English Version
English

شرط اول قوی شدن رعایت ادب است.

شرط اول قوی شدن رعایت ادب است.

جلسه یازدهم، از دوره سی‌وسوم کارگاه‌های آموزشی خصوصی کنگره ۶۰؛ نمایندگی امین قم، ویژه مسافران با استادی کمک راهنمای محترم مسافر اکبر، نگهبانی مسافر رمضان و دبیری مسافر محمد مهدی، با دستور جلسه " آداب معاشرت، ادب و بی‌ادبی، تعادل و بی‌تعادلی " روز یکشنبه 22 خرداد ۱۴۰۱ رأس ساعت ۱۷ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد : 

خیلی ممنون از دبیر عزیز و دوستانی که نوشتارها را قرائت کردند. خیلی خوشحالم که در خدمت بچه‌های قم هستم. هر وقت من به قم می‌آیم خوشحال می‌شوم، تغییرات زیادی در شعبه امین قم ایجاد شده و بابت این‌ها من خیلی خوشحال هستم. تولد آقا علیرضا را تبریک می‌گویم و هم‌چنین به مرزبان‌هایی که جدیداً شال گرفتند تبریک می‌گویم. به مرزبان‌های قدیم خداقوت می‌گویم. انشاللّه که همه دست‌به‌دست هم بدهیم و هرکسی کار خودش را درست انجام بدهد برای اینکه یک نفر بیاید و در کمال آرامش رها شود.

دستورجلسه امروز تعادل و بی‌تعادلی و آداب معاشرت است. این دستورجلسه بسیار مهم می‌باشد. دستورجلسه ریشه‌ای در کنگره است. در کتاب ادموندوهلیا و پیام تولد آقا یوسف که در چند سال پیش بود داریم؛ شرط اول قوی شدن رعایت ادب است. یعنی هر کس بخواهد قوی بشود، توانمند بشود و مطلب یاد بگیرد شرط اول ادب می‌باشد. هر لژیونی بخواهد قوی شود شرط اول این است که راهنما و رهجوها آداب معاشرت لژیون را حفظ کنند. شعبه‌ای که بخواهد قوی شود شرط اول رعایت ادب است. آقای مهندس می‌گوید: کسی که به کنگره می‌آید هروئین مصرف کند ولی مودب باشد و باعث صلح و آرامش بشود. اصولاً هر کاری که در صراط مستقیم باشد آداب معاشرت زیر مجموعه آن است. انجام دادن آن آدم را به صلح و آرامش می‌رساند و می‌توان به آن تکیه کرد و هر کار ضدارزشی می‌تواند زندگی آدم را به جهنم تبدیل کند. یاد کلام‌اللّه و داستان حضرت موسی افتادم. خداوند به حضرت موسی می‌گوید چه چیزی دست تو است؟ گفت: عصا. سپس به او گفت با آن چه کار می‌کنی؟ گفت: با آن کارهای روزمره خودم را انجام می‌دهم به او گفت عصا را به دست راست بده. از قدیم می‌گفتیم فرشته‌هایی هستند که یکی در سمت راست ما و یکی در سمت چپ ما است. حضرت موسی با دست راست عصا را به زمین انداخت و تبدیل به اژدها شد. اژدها می‌خواست همه چیز را ببلعد و حضرت موسی ترسید خدا گفت: نترس و من آن را به حالت اول برمی‌گردانم. این در مسائل ارزشی و ضد‌ارزشی می‌تواند مسئله بسیار مهمی برای ما باشد. آداب معاشرت می‌تواند زندگی ما را به صلح و آرامش برساند و بی‌ادبی در هر زمینه‌ای می‌تواند باعث بی‌تعادلی شود. در زندگی ما آداب معاشرت اکتسابی است. خیلی چیزها را از قبل می‌دانستیم و خیلی چیزها را یاد می‌گیریم. هر کاری آداب معاشرت خاصی دارد. لژیون آمدن آداب معاشرت خودش را دارد، حمام و دستشویی رفتن، غذا خوردن.آقای مهندس در روز چهارشنبه به آداب غذا خوردن تاکید کردند. صبح جمعه در پارک بچه‌های کنگره بی‌سروصدا غذا می‌خورند. اگر غذایی باشد که قاشق داشته باشند بچه‌های کنگره بدون سروصدا غذا می‌خورند. ولی در مجالس که می رویم یه نفر به بشقاب می‌زند و این چیز خوبی نیست. آدم وقتی دقت می‌کند می‌فهمد چقدر به نفع خودش است.  ما می‌گوییم هر کاری که انجام می‌دهید در زمان حال باشید و به آن کاری که انجام می‌دهید فکر کنید. غذا خوردن هم خیلی مسئله‌ مهمی است که خدا می‌گوید به غذایی که می‌خورید توجه داشته باشید که چقدر می‌خورید و چقدر نمی‌خورید. حواستان باشد که چنگال و ظرف ها صدا ندهد اینگونه آهسته‌تر می‌خورد و باعث می‌شود که معده ناراحت نشود و همین نکته خیلی فواید برای انسان دارد و سایر روابط هم همین گونه است. من باید برای آرامش خودم آداب معاشرت هر چیزی را یاد بگیرم و انجام بدهم. 

یک نکته‌ای را همیشه می‌گویم حربه‌ای است به نام شیطان که یک القائاتی دارد و برای خودش داستان‌هایی دارد که نگذارد من بتوانم کارم را درست انجام بدهم. این دستورجلسه به ما می‌گوید که من ذره‌بین را روی خودم بگذارم نه روی اطرافیان، دوستان یا همسر. این یکی از حربه‌های شیطان است. فرد باتقوا چه کسی است؟ کسی است که باید حواسش جمع کار خودش باشد. این دستورجلسه برای منِ راهنما این است که آداب و معاشرت شالی که دارم چه می‌باشد؟ من از این دستورجلسه چه برداشتی می‌توانم کنم و به چه درد می‌خورد؟ موقعی که من به خودم فکر کنم و دستورجلسه را در خودم پیاده کنم می‌توانم نقاط قوت خودم را پیدا کنم و نقاط ضعف را پایین بیاورم. خدا نکند که ما  همیشه حواسمان به این طرف و آن طرف باشد و این یکی از حربه‌های شیطان است که نمی‌خواهد بگذارد من کارم را درست انجام بدهم. انشاللّه همین دستورجلسه را به دقت گوش کنیم و روی خودمان پیاده کنیم و به درستی مسیرمان را ادامه بدهیم. در کتاب ۶۰ درجه داریم انسان در قید حیات است با قطره شروع شده راهی را که می‌رود البته به درستی به دریا و سپس به اقیانوس و بعد از قید حیات به لایتناهی که می‌رسد آن وقت احیا در آن بسیار آسان می‌شود. در واقع انسان همه آن چیزهایی است که باید باشد. اگر به درستی انجام بدهیم همان چیزی می‌شویم که هم خودمان می‌خواهیم و هم خانواده می‌خواهد و هم خداوند تبارک‌وتعالی می‌خواهد. ولی اگر حواسمان این طرف و آن پرت باشد در آینده همه را گردن شانس و اقبال می‌اندازیم. انشاللّه که درست انجام بدهیم و از نعمتی که خداوند در اختیار ما قرار داده قدردان باشیم. یک مقدار چشم‌ها و گوش‌هایمان را باز کنیم می‌بینیم که این منابع، این کتاب، این صندلی، مرزبان، ایجنت، راهنماها این‌ها همه نعمت‌هایی است که خداوند در اختیار ما گذاشته و ما می‌توانیم استفاده کنیم تا نعمت‌هایمان بیشتر و بیشتر شود. در آخر از ایجنت محترم و مرزبانان و نگهبان تشکر و قدردانی می‌کنم.

مشارکت اعضا

برگزاری لژیون ها

حضورایجنت محترم ساوه کمک راهنمای محترم مسافراکبرعلیرضایی درشعبه امین قم

تصاویری از خدمت‌گزاران

لژیون خدمت‌گزار : لژیون ششم

مرزبان کشیک: مسافرمهدی

 

نگهبانان نظم

عکاس: مسافر علیرضا(لژیون دوم)

تایپ وارسال خبر: مسافر احمد(لژیون یکم)
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .