English Version
English

برای شناخت خالق باید در ابتدا خود را شناخت

برای شناخت خالق باید در ابتدا خود را شناخت

جلسه هشتم از دوره سی و یکم کارگاه‌های آموزشی کنگره ۶۰ ویژه همسفران نمایندگی شهرری با استادی دستیار دیده‌بان همسفر زهرا و نگهبانی کمک راهنما همسفر فاطیما و دبیری همسفر فاطمه با دستور جلسه "وادی چهارم و تأثیر آن روی من" ساعت ۱۶ روز سه‌شنبه هفتم تیرماه ۱۴۰۱ آغاز به کار نمود.

سخنان استاد:

سلام دوستان زهرا هستم یک همسفر، وادی چهارم و در انتهای دستور جلسه تأثیر آن روی من، زمانی که ما قصد مشارکت داریم یا استاد جلسه هستیم؛ فقط به ابتدای دستور جلسه نباید توجه کنیم؛ بلکه باید به تأثیر آن روی من هم توجه داشته باشیم. در وادی چهارم مسئولیت دادن در مسائل حیاتی را عنوان می‌کند. حیاتی یعنی چه؟ یعنی چیزی که وابسته به حیات و زندگی من است؛ یعنی مسئولیتی که باعث می‌شود من زنده بمانم. انسان برای زنده ماندن به یک سری چیزها احتیاج دارد؛ مانند خوردن و آشامیدن و برای اینکه بخواهد غذا به دست بیاورد باید تلاش کند، این مسائلی هست که من در نگاه اول از وادی چهارم درک می‌کنم؛ بنابراین اگر من بخواهم زنده بمانم نباید تمامی کارهای خود را به خداوند واگذار کنم؛ بلکه باید خود بلند شده و تلاش و حرکت کنم و به دنبال رزق و روزی درست باشم.

اما این رسالت من زهرا نیست؛ اگر قرار بود که خداوند من را این‌گونه خلق کند که به این دنیا بیایم، زندگی کنم و پول زیادی را هم به دست بیاورم و چیزهایی را که احتیاج دارم تهیه کنم و فقط شکم خود و خانواده‌ام را سیر کنم آن‌وقت فرق ما با حیوان در چه چیزی بود. گاهی خوب که نگاه می‌کنیم؛ متوجه می‌شویم حیوانات رسالتشان را خیلی بهتر و بیشتر از ما انجام می‌دهند؛ بعضی از حیوانات به این منظور خلق‌شده‌اند که چرخه‌ی طبیعت را بچرخانند و تعادل را حفظ کنند. من به داستان حیوانات بسیار علاقه دارم؛ وقتی مستند راز بقا رو نگاه می‌کنم وزندگی مسالمت‌آمیز دو حیوان در کنار یکدیگر را می‌بینم؛ مانند این است که یکی از آن‌ها آمده تا بدن دیگری را پاک کند لذت می‌برم؛ پس حیوانات هم رسالتی دارند؛ یعنی خداوند هر چیزی را که خلق کرده است یک مسئولیت و یک رسالتی بر گردنش گذاشته است.

بنابراین من نمی‌توانم فکر کنم من زهرا آمده‌ام تا فقط خود را سیر و چند صباحی زندگی کنم و از زندگی لذت ببرم و در نهایت از دنیا بروم؛ اگر این‌طور فکر کنم جایگاه خود را از یک حیوان هم پایین‌تر آورده‌ام. روزهای اول که تازه‌وارد کنگره شده بودم زمانی که به این وادی رسیدم به خودم گفتم؛ نباید مسئولیت زندگی‌ام را به خداوند بسپارم؛ اما بعد از مدتی که بیشتر راجع به این وادی فکر کردم به این نتیجه رسیدم؛ با توجه به شغلی که داشتم به درون خود برگشتم؛ چون ما در جهان‌بینی یاد گرفته‌ایم؛ زمانی که می‌خواهیم خالق خود را بشناسیم در ابتدا باید خود را بشناسیم. با خود فکر کردم که تو یک معلم هستی، وقتی وارد کلاس می‌شوی؛ اگر به دانش آموزان درست آموزش داده باشی یا خوب درس داده باشی می‌توانی از آن‌ها انتظار جواب و یا عمل درست داشته باشی؛ اگر من روزی وارد کلاس شوم و هیچ درسی به دانش آموزان نداده باشم و از آن‌ها بخواهم که به پرسش‌های من جواب بدهند؛ قطعاً جواب درست‌وحسابی نخواهند داد.

حال این در چارت‌های کوچک است، در چارت‌های بزرگ خداوند در این دنیا به انسان‌ها همه‌چیز داده است و ما برای همه‌چیز در این دنیا قیمت گذاشته‌ایم؛ مثلاً قیمت مانتو، شال، روسری... اکنون با این معیار همه‌ی نعمت‌هایی که خداوند به ما داده است چند می‌ارزد. خداوند کره زمین را آفریده است قیمت آن چند است؛ آیا بابت آفرینش آن هزینه‌ای از ما گرفته است. هرروز صبح که از خواب بیدار می‌شویم خورشید در آسمان می‌تابد؛ آیا تابه‌حال از خودمان پرسیده‌ایم که خداوند این تابش را با ما ساعتی چند حساب می‌کنند؛ هیچ‌وقت باخدای خودمان این‌گونه حساب‌وکتاب نکرده‌ایم؛ چون احساس می‌کنیم که خداوند وظیفه‌اش بوده که برای ما این نعمت‌ها را فراهم کند.

می‌توانیم این‌طور نگاه کنیم؛ ولی من به‌عنوان بنده وظیفه‌ام در قبال خداوند چیست؛ باید چه‌کاری انجام دهم؛ رسالت من چیست؛ فقط بگردم بخورم یا رسالتی فراتر از این‌ها رادارم. من می‌گویم خوشا به حال کسانی که وارد کنگره نشده‌اند از یک‌جهت اینکه بازخواست نخواهند شد؛ چون انسان اگر چیزی را نداند پاسخی هم نخواهد داد؛ اما من روی این صندلی‌ها می‌نشینم، راهنما، آقای مهندس و دیگر اعضا به من آموزش می‌دهند و من دانش، آگاهی و اطلاعات کسب می‌کنم؛ آن‌وقت است که خداوند من را بازخواست می‌کند و از من جواب می‌خواهد؛ مانند معلمی که به دانش آموزان درس می‌دهد و می‌گوید من درس را داده‌ام اکنون نوبت شماست که پاسخگو باشید.

اهدای جوایز به نفرات برتر اول تا سوم آزمون حضوری
نفر اول آزمون حضوری

ناهید روحی از لژیون چهارم

نفرات دوم آزمون حضوری

مریم نجفی از لژیون چهارم
وجیهه قربانی از لژیون هفتم

نفرات سوم آزمون حضوری

زهرا صادقی از لژیون اول
فهیمه موسوی از لژیون هفتم
فوزیه از لژیون دهم

رهایی همسفر نسرین رهجوی کمک راهنما همسفر فاطیما

با تشکر از تمامی خدمت‌گزاران و مرزبان کشیک همسفر زهره و مسافر حامد

تایپ: همسفر فاطمه لژیون کمک راهنما همسفر زهره (لژیون سوم)

عکاس: همسفر پروین لژیون کمک راهنما همسفر فاطمه (لژیون چهارم)

ویراستاری و ارسال: کمک راهنما همسفر الهام (لژیون دوم)

همسفران نمایندگی شهرری

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .