English Version
English

همه جایگاه‌های خدمتی ارزشمند هستند

همه جایگاه‌های خدمتی ارزشمند هستند

در تاریخ 1400/12/14 لژیون چرمهین به مناسبت هفته دیده‌بان میزبان دیده‌بان محترم مسافر سعید بود، بخش سایت مسافران و همسفران لژیون چرمهین مصاحبه‌ای خواندنی با ایشان انجام دادند که تقدیم شما عزیزان می‌کنیم.
سلام و خدا قوت به شما آقای نمکی از اینکه هفته پرمشغله‌ای را پشت سر گذاشتید کمابیش اطلاع داریم ولی این فرصت را غنیمت شمرده تا دانش و تجربه شما را در قالب این مصاحبه در اختیار سایر دوستان قرار دهیم.

به‌عنوان سؤال اول و طبق روال بیشتر مصاحبه‌ها خواهش می‌کنم به‌رسم کنگره خودتان را معرفی کنید.
سلام دوستان سعید هستم یک مسافر، آخرین آنتی‌ایکس مصرفی کراک، مدت سفر اول ۱۱ ماه، روش درمان DST با کمک داروی اپیوم، رشته ورزشی راگبی و والیبال، نام راهنما آقای رضا ترابخانی، مدت رهایی ۱۶ سال و یک ماه
در ضمن سفر سیگار و دخانیات داشتم، مدت سفر ۱۰ ماه، روش درمان DST با کمک نیکوتین خوراکی، نام راهنما مهندس دژاکام، مدت رهایی از بند دخانیات ۱۰ سال
نحوه آشنایی شما با کنگره به چه شکلی بود؟
اولین آشنایی من با کنگره از طریق تلویزیون و تماشای سریال مسافر بود. من هیچ شناختی از کنگره نداشتم ولی به چهره آقای مهندس و فضایی که در سریال موجود بود خیلی علاقه‌مند شده بودم و بیشتر از همه‌ی این موارد کلمه مسافر در ذهن من به‌جامانده بود. چند نفر از اطرافیان من برای ترک اعتیاد به NGO دیگری رفته بودند خیلی هم به من پیشنهاد می‌دادند ولی من دنبال کلمه مسافر بودم، از آن‌ها سؤال می‌کردم که همان‌جایی است که می‌گویند مسافر؟ می‌گفتند نه! واقعاً نمی‌دانستم کنگره کجاست تا اینکه همسفرم که همسرم است کنگره را پیداکرده بود، محل کنگره یک تابلوی کوچکی بود که روی آن نوشته بود کنگره ۶۰‌ درمان اعتیاد رایگان، برای مشاوره آنجا رفتم و چون از سریال مسافر یک آشنایی داشتم علاقه‌مند بودم که بمانم و به درمان برسم.
مطمئناً شما در جایگاه‌های خدمتی زیادی قرار داشتید و در حال حاضر شال دیده‌بانی را به گردن دارید بنابراین اختلاف جایگاه‌ها را درک کرده‌اید، خواهش می‌کنم از تفاوت جایگاه‌ها برای دوستانی که به شوق خدمت در کنگره حضور دارند و تلاش می‌کنند و همچنین در مورد جایگاه دیده‌بانی برایمان بگویید.
قطعاً کسانی که در کنگره داوطلب خدمت هستند دوست دارند آن گوهری که خودشان به دست آوردند به دیگران در قالب خدمت ارائه بدهند به همین دلیل من هم خیلی دوست داشتم در این سیستم حضور داشته باشم، آموزش ببینم و خدمت کنم، خوشبختانه کنگره محیطی است که هرکسی که داوطلب خدمت باشد شرایط برایش فراهم می‌شود و این شرایط برای من هم مهیا شد و اجازه خدمت در جایگاه‌های مختلفی را داشتم.
شخص در هر جایگاه خدمتی که در کنگره قرار می‌گیرد، بهترین مرحله برای فراگرفتن آموزش و رسیدن به تجربه و پختگی لازم است. ناخودآگاه در زمان مصرف، همسفر یا خود شخص مصرف‌کننده دچار گره‌هایی درون خودش می‌شود، زمانی که شخص در جایگاه‌های مختلف خدمت می‌کند به‌واسطه آموزشی که می‌گیرد به‌مرور آن گره‌ها باز می‌شوند. من هر خدمتی که انجام می‌دادم احساس خوبی می‌کردم چون این حال خوب، موضوعاتی که در درون من باعث ناراحتی می‌شد را از بین می‌برد و احساس می‌کردم دارم کاری انجام می‌دهم. همه جایگاه‌های خدمتی باارزش هستند، به‌عنوان‌مثال وظیفه اصلی انتقال دانش کنگره به اعضا پس از مهندس بر عهده کمک‌راهنماها است که در لژیون‌ها اتفاق می‌افتد پس خیلی جایگاه مهم و پراهمیتی است. مرزبانی که باید قوانین را در یک نمایندگی اجرا کند همین‌طور، همیشه این جمله مهندس را در نظر دارم که می‌فرمایند مرزبانی و ایجنت راه رفتن و قدم زدن در گلستان نیست بلکه در آتش و خار است و نشان‌دهنده اهمیت جایگاه‌های مختلف خدمتی در کنگره ۶۰ است. جایگاه دیده‌بانی هم از اهمیت بالایی برخوردار است، در کنگره ۶۰ گاهی برای اینکه کارها بهتر انجام شوند علاوه بر اطمینان به جایگاه‌ها نظارت هم وجود دارد و این موضوع در جهان‌بینی کنگره ۶۰ آمده است. مثلاً شخصی که در جایگاه کمک راهنمایی است به او کاملاً اطمینان می‌شود، جایگاه را همراه با مسئولیت می‌دهند. جهان‌بینی کنگره می‌‌گوید هر شخص در هر جایگاهی که قرار دارد باید نظارت هم بشود، آن‌هم از این منظر که ممکن است شخص از موضوعی اطلاع نداشته باشد و آگاهی لازم را نداشته باشد و نظارت باعث می‌شود آموزش گرفتن روند خودش را ادامه دهد. دیده‌بان‌های کنگره ۶۰ در قسمت‌های مختلف در حال انجام نظارت هستند به‌طور مثال یک نمایندگی برای درخواست تنخواه نزد دیده‌بان امور مالی می‌رود و خیلی راحت پرداخت می‌کنند ولی نظارت هم می‌کنند.
دیده‌بان‌ها بر اساس آن چیزی که می‌بینند، نظارت می‌کنند و انجام می‌دهند در راستای پیشبرد اهداف کنگره راجع قوانین صحبت می‌کنند و مشورت می‌کنند و با حضور نگهبان کنگره ۶۰ و راهنمایی‌های ایشان قوانین‌ را وضع می‌کنند. این چارچوب کلی وظایف دیده‌بان‌ها است ولی خیلی وظایف و کارهای دیگری هست که دیده‌بان‌ها انجام می‌دهند.
نظر شما در مورد بین‌المللی شدن کنگره چیست.
مهندس از مهم‌ترین اهداف کنگره ۶۰ در سال ۱۴۰۰ بین‌المللی شدن و فعالیت نمایندگی‌ها خارج از کشور‌ را مطرح کردند و قطعاً زمینه این کار در حال آماده شدن است. هیچ موقع مسائلی که در ساختار کنگره به‌عنوان هدف مطرح می‌شوند فوری و بی‌درنگ نبوده‌اند. در آموزش‌های کنگره گفته می‌شود باید از طبیعت الگو بگیریم این مسئله هم مانند یک بذری است که کاشته می‌شود و حتماً با توانایی که در اعضای کنگره ۶۰ در قسمت‌های مختلف هست به‌مرور این مهم اتفاق خواهد افتاد و شاهد این خواهیم بود که بهترین راه و روش درمان در اختیار همه انسان‌ها قرار بگیرد. در سال ۸۵-۸۶ آقای مهندس به یک همایش در کشور هند دعوت شدند و آنجا متوجه این موضوع شدند که چقدر جامعه جهانی ازنظر علم درمان اعتیاد دستشان خالی است، باوجود امکانات فراوان و خواست قوی برای درمان انسان‌ها به دلیل نداشتن علم درمان موفق نیستند و از همان زمان آقای مهندس فرمودند که این اتفاق باید بیفتد. امیدوارم در زمان خودش حتماً انجام شود.
با توکل به خدا دانشگاه خوارزمی در حال پیشرفت فیزیکی است و با دوراندیشی که از آقای مهندس سراغ داریم، نظر شما در مورد مراحل کار و عضو شدن بچه‌ها برای ادامه تحصیل به چه شکل خواهد بود و اینکه تجهیز آزمایشگاه ساختمان سیمرغ در چه مرحله‌ای است و چه‌کارهای علمی قرار است انجام شود؟
همان موضوع شو شود است که اگر کسی که خودش و نیروهای خودش را قبول داشته باشد و باور داشته باشد به انجام خواهد رسید. مهندس یک روز گفتند دانشگاه باید بشود و امروز شاهد ساخت آن هستیم و مراحل آن به‌خوبی در حال انجام است ان‌شاءالله به بهترین شکل انجام شود. آزمایشگاه هم به همین شکل یکی از واحد‌های ساختمان سیمرغ به این کار اختصاص داده‌شده است، چون قرار است کلید حل مشکلات و مسائل بیماری‌های درمان‌ناپذیر شود که انسان‌ها به خاطر آن در رنج هستند. برای اینکه ازنظر علمی این روش‌ها ثابت شود نیاز به چنین آزمایشگاهی در کنگره وجود داشت و آقای دکتر آروین در این مسئله با کنگره ۶۰ همکاری دارند. کنگره ۶۰ برای این آزمایشگاه بهترین ابزار را تهیه‌کرده است و ان‌شاءالله خبرهای خوبی خواهیم شنید. تمام مسائل علمی که در کنگره در حال انجام است خروجی آن به این مسئله ختم می‌شود که از درد و رنج انسان‌ها کاسته شود و حال آن‌ها خوب بشود.
شما در صحبت‌هایتان به این موضوع اشاره کردید که همسفران جزء گروه‌های اصلی به شمار می‌آیند، اگر ما بخواهیم در قسمت خانواده کیفیت آموزش را بالا ببریم چه پیشنهادی برای رشد بیشتر در این قسمت دارید.
همه افراد چه در قسمت مسافران و چه در قسمت همسفران باید به‌روز باشیم، زمانی نوشتن سی دی الزامی نبود، شرایط آن زمان گوش دادن و یادداشت‌برداری بود، امروز حرکت کنگره روی نوشتن سی‌دی‌هاست، با به‌روز بودن آموزش‌ها زمینه برای پیشرفت و بالا رفتن آماده‌تر می‌شود.

شما به‌عنوان یک دیده‌بان در شورای دیده‌بانان که قوانین را وضع می‌کنید، روشی که به‌عنوان حافظ و مجری قانون برای حفظ قوانین به دیگران پیشنهاد می‌دهید چیست؟
به نظر من هرکدام از ما الگویی باشیم برای اجرای قوانین، یعنی سعی کنیم قوانین، حرمت‌ها و اصول کنگره ۶۰ را به‌عنوان یک عضو که در کنگره هستند بپذیرند و از حاشیه خودداری کنند چون ممکن است تمرد از یکی از قوانین باعث ناامید شدن یک نفر بشود. تجربه خود من این بوده که هر زمان که از قوانین پیروی کردم در سیستم بیشتر دوست پیدا کردم و وقت پیدا کردم در کنگره در چارچوب قانونی خودش با دیگران باشم، انسان باید کاری بکند که دیگران او را دوست داشته باشند. ان‌شاءالله با پیروی از قوانین باعث امن ماندن محیط بشویم.
با توجه به اینکه همه اعضا از طریق سی‌دی‌ها و بخش اینستاگرام چهارشنبه‌ها به سرچشمه آموزش‌ها متصل‌اند، ولی دیده‌بان‌ها با این سرچشمه ارتباط مستقیم‌تری دارند لطفاً حس خود را در این مورد برای ما توضیح دهید؟
مسلماً همه افراد به این سرچشمه‌ها متصل هستند ولی دیده‌بان‌ها با توجه به شرایط خاصی که دارند در رابطه با این موضوع اندکی متفاوت‌تر هستند.
البته در بسیاری موضوعات به خاطر حساسیت آموزش‌ها آقای مهندس برجک ما را بیشتر می‌زنند؛ زیرا آقای مهندس نسبت به اکثر موارد بسیار جلوتر و آگاهانه‌تر برخورد می‌نمایند و ما نیز در این جایگاه بایستی بسیار دقیق عمل نماییم چه‌بسا آقای مهندس می‌خواهند نیروهای بسیار قوی و کارآزموده پرورش دهند بااین‌وجود در لژیون دیده‌بان‌ها که روزهای شنبه برگزار می‌شود ما بسیار انرژی می‌گیریم و از راهنمایی‌های جناب مهندس بهره‌مند می‌شویم.
لطفاً در صورت امکان یکی از خاطرات خود با آقای مهندس را برای ما بیان نمایید؟
هرلحظه خدمت در کنار آقای مهندس برای من خاطره است اما زمانی من در آکادمی مرزبان کشیک بودم که آقای مهندس از استخر آمدند و با اجازه ایشان برای ایشان چایی آوردم و خواستم سؤالی از ایشان بپرسم که به من اجازه صحبت ندادند، یک نخ سیگار روشن کرده و بعدازآن چای خود را میل کردند و دوباره یک نخ سیگار دیگر روشن نمودند پس از تمام شدن سیگارشان به من فرمودند که به یاد داشته باش تا من سیگارم را نکشیدم از من سؤالی نپرسید. این خاطره را به این دلیل مطرح نمودم زیرا شاید فردی تصور کند که شخصی وجود ندارد که بیشتر از خودش به سیگار نیاز داشته باشد ولی دیدم آقای مهندس نسبت به هرکسی بسیار فراتر هستند و با درمان خود، الگوی بسیار جامعی برای من و همه افرادی که سیگار مصرف می‌کردند شدند. ایشان معلمی هستند که اگر پیشنهادی می‌دهند خودشان آن را به سرانجام رسانده‌اند.
به‌عنوان حسن ختام با توجه به اینکه این شعبه تازه تأسیس است نظر خودتان را در این مورد بیان فرمایید؟
در ابتدا تشکیل نمایندگی چرمهین را خدمت شما و همه اعضا تبریک عرض نموده و آن چیزی که به نظر می‌رسد این است که آقای مهندس روش DST را کشف نموده و اولین شعبات را تأسیس کردند حال وظیفه دیگر افراد است که به کیفیت و کمیت این شعبات توجه نمایند. این موضوع مانند فرزند خردسالی است که به ما تحویل داده‌اند و بایستی به نحو احسن او را آموزش داده و تربیت نماییم پس وظیفه‌ای مهم بر عهده ما و همه اعضاء کنگره ۶۰ خواهد بود.

مصاحبه:کمک راهنما همسفر نجمه و کمک راهنما مسافر مجید 
تایپ: مسافر داوود
تنظیم و ارسال: مسافر مجید

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .