English Version
English

رمز ماندگاری در کنگره‌۶۰ حفظ حرمت‌ها و قوانین است

رمز ماندگاری در کنگره‌۶۰ حفظ حرمت‌ها و قوانین است

یازدهمین جلسه از دوره یکم کارگاه‌های مجازی ویژه همسفران کنگره۶۰ شعبه پروین اعتصامی با دستور جلسه «حرمت کنگره‌۶۰، چرا رابطه کاری، مالی و خانوادگی در کنگره ممنوع است؟» با استادی مرزبان گروه خانواده همسفر اعظم در روز شنبه مورخ یازدهم تیرماه ۱۴۰۱ برگزار شد.

سخنان استاد:

حرمت کنگره‌۶۰ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ به‌طوری‌که در کارگاه‌های آموزشی دو بار قرائت می‌شود. حرمت از کلمه حریم، احترام و حرم گرفته‌شده است. حرم یعنی حصار، یعنی در هر موضوع خط قرمزها و موانعی برای انسان ایجاد می‌کند که از آن حد و وضعیت خارج نشود.
در حرمت همه‌چیز برای همسفر و مسافر مشخص‌شده و از کلمه باید استفاده‌شده است؛ یعنی من بایستی بدون هیچ چون‌وچرایی آن را بپذیرم و رعایت کنم و این را بدانم اگر حرمت و قوانین را رعایت نکنم، خودم آسیب می‌بینم. هر مکانی برای خودش یک‌سری قوانین خاصی دارد و کنگره‌۶۰ هم برای خودش قوانینی دارد که اسم این قوانین را حرمت گذاشته است؛ چون از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است. قوانین شامل برنامه‌هایی است که راهنما به رهجو می‌دهد که از آن استفاده کند ولی حرمت برای تک‌تک اعضا است که باید آن را حفظ نمایند.

همه‌چیز دست خود شخص است که انتخاب می‌کند دیگران با او چه برخوردی داشته باشند و من خودم حریم خودم را مشخص می‌‌نمایم؛ به عبارتی، این نحوه برخورد من است که تعیین می‌کند دیگران با من چگونه رفتار نمایند؛ به من احترام بگذارند یا نگذارند. وقتی من با الفاظ زشت صحبت کنم یعنی به شخص طرف مقابلم اجازه می‌دهم که با الفاظ زشت صحبت کند. همین‌طور اگر غیبت کنم و دیگران را سرزنش نمایم، قطعاً این اتفاق برای خودم نیز می‌افتد و دیگران در مورد من غیبت و سرزنش می‌کنند و نباید ناراحت شوم، زیرا چیزی که عوض دارد گلایه ندارد.
در کنگره‌۶۰ حریم‌هایی در نظر گرفته‌شده است که تمام اعضا باید آن را حفظ نمایند و از آن عبور نکنند، زیرا عبور از آن‌ها به معنی وارد شدن به مسائلی است که قطع به‌یقین به شخص آسیب می‌رساند و او را از ادامه آموزش و درمان بازمی‌دارد.
ما در کنگره‌۶۰ سه اصل گفتار سالم، پندار سالم و کردار سالم را داریم که به آن می‌پردازیم. وقتی‌که شخص گفتارش سالم نیست، یعنی پندار و تفکرش درست نشده است و جهان‌بینی او نیز تغییر نکرده است. این یک شاخص و میزانی است برای اینکه ببینم آیا من که در حال آموزش گرفتن هستم؟ آیا توانسته‌ام رفتارهای گذشته‌ام را اصلاح نمایم و تغییری در خودم ایجاد کنم؟ آیا تزکیه و پالایش انجام داده‌ام؟ اگر من هنوز در گذشته خودم باقی‌مانده‌ام یعنی نتوانسته‌ام روی خودم کار کنم و آموزش‌ها را اجرایی نمایم ولی اگر تغییر کرده باشم، در مسیر درست قرارگرفته‌ام.

درحرمت به چندین مورد که کارهای ضدارزشی و ضداخلاقی هستند اشاره‌شده است؛ ازجمله این موارد رابطه مالی، کاری و خانوادگی است که کنگره‌۶۰ آن را ممنوع کرده است. در کنگره همه‌چیز به تجربه ثابت‌شده است و اگر گفته می‌شود این کار انجام نشود، فقط به خاطر خودمان هست که بتوانیم در کنگره با آرامش کامل و بدون هیچ‌گونه نگرانی به آموزش خود ادامه بدهیم. من به کنگره آمده‌ام که آموزش بگیرم و راه درست زندگی کردن را بیاموزم تا به یک آرامشی برسم نه اینکه بخواهم به کسی کمک مالی کنم و مشکلات مالی دیگران را حل نمایم و یا اینکه بخواهم رابطه خانوادگی برقرارکنم.

اگر هدف من به‌جز کسب آرامش و آموزش چیز دیگری باشد، قطعاً هم برای خودم و هم برای دیگران مشکل ایجاد می‌نمایم و از روند آموزش خارج می‌شوم و وارد مسائل حاشیه‌ای می‌شوم و درنهایت از کنگره‌۶۰ خارج می‌شوم. خیلی از افراد به خاطر روابط مالی، کاری یا خانوادگی که در کنگره با یکدیگر داشتند باعث شدند هم خودشان و هم طرف مقابلشان به مشکل بخورند و از کنگره بروند و به درمان هم نرسند.

بنابراین مسئله برقراری ارتباطات مالی و حساب‌وکتاب مالی، یعنی از دست دادن آرامش و آموزش، درصورتی‌که ما با رعایت این حرمت‌ها می‌توانیم با خیال راحت و برای همیشه در جمع اعضای کنگره‌۶۰ حضور داشته باشیم و با هیچ‌کس مشکل و مسئله‌ای نداشته باشیم؛ بنابراین بایستی بدانیم حرمت کنگره‌۶۰ نگهدارنده و محافظت‌کننده ما در برابر آسیب‌ها است.

 

نویسنده و تایپیست: مرزبان همسفر اعظم (لژیون مرزبانی)
عکاس: همسفر سمیه رهجوی کمک‌راهنما همسفر لیلا. ر (لژیون ۱۰)
ویراستار، تنظیم‌کننده و ارسال: کمک‌راهنما همسفر فاطمه (لژیون ۱)
همسفران نمایندگی پروین اعتصامی اراک

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .