English Version
English

این کتاب راجع به درمان و صورت مسئله اعتیاد به رشته تحریر در آمده است

این کتاب راجع به درمان و صورت مسئله اعتیاد به رشته تحریر در آمده است

با همسفر زهرا در رابطه با دستور جلسه "کتاب عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر و تصاویر آن" مصاحبه‌ای ترتیب دادیم، که تقدیم وجود نازنین شما می‌شود‌.

به رسم کنگره خود را معرفی کنید و از نحوه آشنایی خود با کنگره برایمان  بگویید؟
سلام دوستان زهرا هستم یک همسفر،
مسافر من با تخریب بیش از پانزده سال آنتی‌ایکس تریاک وارد کنگره شد، سفر خود را با استادی کمک‌راهنما مسافر ترابی شروع کرد و اکنون بیشتر از سه سال از رهایی او می‌‌گذرد، بنده نیز سفر خود را با استادی کمک‌راهنما همسفر وجیهه آغاز نمودم، رشته ورزشی من بسکتبال و رشته ورزشی مسافرم شطرنج است.
حدود چهار سال همسایه شعبه سلمان‌فارسی در ارغوانیه بودیم، در ابتدا پسر عموی من وارد کنگره شد و پیام کنگره را به ما ابلاغ کرد و به این ترتیب وارد سازمان بدون نقص و قانونمند کنگره ۶۰ شدیم.

لطفا در ابتدا برای ما در رابطه با محتوای کتاب و چگونگی پدیدآمدن آن توسط نویسنده مختصری توضیح دهید.
نویسنده کتاب استاد ما مهندس حسین دژاکام بنیان کنگره ۶۰ هستند، ایشان در بهمن ماه سال ۱۳۷۵ سفر خود را شروع کردند و بعد از یازده ماه در پانزده آذر ماه سال ۱۳۷۶ به رهایی رسیدند. این کتاب راجع به درمان اعتیاد و صورت مسئله اعتیاد به رشته تحریر درآمده و در آن ماجرا و چگونگی یازده ماه سفر آقای مهندس آورده شده است. دلنوشته‌ای که استاد امین در ابتدای کتاب به نگارش درآورده‌اند، برای من بسیار جالب و خواندنی بود، آقای مهندس در جواب فرزند خود که پرسیده بودند، با نوشتن این کتاب امکان دارد آبروی خانوادگی ما برود، فرمودند؛ اگر با نوشتن این کتاب مسیر برای درمان افراد دیگر هموار شود، هیچ ایرادی ندارد. نوشتن این کتاب و ارائه راهکار درمان اعتیاد در آن رسالتی بود که قدرت مطلق بر عهده جناب مهندس قرار داده بودند.

عنوان انتخاب شده برای کتاب و سرمای ۶۰ درجه زیر صفر اشاره به چه موضوعی دارد؟
این کتاب در مورد بیماری اعتیاد و افراد مصرف‌کننده صحبت می‌کند و به این دلیل عنوان کتاب ۶۰ درجه زیر صفر نام‌گذاری شده است که افراد مصرف‌کننده در ۶۰ درجه زیر صفر زندگی می‌کنند، حس آن‌ها بسیار ضعیف عمل کرده و درک چندانی از مسائل ندارند، در سرمایی بسر می‌برند که بعد از شروع به درمان یخ‌ها به مرور ذوب شده و دریای وجود شخص را سیراب می‌نماید.

آقای مهندس در مورد کتاب ۶۰ درجه زیر صفر می‌فرمایند؛ این کتاب ممکن است همه را سیراب نکند اما از غرق شدن عده کثیری جلوگیری خواهد نمود، در این رابطه توضیح دهید.
اعتیاد در جسم، روان و جهان‌بینی افراد تاثیر می‌گذارد، این سه مولفه بسیار گسترده است و در این کتاب نمی‌توان مطالب آن را گنجاند و یک کتاب ده هزار صفحه‌ای نیاز دارد که بتوان در مورد این سه مولفه به طور کامل صحبت نمود. برداشت هر فرد با توجه به سطح سواد، دانایی و مراحل تکاملی نسبت به مطالب این کتاب متفاوت است. این کتاب آگاهی بسیاری در مورد اعتیاد به افراد می‌دهد و برای پیشگیری، مهار و درمان اعتیاد می‌تواند موثر باشد، افراد بسیاری هستند که مصرف‌کننده نیستند و با خواندن این کتاب هوشیاری و آگاهی لازم را برای جلوگیری از این بلای خانمان‌سوز پیدا می‌کنند. من همسفر با خواندن این کتاب با مقوله اعتیاد آشنا شدم، شاید در مورد اعتیاد بسیار شنیده و یا خوانده بودم ولی این کتاب مسئله اعتیاد را برای من به طور کامل شکافت، فرق بین ترک و درمان را آموختم، جهان‌بینی من با خواندن این کتاب به اندازه‌ای افزایش یافت که با تاریکی اعتیاد آشنا شده و سعی نمایم به طرف نور حرکت کنم.

در طبیعت بسیار کم اتفاق می‌افتد که صحرای سوزان در کنار دریای خروشان قرار بگیرد، به نظر شما این تصویر حامی چه پیامی است؟
این جمله بیانگر تصویر روی جلد کتاب ۶۰ درجه زیر صفر است، این تصویر در طبیعت وجود ندارد، اما در طبیعت جسم انسان‌ها وجود دارد. صحرای سوزان در مقابل جنگل و دریای خروشان قرار می‌گیرد، انسان‌ها قدرت انتخاب دارند که در لحظه در بهشت یا در جهنم قرار گیرند. انسان‌ها امکان دارد در قعر تاریکی باشند، اما می‌توانند تغییر کنند و تاریکی وجود خود را تبدیل به بهشت نمایند و این اتفاق با افزایش آگاهی، دانش و معرفت بدست می‌آید.

در این کتاب از شرایطی در زندگی انسان نام برده به عنوان گذرگاه‌های سخت، به نظر شما عقلانی‌ترین عملی که فرد در این شرایط باید انجام دهد چیست؟
انسان‌ها زمانی‌که در شرایط سخت قرار می‌گیرند، قبل از گرفتن هر تصمیم باید در مورد آن تفکر نمایند و آگاهی لازم را کسب کنند. به یاد تصویر دوم کتاب ۶۰ درجه زیر صفر، عبور ماشین قرمز رنگ از جاده‌ای یخبندان افتادم، این تصویر نمایانگر مشکلات و مسیرهای سخت زندگی است که انسان‌ها باید در این شرایط صبر پیشه کنند، آهسته و پیوسته قدم بردارند، در این مسیر آگاهی و اطلاعات کسب نمایند و برای مقابله با مشکل و یا اهریمن خود را قوی سازند.

مثال زیبای دیگری در این کتاب طبق پیام استاد سردار آمده است که " اگر خرما بیش از حد بر درخت بماند خراب می‌شود،" منظور از این پیام چیست؟ لطفا اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید عنوان کنید؟
من عضو لژیون تغذیه سالم هستم، سفر ما همانند مصرف‌کنندگان به روش تدریجی نیست ولی باید سبک زندگی خود را درست کنیم، اگر بترسیم و بگوییم؛ از فردا دوباره شروع خواهم کرد، قطعا به نتیجه دلخواه نمی‌رسیم. من نزدیک سه ماه سفر خود را بدلیل ترس خراب کردم، در ابتدا قدرت و نیروی ترس من کم بود ولی بدلیل مقابله نکردن من با ترس خود، بتدریج نیروی آن افزایش پیدا کرد و تبدیل به یک غول بزرگ برای من شد، بسیار تلاش کردم که در مقابل ترس خود ایستادگی کنم و اجازه فرمان دادن به نفس خود را از او بگیرم، زیرا ترس روی حس تاثیر می‌گذارد و مسلماً آن عقل از تصمیم‌گیری درست باز‌می‌ماند، حس اگر در جهت منفی حرکت کند، مسیر حرکت عقل را منحرف می‌سازد و دیگر در جهت خیر و صلاح ما حرکت نمی‌کند. این مرحله از زندگی من که سه ماه طول کشید باید اتفاق می‌افتاد که سفر من خراب شود و تجربه زیادی نصیب من شود، درست است که ما مصرف‌کننده نیستیم ولی این کتاب برای حل مشکل افراد بسیاری راه‌حل ارائه می‌دهد، من برای داشتن سبک زندگی سالم از جمله تغذیه سالم از این کتاب بهره بردم. در مورد من خرمایی که روی درخت ماند و خراب شد، همان نیروهای منفی بودند که درون من رشد کردند و باعث افت عملکرد من شدند.

به نظر شما کدام یک از خصوصیات جناب مهندس باعث شد که ایشان چنین کتابی را در شرایطی که اعتیاد جرمی بزرگ و نابخشودنی بود به نگارش درآورند و به راحتی جزئیات مصرف‌کننده بودن خود را در کتاب عنوان کنند و پیامد این حرکت بزرگ و نگارش کتاب در آن شرایط حساس چه بود؟
آقای مهندس در سال ۱۳۷۵ سفر خود را آغاز کردند و بعد از آن این کتاب ارزشمند را از روی تجربیات شخصی خود به رشته تحریر درآوردند. من سال ۱۳۹۷ وارد کنگره شدم و قبل از آن را به یاد می‌آورم در سریال‌هایی که در مورد اعتیاد ساخته می‌شد، اعتیاد جرم محسوب می‌شد، اکنون در سریال‌ها و فیلم‌های ساخته شده می‌بینیم که با احتیاط بیشتری در مورد اعتیاد صحبت می‌شود و از آن به عنوان بیماری یاد می‌شود. آقای مهندس به چنان درک، شعور، آگاهی و شجاعتی رسیده بودند که توانستند چنین کار عظیمی را انجام دهند و با تاسیس کنگره ۶۰ به صورت رایگان به درمان بیماری اعتیاد بپردازند. شاید رایگان بودن درمان باعث شود که افرادی تصور کنند که درمانی در این مکان صورت نمی‌گیرد و همه چیز در اینجا بیهوده است، در صورتی‌که این سازمان کاملا قانونمند و سازمان یافته است. آقای مهندس به مرحله عشق بلاعوض رسیده‌اند و همه چیز را فقط برای خود نمی‌خواهند و درمان بیماری اعتیاد را در اختیار مردم ایران و جهان قرار داده‌اند، کتاب ۶۰ درجه زیر صفر به دو زبان انگلیسی و فرانسه ترجمه شده است و مقالات بسیاری در مجلات معتبر دنیا به چاپ رسیده است.

کلام آخر؛
از آقای مهندس و خانواده محترم ایشان سپاسگزارم که این بستر آموزش و خدمت را برای ما فراهم کردند، از کمک‌راهنمایان محترم همسفر الهام، همسفر فاطمه ولیخانی و همسفر وجیهه تشکر می‌کنم، همچنین از پدر و مادرم که مشوق من برای آمدن به کنگره بودند، بسیار سپاسگزارم.

تایپ و ویرایش: کمک‌راهنما همسفر مینا لژیون 23
عکس: همسفر زهرا رهجوی کمک راهنما همسفر مهدیه لژیون 21
ارسال: همسفر زهرا رهجوی کمک راهنما سهیلا لژیون 26
همسفران نمایندگی سلمان فارسی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .