به نقطه‌ی‌ درمان برسیم و از بیماری نگه‌دارنده تبدیل به درمانش بکنیم. این کار قطعاً امکان‌پذیر است.
یک موضوعی که باید در پروسه درمان به آن نگاه کنیم و تکیه کنیم، به عقیده من این است که ما نگاه کنیم ببینیم که آیا ما مخدرهای طبیعی بدن شخص را راه میندازیم یا راه نمی‌اندازیم؟! اگر نگاه ما به این باشد که بتوانیم مخدرهای طبیعی بدن شخص را که از تعادل خارج کردیم راه‌اندازی بکنیم، آن موقع ما خیلی به نتیجه می‌رسیم؛ یعنی آن عدم بالانسی که در نوروترانسمیترها مثل دینورفین ها و اندورفین‌ها وانکفالین و دوپامین که اختلال به وجود آمده، اگر در درمان نگاه کنیم که می‌خواهیم آنها را درمان کنیم، حتی با متادون هم ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم ولی اگر مثلاً با تریاک، با اوپیوم این کار را بتوانیم ۱۰۰ درصد یا ۹۹% انجام دهیم با متادون ۶۰% یا ۷۰% می‌توانیم انجام بدهیم. یکی از مسائل و تفاوتی که در درمان اوپیوم با متادون داریم این است که در تریاک پاپاورین داریم؛ پاپاورین برای اریکشن خیلی خیلی مفید است. می‌تواند اریکشن را در آقایان انجام بدهد ولی در متادون ما نداریم. در مصرف شربت اوپیوم آن یائسگی زودرس و کمبود تستسترون را نداریم چون به‌راحتی پاپاورین و اریکشن که می تواند خیلی خیلی کمک بکند به آقایان، در تریاک داریم. پاپاورین برای مرحله ارگاسم هم دیلی لازم را ایجاد می‌کند. باز ماده‌های مخصوص خودش را دارد یعنی خیلی مسائل و مشکلاتی که آنجا داریم اینجا دیگر نداریم؛ بنابراین کسی که شربت تریاک را مصرف می‌کند احتیاجی به چیزهای محرکی مثل شیشه مثل چیزهای دیگر برای مسائل جنسی و مشکلاتش استفاده بکند ندارد ولی اگر نگاه، نگاه درمانی باشد ما می‌توانیم قشنگ با متادون هم به آن نقطه درمان برسیم ولی خب با اینی‌ که ۱۰۰% می‌رسیم با متادون کمتر می‌رسیم. موضوع این است که نگاه الآن ما، آن نگاه ریشه‌ای باشد که نگاه ما به درمان چی هست؟ اگر نگاه ما، نگاه به درمان باشد قطعاً به درمان می‌رسیم.
من از دکتر بهنام هم می‌خواهم‌ در مورد هروئین نظرات خود را بگوید.


سلام دوستان دکتر بهنام هستم یک همسفر
واقعیت این است که من خودم قبل از اینکه وارد فیلد درمان اعتیاد بشوم قبل از اینکه دوره‌ها را بگذرانم همیشه وقتی‌که از دور نگاه می‌کردم هروئین را خیلی سنگین‌تر از بقیه مواد می‌دانستم. آن زمان ۱۵ ،۲۰ سال پیش غالب مواد بحث تریاک بود و هروئین و حالا شیره خیلی شاید گستردگی نداشت. آن موقع همیشه خودم ذهنیتم این بود در دورانی هم که آموزش می‌دیدم باز همچنین ذهنیتی برایم بود اما وقتی وارد درمان واقعی و عملیاتی شدم نظرم کاملاً برگشت. در مورد مریض‌های خودم با هروئین، ۲ مورد مشکل داشتم؛ یکی اینکه آنهایی که تزریق می‌کردند حقیقتش درمانش واقعاً برایم سخت بود. اصولاً و معمولاً این‌گونه افراد را می‌آوردن برای درمان تا خودشان بیایند. چون آن خواست اولی‌شان درمان نبود، درمانشان خیلی سخت می‌شد. یکی هم اینکه علیرغم تجربیات در کشورهای غربی و اروپا نسبت به بحث بوپره نورفین بود؛ من در هروئین با بوپره خیلی خوب نتوانستم جا بیندازم و از بوپره نورفین استفاده بکنم. خیلی هم ترای کردم ولی آن بازخورد خوبی که از بوپره نورفین می‌خواستم اصلاً نگرفتم. به‌ندرت الآن برای درمان هروئین سراغ بوپره نورفین می‌روند مگر مقادیر خیلی کم هروئین. اگر از من حالا پرسیده شود بعدازاین ۱۵ سال درمان چه چیز کلیدی خاصی در درمان همه خصوصاً هروئین دارد به نظر من آن ارتباط درست و توضیح کاملی است که روز اول به بیمار داده می‌شود و شناخته می‌شود آن فاز سازگاری؛ یعنی به‌شدت به این باور رسیدن. یعنی اگر حوصله بکنی روز اول نیم ساعت، یک ربع، یک ساعت، یک چنین مریضی را حالا همه‌ی بیماران اعتیاد خصوصاً کسانی که یک جذابیت‌ها و نشئه‌های خاصی را از هروئین می‌گیرند بنشینند و مفصل توضیح بدهند ‌که چه‌کار می‌خواهید بکنید و نیاز و اصل مهم در موفقیت درمانی‌مان این است که حوصله بکنند و فاز سازگاری را سپری بکنند اتفاق خوبی برای آنها می‌افتد، البته خوب طبیعتاً همه زیر بار این داستان نمی‌روند، ولی خب آن کسی که واقعاً برای درمان آمده است وقتی‌که توجیه می‌شود که فاز سازگاری وجود دارد و این فاز سازگاری یک ساعت دو ساعت یک روز و دو روز نیست، چندین روز و چند هفته است، حتماً موفقیت درمان در ادامه خیلی بیشتر می‌شود. یکی این نکته بود؛ نکته دوم هم این بود که توجیه شود ما می‌خواهیم راه اندازی کنیم سیستم شات دان شده‌ی نوروترانسمیتری مغزش را. در حقیقت همان چیزی که جناب مهندس به‌درستی می‌فرماید: مورفین‌های داخلی را می‌خواهیم دوباره راه‌اندازی بکنیم و این هم حتماً یک بازدهی زمانی طولانی است و ازنظر خود من حداقل یک سال زمان لازم است. یعنی واقعاً باید تا یک سال به‌درستی روی بیمار کار بشود تا این سیستم راه بیافتد. اگر این دوتا اتفاق بیافتد من خودم در مریض‌های هروئینی اثر درمانی بهتری گرفتم به این معنی که خیلی ها را راحت‌تر توانستم از دارو جدا بکنم به نسبت کسانی که مثلاً تریاک مصرف داشتند و بعد روی مین تننس قرار گرفته و زیر بار تیپرآف به این راحتی نمی‌روند.

مهندس دژاکام
دکتر بهنام به نکته بسیار خوبی اشاره کردند، من یادم می‌آید که به دندان‌پزشکی می‌رفتم، از دندان‌پزشکی می‌ترسیدم، دکتر صادقی پزشک من بود و خیال من راحت بود چون مانند یک گزارشگر فوتبال هر اتفاقی در زمین فوتبال رخ می‌داد با تمام جزئیات شرح می‌داد. دکتر دندان‌پزشک من هم هر کاری انجام می‌داد برای من شرح و من راحت به او مراجعه می‌کردم. منظور من این است که وقتی شخصی جهت درمان اعتیاد به کنگره ۶۰ مراجعه می‌کند، اول به او نقشه راه را می‌دهیم و در مشاوره اولیه که راهنمایان تازه‌وارد صحبت می‌کنند، اول نقشه راه را می‌دهیم. به او می‌گوییم وظیفه شما در راه درمان چه چیزی است و کدام بخش از جسم شما آسیب دیده است و چگونه و چه چیزی باعث آسیب به آن شده است و چگونه می‌شود این مسئله را برطرف کرد و شخص را با حال و اوضاعی که در آن هست آشنا می‌کنیم.
راهنمایان کنگره ۶۰ رهجویانی که با مصرف هروئین به آنها مراجعه می‌کنند برنامه را به‌صورت TDS (۳، ۶، ۹) سی‌سی برنامه را شروع می‌نماید ولی با رهجو صحبت می‌کند و به او این آگاهی را می‌دهد که آن توقعی که شما از هروئین داری، از شربت اوتی نداشته باش. هروئین زود نشئه می‌کند درصورتی‌که شربت اوتی دیرتر نشئه می‌کند؛ و به خاطر اینکه بیشتر نشئه کند بهتر است که شربت تریاک رو زیر زبان نگه‌دارید، چون زیر زبان سریع‌تر جذب می‌شود. این راه‌ها را به رهجو می‌گوید و طول درمان زیر ۱۰ ماه نمی‌شود و تقریباً ۱۱ ماه زمان لازم است تا به درمان برسید. این اطلاعات هست که به رهجو گفته می‌شود. در کلینیک‌ها هم پزشک باید این نقشه راه را با بیمار در میان بگذارد یا مسئولی را جهت این کار داشته باشد که بیماری را به بیماران شرح بدهد و به او آگاهی بدهد که قرار است چه کاری صورت بگیرد تا شخص به درمان برسد. مهم‌ترین مسئله در هروئین این است که باید غول بزرگی که در ذهن بیمار ساخته شده شکسته شود که فکر نکند که یک ماده بدون درمان سخت و …است. خود هروئین در حال حاضر از میزان زیادی قرص تشکیل شده است و این آگاهی را باید به بیمار داده شود و آن ساختاری که در ذهن بیمار ایجاد شده است را باید از دریچه چشم او دید.
مجنون عاشق لیلی بود؛ یک روز گفتند بروید و لیلی را بیاورید. زمانی که لیلی را دیدند چون زشت بود گفتند مجنون چگونه عاشق لیلی شده است؟! گفت تو باید مجنون باشی تا لیلی را از دریچه دید او ببینی. حالا یک مصرف‌کننده را باید از دید یک مصرف‌کننده ببینی و حتی به‌راحتی باید اصطلاحات مصرف‌کنندگان را به کار برد تا دیوار بین آنها از بین برود.


سؤال از دکتر فرشته
مصرف‌کننده‌ای با مصرف ۱گرم مراجعه می‌کند چه برنامه‌ای به او می‌دهید؟

دکتر فرشته: با توجه به اینکه سال‌هاست که در خدمت آقای مهندس هستم ، خیلی ساده عرض می‌کنم خدمت شما که قرار شد که مسائل را سخت نگیریم. همان‌طور که گفته شد، درمان اعتیاد هم سهل است و هم سخت. واقعاً راحتی کار درمان اعتیاد زمانی حاصل می‌شود که ما این آموزش‌ها را دیده باشیم و این اعتمادبه‌نفس را داشته باشیم که به بیمار بگوییم هدف ما درمان است؛ حالا هر آنچه مصرف می‌کنی قابل‌درمان است ، و هر بیمار را با مصرف و شرح‌حال خودش باید در نظر گرفت. من جهت درمان هروئین زمانی که پروتکل روی  ۱سی‌سی بود ابتدا به بیمار متادون می‌دادم چون متادون نگهدارنده قوی هست، و زمانی که بیمار با محیط کلینیک آشنا شد و متوجه شد چه‌کاری قرار است برای او انجام بدهیم و پدیده سازگاری شکل گرفت، تقریباً بعد از یک ماه بیمار را با شربت تریاک تیپر می‌کردم، چون اگر با همان متادون ادامه می‌دادیم به ۱ سی‌سی که می‌رسید خیلی سخت می‌شد متادون را از او بگیریم چون متادون نگهدارنده بسیار قوی است. به همین خاطر بعد از یک ماه با استفاده از شربت تریاک تیپر را انجام می‌دادم. البته بعدازاینکه پروتکل کنگره تغییر پیدا کرد شرایط بهتر شد و در مواردی با مصرف خیلی بالا از متادون استفاده می‌کنم در غیر این صورت طبق پروتکل جدید کنگره عمل می‌نمایم.

مهندس دژاکام

سؤال: چند در روز چند سی‌سی متادون به بیمار با مصرف هروئین می‌دهند؟
دکتر فرشته: بر اساس پروتکل و اینکه ما می‌توانیم سقف را تا ۵ سی‌سی ببریم، بستگی به مصرف بیمار معمولاً تا ۳ سی‌سی هر وعده شروع می‌کنم تا وسوسه کنترل شود.
مهندس دژاکام: دکتر معتقد بود که هروئین را ابتدا به مدت یک ماه با متادون و بعد منتقل می‌کند روی اوپیوم تینکچر. یک مسئله دیگری هم وجود دارد که اگر متادون و اوپیوم را بالا ببریم دچار یبوست می‌شود و ما در پروسه درمانی کنگره، زمانی که فرد دچار یبوست می‌شود، دارو را نصف می‌کنیم به مدت ۲ الی ۳ روز، یا اگر خیلی حاد باشد به مدت ۲۴ ساعت مصرف نمی‌کند.

خانم دکتر دینی

زمانی که بیمار رو از ۹ سی‌سی در روز متادون انتقال و تبدیل می‌کنید به اوپیوم تینکچر، هم‌زمانی تبدیل را با چه مقدار و روشی انجام می‌دهید؟

پاسخ خانم دکتر فرشته: با توجه به همکاری با کنگره و جناب مهندس جهت تبدیل متادون به اوپیوم تینکچر هر هفته یک وعده از متادون شخص گرفته می‌شود. مثلاً وعده ظهر شخص و بجای آن اوپیوم تینکچر داده می‌شود و هفته دوم آن وعده صبح جایگزین می‌شود و هفته سوم وعده شب جایگزین می‌شود و بعد آن که سه وعده اوپیوم تبدیل شد، عملیات تپیرینگ را انجام می‌دهیم و همیشه این مسائل بستگی به بیمار و آگاهی دارد که به او‌ داده می‌شود.

سؤال از دیدبان محترم آقای علی اشکذری، دیده‌بان تازه واردین کنگره ۶۰؛ تجربه شما در این سال‌ها جهت درمان هروئین چه بوده است؟

جواب: با توجه به اینکه ۱۳ الی ۱۴ سال به‌عنوان راهنما لژیون داشتم و هم‌اکنون در بخش تازه واردین مشغول به فعالیت هستم، جهت درمان هروئین من هم با دکتر بهنام موافق هستم، به‌طور مثال در ورزش، زمانی که می‌خواهیم شروع کنیم، وقتی وارد یک رشته ورزشی می‌شوید چون شما پاهای ضعیفی دارید، یک ورزش عمومی دارید و یک ورزش اختصاصی جهت قوی شدن پاها. در قسمت هروئین ما باید یک سری صحبت‌های اختصاصی با رهجو داشته باشیم. به غیر از بحث‌های عمومی درمان، باید بحث‌های اختصاصی نیز داشته باشیم. همان‌طور که جناب مهندس فرمودند؛ پیش‌آگاهی‌های لازم را به رهجو یا بیمار بدهیم. صحبت اولیه و پیش‌آگاهی بسیار بسیار مهم می‌باشد؛ و تجربه‌ای که من در لژیون داشتم، اول بزرگ بودن هروئین را از آن‌ها می‌گرفتم چون اکثر اطلاعات که پزشکان دارند در تمام مواد مصرفی این اطلاعات را از خود مصرف‌کنندگان گرفته‌اند و مصرف‌کنندگان معمولاً بزرگ‌نمایی می‌کنند و همین امر باعث ایجاد یک چرخه غلط اطلاعت و القاء یک موضوع غلط در جامعه می‌شود، اما ما اکنون اطلاعات واقعی در خصوص مواد مصرفی به بیمار می‌دهیم و هرچقدر این پیش‌آگاهی‌ها را ما بتوانیم به بیماران بدهیم باعث می‌شود به درمان برسند.

دیده‌بان محترم آقای لطفی
یک مطلبی را راجع به هروئین با توجه با آماری که در بخش اوتی دارم لازم دیدم بیان نماییم؛ برخلاف تصور عمومی که همه فکر می‌کنند درمان هروئین سخت است و اپیوم تینکچر ممکن از روی آن جواب ندهد، طبق آماری که داریم از دز مصرفی یک فرد جهت درمان در طول دوره درمانی خود، به شرطی که طول درمان به‌صورت استاندار بین ۱۰ الی ۱۱ ماه صورت بگیرد، حداکثر بین ۱۳۰۰ الی ۱۵۰۰ سی‌سی شربت مصرف می‌کند، درحالی‌که در مواد مصرفی دیگر این عدد بین ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ سی‌سی می‌باشد. برخلاف باور عمومی که ممکن است شربت تریاک جهت درمان هروئین جواب ندهد، این امر صورت پذیرفته و باعث درمان بیماران گردیده است.

سلام دوستان محمد هستم یک همسفر
من راجع به هروئین یک تجربه‌ای داشتم که می‌خواستم بگویم. من از سال ۱۳۶۰ در کار درمان اعتیاد می‌باشم و بعد به تهران آمدم که ما با کپسول‌های تریاک درمان می‌کردیم و بعد طب سوزنی و بعد خلاصه بگویم که برای هروئین که من می‌دیدم افراد مصرف‌کننده هروئین به زرورق عادت می‌کردند و حتی قرص آسپرین را روی ورق می‌ریختند و دیگر آنکه مسئله تزریق هروئین و از چند جهت حائز اهمیت می‌باشد و من می‌خواهم بگویم که چرا به سمت تزریق هروئین می‌روند؛ زیرا که وقتی فردی هروئین مصرف می‌کند به‌اصطلاح میگویند کرش شد یعنی تمام سلول‌های بدنش ارضا می‌شود و وقتی فرد هروئین را تزریق می‌کند مانند این است که تمام سلول‌های بدنش ارضا می‌شوند و همین‌طور که گفتم مواد مخدر یک سودهایی هم دارد و فرد دنبال همان کرش و یا همان لذت اولیه می‌باشد و تحقیقات نشان داده است که همان یک‌بار می‌باشد و دیگران لذت به انسان دست نمی‌دهد و ما در ایران کمتر این مورد را داریم و در آمریکا بیشتر تزریقی می‌باشد و ما روی آنها کار می‌کنیم تا ترک کنند و من ۱۵ مورد داشتم که ترک کردند و بعدازآن اوردوز کردند و مرده‌اند و همه همکاران این را مدنظر داشته باشند و وقتی‌که ترک می‌کند وقتی عود می‌کند دیگر به تریاک و حشیش برنمی‌گردد و اگر هروئین را تجربه کرده باشد بعد از چند سال دوباره هروئین را تزریق می‌کند و در همان‌جا سنگ‌کوب می‌کند. خیلی ممنون که به من وقت صحبت کردن دادید.

مهندس دژاکام:
ببینید من الآن ۲۴ یا ۲۵ سال است که کار می‌کنم، الآن حدود ۱۴ هزار نفر روی درمان هستند. من تاکنون حتی یک مورد از اعضای کنگره ۶۰ را نشنیدم که اوردوز کرده باشند چون آموزش دیده‌اند. هیچ‌وقت مواد کسی را به یک‌مرتبه قطع نکرده‌ایم که پاک شود و نقطه تحمل پایین بیاید و بعد از یک هفته که مصرف کرد اوردوز کند؛ ما یک مورد هم نداشتیم و اینکه می‌گویند اولین بار تمام سلول‌ها ارضا می‌شود و کرنش می‌شود این تمام حرف‌هایی هست که خود معتادان زدند؛ اصلاً شما اولین باری که تریاک می‌زنید اصلاً نمی‌فهمید، اولین باری که هروئین می‌کشید اصلاً نمی‌فهمید. من مشروب می‌خوردم وقتی تریاک می‌کشیدم می‌گفتم این چه چیز مسخره‌ای است که شما مصرف می‌کنید و باید به مرحله ۳۰ بار مصرف برسیم تا ذره‌ذره آن را درک کنیم. هروئین هم همین‌طور است؛ اولین بار که تزریق کنند چرت می‌زنند و می‌افتند و اصلاً این لذت‌ها نیست که انگار بالاترین لذت جنسی را ببرند و چنین چیزی را باور نکنید. هر نوع ماده دیگری هم به همین صورت است؛ همه دفعات اول اصلاً نمی‌فهمند، باید یک مقداری بگذرد تا ذره‌ذره متوجه بشویم و اینکه فرد معتاد می‌ماند موضوع لذت موادی است و لذت مواد فقط در اوایل هست که فرد مصرف‌کننده نیست و جایی می‌رود که من قلی می‌آورند متکا و مزه و گز و غیره بله و آنجا لذت می‌برد ولی بعدها اگر مصرف نکند اسهال می‌گیرد و عرق کند و مجبور می‌باشد و الآن کسانی که مصرف می‌کنند یک مقداری دوران طلایی دارند، ولی بقیه‌اش بدبختی و بیچارگی است و کسی که هروئین مصرف می‌کند نه به خاطر آنکه دنبال لذت است، بلکه خمار و ضعیف است و روی پایش نمی‌تواند بایستد و شکمش را نمی‌تواند کنترل کند و معذرت می‌خواهم شلوارش را خراب می‌کند و بدبختی از چیز دیگری است و ادامه مصرف فقط برای این است که فرد بتواند خودش را جمع کند و بشود یک انسان طبیعی. هیچ‌کس خوشش نمی‌آید که معتاد بماند و من اینجا از تمام پزشکان و اطباء خواهش می‌کنم در این مسئله شرکت کنید و در مورد هروئین صحبت کنیم و باهم تمرین کنیم تا بدانیم چطور عملاً انجام بدهیم تا این را بفهمیم و اگر این را بفهمیم خیلی خوب است و من بعد از چند سال به بعد به خودم وفا کردم و سرتیفیکیت و گواهی آوردم که کسانی که ۴ سال در لژیون پزشکان حضور داشته باشند تقدیرنامه‌ها را تقدیم حضورشان می‌کنیم.

متن گواهی:
جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰
گواهی حضور خانم دکتر فرشته تکیه فردی و دکتر بهنام شاه‌محمدی

گواهی می‌شود که شما از تاریخ ۱ تیرماه ۹۷ هر هفته به مدت دو ساعت در لژیون پزشکان کنگره ۶۰ جهت آشنایی با متد دی اس تی، روش‌های درمانی کنگره ۶۰ به‌عنوان شرکت‌کننده حضور داشتید.
جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰ مهندس حسین دژاکام

متشکرم سعی می‌کنیم سرتیفیکیت ها را بدهیم. آنها که در کارگاه شرکت کرده‌اند و حضور داشتند با آقای بابک تماس بگیرند و بابک قضیه را بررسی کند و ما این کارها را انجام خواهیم داد و این بماند برای یادگار چون چهار سال آمده‌اند و با متدهای کنگره ۶۰ آشنا شدند.

تیم پشتیبانی فنی پخش در اینستاگرام

نگارش: مسافر علی و بهمن

تهیه و تنظیم: مسافر سعید

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .