English Version
English

سرهنگ صفری دبیر محترم شورای ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان

سرهنگ صفری دبیر محترم شورای ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان

سخنان جناب سرهنگ صفری دبیر محترم شورای ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان:

سلام دوستان محمد هستم یک همسفر؛
عرض سلام و ادب و احترام خدمت همه سروران که حضور دارند و اعضای جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰ و از همه مسئولین سیاسی و قضایی که حضور دارند صمیمانه سپاسگزارم.

حدود ۱۱۳ سال پیش در شانگهای چین بحث قاچاق مواد مخدر و مضرات مواد مخدر آن‌هم به‌صورت سنتی مطرح شد ۲۶ ژوئن مصادف با ۵ تیرماه را به‌عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر قلمداد کردند و طبیعتاً در جمهوری اسلامی هم آن را گرامی داشتند و هفته‌ای را تحت عنوان هفته مبارزه با مواد مخدر در سطح کشور داریم و مراسم‌هایی در کشور برگزار می‌شود که امروز هم شاهد این جلسه پربار هستیم.

اگرچند نکته راجع به وضعیت مواد مخدر در کشور خودمان بخواهم مطرح کنم و البته ناقض این مطلب نیست که زحمتی کشیده نشده و یا تلاشی صورت نگرفته؛
در طول ۴۲ سال گذشته ما چیزی بالغ‌بر ۳۸۵۰ شهید و حدود ۱۲ هزار نفر جانباز، تقدیم راه مبارزه با مواد مخدر کرده‌ایم ولی باز عوارض و تبعات مواد مخدر همچنان پابرجاست، حدود ۶۰ درصد از طلاق‌های جامعه ما ناشی از مواد مخدر است،

حدود ۵۵ درصد از همسر آزاری‌ها ناشی از مواد مخدر است، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از زندانیان ما به‌صورت مستقیم با حوزه مواد مخدر ارتباط دارند. آقای دادستان اینجا حضور دارند بخش اعظمی از پرونده‌های حوزه قضایی ما مرتبط می‌شود به زندانی‌ها، وقتی حدود ۸۰ درصد از زندانی‌هایمان به نحوی با مواد مخدر ارتباط دارند دیگر تا آخر کار را باید داشته باشیم.

بالاترین آمار مرگ‌ومیر پس از تصادفات، مربوط به حوزه مواد مخدر است، ۱۷ درصد از تصادفات ما ناشی از مواد مخدر است، ۳۵ درصد از سرقت‌های ما ناشی از مواد مخدر است، حدود ۳۰ درصد از قتل‌های ما ناشی از مواد مخدر است، ۲۳ درصد از کودک‌آزاری‌ها ناشی از مواد مخدر است، بخش اعظمی از بیماری‌های واگیر مثل ایدز مستقیم با مواد مخدر ارتباط دارند، ۱۱ درصد از تولید ناخالص ملی ما مصرف مبارزه با مواد مخدر می‌شود. اما اینکه چه‌کار کنیم که در راستای این تلاش شبانه‌روزی بتوانیم به نتیجه برسیم تشکیل همچنین جمع‌هایی است. ما در حوزه جرائم مواد مخدر پنج نوع جرم‌داریم: کشت، تولید، حمل و نگهداری و عرضه و تقاضا.

روی صحبتم بیشتر با مسئولین محترم است که در حوزه کاهش تقاضا عمده کاری که باید صورت بگیرد در فعالیت‌های فرهنگی و پیشگیری است. در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۹۵ درصد از تریاک جهان را جمهوری اسلامی توقیف کرده. علیرغم این‌همه تلاش که صورت می‌گیرد، در بهترین شرایط ۱۵ تا ۲۵ درصد از مواد مخدر را می‌توانیم کشف کنیم.

در سال ۱۴۰۰ حدود هزار و هشت تن کشفیات مواد مخدر داشتیم، همین امروز هشتم تیرماه ۱۴ تن مواد مخدر را فقط در استان خوزستان امحا کردیم استان‌های دیگر هم داشتیم در سیستان و بلوچستان ۲۰ تن مواد مخدر امحا شد. بازهم خیلی که خوب کارکنیم یک‌پنجم مواد مخدر را می‌توانیم بگیریم. پس می‌خواهم بگویم باوجوداینکه حوزه مقابله، با تمام توان دارد تلاش می‌کند اما بازهم کافی نیست، تنها راه نجات انسان‌ها تنها راه نجات جامعهٔ ما تنها راه موفقیت ما، در کاهش تقاضا است. کاهش سن مصرف مواد راداریم، در دسترس بودن راداریم و این علاقه و کششی که امروز به سمت مواد مخدر در جامعه هست این‌ها خیلی مهم است و باید تلاش و همت همه عزیزان و مسئولین و مردم باشد، باید در حوزه کاهش تقاضا جلب مشارکت مردم را داشته باشیم.

"نه به اعتیاد همه باهم یاری گر هم باشیم" درحالی‌که می‌توانیم این فلسفه مهم و این مبارزه مهم را به سرمنزل مقصود برسانیم همین است. من به‌صورت ویژه می‌خواهم تقدیر کنم از دوستانی که در جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰ در حال فعالیت هستند به‌خصوص آقای پور رکنی که تلاش‌های زیادی کردند و مطالبه گری داشتند و در شهرستان شوشتر هم این موضوع را راه‌اندازی کردند قدردانی می‌کنیم.

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .