English Version
English

کارگاه آموزشی جهان‌بینی چهارشنبه؛ وادی چهارم و تاثیر آن روی من

کارگاه آموزشی جهان‌بینی چهارشنبه؛ وادی چهارم و تاثیر آن روی من

پنجمین جلسه از دوره هفتاد و ششم کارگاه‌های آموزشی کنگره ۶۰؛ ویژه مسافران و همسفران؛ با استادی و نگهبانی بنیان کنگره ۶۰ مهندس حسین دژاکام و دبیری مسافر محمود با دستورجلسه "وادی چ    هارم و تاثیر آن روی من" چهارشنبه 1 تیر ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۰ آغاز به کار کرد.

 

خلاصه سخنان استاد:


سلام دوستان حسین هستم یک مسافر.
امروز اولین روز تابستان است. برای شما تابستان خوبی را آرزو می‌کنم. ما در طی بهار 1583 نفر رهایی داشتیم حتی باوجوداینکه دو هفته نیز تعطیل بودیم. این رقم بسیار بالایی است. درواقع هر ماه 525 نفر رهایی داشتیم. روزبه‌روز رهایی‌ها هم ازنظر کیفیت و هم ازنظر کمیت در وضعیت بهتری قرار می‌گیرند.
گفته بودم چهل سی دی را تا آخر خردادماه باید بنویسند و از اول خردادماه هرکسی می‌خواهد رهایی بگیرد باید چهل سی دی خود را نوشته باشد. در غیر این صورت رهایی داده نمی‌شود. باز مجدد پانزده روز دیگر فرصت می‌دهم. از این تاریخ به بعد رهایی زمانی داده می‌شود که فرد چهل سی دی خود را نوشته باشد.
جمعه ‌این هفته همایش جام مسافر و مسابقات دومیدانی است که کنگره 60 برقرار کرده، آن‌هم به این دلیل که سال روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است. هرسال 25 ژوئن که مصادف با 5 تیرماه می‌شود روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است و در کشور مراسماتی صورت می‌گیرد. البته برای ما تفاوتی ندارد و هرروز برای ما روز جهانی مواد مخدر است. مسافت که خانم‌ها باید طی کنند 4200 متر و برای آقایان 7800 متر است. کلیه جوایزی که برای خانم‌ها گذاشتیم همان مقدار را نیز برای آقایان قرار دادیم.
 

روز جمعه‌ای که در پیش داریم بنابراین پارک طالقانی نیستیم و در ورزشگاه تختی از ساعت 7 صبح حضور داریم. جمعه آینده نیز یک مراسم فوتبالی است در استادیوم دوازده‌هزارنفره. فوتبالیست‌های مشهوری مانند علی دایی و ... می‌آیند. مسابقات فوتبال خوبی است و از ساعت 16 برگزار می‌شود. اعضا می‌توانند آنجا نیز حضور داشته باشند.
زمانی که در جایگاهی قرار می‌گیرد راهنما باید سمت راست و رهجو سمت چپ باشد. مسئله دیگر اینکه لازم نیست در هر عکسی شما حضور داشته باشید. اگر خانواده‌ای برای رهایی آمده و می‌خواهند عکس بگیرند نیایید کنارشان بایستید. راهنماها باید این را به شاگردها آموزش دهند. اصلاً شاید خانم‌ها راضی نباشند که بعضی از آقایان در کنار آن‌ها بایستند.
قدردانی از بعضی جایگاه را یا باید انجام ندهید یا باید آن‌ها را محترم بشماری. اگر ما جایگاه سایر انسان‌ها محترم نشماریم جایگاه ما محترم شمارده نمی‌شود. اگر ما در کنگره به جایگاه احترام نگذاریم به ما احترام نمی‌گذارند. خود ما تعیین می‌کنیم که جایگاه ما چگونه است.
وقتی همایش و مسابقاتی برگزار می‌شود و ورزشکاران حرفه‌ای و یا اساتید بزرگی شرکت می‌کنند شما می‌توانید جایزه ندهید و فقط یک تقدیرنامه بدهید ولی اگر خواستید جایزه بدهید نمی‌توانید به استاد دانشگاه که مقام اول را کسب کرده است 300000 تومان بدهید. برای مسابقات ملی نیز همچنین. این فرهنگ ما است و باید فرهنگمان را خودمان اصلاح کنیم.

 

ما جوایز مسابقات دو را نفر اول را 50000000 میلیون تومان نفر دوم را 30000000 میلیون تومان و نفر سوم 20000000 میلیون تومان برای حرفه‌ای‌ها و برای غیر حرفه‌ای‌ها به 11 نفر اول نفری 1000000 میلیون تومان هم کارت هدیه می‌دهیم. برای خانم‌ها نیز دقیقاً همین مبالغ است. این بزرگ‌ترین سرمایه گزاری و ارزان‌ترین است. تمام خبرگزاری‌های متعجب شده‌اند که جایزه بزرگ است. البته از دیدگاه من بازهم بزرگ نیست. جایزه باید درخور مقام قهرمان ملی و آسیا باشد.
در این مسابقات به دلیل همین ارزش‌گذاری 130 نفر ورزشکار حرفه‌ای از آقایان و 55 نفر نیز از خانم‌ها شرکت کرده‌اند. ما مبلغ جایزه همان‌جا به افراد می‌دهیم. در آنجا دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، معاونان وزیر ورزش و شخصیت‌های برجسته دیگری می‌آیند که بسیار موضوع مهمی است. انشا الله بتوانیم به نحو مطلوب این مسابقات را برقرار کنیم.
دستور جلسه وادی چهارم است. کسی که این قانون را می‌خواهد بداند باید مصرف‌کننده باشد با مصرف‌کننده را بشناسد. وقتی ما می‌خواهیم در رابطه با یکی قضاوت کنیم معمولاً راضی برمی‌گردیم زیرا تمام حق‌وحقوق را به خودمان می‌دهیم. اولین چیزی که باید بپذیریم مسئولیت خودمان است. برای مثال در مسئله مواد مخدر دیگری ما را دعوت کرد اختیار اینکه بپذیریم یا خیر با ما بود. شیطان نیز همین‌گونه عمل می‌کند فقط ما را دعوت می‌کند نمی‌تواند به ما تحمیل کند.
 

زمانی که وادی‌ها را به ترتیب یاد می‌گیریم و جلو می‌آییم به ما نشان می‌دهد که کجای کار قرار داریم تا زمانی که مسئولیت را نپذیریم و به دنبال مقصر بگردیم دردی از ما دوا نمی‌شود. کنگره 60 چنین اعتقادی در مورد اعتیاد دارد. فرد مصرف‌کننده مسئولیت درمان خودش با خودش است. نباید گردن دیگران بیندازد.
خداوند چیزی به نام عقل به ما داده است تا ما توسط آن تصمیم بگیریم که چه چیزی خوب و بد است. حتی مسئولیت را به گردن خداوند نیز نباید انداخت. خداوند مسئولیت را به تو داده است. باید حرکت کنید. خداوند مسئولیت تو را به خودت داده است. خداوند برای انسان ارزش زیادی قائل است. خداوند تکمیل خلقت ما را به خودمان داده است. در مورد انسان می‌گوید زمانی که نفس به مرحله میانه رسید به آن الهام فجور و یا تقوا می‌شود. اگر به یک‌طرفی بروی رستگار و به‌طرف دیگری بروی نابود می‌شوی. هر چیزی که شده‌ایم به عهده خود ماست و باید مسئولیت آن را بپذیریم.
در بیابان حتی یک حیوان باید خودش حرکت کند تا غذایش را به دست آورد. پس این وادی می‌گوید مسئولیت خودت را به دیگران ندهید و آن را بپذیرید. ما در درگاه خداوند دعا می‌کنیم اما زمانی اجابت می‌شود که سعی و تلاش لازم را انجام می‌دهیم. در مورد مسائل باید در صراط مستقیم باشیم و تلاش و کوشش لازم را انجام دهیم تا خداوند ما را یاری نماید. خداوند به دنبال انسان‌هایی است که خوب باشند و می‌خواهد به آن‌ها کمک کند تا در خلقت و هستی مفید باشند.
خیلی متشکرم از اینکه به صحبت‌های گوش کردید.

مصاحبه سردبیر سایت بنیاد شهید و امور ایثارگران با مهندس دژاکام بنیان کنگره
در مورد شهدای مبارزه با مواد مخدر

نام فایل تاریخ لینک
فایل صوتی ۱۴۰۱/۰4/01 دانلود

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .